Toon posts:

Hoe moet je nou tweaken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
"Fewture die zo'n topic start?" zul je jezelf misschien afvragen :)

Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik ga een poging wagen. Als ik zo een beetje op GoT lees dan valt het mij altijd op dat er mensen zijn die allerlei problemen tegenkomen doordat ze, in mijn ogen dan, verkeerd te werk gaan.

Lekker bijdehand zul je denken.. jep :)

Voor sommigen is dit echt basic, maar het is dan ook niet voor hen bedoelt. Dit topic is puur voor diegene die net beginnen of nog niet zo lang tweaken (of die het gewoon nooit begrepen hebben :+ )

Dus..
Eigenlijk is tweaken niets anders dan een spelletje met een paar factoren. De truuk is steeds om controle te krijgen over 1 van die factoren. Waarom 1? Nou, als je met 2 aan het werk gaat dan raak je in de war (systeem crash, oorzaak onbekend). Dus eigenlijk doe je het om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken; de luie tweakert!! :+

Wat je wil bereiken is een zo snel mogelijk systeem. Dat kun je alleen doen als je weet wat elk onderdeel kan. Hoe snel kan je CPU? Hoe snel is je mem? Wat kan je VGA kaart? Wat je dus nooit moet doen is klooien met meerdere onderdelen tegelijk. In het begin van het opvoeren maakt het niet zoveel uit, maar als je tegen de limieten aankomt zul je zien dat het extreem belangrijk is om te weten welk onderdeel nu de beperking geeft.

Je moet dus een systeem voor je werkwijze hebben dat waterdicht is.

Nu wil ik een beetje de discussie op gang brengen hoe jij tweakt en waarom. Wat doe je het eerst als je de nieuwe HW binnen hebt? Tweak je in het wilde weg? Of ga je heel systematisch te werk?

Misschien kunnen de wat meer ervaren tweakers hun werkwijze delen met de wat minder ervaren en uitleggen waarom ze bepaalde keuzes maken. Hardware is in dit topic dus niet zo relevant. Het gaat erom hoe je er mee omgaat en niet hoe snel het kan etc etc..

Verwijderd

het probleem voor mij bij tweaken is (de reden ook waarom ik er voor een groot deel mee gestopt ben)
na een tijdje zit er meer tijd in het tweaken dan dat je extra wacht op je computer..
dus kost het minder tijd om niet te tweaken.

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

als ik een nieuw stuk hardware heb kijk ik altijd eerst voor de beste drivers want die op de meegeleverde cd zijn bijna nooit de nieuwste,

daarna kijk ik in de driver settings of ik daar wat kan tweaken

next is overklokken ( bij proc of mem of graka )

daarna misschien register keys ofzo , of andere meespelende factoren

For we are many

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32

charrel

Cortisol4life..

Tweaken doe je vooral om sneller te worden, de meeste mensen die volgens mij hun systeem tweaken doen dit om in bepaalde benches (3dmark/pifast enz enz.) sneller te worden.
Dat het tweaken dan tijd kost vinden een hoop mensen, waaronder ikzelf, niet erg.
Het is meer een hobby van me om op die manier bezig te zijn met het peeceetje, zelf heb ik er ook veel lol in. Een vastlopertje op z'n tijd vind ik eigenlijk alleen maar een uitdaging om het toch stabiel te krijgen dan op een bepaalde snelheid.

Verder clock ik denk ik net als iedereen over, met 1 variabele tegelijk. Bv. eerst je maximale overclock bepalen van de procdoor een lage geheugen snelheid, dan de maximale HTT/ memsnelheid bepalen door dik onder de max. van de proc. te blijven.
Videokaart net zo, eerst check ik altijd de core, daarna ga ik spelen met het geheugen.
Mocht ik hier mee klaar zijn en het lijkt stabiel ga ik verder alle overbodige troep uit windows slopen, register aanpassen en blazen dan maar met de benches :*)

Verwijderd

Ik ga stapsgewijs de grenzen verkennen en eerst inschatten/in kaart brengen wat de mogelijkheden zijn. Dus bijv. voor een videokaart: eerst kijken naar min/max GPU bij default mem. Daarna default GPU en min/max memory. Pas als ik die 2 weet ga ik kijken naar andere factoren, zoals core/geheugenspanning, timings, AGP settings etc. En natuurlijk schrijven we alles op, want een tweaker wil ook zonder de PC aan kunnen nalezen. :P
Eigenlijk begint het al voordat de kaart (in het voorbeeld) gekocht wordt, want dan willen we al weten hoe hij eruit ziet, wat voor componenten erop zitten, of we daar datasheets/pinouts van hebben en of er al andere ervaringen zijn. Kortom, ik ga niet zo onbedacht en spontaan met een schroevendraaier morren ;)
Tweaken is voor mij het verkennen van grenzen en die verleggen. En meestal houdt dat in dat je de kosten/ruimte besparende maatregelen van de fabrikant ongedaan maakt. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:57:
"Fewture die zo'n topic start?" zul je jezelf misschien afvragen :)
Ja :).

Wat ik altijd doe is eerst de cpu tweaken naar zijn max, ik heb altijd luchtkoeling gebruikt dus ik ga altijd een beetje onder de max zitten als maximale stabiele snelheid omdat luchtkoeling nogal afhankelijk is van andere factoren zoals bijvoorbeeld (belangrijkste en schommelt nogal eens) kamertemperatuur. Zoiezo is het verschil tussen het echte stabiele maximum en het stabiele met veiligheidsmarge toch niet merkbaar en enkel interessant in benchmarks.

Wat betreft cpu overclocken, ik heb altijd mijn moederbord standaard gelaten dus geen voltmods of iets dergelijks. Ik zet eerst de vcore op het hoogst mogelijke, dan ga ik de grens opzoeken (in kleine stapjes dus) die stabiel is en dan ga ik kijken of dat misschien ook met minder vcore kan ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:59:
het probleem voor mij bij tweaken is (de reden ook waarom ik er voor een groot deel mee gestopt ben)
na een tijdje zit er meer tijd in het tweaken dan dat je extra wacht op je computer..
dus kost het minder tijd om niet te tweaken.
Ja bij mij gaat het al jaren niet meer om de snelheids winst in mijn dagelijkse doen. Ik hoef geen snellere PC.

Wat ik wel leuk vind is kijken wie de snelste pifast kan zetten ;) Kortom, puur hobby. Maar goed, das niet echt relevant voor het draadje.
michel_habets schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:02:
als ik een nieuw stuk hardware heb kijk ik altijd eerst voor de beste drivers want die op de meegeleverde cd zijn bijna nooit de nieuwste,

daarna kijk ik in de driver settings of ik daar wat kan tweaken

next is overklokken ( bij proc of mem of graka )

daarna misschien register keys ofzo , of andere meespelende factoren
De nieuwste is de beste? ;)

Anyway, ik zal een voorbeeldje geven. Ik was op een geven moment bezig met een pifast tijd. Steeds veranderde ik iets en de tijd werd steeds lager en lager. Op een gegeven moment klapt pifast eruit. Het laatste dat je veranderde is de oorzaak, right? Ok, wat ik dus deed was meteen iets anders proberen. Ik wist wel dat het niet de oorzaak was, maar dacht het te kunnen oplossen met een andere setting. En zo ging ik dus verder..tijd werd weer lager.. etc etc..

Na een uur pielen had ik geen idee meer wat ik nou aan het doen was en begon ik maar weer overnieuw. Of anders gezegd; ik kon niet met zekerheid vaststellen waarom het systeem pifast niet uitdraaide. Was het nou de proc? Mem? Allebei?
Dat is dus op het punt dat het nog maar om tienden van seconden gaat he.

En juist dit zie je aan de lopende band. Ze weten niet waarom het verkeerd gaat. Terwijl het juist vrij simpel te achterhalen is als je bijhoud wat je systeem kan en wat je als laatste heb gedaan :)

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

ik tweak voornamelijk om de systemen hier goed draaiende te houden, maar zeker ook voor de lol. natuurlijk moet het allemaal lekker hard gaan ( :+ ), maar het belangrijkste is stabiliteit. je computer kan nog zo snel zijn, als ie niet stabiel is hebbie d'r niks an ;)

ik doe wel aan overclocken, maar niet m'n cpu, ik kan het me niet veroorloven dat die kaput gaat, ik heb geen vervangende cpu. met m'n graka ligt dat anders, ik heb agp kaarten genoeg (niet allemaal even snel maar toch) het zou geen gigantische ramp zijn als m'n graka het zou begeven. maar ik wil 'm wel heel houden dus ga ik niet extreem overclocken, en laat ik de stock koeler d'r lekker op zitten. voltmodden e.d. is voor mij wat te riskant. ik doe ook zelden twee dingen tegelijk, zo weet ik welke tweak het meeste effect heeft en dus in de toekomst herhaling waard is.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Tweaken is voor mij het optimaliseren van een computer, een paar MHz sneller zodat dingen een paar seconden sneller gedaan worden, een paar fps meer enz..

Niet alleen hardwarematig, maar ook softwarematig, de computer zo clean mogelijk houden.

Ik noem het altijd maar 'goedkope rotzooi laten presteren alsof het dure spullen zijn', je hoeft geen duur spul (moederbord, beeldkaart, cpu) te kopen, door het harder-dan-standaard te laten lopen kan je dure componenten die wel standaard lopen achter je laten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:07:
Ik ga stapsgewijs de grenzen verkennen en eerst inschatten/in kaart brengen wat de mogelijkheden zijn. Dus bijv. voor een videokaart: eerst kijken naar min/max GPU bij default mem. Daarna default GPU en min/max memory. Pas als ik die 2 weet ga ik kijken naar andere factoren, zoals core/geheugenspanning, timings, AGP settings etc. En natuurlijk schrijven we alles op, want een tweaker wil ook zonder de PC aan kunnen nalezen. :P
Eigenlijk begint het al voordat de kaart (in het voorbeeld) gekocht wordt, want dan willen we al weten hoe hij eruit ziet, wat voor componenten erop zitten, of we daar datasheets/pinouts van hebben en of er al andere ervaringen zijn. Kortom, ik ga niet zo onbedacht en spontaan met een schroevendraaier morren ;)
Tweaken is voor mij het verkennen van grenzen en die verleggen. En meestal houdt dat in dat je de kosten/ruimte besparende maatregelen van de fabrikant ongedaan maakt. :P
Precies.

Maar als je dan een shot post van een van die testen dan krijg je commentaar. Laatst post iemand een shot van een CPU die super hoog draait, maar met lage FSB en een uberbrakke tijd ernaast.

De clou is dan niet die tijd, maar het feit dat die persoon dus slim getweakt heeft. Want hij heeft zn max CPU gevonden in een bepaalde benchmark.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:11:
[...]

Ja :).

Wat ik altijd doe is eerst de cpu tweaken naar zijn max, ik heb altijd luchtkoeling gebruikt dus ik ga altijd een beetje onder de max zitten als maximale stabiele snelheid omdat luchtkoeling nogal afhankelijk is van andere factoren zoals bijvoorbeeld (belangrijkste en schommelt nogal eens) kamertemperatuur. Zoiezo is het verschil tussen het echte stabiele maximum en het stabiele met veiligheidsmarge toch niet merkbaar en enkel interessant in benchmarks.

Wat betreft cpu overclocken, ik heb altijd mijn moederbord standaard gelaten dus geen voltmods of iets dergelijks. Ik zet eerst de vcore op het hoogst mogelijke, dan ga ik de grens opzoeken (in kleine stapjes dus) die stabiel is en dan ga ik kijken of dat misschien ook met minder vcore kan ;).
Is ook een goed punt die kamer temp.. Het blijft grappig om te zien hoeveel koelings topics er uit de grond schieten als de zomer weer begonnen is.. Er word totaal geen rekening mee gehouden terwijl het echt wel belangrijk is. Welke koeling je ook gebruikt...

• martijnve
  • Laatst online: 12:10
Resistor schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:21:
Tweaken is voor mij het optimaliseren van een computer, een paar MHz sneller zodat dingen een paar seconden sneller gedaan worden, een paar fps meer enz..

Niet alleen hardwarematig, maar ook softwarematig, de computer zo clean mogelijk houden.

Ik noem het altijd maar 'goedkope rotzooi laten presteren alsof het dure spullen zijn', je hoeft geen duur spul (moederbord, beeldkaart, cpu) te kopen, door het harder-dan-standaard te laten lopen kan je dure componenten die wel standaard lopen achter je laten.
_/-\o_ _/-\o_ @ die laatste alinea

daar gaat het bij mij echt om. goede prestaties halen uit (relatief) geodkope spullen.

[ Voor 8% gewijzigd door martijnve op 30-12-2005 17:25 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Verwijderd

Topicstarter
Mooi voorbeeldje uit de praktijk: Hoge temps waterkoeling

Als het probleem daar idd de montage van het blok is dan zou je dus kunnen stellen dat de TS daar zichzelf in de vingers sneed bij het in elkaar zetten van z'n koeling. Met alle respect naar de TS van die draad natuurlijk. Zelf heb ik menig maal dat soort fouten gemaakt, maar goed, daar leer je weer van.

Had dus voorkomen kunnen worden door wat meer systematisch te tweaken. Das een beetje het punt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 17:36 ]

• Snippertje
  • Laatst online: 15:08

Snippertje

Light up your life

Vroeger deed ik altijd maar wat en kwam ik altijd vast te zitten, ik wist niet meer wat het was. Nu tweak ik eerst windows en zoek ik uit wat de beste drivers zijn etc. Dan ga ik pas kijken naar mijn CPU, divider op zijn laagst, alle voltages max. Als ik de max van mijn CPU heb ga ik kijken naar mijn geheugen. MP omlaag en stapsgewijs fsb omhoog gooien. Zodra ik max van geheugen heb gevonden zoek ik uit wat de beste timings zijn tegenover max geheugensnelheid. Dit test ik ook stapsgewijs door telkens één ding te veranderen bij de timings. Als ik dit allemaal heb gevonden zoek ik de beste divider voor ongeveer mijn max cpu snelheid en redelijk tot goeie timings. Daarna doe ik hetzelfde met de VGA. En dan benchen maar :Y)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Lezen, heel veel lezen...

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

ram.con is niet zo'n tweakert (met name vanwege de kosten - wat doe je dan t.net? - ach ja, meer software forums en nieuws-trekken), maar wil hier toch wel een suggestie doen.

Voor beginnende tweakers (en ik heb ook wel wat geprutst) zijn alleen al de afkortingen, die ook dit topic scheutig worden gebruikt, al funest.

HW
vcore
pifast
etc etc (standaarddingen als CPU, VGA/graka, proc, mem, clock FSB buiten beschouwingen gelaten)

Uiteraard zijn er FAQ's, googles en eigen initiatieven, maar een voorzichtige tip:
bekommer u om uw doelgroep...

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

En dan pas reageren/vragen ;)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:16:
Anyway, ik zal een voorbeeldje geven. Ik was op een geven moment bezig met een pifast tijd. Steeds veranderde ik iets en de tijd werd steeds lager en lager. Op een gegeven moment klapt pifast eruit. Het laatste dat je veranderde is de oorzaak, right? Ok, wat ik dus deed was meteen iets anders proberen. Ik wist wel dat het niet de oorzaak was, maar dacht het te kunnen oplossen met een andere setting. En zo ging ik dus verder..tijd werd weer lager.. etc etc..

Na een uur pielen had ik geen idee meer wat ik nou aan het doen was en begon ik maar weer overnieuw. Of anders gezegd; ik kon niet met zekerheid vaststellen waarom het systeem pifast niet uitdraaide. Was het nou de proc? Mem? Allebei?
:D true

ik had vorige week hetzelfde, ff snel een cpu testen...
3 opterons getest op mn DFI, allemaal max. 2772Mhz.
Erg bijzonder aangezien het verschillende steppings waren.
Verder wel alles netjes volgens het boekje ingesteld, lage memclocks, koeling gecheckt, verschillende vcores geprobeerd... niets hielp.
Allerlei bios instellingen geprobeerd te veranderen, zonder resultaat.
Had ik te weinig vdimm ingesteld, na een bios clear 8)7 Helemaal vergeten :+
Ik gebruik de Bigtoe trick voor mn vdimm en had alleen mn vio-lijn omhoog geschroeft, maar niet de vdimm in de bios hehe

Ik was nu eenmaal zo enthousiast aan de slag gegaan, dat ik meteen alles vrij hoog had ingesteld om wat tijd te besparen. Achja leermomentje :)

Maar ik ben er wel achter gekomen dat opterons vrij lastig zijn icm geheugen.
Wat verkeerde geheugen instellingen en je kunt de OC van je opteron ook wel vergeten... erg snel instabiliteit.
Op het moment ben ik in A64tweaker settings aan het verdiepen... je geheugen snel instellen is niet zon probleem, maar een beetje snappen wat die instellingen doen, welke timings afhankelijk zijn van elkaar en max dram en data strenght settings van je mem achterhalen vergt toch allemaal wat meer kennis :)

Maar leuk topic, ben benieuwd wat anderen zoal te vertellen hebben...

[Specs]

• DaViDoViTsCh
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Resistor schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:21:

Hier net zo... Windows netjes houden, bij programma-installaties kijken of er nog overbodige services opstarten en soieso met de Windows-installatie zélf!
Weergave-instellingen veranderen, swapfile, de goeie drivers zoeken overal voor. Ook je bios goed instellen, sommige apparaten uitschakelen, dat soort gein.
Alleen m'n virusscanner & firewall draaien @ stock.

offtopic:
Ik draai met mijn P3-systeempje toch wel aardig moet ik zeggen. Windows klaar om te gebruiken in 20-25 seconden vanaf het moment dat ik em aandruk en kan bijvoorbeeld RTCW @ 800x600 spelen, met alles op z'n maximaal met 4xAA & 16x Anisotropisch Filter. En ik draai het hier vloeiend hoor! _/-\o_

Heb btw niks overgeklokt, m'n CPU, mem & videokaart draaien ook gewoon @ stock...
±7000 3dmark2001 O-)

[ Voor 20% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 30-12-2005 22:58 ]

Ici kann uw Werbung staan

Verwijderd

Yup, en vooral WILLEN begrijpen. Dus als er iets in een topic geschreven wordt wat je niet begrijpt, het dan nazoeken/uitpluizen. Niet gelijk met je oren flapperen als iemand wat termen neergooit of terugblaten.

Maar goed, systematisch houd voor mij in dat ik veel gegevens verzamel en daar eigenlijk mee doorga bij elke test.

Verwijderd

Topicstarter
Jack schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:23:
[...]

:D true

ik had vorige week hetzelfde, ff snel een cpu testen...
3 opterons getest op mn DFI, allemaal max. 2772Mhz.
Erg bijzonder aangezien het verschillende steppings waren.
Verder wel alles netjes volgens het boekje ingesteld, lage memclocks, koeling gecheckt, verschillende vcores geprobeerd... niets hielp.
Allerlei bios instellingen geprobeerd te veranderen, zonder resultaat.
Had ik te weinig vdimm ingesteld, na een bios clear 8)7 Helemaal vergeten :+
Ik gebruik de Bigtoe trick voor mn vdimm en had alleen mn vio-lijn omhoog geschroeft, maar niet de vdimm in de bios hehe

Ik was nu eenmaal zo enthousiast aan de slag gegaan, dat ik meteen alles vrij hoog had ingesteld om wat tijd te besparen. Achja leermomentje :)

Maar ik ben er wel achter gekomen dat opterons vrij lastig zijn icm geheugen.
Wat verkeerde geheugen instellingen en je kunt de OC van je opteron ook wel vergeten... erg snel instabiliteit.
Op het moment ben ik in A64tweaker settings aan het verdiepen... je geheugen snel instellen is niet zon probleem, maar een beetje snappen wat die instellingen doen, welke timings afhankelijk zijn van elkaar en max dram en data strenght settings van je mem achterhalen vergt toch allemaal wat meer kennis :)

Maar leuk topic, ben benieuwd wat anderen zoal te vertellen hebben...
iig had je wel door dat het nogal toevallig was dat alle procs hetzelfde deden :+

• EyeWitness
  • Laatst online: 05-02 23:11
Bij mijn 3500+ gebruik ik Prime95 vooral om de laagste Voltage te vinden, erg handig. Gewoon met Clockgen ofzo je voltage in windows zelf regelen, dan na een verandering ff 2 mins Prime draaien (Torture test/in place large FFTs. Komt hij binnen 1 minuut met een hardware failure weet ik dat m'n voltage te laag is, en dus weet je dat je vorige stap de laagst stabiele voltage is.

Zo kan ik m'n 3500+ @ 2200MHz (NewCastle) die standaard 1.5V loopt terugschroeven naar 1.2V (wat resulteert in een stressed temp van 27 graden omgeving 21/20 graden, totaal aircooled :P). En weet ik dat als ik van 2.5Ghz naar 2.6 wil van 1.5V naar minimaal 1.75V moet stappen (wat een relatief erg grote stap is).

Mss is dit handig voor anderen, maar ik weet niet 100% zeker of dit wel betrouwbaar is, maar tot dusver heb ik nog geen instabiliteit opgemerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door EyeWitness op 31-12-2005 15:35 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Jup daarvan leer je het meest. Probleem is dat mensen als ze iets niet snappen gelijk aan de bel trekken (ik weet ik deed het zelf vroeger ook bedankt voor de mensen die me toen afgezeken hebben ;) ). Ook is tweaken vooral proberen, lukt iets niet ? Probeer eens andere setting, probeer eens ander voltage enz.

Als ik nieuwe hardware heb probeer ik eerst of het net zo goed is als de oude (zelfde settings SuperPi 1M/ Pifast). Zo niet dan gaat het oude er weer in. Ik heb 3 S754 3000+'s gehad, als je goed tweakt dan merk je goed de verschillen tussen hardware. Ook één van de eerste dingen die ik check is wat het ideale voltage is voor bepaalde hardware (hangt ook wel een beetje van instellingen af maar goed is later dan nog wel bij te regelen) zodat je gelijk op het goede voltage zit en niet dat je je helemaal suf zit te tweaken om er dan achter te komen dat het toch beter was geweest om 0,1V extra te geven. 24/7 draai ik bijna altijd stock, of iig stock voltages.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• successor
  • Laatst online: 28-01 13:32
van verschillen in hardware kan ik ook meespreken, een amd athlon xp 2400+ en een amd sempron 2500+ , nogmaal draait de sempron op 1750mhz, ik had hem voor de gein eens knal op 2100 gezet ( axp 2400+ speeds) met 400mhz ddr fsb , en dat werkte , met dezelfde koeler, dezelde soort core , en hetzelfde aantal mhz werd de axp 2400+ 10 graden warmer ...

Out of the box? What box? There is no box.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik denk dat het een kwestie is van wat je wilt bereiken: Wil je voor de gein een beetje overclocken, maar wil je niet veel moeite steken in het bereiken van de maximaal haalbare oc, dan is het meestal niet zo moeilijk. Gewoon dingen een beetje sneller instellen en kijken of het een beetje stabiel blijft.

Wil je wel het maximaal haalbare halen, dan is het inderdaad een kwestie van onderdeeltje voor onderdeeltje. Vooral de tijd nemen, maar ook dingen in de gaten houden (temperaturen, voltages etc.)
Ik heb het regelmatig meegemaakt met 3dmark runs of pifast sessies dat een sessie er gewoon uitknalde omdat de temperatuur net te hoog werd (Of ja, eigenlijk niet laag genoeg.. Kwam net boven nul ofzo). Maar ook bijv. dat de voedingsspanning op de +5V gewoon compleet inzakte en nog maar 4.3 V was. Dan zie je ook meteen waar nog wat te halen is..

Een ander ding is denk ik ook dat je niet bang moet zijn voor je hardware.. Een soldeerbout heb je gewoon nodig. Isolatie / preventie van condensatie is gewoon nodig. Originele staat bereik je niks mee :)

Verwijderd

Topicstarter
EyeWitness schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:33:
Bij mijn 3500+ gebruik ik Prime95 vooral om de laagste Voltage te vinden, erg handig. Gewoon met Clockgen ofzo je voltage in windows zelf regelen, dan na een verandering ff 2 mins Prime draaien (Torture test/in place large FFTs. Komt hij binnen 1 minuut met een hardware failure weet ik dat m'n voltage te laag is, en dus weet je dat je vorige stap de laagst stabiele voltage is.

Zo kan ik m'n 3500+ @ 2200MHz (NewCastle) die standaard 1.5V loopt terugschroeven naar 1.2V (wat resulteert in een stressed temp van 27 graden omgeving 21/20 graden, totaal aircooled :P). En weet ik dat als ik van 2.5Ghz naar 2.6 wil van 1.5V naar minimaal 1.75V moet stappen (wat een relatief erg grote stap is).

Mss is dit handig voor anderen, maar ik weet niet 100% zeker of dit wel betrouwbaar is, maar tot dusver heb ik nog geen instabiliteit opgemerkt.
Betrouwbaar is het niet, maar als je dat weet is het een goede manier om snel iets te weten te komen over je systeem.

Kijk, je kan natuurlijk bij elke snelheid de stabiliteit gaan checken. Het is alleen sneller om bijv 3 steps pifast te doen en dan verder te gaan. Als je die 3 steps niet meer haalt en je kan geen voltage meer geven, dan klok je iets terug en ga je uitgebreid testen.

Zo heb je in een half uurtje een proc waarvan je weet wat hij kan.

Iets heel anders; een DI run, hoe zet je die goed neer?

Om dat goed te doen moet je van te voren goed weten wat je systeem kan. Je hebt namelijk de tijd niet om te testen. Daar moet je dus goed over nadenken van te voren. Je kan wel veel DI inslaan, maar na een uur of 2 is het een en al water over je hele mobo. Alles wordt zo koud dat de hele plank onder de condens zit. Het staat of valt dus met hoe je het aanpakt.

Bovenstaande was ook DE reden dat er op UFO nooit een lekkere bench gezet werd. De snelste hardware bij elkaar, moet lukken toch? Maar die high end spullen is helemaal niks waard als je niet weet wat het doet icm andere hardware. Veel erger is nog dat je het systeem niet goed kan "lezen" en dus niet weet waar het probleem zit. Zoiets heeft tijd en ervaring met de HW nodig.

Een weekje op lucht draaien voordat je iets extremers doet is dus helemaal zo gek niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2006 14:59 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Tsja, dit is echt weer zo'n topic van, wat zullen we eens voor gigantisch verhaal neerzetten :)

Het probleem met veel mensen is denk ik dat ze geen idee hebben van wat ze doen. Ze horen mensen praten over overclocken, en willen natuurlijk ook niet achterblijven. Vervolgens proberen ze maar wat uit, wat tot gevolg heeft dat hun hele systeem in de soep loopt, alles is onstabiel, de mensen die er wel verstand van hebben kunnen het vervolgens weer gaan oplossen. Zoals ze altijd zeggen, schoenmaker, blijf bij je leest, klopt dat hier ook zeker. Er wordt maar geprutst zonder er bij na te denken, eens even op het internet te lezen hoe alles in elkaar zitten. De mensen die altijd aan het tweaken en overclocken zijn geweest, zullen weinig tot geen moeite hebben om een stapje verder te doen of een andere manier aan te moeten leren die bij andere hardware van toepassing is. Mensen die in het algemeen al niet zo heel erg veel verstand van PC's hebben moeten dan ook eigenlijk niet met overclocken/tweaken beginnen (Tenzij er goed raad is gevraagd en ze ook zeker weten wat ze doen). Ik merk erg vaak dat men gewoon maar wat aan zit te prutsen (Even het geheugen wat overclocken, laten we DDR266 maar even op DDR400 zetten, en zich dan ook nog afvragen waarom het in eens niet meer werkt). Ook krijg je altijd van die vragen van: hoe ver kan mijn CPU gaan, wat voor timings kan mijn RAM draaien e.d.. Na een beetje eigen research kan je er al makkelijk achter komen dat zulke vragen gewoon niet te beantwoorden zijn. En ze blijven dan vaak ook maar door vragen hier over, omdat ze ook nog bang zijn dat ze iets in de rook op laten gaan, als je al met zulke gedachtes gaat spelen moet je niet aan tweaken/overclocken beginnen. Het is of het risico nemen of er gewoon niet aan beginnen. En ook nooit even wat research doen, maar gewoon meteen een gigantische stap er bij doen in plaats van met kleine stapjes. Verder wil men ook altijd veel te snel, als je al aan komt zetten met Prime95 draaien van 24 uur voordat je tenminste kan zeggen van, ja, hij is stabiel, komen ze een 10 minuten later aan zetten met dat Prime95 al 10 minuten geen errors aan heeft gegeven, en dat ze nu even een game of iets anders op gaan starten, waarna ze binnen nog eens 10 minuten terug zijn en weer van alles gaan vragen omdat de 10 minuten Prime95 stabiel toch niet zo stabiel waren als ze dachten. Na een aantal reboots en resets komen ze er dan achter dat 10 minuten inderdaad een beetje te weinig is, dan laten ze het voor de verandering één uur of iets dergelijks draaien, wat meestal betekend dat ze binnen de kortste keren weer een crash hebben en ze toch eindelijk eens gaan luisten naar wat ze inmiddels al een tig keren gezegd is. Dan lezen ze op het internet allemaal resultaten van zo'n 500-600MHz overclocked, terwijl ze zelf maar op een 200MHz zitten, zijn ze niet tevreden, moet er nog meer bij, blijkt het voor de veranderen, en dit is echt bijna altijd zo, van dat zeer goedkope geheugen in te zitten (Vreemd dat daar altijd op bezuinigd wordt), waardoor dat meteen weer aan vervanging toe is. Dan wordt er ook nog in 90% van de gevallen niet geluisterd naar je goede raad, en komen ze Corsair Value Select oid, en denken ze dat ze heel wat hebben omdat het Corsair geheugen is. Dan komen ze er voor de zoveelste keer achter dat ze toch beter hadden kunnen luisteren en bij een webshop voor nagenoeg hetzelfde bedrag een goed soort geheugen hadden kunnen kopen. Daarna hebben ze eindelijk iets goeds, ben je een hele tijd verder (En heel veel extra geld meestal), en hebben ze nog maar een relatief kleine overclock, omdat ze de BIOS functies niet weten te benutten en de mogelijkheden die het moederbord wel biedt. Zelfde merk je onder Windows met tweaken, geen idee hebben wat ze doen (Door vaak niet even te lezen wat het in houdt), en ja hoor, de volgende herstart werkt Windows niet meer (Meestal ook geen backup gemaakt of een speciale 'Tweak en Overclock' partitie/schijf). Ik kan me nog goed herinneren dat ik een tip gaf dat je een aantal services van Windows uit kon schakelen, en welke niet. Maar ja, toch weer eigenwijs, en de RPC, COM e.d. werden toch uitgeschakeld, en hoe kan het ook anders, Windows crashed al bij het opstarten. Ook erg veel voorkomen is het altijd beter weten, wat je ook vertelt, altijd weten ze het wel beter, waar ze ook altijd weer achterkomen, en toch maar toe moeten geven dat ze verkeerd zatten omdat ze zelf de oplossing niet weten.

Voor mij is tweaken/overclocken wat hier al een beetje genoemd is door Resistor:
Het sneller laten lopen van bepaalde componenten die minder hebben gekost dan de duurdere versies daarvan, en die dan ook nog eens hetzelfde presteren.

En dingen als:
Nu wil ik een beetje de discussie op gang brengen hoe jij tweakt en waarom. Wat doe je het eerst als je de nieuwe HW binnen hebt? Tweak je in het wilde weg? Of ga je heel systematisch te werk?
Systematisch/Wilde weg kan ik niet echt van toepassing noemen bij mij. Ik weet gewoon precies wat ik doe en wat ik er allemaal mee kan. Ik weet en zie ook de grenzen in van wat wel en wat niet kan. Dit is bij veel een gemis, waardoor er vaak problemen ontstaan. Als ik nieuwe hardware heb (Hangt natuurlijk beetje van af wat, CDROM spelers is weinig aan te doen, behalve aanpassen zodat je er ook DVDtjes op kan draaien), dan zal ik dat eerst gaan installeren en zien of alles het standaard goed doet (Niet zo dat het standaard al onstabiel is, dan hoef je ook niet meer te beginnen met overclocken/tweaken). Als dat het geval is, dan ga je er even rustig voor zitten, neem de tijd er voor, doe het in niet al te grote stappen (En te kleine natuurlijk ook niet, 1MHz extra bij een CPU schiet niet meer op tegenwoordig). Iedere keer even kijken of het stabiel is, en er weer wat extra bij doen. En wat nog steeds belangrijk is en blijft, als je niet weet wat het is, of als je het niet vertrouwd, lezen, en dan liever te veel dan te weinig. Als je al veel hiermee bezig bent geweest zal dit niet meer (Of minder) nodig zijn, maar als je net begint is dit zeker van belang.

Ik denk dat ik nu inmiddels het meeste er wel over gezegd heb ;)

Inmiddels ben ik zo'n half uur aan het typen geweest, en het is inderdaad een groot verhaal geworden :Y)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Pagina: 1