Toon posts:

Games Crashen, Voeding probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds een week een nieuw systeem:

Asus P5ND2-SLI
Pentium4 3.0Ghz ht
512 ddr2 ram
club3d 6600GT 128 (pci-e)

Daarbij heb ik de volgende voeding gekocht (oude voldeed niet) Q-Tech PSU 500w big fan. Deze keuze omdat mn buget wat aan de lage kant was na de overige onderdelen.

Nu heb volgende, als ik een game speel, (word mn 6600GT snel warm (70gt), dat terzijde, dit los ik binnekort op met een Zalman VF700) Maar op een gegeven moment gaat de game een beetje hikken, het beeld blijft soms stil staan en uit eindelijk blijft het beeld helemaal stilstaan en reboot mn pc.

Nu heb ik een beetje gezocht op dit forum en kwam erachter dat het eventueel ook de voeding zou kunnen zijn. Ik heb dus met SpeedFan even mn Voltages na gekeken, alleen word ik er niet wijzer van. Dus vandaar dit topic.

Hier een Screen uit Speedfan:
Afbeeldingslocatie: http://img501.imageshack.us/img501/3622/voltages3el.jpg

Uit mn bios krijg ik:
Vcore: 1,29V
3,3V: 3,39V
5V: 5,02V
12V: 11,71V

Ik vind de 12V voltages persoonlijk een beetje wazig en is de Vcore niet aan de lage kant? Zou dit het probleem kunnen zijn dat mn pc crasht onder games?

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:40
de voeding, q-tec is een zeer slecht merk van voeding, er staat wel 500w maar men zegt dat het maar goed is voor een 300w pc.

mss een andere voeding proberen

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Een beetje zoeken kan nooit kwaad.

Uit de TS van het Welke voeding heb ik nodig? Deel 14 topic:
ATX/NLX/SFX
VoltageAfwijkingMinimale voltageMaximale voltage
+5VDC5%4,7505,250
-5VDC10%-4,500-5,500
+12VDC5%11,40012,600
-12VDC10%-10,800-13,200
+3.3VDC4%3,1683,432
+5VSB5%4,7505,250

Als je -12 werkelijk -16 is heb je een probleem.

Oja en je kan natuurlijk prima de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorwerken :)

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 30-12-2005 18:01 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Bigbadkip
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Denk niet dat het de voeding is, omdat de TS vermeld dat het eerst begind te haperen, wat imo lijkt om een onderdeele dat teruggeclocked word omdat het oververhit raakt.

Edit : die -16 had ik niet gezien

[ Voor 10% gewijzigd door Bigbadkip op 30-12-2005 17:59 ]

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:11
Je zegt zelf dat je videokaart warm wordt. Logisch dat de boel dan na verloop van tijd wat gaat hikken. Als het daarna echt te warm wordt dan kapt windows ermee om schade te voorkomen. Ik zou eens naar je koeling gaan kijken. En misschien niet alleen van de videokaart. Wellicht een paar dikke ATA kabels erin hangen die de luchtstroom tegenhouden?

Haal eens de zijkant van je kast weg en kijk of je probleem dan is opgelost. Zoja: warmteprobleem. Zoniet, dan is er wat anders aan de hand :D

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de razendsnelle reacties :)

Dat de Videokaart te warm word had ik al in de gaten (70gr stressed is erg warm) maar oke het blijft een club3d met een brakke stockcooler. Ik neem aan dat het met een Zalman VF700cu wel in de hand te houden is.

Maar even over die Voeding, ik had idd al gelezen dat die 500W verkooptrucjes zijn en hij werkelijk 350W leverd. Maar wat me dwars zit is vooral de 12V lijnen, de + is te laag en de - te hoog. Als ik een game draai valt de + lijn zelfs terug tot onder de 11,5V.

Maar ook de Vcore lijkt me vrij laag? kan iemand mij vertellen wat de Vcore hoort te zijn, hier heb ik namelijk geen benul van. :)

alvast bedankt :>

• breinonline

breinonline

Lezen is ook een kunst ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
lezen is helemaal geen kunst....

begrijpen wel 8)7

kijk bij mn plaatje van SpeedFan ;)

daar staat 2x Vcore... dus.... welke moet ik hebben? Ik heb al die voeding topics al 10x doorgelezen, mn vraag gaat over de waardes uit speedfan ;)

• breinonline

breinonline

Vcore2 want 1 wordt nooit ergens genoemd en is dus niet belangrijk :)

Als je +12v onder de 11.5 komt met gamen dan zou de voeding toch best wel eens de boosdoener kunnen zijn. Kan je niet testen met minimale configuratie (hdden afkoppelen e.d. als je er meerdere hebt?) en kijken of dat verschil maakt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al het onnodige al af gekoppeld, dan nog zit mn 12V+ onder de 11,5 onder het gamen.

• breinonline

breinonline

Met de kast open en ontkoppelde hardware blijf je problemen houden? Nieuwe voeding halen dan. En neem dit keer een echte :P

Verwijderd

Topicstarter
Hahahaha :D

Thanx voor de hulp,

btw, ik heb nu hetvolgende geprobeerd:

Mn Videokaart terug geklokt. Deze blijft nu onder de 60 ipv 70gr (nog te warm), en met deze instelling is hij nog niet gecrasht (ff afkloppen)... dus of het probleem is gewoon echt alleen de videokaart die te warm word (mocht ie niet crashen met deze instellingen), anders is dus mn voeding waarschijnlijk het probleem :)

Nog iets: die -12V @ 16 kan dat geen kwaad?

• B-Buster
Ik denk dat t echt gewoon een warmteprobleem is. Heb dit zelf ook gehad, was gewoon kwestie van zijkant van pc eruit halen zodat de warme lucht onder uit de kast ergens heen kon. Nieuwe, grotere kast met betere koeling verhielp dit probleem, en natuurlijk een vf700cu koeler op mn 6800GE.

• breinonline

breinonline

De -12v wordt tegenwoordig niet echt meer gebruikt, dus die zou geen problemen moeten geven.

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

Ik zit net NFS te spelen, Drives weer aangesloten e.d. Videokaart was nog steeds terug geklokt, ik zet de game ff op pause en kijk even naar mn TV. Reboot mn pc ineens 8)7

Nou weet ik het echt niet meer hoor :/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 22:27 ]

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 15:33
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:31:
Hahahaha :D

Thanx voor de hulp,

btw, ik heb nu hetvolgende geprobeerd:

Mn Videokaart terug geklokt. Deze blijft nu onder de 60 ipv 70gr (nog te warm), en met deze instelling is hij nog niet gecrasht (ff afkloppen)... dus of het probleem is gewoon echt alleen de videokaart die te warm word (mocht ie niet crashen met deze instellingen), anders is dus mn voeding waarschijnlijk het probleem :)

Nog iets: die -12V @ 16 kan dat geen kwaad?
60-70°c voor die videokaart is echt niet te warm hoor... die dingen kunnen wel tot 110°c volgens mij (heb wel eens een 6800gt op 115°c gehad, en zelfs toen deed ie het nog gewoon). En ik zou echt niet op je bios en/of speedfan voltages letten, die kloppen eigenlijk nooit. Dus, als je een multimetertje hebt, meet het dan daarmee. Dat is namelijk veel betrouwbaarder dan programma's en de bios.

• B-Buster
SuB-ZeuZ schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 23:39:
[...]

60-70°c voor die videokaart is echt niet te warm hoor... die dingen kunnen wel tot 110°c volgens mij (heb wel eens een 6800gt op 115°c gehad, en zelfs toen deed ie het nog gewoon).
Heb zelf een Leadtek 6600GT gehad. Die had een max van 127graden. 60 graden kan ie makkelijk hebben. Tochr is 70graden best veel. Die warmte straalt ook richting je processor, waardoor die wellicht te warm wordt en daardoor de pc laat rebooten. Beetje afhankelijk van je kast ook in hoeverre die de warmte kan afvoeren. Ik kreeg ook vanaf 70 graden problemen met m'n 6800GE, mede omdat de warmte niet weg kon. Grotere kast loste dit op samen met een andere koeler op de kaart.

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart word dan wel 70graden, volgens mij is dat veel te warm, het gaat er niet om dat ie maximaal kan halen, het gaat erom wat ie normaliter hoort te halen. Dat is naar mijn mening niet 70graden. Maar dat is op te lossen met een andere koeler lijkt me.

Maar wat ik wel zou willen weten is het volgende: Beinvloed een slechte voeding ook de videokaart prestatie?

Verwijderd

Een 6600GT kan volgens mij best 70 graden worden, daar krijg je nog niet snel lags en vastlopers van. 2 kameraden van mij hebben allebij een 6600GT en die worden ook zo heet. En mijn 6800GT wordt ook zo heet onder stress (met vf700cu)
Het probleem zit m bij jou denk ik eerder in de voeding, als jij 11.7A op de 12V hebt en dan ook nog eens aan het gamen gaat, denk ik dat die Q-tek eerder voor problemen gaat zorgen. Het is bekend dat van dat merk de 12V lijnen erg laag en instabiel kunnen zijn.
Om meteen de vraag van TS te beantwoorden, ja dat kan zeker.
Koop een fatsoenlijke voeding, ik kan je als je weinig geld hebt een Aopen 350W aanraden, die heb ik ook maar dan met een P4 3Ghz en een 6800GT@ultra. Ik zie dat het een nieuwe (iets duurdere) uitvoering is met blauwe led, maar €60 is niet duur.
Als je toch bereid bent meer uit te geven moet je kijken naar een Enermax, Tagan, Antec of iets in die richting, dan weet je zeker dat je gnoeg hebt mocht je ooit extreem gaan doen.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
Stel in Windows eens in dat bij een crash de boel niet herstart. Dan krijg je een blauw scherm. Dat kan helpen meer zicht te krijgen op wat er aan de hand is.....

Dat doe je hier: Configuratiescherm --> Systeem --> Geavanceerd --> Opstart en herstelinstellingen --> Vink hier af "De computer automatisch opnieuw opstarten". Vanaf nu krijg je een blauw scherm met een crash.

Schrijf de foutcode en naam op alsmede een eventueel bestand wat betrokken was bij de crash. Lees dit eens door en google eens met de foutcode en -naam. En laat weten wat je hebt gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat doe je hier: Configuratiescherm --> Systeem --> Geavanceerd --> Opstart en herstelinstellingen --> Vink hier af "De computer automatisch opnieuw opstarten". Vanaf nu krijg je een blauw scherm met een crash.
Het volgende gedaan, en dit was de melding:

Fout in het programma: NV4.DISP

XXX STOP: 0X000000EA (0X81E98758, 0X82016350, 0XF8AA3CBC, 0X00000001)

Windows, gaf ook aan dat het een fout in een grafisch stuurprogramma was, maar is het mogelijk dat een te slappe voeding een videokaart niet goed laat werken of is gewoon mn 6600GT niet goed? Ik heb ook wat last van hele lichte artifacts boven de 70graden en hij klokt hem rond de 70graden automatisch terug naar 300mhz (ipv 500mhz) waardoor ie nog maar 60gr word.

Ik heb trouwens meerdere drivers geprobeerd

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 10:02 ]

• B-Buster
Het is zeker mogelijk dat een slechte voeding je videokaart niet goed laat werken. Probleem kan bijv zijn dat de stroomtoevoer niet constant is, oftewel dat je videokaart niet continue dezelfde hoeveelheid stroom tot zijn beschikking (kan) hebben.

Heb je trouwens op dezelfde kabelstreng ook nog bijv. je harde schijf aangesloten? Als je 2 (of zelfs meer) componenten aansluit op 1 kabel uit je voeding wil dit ook nog weleens problemen opleveren, omdat die voeding dan eigelijk op die ene kabel veel meer stroom moet geven dan op de anderen. Dat kunnen de meeste (iig de goedkopere) voedingen niet goed.

Dat je kaart wordt teruggeclockt naar 300mhz kan beide oorzaken hebben: te weinig stroom of te warm.

Heb je de mogelijkheid de videokaart in een andere pc eens goed uit te testen? Ik denk niet dat het aan die kaart ligt, maar dan sluit je dat iig uit.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx :)

Ik hoop juist dat het mn voeding is en niet mn kaart,

ik heb net een 3dmark05 test gedaan, de uitslag was 3516 3Dmarks wat me opzich wel okee lijkt (de GPU werd hierbij 70gaden zonder artifacts of reboot).

Jammer genoeg heb ik geen andere pc met een PCI-E slot tot mijn beschikking, maar wat ik wel kan proberen is de voeding uit mn andere pc te halen, dat is wel een high-end voeding, ik weet alleen niet hoeveel watt, maar dat zie ik dan wel.

Zijn er nog mensen die met al deze informatie kunnen uitsluiten dat mn videokaart defect is?

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
zet een grote tafelventilator op die kaart en kijk of dat scheelt

Verwijderd

Ik zou zeker ookal is het mischien niet het probleem een andere voeding erin prikken. Q-tec is echt bout het is leuk/goedkoop maar veel soeps is het echt niet. Koop dan een silentmax prijskaartje of tagan maar je hebt ook zkr iets goeds.

• B-Buster
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:47:
Thanx :)

Ik hoop juist dat het mn voeding is en niet mn kaart,

ik heb net een 3dmark05 test gedaan, de uitslag was 3516 3Dmarks wat me opzich wel okee lijkt (de GPU werd hierbij 70gaden zonder artifacts of reboot).

Jammer genoeg heb ik geen andere pc met een PCI-E slot tot mijn beschikking, maar wat ik wel kan proberen is de voeding uit mn andere pc te halen, dat is wel een high-end voeding, ik weet alleen niet hoeveel watt, maar dat zie ik dan wel.

Zijn er nog mensen die met al deze informatie kunnen uitsluiten dat mn videokaart defect is?
Als je een score van 3516 krijgt in 3D mark zou ik me niet zoveel zorgen maken om je videokaart. Probeer die andere voeding maar eens, als dat een goede is maakt het niet uit of ie wat zwakker is als die Qtek. Een goeie van 350 is beter dan een '500W' Qtek.

Als je gaat shoppen voor een nieuwe, kan ik je zeker een Tagan aanraden. Heb er zelf zo een, 480 echte watts, en dat ding is zo gruwelijk stabiel. Kost wel veel, maar 480 is ook ietwat overdreven. De 370W versie zou al genoeg zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx thanx :)

ik heb de andere voeding geprobeerd, dit was eigelijk geen optie toen ik hem uit de andere pc haalde zag ik dat het 300echte watt's waren, dat is dus te weinig, wat ook bleek, want de +12V spanning was nog lager dan met de Q-tech (echter wel stabiel).

Waar het dus op neer komt is dat de voeding te weinig stroom leverd om de Videokaart zowel stabiel als optimaal te laten lopen? En ik kan er dus vanuit gaan dat mn videokaart gewoon goed is?

Bedankt voor de reacties :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 17:20 ]

• B-Buster
Dan is het inderdaad wat je zegt denk ik... te weinig stroom. Als ik jou was ging ik even shoppen voor een goeie voeding. Geen budget gedoe als die Qtek, neem een goeie van zalman, tagan enz.

Het beste is om iets van rond de 400W te nemen (minimaal). Dat lijkt misschien wat teveel, maar dan hoeft je voeding wat minder hard te werken (goed voor de levensduur) en je bent ivm toekomstige upgrades alvast goed voorbereid.

Verwijderd

Ik heb hier ook een GF 6600GT van XFX, word na een paar uurtjes BF2 spelen 90 graden.
Nog nooit een restart, of vastloper gehad.
En ja nieuwe kast met betere koeling is besteld.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het is heel vaag, als ik een 3Dmark05 test doe, word mn kaart 70graden, zonder reboot of artifacts of wat dan ook. Maar als NFSMW speel, geeft ie rond de 65-70graden zelfs wat artifacts (niet heel extreem), dus nog een vraagje: kan je videokaart door een slechte voeding ook artifacts gaan vertonen?

Ik heb overgens al gekeken naar nieuwe voedingen, zo zag ik een voeding van Asus van 450W, deze lijkt me prima, maar ik kijk nog wel even verder. Ook lijkt me een Zalman koeler wel een handige optie voorop de videokaart. Daarnaast ben ik ook van plan om een nieuwe kast te halen voor een betere airflow.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 18:09 ]

• B-Buster
Als je 3D mark draait, heeft je videokaart tussen die fragmenten door, die maar per stuk een minuutje duren, genoeg tijd om even 'stoom af te blazen'. Als je 5 min NFS MW draait niet, hij is daarmee continue op vol vermogen aan het draaien. Ik vind het dus logisch dat ie dan toch daarin enigszins artifacts vertoond. Zeker als ie ook nog eens niet echt lekker van stroom wordt voorzien.

Als je je spulletje in een betere kast stopt, een fatsoenlijke voeding erin hangt en een goeie koeler op je graka maakt is je hele pc'tje weer fit denk ik ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reacties allemaal btw ook allemaal de beste wensen :) :7

Ik heb nog wat meerdere malen de 3Dmark test uitgevoerd, ik kom iedere keer rond de 3450 - 3520 uit, ik ga er dus vanuit dat mn Videokaart gewoon goed is (op de slechte koeling na)

ik ga hetvolgende doen:

-400+ Watt high-end voeding
-Nieuwe Grotere Case met goede airflow
-Zalman VF700-cu op de videokaart
-Alle koelpasta vervangen

Daarmee hoop ik wel dat het probleem is opgelost.
Pagina: 1