[7800GT] lage framerate?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDean
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik sta een beetje voor een raadsel. Ik heb het idee dat mijn framerate te laag licht soms. Als ik met unreal tournament 2004 op de hoogste settings in een druk gebied ben gaat mijn framerate meestal naar de 30. Als ik dan de instellingen op zijn allerlaagst zet, inclusief de framerate is de framerate precies hetzelfde.

Ik heb de nieuwste drivers van nvidia nu. Daarvoor had ik een iets ouder geprobeert.

Rest van mijn systeem is:
athlon 64 3500 venice
2 GB geheugen
asus a8n sli moederbord
x-fi geluidskaart

Met quake 4 is mijn framerate ook af en toe een beetje aan de lage kant. Dit heb ik ook met medium setting geprobeert maar nog steeds dezelfde framedrops.

Ik had een 3d mark score van ongeveer 6800. De framerate tijdens die test was de hele tijd ongeveer 30.

Verwachte ik misschien teveel van de computer en zijn de drops normaal of is er iets anders aan de hand?

Verwijderd

nieuwste drivers ook voor je moedebord geinstalleerd???

Verwijderd

Heb je misschien vsync aan in UT2004?

• MrDean
Ik zie bij unreal tournament geen optie voor vsync staan dus denk ook niet dat het aanstaat. Ik zal zometeen even naar de drivers van mijn moederbord kijken. Kan ik die updaten met het programma asusupdate?

Verwijderd

Je 3Dmark05 score is ongeveer juist.
Normaal haalt die +- 7200
Maar met je 3500+ bottleneck CPu is dat wel normaal :D

Nieuwe drivers , patches etc.. installed ?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
3500+ bottleneck cpu? Dat lijkt me niet. Ik kon met een 6600GT UT2004 nog op high spelen geloof ik. Heb mijn CPU later nog naar 2400Mhz overgeklokt. Maar dat zou echt de limiterende factor niet mogen wezen.

• MrDean
Ik download nu die nieuwste driver van mijn moederbord. Zal het zin hebben om de bios ook te updaten? Als het niet hoeft laat ik het liever zoals het is ;)

• The__Virus
Voor dit probleem hoogstwaarschijnlijk niet, laat dat maar zitten ;).

• MrDean
Ik zit een beetje vast met die drivers.

Ik heb chipsetdrivers van de asus site gedownload maar die schijn je op een diskette te moeten zetten, en je raat het al, keb geen diskette drive. Ik kan er ook geen documentatie over vinden. Kan iemand me een beetje op weg helpen hiermee?

• The__Virus
Nee hoor dat hoeft niet, dat zijn de RAIDdrivers. Je hebt waarschijnlijk de verkeerde gedownload. Probeer deze eens:
XP:
http://download.nvidia.co..._6.70_winxp2k_english.exe
x64:
http://download.nvidia.co..._winxp64_english_whql.exe

Het volgende hiervan niet installeren:
Opslagdrivers
ActiveArmor (firewall)
Netwerksuite

En dan moet het goedkomen ;).

• MrDean
In mijn device manager staat ook nog een apparaat zonder drivers genaamd Other Pci bridge device. Ik heb het vermoeden dat dat met sli te maken heeft maar wellicht is het iets anders. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zou maar zo kunnen.
Even zelf aangeven waar hij moet zoeken met het updaten van de driver.
NVidia drivers installeren zichzelf standaard op c:\NVidia\...
Daar staan ze bij mij in ieder geval...
Als het goed is vind hij dan de drivers zelf wel...

En anders even de verschillende submapjes proberen...

[ Voor 11% gewijzigd door Brede P op 30-12-2005 23:52 ]

• MrDean
De nieuwe drivers hebben helaas geen verschil gemaakt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Het is in ieder geval wel een driver of instellingen(antialliassing etc?) probleem. Want je zou veel hoger moeten halen! Vooral omdat het bij lagere instellingen haast niks beter wordt.

Probeer wat opties in het bios, load optimized defaults wil ook wel eens helpen.

Het kan ook aan andere drivers of instellingen dan het beeld te maken hebben. Vooral brakke, of slecht geinstalleerde sound drivers, of slechte soundkaarten kunnen dit tot gevolg hebben. Eventueel zelfs de netwerkkaart(als je online speelde)

[ Voor 79% gewijzigd door ToFast op 31-12-2005 00:37 ]

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-07 10:01

Bob

Je zegt het al, als het erg druk is daalt je framerate. Heel wslk ligt het dan aan een inefficientie in de engine van ut2004, of aan het netwerkgedeelte. Neem eens een demo op van je game, dan kan je die eens offline runnen en ook eens door iemand anders laten draaien.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
En dat quake4 niet super loopt kan liggen aan de instellingen voor geluidskaart (opelAL etc) of je hebt hem te hoog. ultra high ofzo, doe eens op high of medium.

Bij mij loopt quake4 erg goed op een xp-mobile @ 2430mhz, 2x512 fsb220, 6800LE@16p6v, en dan de 1 op na hoogste setting, die andere gebruikt +500mb aan textures en dat schiet niet op hier:)

Je 3dmark score is zoals al eerder werd gezegd wel in orde

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 21:11
The__Virus schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:10:
Nee hoor dat hoeft niet, dat zijn de RAIDdrivers. Je hebt waarschijnlijk de verkeerde gedownload. Probeer deze eens:
XP:
http://download.nvidia.co..._6.70_winxp2k_english.exe
x64:
http://download.nvidia.co..._winxp64_english_whql.exe

Het volgende hiervan niet installeren:
Opslagdrivers
ActiveArmor (firewall)
Netwerksuite

En dan moet het goedkomen ;).
Ik heb precies dezelfde problemen.

Krijg een foutmelding als ik de XP driver installeer, kan dat?

• MrDean
Bob_A schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 00:37:
Je zegt het al, als het erg druk is daalt je framerate. Heel wslk ligt het dan aan een inefficientie in de engine van ut2004, of aan het netwerkgedeelte. Neem eens een demo op van je game, dan kan je die eens offline runnen en ook eens door iemand anders laten draaien.
Het ligt echt niet aan de engine. Hij dropt al naar de 30 fps op een resolutie van 800x600 met 5 mannetjes in beeld die wat schieten.

Bedankt voor alle reacties zover. Ik zal gaan kijken naar de geluid en internet drivers. Ik gebruikte eerst de onboard geluidskaart maar sindskort is het de x-fi. Ik had gewoon de nieuwe geluidskaart drivers geinstalleert en de onboard geluidskaart in de bios uitgezet. Quake 4 speel ik trouwens offline en daar heb ik ook al de framedrops dus het lijkt me sterk dat het aan netwerkkaart driver oid ligt.

• Bob

Bob

Om snel te zien of het aan het geluid ligt: disable je soundcard even in device manager

• MrDean
Disablen veranderde niets. Ik kon alleen de legacy audiodriver niet disablen. (Het vakje was grijs) Ik zit er nu aan te denken windows opnieuw te installeren en dan alleen de goede drivers te installeren. Maar misschien heeft iemand anders nog ideeen?

• N-Freak
  • Laatst online: 03-08 18:39
Ik lees dat je 'denkt' dat vsync uit staat.

Dat is dus niet het geval. Zet hem uit in de opties van je nVidia control panel. Denk dat het daar aan ligt.

• Bob

Bob

Vsync kan toch nooit een dip in de framerate als gevolg hebben?? Het enige effect dat dat heeft is dat je framerate een beperking heeft, maar die zal nooit merkbaar zijn tijdens het spelen zelf (wel in de gemiddelde framerate, maar daar gaat het hier niet over)

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 09:20
Jawel, vsync rond alle FPS af naar beneden en dus niet alleen de gemiddelde FPS. Als je rond de 30 FPS met vsync, kan je waarschijnlijk iets van 5 FPS meer halen zonder. ( op mijn kaart dan, 6800NU)
Maar je score lijkt me nog steeds aan de lage kant.

Ik heb hier een P4 1,6 @ 2,1 GHz, 6800NU, 512 mb ram en ik haal ook rond de 30 FPS met UT 2k4.

Wazaa?

• MrDean
Ik heb het nu zonder vsync geprobeert. De framedrops waren er nog steeds. Het enige verschil was nu dat de framerate af en toe hoger werd dan 60. Misschien was er wel een verschil van 5 fps idd, maar dat is een beetje moeilijk te zeggen.

Het vreemde is: De framerate is precies hetzelfde bij elke instelling. Het maakt niet uit of hij op 800x600 met laagste details staat of alles op zijn max met antialiasing. De framerate ligt altijd tussen de 30 en de 80 (zonder vsync)

[ Voor 34% gewijzigd door MrDean op 31-12-2005 15:01 ]

• Bob

Bob

Cloudy schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:38:
Jawel, vsync rond alle FPS af naar beneden en dus niet alleen de gemiddelde FPS. Als je rond de 30 FPS met vsync, kan je waarschijnlijk iets van 5 FPS meer halen zonder. ( op mijn kaart dan, 6800NU)
Maar je score lijkt me nog steeds aan de lage kant.
30 engine fps met vsync => om de 33 ms een verse frame en er kan om de 12 ms een frame getoond worden (refresh 85 Hz)

0 ms12 ms 24 ms 36 ms 48 ms 60ms74ms84ms
F0 F0 F0 F1 F1 F1 F2 F2

Als de framerate nu nog verder daalt zal het delay effect van v-sync nog meer te verwaarlozen worden waaruit je kan besluiten dat vsync nooit framedrops kan veroorzaken. Wel kunnen er frames wegvallen of iets later dan voorzien (max 12 ms) op het scherm komen. Ik heb het hier natuurlijk eenvoudig voorgesteld, maar ik denk niet dat er daardoor iets schort aan mijn conclusie :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bob op 31-12-2005 15:39 . Reden: offtopic tags werken niet samen met table... ]

• The__Virus
superpolm schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 01:08:
[...]

Ik heb precies dezelfde problemen.

Krijg een foutmelding als ik de XP driver installeer, kan dat?
Wat voor probleem heb jij dan, wat voor foutmelding? Download je zeker weten de goede drivers voor je OS? Start anders eens een nieuw topic, dat is iets netter.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 21:11
The__Virus schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 16:52:
[...]

Wat voor probleem heb jij dan, wat voor foutmelding? Download je zeker weten de goede drivers voor je OS? Start anders eens een nieuw topic, dat is iets netter.
Ik heb er weleens een topic over geopend, denk dat t een fout in mn hd is.
Vroeg me af of andere mensen ook een foutmelding kregen bij deze driver,
dan zou het kunnen dat t probleem met mn hd verholpen is.

• RutgerB
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-07 13:45
Beetje rare uitleg over Vsync,
bij mijn weten is het enige wat vsync doet is je (max) fps gelijkzetten met die van je monitor, dit om 'page tearing' te voorkomen, m.a.w. draai je 60hz op je monitor kun je max 60fps hebben..
Tevens lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat dit jouw buitengewoon slechte fps kan verklaren, wat dan wel het probleem is kan ik je helaas niet vertellen..

---edit---
hier kun je er wat meer over vinden: http://www.d-silence.com/feature.php?id=255

[ Voor 13% gewijzigd door RutgerB op 31-12-2005 20:28 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Wordt je netwerkkaart veel gebruikt? Ik heb ook een 3500+ maar met 1GB RAM en een 6600GT. Alles vol open (AA en AF niet). Geen last van haperingen. Ook niet met onslaughtstukken met HEEL VEEL chaos.
Ik merk wel dat als mijn onboardethernet gebruitk wordt de performance van mijn bak helemaal inmekaar zaakt. Misschien veel netwerkactiviteit tijdens het gamen?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• MrDean
TeXiCiTy schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 20:34:
Wordt je netwerkkaart veel gebruikt? Ik heb ook een 3500+ maar met 1GB RAM en een 6600GT. Alles vol open (AA en AF niet). Geen last van haperingen. Ook niet met onslaughtstukken met HEEL VEEL chaos.
Ik merk wel dat als mijn onboardethernet gebruitk wordt de performance van mijn bak helemaal inmekaar zaakt. Misschien veel netwerkactiviteit tijdens het gamen?
Ik gebruik een wireless usb dingetje voor internet, maar ik heb precies dezelfde framerate als ik de internet verbinding disable en alleen tegen bots speel.

Ik heb trouwens windows opnieuw geinstalleerd en toen unreal tournament geprobeert toen ik alleen nog maar de videokaart drivers had geinstalleerd en de framerate was weer zo laag. Ik snap er echt helemaal niets meer van.

Verwijderd

Dat ligt aan je processor. Ik heb dezelfde en ik had hetzelfde euvel. UT2004 is een CPU intensief spel wat ongeveer evengoed loopt op een X800pro en een 7800GT.
Omdat ik Windows X64 draai heb ik een patch weten te bemachtigen die het spel omtovert in een 64-bits applicatie wat de snelheid zeer duidelijk ten goede komt. Ik speel het met een X800pro op 1600x1200 vloeiend (of ik moet meer dan 12 Godlike bots in een spel hebben).

Mijn 3Dmark05 score is 5056. Ik wil wel eens willen weten wat mijn score zou zijn als 3Dmark 64-bits was.

Advies: Ben je niet bekend met Windows X64 dan kan ik weinig voor je doen. Ik kan je dan het advies geven om de instellingen ondanks je videokaart wat omlaag te schroeven. De kwaliteit van het beeld loopt amper achteruit, maar je framerate gaat flink omhoog (ook als het druk is).
Als je Windows X64 aan kunt komen of je hebt hem dan wordt het intressant en loont het om dat te proberen ;)

Succes

* spaart voor een 7800GTX 512 MB :9~

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2006 10:50 ]

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-08 10:39

link_mario

Ofwa?

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 10:44:
Dat ligt aan je processor. Ik heb dezelfde en ik had hetzelfde euvel. UT2004 is een CPU intensief spel wat ongeveer evengoed loopt op een X800pro en een 7800GT.
Omdat ik Windows X64 draai heb ik een patch weten te bemachtigen die het spel omtovert in een 64-bits applicatie wat de snelheid zeer duidelijk ten goede komt. Ik speel het met een X800pro op 1600x1200 vloeiend (of ik moet meer dan 12 Godlike bots in een spel hebben).

Mijn 3Dmark05 score is 5056. Ik wil wel eens willen weten wat mijn score zou zijn als 3Dmark 64-bits was.

Advies: Ben je niet bekend met Windows X64 dan kan ik weinig voor je doen. Ik kan je dan het advies geven om de instellingen ondanks je videokaart wat omlaag te schroeven. De kwaliteit van het beeld loopt amper achteruit, maar je framerate gaat flink omhoog (ook als het druk is).
Als je Windows X64 aan kunt komen of je hebt hem dan wordt het intressant en loont het om dat te proberen ;)

Succes

* spaart voor een 7800GTX 512 MB :9~
Lijkt me dat je daar ongelijk hebt, ik heb namelijk een 3000+ met een 6600GT. En "wonder boven wonder" werkt alles goed en haal ik ongeveer 80~100 fps gemiddeld met alles op high @ 1280*1024.

Verwijderd

Dit bedoel ik dus met 64-bit gamen:

Afbeeldingslocatie: http://img415.imageshack.us/img415/1197/shot000069ba.th.jpg
Pagina: 1