Serieus probleem met Sapphire Ati 9800pro

Pagina: 1
Acties:

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:44
Sinds een tijdje heb ik een Sapphire Ati Radeon 9800pro 128mb in mijn bezit. Echter begon sinds kort de fan te ratelen, waarna ik besloot dat het tijd was voor een nieuwe fan. Na wat overwegen besloot ik deze fan te kopen: http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=36 Vanmorgen kreeg ik deze binnen en heb deze op de videokaart gemaakt. Hij leek super te werken (koelde goed, weinig geluid etc).

Ik probeerde Ati Tray Tools te installeren, dit lukte maar toen ik daarna 3Dmark probeerde te draaien, stond mn beeldscherm vol met artifacts, niet een klein beetje, maar het beeld was bijna onherkenbaar.... Dit probleem kwam echter niet alleen voor in 3DMark maar ook in spellen, alle spellen die ik probeerde..

Heb daarna geprobeert een herstelpunt terug te zetten, dit wilde echter niet baten. Ik heb daarna Ati Tray Tools gedeinstalleerd maar ook dat verhielp het probleem niet.

Ik ben nu ten einde raad, heb geen flauw idee of het probleem hardware dan softwarematig is, en zou dus ook geen oplossing weten.

Wellicht opvallend te vermelden is dat die probleem alleen voorkomt in games. In bijvoorbeeld Blender komt dit probleem niet voor.

Dit zijn de enige 2 wijzigingen die ik aan mn systeem heb gedaan sinds gister en weet nu niet meer hoe ik het kan verhelpen. Zou het kunnen zijn dat bij het opzetten van de fan de videokaart beschadigd is geraakt en daardoor zo doet of zou daardoor het probleem ook in Windows zelf voorkomen? Misschien een programma wat 3d-beelden kan testen buiten windows om?

Normaal ben ik geen n00b in het fixen van computerproblemen maar dit stijgt me boven mn pet uit, dus hulp is zeer welkom.

Edit:
Heb nog wat plaatjes gemaakt, nadat ik er achter kwam dat in windows en zelfs bij het opstarten hetzelfde probleem voor kwam:

http://members.home.nl/koenvangils/IMG_2616.jpg
http://members.home.nl/koenvangils/IMG_2618.jpg
http://members.home.nl/koenvangils/IMG_2627.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Maverick_tfd op 30-12-2005 22:18 ]

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Update je drivers eens, dat wil wel eens helpen. Kijk ook of de koeler echt goed stevig vast zit op je gpu en er geen speling in zit.

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Dit is duidelijk een koeling probleem, wel pasta gebruikt?

-

• Maverick_tfd
Drivers updaten wil niet baten en de koeler lijkt stevig vast te zitten. Heb hem nog losgemaakt en de koelpasta is ook mooi over beide oppervlakten verdeelt...

• Maverick_tfd
Industrial_Life schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:52:
Dit is duidelijk een koeling probleem, wel pasta gebruikt?
De pasta zat al op de koeler zelf (met zo'n plasticje erop)... Ook leek (na vlak na het uitzetten van de pc en dus de koeler eraf gehaald te hebben) de GPU niet heet te zijn..

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Kan je je temps lezen in het control center? Gaat de fan goed draaien en hoe warm voelt de lucht aan die uit de ventilator komt?

• Maverick_tfd
afterparty05 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:55:
Kan je je temps lezen in het control center? Gaat de fan goed draaien en hoe warm voelt de lucht aan die uit de ventilator komt?
Kan geen temps uitlezen maar de lucht uit de koeler is gewoon warm, niet heet. Bovendien is de bovenkant van het bordje ook niet heet, een stuk koeler dan met de originele cooler zelfs....

Ik ben gewoon bang dat ik iets kapot heb gemaakt op de print aan de ene kant, maar aan de andere kant lijkt het me in dat geval waarschijnlijker dat hij het helemaal niet meer zou doen.

• Maverick_tfd
Ik heb het nog eens na gekeken maar het plankje word echt niet heet, en in windows presteerd hij ook goed. Alleen met 3Dmark en in spellen gaat hij de fout in...

Iemand? :'(

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tjah, wat je altijd nog kunt proberen is die ouwe koeler er weer op te zetten. Blijven de problemen, dan heb je waarschijnlijk iets op de kaart beschadigd. Is het weer goed, zal toch die koeler er niet goed op hebben gezeten...
Pagina: 1