gedeelde mappen toegang met gebruikersnaam

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik had een tijdje geleden bij mij thuis ingesteld dat wanneer bijvoorbeeld mijn vader of iemand uit ons netwerk op mijn pc wilde kijken in mijn gedeelde DATA map, dat hij/zij een wachtwoord moest invoeren en een gebruikersnaam.

Nu ben ik op een LAN en nu zie ik ineens dat dat nietmeerwerkt :S
Tevens ben ik ook vergeten waar ik eigelijk die gebruiker heb aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/u/a/150.jpg
Hier kan je zien dat ik heb ingesteld dat alleen de gebruikers NETWERK mijn gedeelde map data in kan.
Dit heeft een tijd gewerkt, en als je er dan inwilde moest je gewoon even netwerk als naam pakken enn je kon erin.
Nu echter krijgt mn vader de melding dat het niet toegankelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/u/a/151.jpg
Hier zie je dat NETWERK ook NTFS rechten heeft.

Hoe komt dit nou? Waar kan ik weer zo een gebruiker aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Configuratiescherm > Gebruikers en wachtwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:37:
Configuratiescherm > Gebruikers en wachtwoorden
Ja als het dat was het ik het natuurlijk ookal gevonden... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Niemand die een oplossing weet?

Is er anders een manier waarbij je al een wachtwoord moet ingeven vooraleer je in \\Kennypc kan komen?

[ Voor 39% gewijzigd door BFmango op 30-12-2005 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-10 19:28
BFmango schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:42:
[...]

Ja als het dat was het ik het natuurlijk ookal gevonden... 8)7
hij heeft anders wel gelijk, je moet een gebruiker eerst toevoegen op de pc eer je hem rechten kan geven op een gedeelde map...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
In het noobish configuratiescherm gebruikersaccounts staan alleen accounts aangemaakt door de gebruiker zelf.
In computerbeheer staan alle gebruikers, ook diegene die in gebruikersaccounts verborgen staat.
In gebruikersaccounts heb ik dus niks te zoeken, dit is gewoon een vereenvoudigde computerbeheer :)

Ik wil gewoon simpelweg dat iemand een gebruikersnaam en wachtwoord moet invoeren vooraleer ze op //KENNYPC kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volledig beheer moet je sowieso niet aan iedereen geven want dat betekend nl dat ze ook de permissies mogen wijzigen.

Je zult toch echt een gebruiker moeten aanmaken in computerbeheer, bij de share de standaardgebruiker laten staan met de standaard permissies read en change voor iedereen.

Op NTFS nivo haal je de "iedereen" groep weg en voeg je de nieuwe gebruiker toe en dan niet met full control permissions!!
Als een gebruiker de UNC in zijn browser intyped en zijn aanlogcredentials komen niet voor in de local SAM van jouw PC zal er toch echt wel om een wachtwoord gevraagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BFmango schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:51:
In het noobish configuratiescherm gebruikersaccounts staan alleen accounts aangemaakt door de gebruiker zelf.
In computerbeheer staan alle gebruikers, ook diegene die in gebruikersaccounts verborgen staat.
In gebruikersaccounts heb ik dus niks te zoeken, dit is gewoon een vereenvoudigde computerbeheer :)

Ik wil gewoon simpelweg dat iemand een gebruikersnaam en wachtwoord moet invoeren vooraleer ze op //KENNYPC kunnen kijken.
Zelfs met het 'noobisch' configuratiescherm kan je probleem heel eenvoudig opgelost worden. Maak nou gewoon even een gebruiker aan die gebruikt moet worden om je pc vanaf het netwerk te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 04:52:
Volledig beheer moet je sowieso niet aan iedereen geven want dat betekend nl dat ze ook de permissies mogen wijzigen.

Je zult toch echt een gebruiker moeten aanmaken in computerbeheer, bij de share de standaardgebruiker laten staan met de standaard permissies read en change voor iedereen.

Op NTFS nivo haal je de "iedereen" groep weg en voeg je de nieuwe gebruiker toe en dan niet met full control permissions!!
Als een gebruiker de UNC in zijn browser intyped en zijn aanlogcredentials komen niet voor in de local SAM van jouw PC zal er toch echt wel om een wachtwoord gevraagd worden.
Kijk hier ben ik wat mee :D
De gebruiker is aangemaakt in computerbeheer en bij configscherm (standaard account, Kenny2, administrators)

Ik heb de gebruiker Kenny2 lid gemaakt van de groep administrators, en heb hem toegang gegeven tot de schijf DATA op KENNYPC. Bij de NTFS beveiliging heb ik alleen de groep administrators rechten gegeven.
Als ik nu vanaf KENNYLAPTOP naar KENNYPC wil gaan krijg ik gewoon de melding dat ik niet de goeie permissies heb om op DATA te gaan.

Nog steeds lukt het dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
misschien een firewall?

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exempt
heb je bij de gedeelde mappen aangegeven wie erin mogen?

dit moet je ook bij het tabblad beveiliging doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier stond onzin

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2006 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet wat er bij jou aan de hand is.
Heb hier een testje gedaan met 2 PC's met dezelfde werkgroepnaam. Als ik de \\computernaam\sharenaam intype en ik ben aangelogd op de PC met credentials die niet voorkomen op de PC waar de Share verblijft wordt er gevraagd om een userID en password.
Als ik die lever kan ik zien wat die PC zoal beschikbaar stelt voor het netwerk, dan pas komen de permissies aan bod.
Als ik op de PC aangelogd ben met exact dezelfde credentials zoals die bestaan op de PC waar de share verblijft zie ik meteen wat er te halen valt op die andere PC en zijn daarna de share en NTFS-zaken van belang.
Als het zo is dat je vader wel kan zien wat er te halen valt op je PC maar bij het benaderen van de share geen toegangsrechten heeft dan is het duidelijk wat er aan de hand is.

Wat zijn de verschillende OS's die je hebt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je houd me wel bezig zo!!

Modbreak:Gebruik alsjeblieft de editknop. Drie posts achter elkaar is niet allen onnodig maar ook irritant.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2006 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 10:38:
Weet niet wat er bij jou aan de hand is.
Heb hier een testje gedaan met 2 PC's met dezelfde werkgroepnaam. Als ik de \\computernaam\sharenaam intype en ik ben aangelogd op de PC met credentials die niet voorkomen op de PC waar de Share verblijft wordt er gevraagd om een userID en password.
Als ik die lever kan ik zien wat die PC zoal beschikbaar stelt voor het netwerk, dan pas komen de permissies aan bod.
Als ik op de PC aangelogd ben met exact dezelfde credentials zoals die bestaan op de PC waar de share verblijft zie ik meteen wat er te halen valt op die andere PC en zijn daarna de share en NTFS-zaken van belang.
Als het zo is dat je vader wel kan zien wat er te halen valt op je PC maar bij het benaderen van de share geen toegangsrechten heeft dan is het duidelijk wat er aan de hand is.

Wat zijn de verschillende OS's die je hebt draaien?
Bij mij krijg ik toch de melding dat ik niet de goeie permissies heb.
Ik kan wel in \\KENNYPC komen, maar \\KENNYPC\DATA wil dus niet lukken.

Op Kennypc heb ik een gebruiker Kenny2 als test aangemaakt.
Bij beveiliging en bij delen heb ik de gebruiker Kenny2 machtigingen gegeven.
Als ik vanaf m'n laptop naar\\KENYNPC\DATA wil gaan krijg ik de melding dat ik niet goeie permissies heb. \\KENNYPC lukt wel.

Op de pc staat xp pro, op laptop xp home.
Dit moet normaal toch gewoon werken?
De gebruiker Kenny2 bestaat dus alleen op de pc, niet op de laptop.

[ Voor 6% gewijzigd door BFmango op 01-01-2006 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heb ik op het internet gevonden, misschien heb je er wat aan?

Your problem is that you are not using client for microsoft network logon on your laptop. Since it is XP home, you must add client for microsoft network in the properties of your network adaptor on your laptop, that will force you to enter a username and password everytime you want to logon your laptop. But everything will be fine.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 22:12:
Dit heb ik op het internet gevonden, misschien heb je er wat aan?

Your problem is that you are not using client for microsoft network logon on your laptop. Since it is XP home, you must add client for microsoft network in the properties of your network adaptor on your laptop, that will force you to enter a username and password everytime you want to logon your laptop. But everything will be fine.
Ik heb wat op google gezocht, naar dat family logon oftewel ook network logon, en daarvoor moet ik naar het Configuratiescherm gaan en dan naar Netwerk. Netwerk zie ik op beide OS'en niet staan.

Tevens kan ik ook niet op google vinden wat Netware precies doet en is? Kan iemand me dit vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 13:50
Start -> Config.Scherm -> Netwerkverbindingen. Rechtermuis op de active verbinding -> Eigenschappen.
Installeren -> Client , Client voor M$-Netwerken.

Greetz Big-R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Dat had ik gisteren ookal geprobeerd, en toen kreeg ik de volgende melding.
Denk dat ik even de xp cd erbij zal halen, waarschijnlijk staan daar de drivers op.
edit: op de winxp cd staan daarvoor geen drivers, even mn draadloze netweradapter cd checken. Hierop ook niet :(

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/u/a/152.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door BFmango op 02-01-2006 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exempt
doe dan ff de windows cd erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Maak de gebruiker "netwerk" eens aan op de andere PC, met hetzelfde wachtwoord.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
CodeCaster schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:37:
Maak de gebruiker "netwerk" eens aan op de andere PC, met hetzelfde wachtwoord.
Dan heeft heel het idee geen nut meer, dan moet ik op elke pc die toegang mag hebben tot mijn netwerk een gebruikersnaam aanmaken. Dat wil ik natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Was dat eerst niet zo dan?

Ik kan het probleem momenteel niet reproduceren, want ik heb hier een omgeving met enkel servers.

Probeer eens in te loggen met KENNYPC\NETWERK als gebruikersnaam en het bijbehorende wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-10 12:44
De gebruiker die vanaf de andere PC toegang wil krijgen tot de DATA map, moet:
1. een account hebben op de PC met de data map
2. een account gebruiken van de PC met de data map

In het eerste geval moet je dus een extra account aanmaken op de "DATA" pc, die dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord heeft. Deze gebruiker moet rechten op de bestanden en op de share krijgen.

In het tweede geval, kies je de methode van CodeCaster. Hierbij refereer je specifiek aan een account van de "DATA" PC (computernaam\gebruikersnaam).

Zorg er verder ook voor dat de rechten niet alleen van toepassing zijn op de hoofdmap, maar ook worden uitgedeeld aan de bestanden en mappen daarbinnen. Als bijvoorbeeld de optie voor het doorpropageren van de instellingen uitstaat, dan wordt de betreffende instelling op de hoofdmap niet doorgegeven. (ik weet niet zo gauw hoe dit in NL heet, maar in de beveiligingstabblad, klikken op de knop Geavanceerd onder de tweede listbox en vervolgens de twee onderste vink-opties in het geopende scherm eens bekijken).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens even of bij services de service "server" gestart is en op automatic staat.

Of kijk eens hier: http://www.windowsnetworking.com/j_helmig/guidshrh.htm

Ik ben hier nu al vanaf oudjaarsdag mee bezig!!! GRRRRRRRRRRRRRRR

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit nu opgelost?

Probeer anders toch eens op iedere PC een gebruiker aan te maken met eenzelfde username en wachtwoord, zo heb ik het thuis ook geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
CodeCaster schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:18:
Was dat eerst niet zo dan?

Ik kan het probleem momenteel niet reproduceren, want ik heb hier een omgeving met enkel servers.

Probeer eens in te loggen met KENNYPC\NETWERK als gebruikersnaam en het bijbehorende wachtwoord?
Nee.
Ik heb op de data pc op een of andere manier ergens ingesteld dat waneer iemand de pc benadert hij de gebruikersnaam NETWERK moet ingeven zodra hij dubbelklikt op de datapc.
mbaltus schreef op maandag 02 januari 2006 @ 17:06:
De gebruiker die vanaf de andere PC toegang wil krijgen tot de DATA map, moet:
1. een account hebben op de PC met de data map
2. een account gebruiken van de PC met de data map

In het eerste geval moet je dus een extra account aanmaken op de "DATA" pc, die dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord heeft. Deze gebruiker moet rechten op de bestanden en op de share krijgen.

In het tweede geval, kies je de methode van CodeCaster. Hierbij refereer je specifiek aan een account van de "DATA" PC (computernaam\gebruikersnaam).

Zorg er verder ook voor dat de rechten niet alleen van toepassing zijn op de hoofdmap, maar ook worden uitgedeeld aan de bestanden en mappen daarbinnen. Als bijvoorbeeld de optie voor het doorpropageren van de instellingen uitstaat, dan wordt de betreffende instelling op de hoofdmap niet doorgegeven. (ik weet niet zo gauw hoe dit in NL heet, maar in de beveiligingstabblad, klikken op de knop Geavanceerd onder de tweede listbox en vervolgens de twee onderste vink-opties in het geopende scherm eens bekijken).
Dat wil ik dus juist niet. Dan moet ik op de client aanmelden voordat ik windows inga met een naam die ik rechten geef. Ik wil dat zodra eenderwelke gebruiker op de client pc op KENNYPC klikt, hij een gebruikersnaam en wachtwoord moet ingeven.
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 18:50:
kijk eens even of bij services de service "server" gestart is en op automatic staat.

Of kijk eens hier: http://www.windowsnetworking.com/j_helmig/guidshrh.htm

Ik ben hier nu al vanaf oudjaarsdag mee bezig!!! GRRRRRRRRRRRRRRR
De service "server" is gestart. Verder kwam ik daar dit tegen, is dit misschien iets?
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/u/a/153.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door BFmango op 03-01-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-10 12:44
In dat geval dus optie 2. Het NETWERK account gebruiken en die alleen rechten geven op de gedeelde map (en submappen/files). Een gebruiker moet zich dan aanmelden bij de PC voor hij er gebruik van kan maken. Volgens mij is het enige probleem, dat Windows XP gebruikersnaam en wachtwoord onthoud van netwerkshares, dus het kan zijn dat het na 1 keer invullen onthouden wordt.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het betreft hierbij slechts het account waarmee de "server" service opgestart wordt. Het lijkt mij niet dat dat het probleem verhelpt, maar baat het niet, dan schaadt het niet laten we maar hopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
mbaltus schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:01:
In dat geval dus optie 2. Het NETWERK account gebruiken en die alleen rechten geven op de gedeelde map (en submappen/files). Een gebruiker moet zich dan aanmelden bij de PC voor hij er gebruik van kan maken. Volgens mij is het enige probleem, dat Windows XP gebruikersnaam en wachtwoord onthoud van netwerkshares, dus het kan zijn dat het na 1 keer invullen onthouden wordt.
En hoe kan ik dat dan afzetten?
Ik heb optie 2 toegepast zoals ik al had gezegd. Ik krijg gewoon nooit een aanmeld venster wanneer ik op KENNYPC klik, dat wil ik dus juist wel :(
Pagina: 1