Anoniem: 164359 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:21:
[...]
Dat zou in mijn ogen de enige echte oplossing zijn... samen met een verbod (vanuit de projectleiding) op het gebruik van de werkwijze die jullie in een kwaad daglicht stelt.
Hopelijk kan dit opgelost worden zonder dat er slachtoffers vallen in beide rangen, het is en blijft op de eerste plaats research voor een goed doel... al is de competitie een leuke nijkomende factor.
Groeten,
Duc
Hoi Duc,
Laat ik voorop stellen dat ik niet gehinderd word door enige vorm van kennis over dit project, of zelfs maar één DPC member zou kunnen noemen die eraan meedoet. Ik reageer hier vanwege de toon in de discussie die bij mij een vieze smaak achterlaat.
Aangezien ik een redelijke hoeveelheid ervaring heb met DC en cheaten, wil ik mijn licht er even op laten schijnen. Ik kan je alvast vertellen dat er een heel simpele stelregel is die voor alle DC projecten opgaat: Als er een mogelijkheid is om te cheaten, dan zal die benut worden. Het is niet de vraag door wie, maar in zijn algemeenheid kan ik je verzekeren dat als er een mogelijkheid is, dat die benut wordt.
Als er íemand op de hoogte is van de mogelijkheden, dan is het de organisatie (anders wordt het wel erg triest). Alleen zij hebben inzage in de gegevens, en weten hoe ze cheaters kunnen detecteren. Iedereen kan iedereen beschuldigen, maar de organisatie is de enige die de bewijzen heeft in de vorm van teruggestuurde resultaten. Niet om je te beledigen, maar ik vind het ongelofelijk dat je serieus oppert dat het posten van een lijstje hardware een afdoende manier van controle is.
Wat open staat voor de D2OL organisatie, is het dichten van de gaten die cheaten toelaten, een ontwerp neerleggen waarmee ze met 100% zekerheid kunnen vaststellen of een gebruiker gecheat heeft of niet en de cheaters verwijderen.
Hiermee los je alle discussie op. Ik raad je dan ook aan je energie te steken in het stimuleren van de organisatie om tot oplossingen te komen.
Ik kan je in ieder geval verzekeren dat als het in één team vrijwel ondoenlijk is om ongemerkt te cheaten, dat het binnen DPC is. Vanwege de harde interne competitie en hechte community, vallen zaken als plotselinge output-stijgingen, verspreiding in andere software en hacks snel op. Daarnaast heb je de koppeling van DPC aan een grotere community: iemand die hier als cheater wordt geïdentificeerd, is via DPC gelijk bekend bij de gehele Nederlandse DC wereld alsmede via Tweakers.net bij een hoop anderen.
Mochten mijn bevindingen destijds ook maar iets lijken op wat bij D2OL aangetroffen gaat worden, dan zou ik niet te hoog van de toren blazen, anders kan het je straks een hoop excuses kosten
Wat betreft de manier van sparen die hier normaal geacht wordt; DPC heeft een behoorlijke reputatie en geschiedenis in DC. Deze manier van sparen werd al toegepast in de eerste DC projecten waar DPC aan meedeed (waar het overigens niet gebruikt kon worden om te cheaten). Mensen zijn dus gewoon gewend om het zo te doen. Daarnaast staat DPC bekend om hun mega-dumps.
Deze werkwijze stelt ons niet in een kwaad daglicht; er zijn mensen die menen op basis van een werkwijze die net zo goed legitieme resultaten oplevert DPC in een kwaad daglicht te moeten stellen.
Nee, als ik zo naar DPC kijk als community, dan voorzie ik geen blootlegging van een horde cheaters. Waarschijnlijker zal zijn dat je 1 of 2 mini-accountjes vindt waar eens een keer mee getest is.
DPC is er trots op tot de grootste DC teams ter wereld te behoren, en heeft een naam hoog te houden in de DC wereld. Als er ergens intern hard tegen cheaters wordt opgetreden, dan is het hier.
Van XS heb ik overigens nog nooit gehoord, dus ik neem aan dat jullie niet bij zeer veel projecten (in de top) meedoen. Ik denk dat als jullie de omvang en de kwaliteit van organisatie van DPC nog eens bereiken, dat je begrijpt wat ik bedoel.
Om een al lang verhaal nog langer te maken, zal ik het even samenvatten:
- Zorg dat de organisatie cheaten onmogelijk maakt en cheaters verwijderd.
- Ben voorzichtig met mensen beschuldigen als je geen enkel bewijs hebt. Ik doel hier met name op het afdoen van spaarmogelijkheden als twijfelachtig terwijl die spaarmethode vanuit andere projecten bij DPC in het bloed zit. Daarnaast: als een flushmethode 'twijfelachtig' zou zijn, dan moet de projectorganisatie maar zorgen dat die methode niet gebruikt kan worden.
Hoe dan ook: ook voor Team XS een knallend 2006! Laten we hopen dat dat het jaar wordt dat cheaten bij alle DC projecten wordt uitgesloten.