Toon posts:

Pc voor student

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

ik ben voor een student Grafische Vormgeving bezig om een systeem samen te stellen. Deze gaat gebruikt worden voor Photoshop Illustrator etc etc. alles moet natuurlijk tegelijk open staan zonder te haperen. Ik heb wel een idee maar vraag me af of dit een evenwichtig systeem is en niet over de top.
dit was mijn idee

Asus P5LD2, S775, i945P, 4xDDR2, PCI-E, ATX 133,00
NEC ND-4550 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) Zwart, bulk 48,00
Asus Extreme AX300SE-X 128Mb, DVI, TVout, PCI-E 55,00
Kingston DChannel 2Gb Kit, 2x1Gb DDR2 PC2-4200 179,00
Intel Pentium D 820 2.80GHz,800Mhz,2Mb,S-775, ATX 285,00
AOpen QF50A MidiTower ATX2, 300Watt, zwart/zilver 55,00
200 GB Hd uit oude Pc

Totaalbedrag 755,00

mijn grootste twijfels zijn:
- kan de processor lichter bijv. P4 630
- is de videokaart niet te licht. ( hij is niet van plan te gaan gamen.)

Graag hoor ik jullie reactie!
alvast bedankt.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
ik zou er een amd inzetten

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:32
Nee dankje daar kan hij wat mee. Redenen?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou als ik jou was nog even een enter na de videokaart doen, ik keer er eerst overheen, €170 voor een X300 was wel veel, maar dat bleek dus het geheugen te zijn.
Verder is het misschien handig om een dual-core cpu te hebben, erg handig als je vaak meer dingen open hebt staan. Moet je even kijken welke P4's dat zijn, of kijken of de X2-3800+ binnen je budget valt.

En je voeding is wel aan de lichte kant, maar zou nog wel moeten kunnen verwacht ik.
Wat een perfect onderbouwde kreet weer :'(

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Topicstarter
wat is dar het voordeel van? amd proc

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 18:05 ]

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:05:
wat is dar het voordeel van? amd proc
Voor games is die beter, maar als ik niet verkeerd ben, was intel toch nog iets beter voor photoshop en aanverwanten. Dus in dit geval zou ik toch eerder voor een p4 (eventueel dual core) gaan. Grafische kaart zou'k eerder kijken naar een 6600GT ofzo. Niet overdreven duur (minder dan €200), maar wel stukken beter :)

[edit]
En ik moet beter lezen, zit dus al een dual-core in. Intel ook met zijn domme naamgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door ComBax op 30-12-2005 18:08 ]

Verwijderd

Geef je geld niet uit aan extra geheugen, maar geef je geld uit aan een videokaart en CPU.
Voor een student is 2 Gb wel een weeldige luxe. je kunt beter iets meer geld in je CPu of GPU pompen voor betere prestaties. 1 gig intern is genoeg voor degene die:
->Zware spellen speeld om medium of low settings
->Met CAD werkt en geen eindeloze ontwerpen maakt
->gewoon lekker wil computeren en internetten

Heel veel mensen maken onbewust geheugen vrij voor spyware. Zorg dat je dat voorblijft door de search te gebruiken.

De videokaart is wel heel mager bedeeld als ik eerlijk mag zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ok maar als je geen spellen speelt etc heb je dan een betere/ snellere videokaart nodig??
2 gig is veel maar scheelt maar 80 euro en het is wel lekker als je gewoon alles naast elkaar kan draaien>
:P

Ms Antispyware werkt super!! Nu de rest van Ms nog

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 18:22 ]

• Fryske_Apoc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12-2024

Fryske_Apoc

[- Apoc -]

die 2 gb vind ik ook wel vrij ruim

en een m8 van me heeft die x300 en alles draait er prima op
doom
quake 4
bf 2

no problemos

Apoc_Ownz

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:28

mr_petit

opperprutser

Fryske_Apoc schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:15:
die 2 gb vind ik ook wel vrij ruim

en een m8 van me heeft die x300 en alles draait er prima op
doom
quake 4
bf 2

no problemos
En dat is nou net waar het systeem NIET voor gebruikt gaat worden.....

Zelf zou ik nog wat geld reserveren voor een extra hdd. (of zogezegd al een andere voeding)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 30-12-2005 18:25 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• ComBax
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:14:
ok maar als je geen spellen speelt etc heb je dan een betere/ snellere videokaart nodig??
Hmm, goeie vraag. Ik heb eigenlijk geen idee in hoeverre al die grafische programma's ook je grafische kaart gebruiken (vreemde vraag eigenlijk :) grafische kaart <--> grafische programma's)

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Het kan je ruim 100 euro schelen, door een Amd te nemen. Qua prestaties met grafische programma's zal eens niet zoveel schelen.
Ik draai hier zelf Photoshop, Autocad en Maya op beide pc's Amd. Alles werkt snel en naar behoren.
Enige wat ik kan bedenken waar je bij je voordeel hebt met je P4, is bij het renderen. Maar ja je betaald er wel ruim 100 euro meer voor..

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

ComBax schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:07:
[...]

Voor games is die beter, maar als ik niet verkeerd ben, was intel toch nog iets beter voor photoshop en aanverwanten. Dus in dit geval zou ik toch eerder voor een p4 (eventueel dual core) gaan. Grafische kaart zou'k eerder kijken naar een 6600GT ofzo. Niet overdreven duur (minder dan €200), maar wel stukken beter :)

[edit]
En ik moet beter lezen, zit dus al een dual-core in. Intel ook met zijn domme naamgeving.
Ik vind behoorlijk bullshit, dat je speciaal AMD of Intel moet nemen, als je grafische programma's gaat draaien.Ze zullen beiden hun werk goed doen, en de prestaties zal in de praktijk vrijwijl verwaarloosbaar zijn.
Je moet niet alleen puur naar de cijfers kijken bij reviews op internet.
Zie ook mijn vorige post, ik zou al uit financiele redenen al een AMD nemen ipv Intel :)
Qua geheugen is 2 gig wel lekker, vooral met grafische dingen. Die zou ik ook zo laten.

• ComBax
O.D.Smolik schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:41:
Het kan je ruim 100 euro schelen, door een Amd te nemen. Qua prestaties met grafische programma's zal eens niet zoveel schelen.
Ik draai hier zelf Photoshop, Autocad en Maya op beide pc's Amd. Alles werkt snel en naar behoren.
Enige wat ik kan bedenken waar je bij je voordeel hebt met je P4, is bij het renderen. Maar ja je betaald er wel ruim 100 euro meer voor..
De goedkoopste AMD dual core is wel bijna €100 duurder dan de goedkoopste Intel dual core 8)7

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-01 15:00
De belangrijkste component voor een grafisch systeem mis ik, namelijk de monitor. Photoshop vindt het heerlijk als het zijn wisselbestand op een tweede harddisk kan zetten.

Er zal veelal met stilstaande beelden worden gewerkt, dus de videokaart hoeft niet perse heel zwaar te zijn.

Mema

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik zou per definitie een tweede harde schijf aanraden. Al heb je hem niet nodig voor je data opslag, gebruik hem dan voor het wisselbestand en als backup-medium.
Elke dag om een vaste tijd (als hij meestal aanstaat) even een automatisch een kopietje maken van de belangrijkste mappen naar een reserveschijf voorkomt soms maanden werkt die je kwijt kan raken. Hij zou niet de eerste student zijn die de avond voor een belangrijke oplevering ineens alles kwijt is.
Ikzelf gebruik robocopy (NT-reskit) voor een snelle kopieeractie van alle belangrijke data
(%windir%\robocopy "e:\fotos" "d:\backup\fotos" *.* /E /XO voor incremental backup)

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

ComBax schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:21:
[...]

De goedkoopste AMD dual core is wel bijna €100 duurder dan de goedkoopste Intel dual core 8)7
Ik zie het nu ook, ik dacht dat het single core was. Mijn foutje :P

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dersan schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:02:
[...]

Nee dankje daar kan hij wat mee. Redenen?
Deels gelijk. AMD biedt beste prijs-prestatie verhouding meestal.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
ComBax schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:34:
[...]

Hmm, goeie vraag. Ik heb eigenlijk geen idee in hoeverre al die grafische programma's ook je grafische kaart gebruiken (vreemde vraag eigenlijk :) grafische kaart <--> grafische programma's)
Ben blij dat ik dit topic tegenkom. Ben zelf ook een pc aan het samenstellen zoals dit (alhoewel op een zo klein mogelijk budget) voor een vriendin van me, die deze dus ook vooral voor grafische programma's gaat gebruiken als bijvoorbeeld vectorworks. Er zal niet tot nauwelijks gewerkt worden met videomateriaal. Zoals ComBax eigenlijk ook al vroeg, in hoeverre is de grafische kaart hierbij belangrijk? Doet dit er bij stilstaande beelden niet echt toe zoals gezegd wordt of moet men hier ook bij uitkijken dat er niet een te zwakke videokaart wordt gekocht?

[ Voor 12% gewijzigd door lrietveld op 03-01-2006 04:18 ]

System Specs

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

Lees even Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? door.

Uit de FAQ:
De ideale topicstart ziet er als volgt uit

Informatie, gebruiksdoel, budget
Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)
Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)
Dus je topic start mist nog wat informatie, pas a.u.b. dus even je topic start aan.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

amp4, welkom op GoT zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen.
Lees voortaan ook de CSL policy door om te weten wat we in dit specifieke subforum van je verwachten :)

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Bij gebrek aan eigen inzet gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.