RAID probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik heb een probleempje. Ik heb 2 schijven in Raid configuratie. Alleen is er in de verkenner en bij 'Deze computer' maar 1 schijf zichtbaar. De hardware is goed aangesloten en beide schijven zijn ook te zien in het BIOS. Nu heb ik de software geinstalleerd vanaf de cd van het moederbord. Dat blijkt een Raid manager te zijn. Want ik neem aan dat je met die manager de andere schijf werkend kan krijgen ?!? Maar het progje doet helemaal niets. Ik heb al meerdere keren opnieuw geinstalleerd, maar er blijft alleen een icoon zichtbaar en als ik daarop dubbel klik gebeurt er niets. Hoe los ik dit op ?

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 19:49
Draai je raid0 of raid 1? Bij raid 0 zie je idd 1 schijf, namenlijk je stripped, en bij zoeken alleen de partities die je hierop gemaakt hebt

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dat is toch goed.

3 (of 2) schijven in raid worden 1 schijf in windows, configureren doe je in het bios.
De manaher die er wel eens bij zit voegt weinig toe, soms een softwar matige raid 5 maar heb je niet nodig.
Configureer je raid in het bios en een windows vind hem vanzelf (mits er een eventuele driver geinstaleerd is)

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 19:24

bartaa

Battlefield

bij het opstarten van je pc kan je meestal met F4 of control-c in het bios van je raid-controller komen.
Daar moet je eerst een raid-set definieren, die je dan in windows kan gebruiken.

Je kunt kiezen uit raid0, ofwel striping, 2 schijven worden samengevoegd tot 1 waarbij het voordeel de snelheid is, omdat windows bij het schrijven gebruik kan maken van 2 armen (omdat het dus eigenlijk 2 schijven zijn)

Daarnaast heb je nog raid1, ofwel mirroring, 2 schijven zijn elkaars backup. Is dus niet sneller, maar wel veiliger. Als 1 van je schijven het begeeft kan je gewoon verder werken op de andere.

Voor windows maakt het dus niet uit welke van de 2 varianten je kiest, windows zal altijd maar 1 schijf zien.

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• Bertuss
Roland73 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:02:
Dat is toch goed.

3 (of 2) schijven in raid worden 1 schijf in windows, configureren doe je in het bios.
De manaher die er wel eens bij zit voegt weinig toe, soms een softwar matige raid 5 maar heb je niet nodig.
Configureer je raid in het bios en een windows vind hem vanzelf (mits er een eventuele driver geinstaleerd is)
Ja misschien is het wel goed hoor, maar de schijf is 80 gb en dan zou het dus 160 gb moeten zijn als ze beide zouden werken ... en dat is dus niet zo.

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
geen 160GB maar een stukje minder door deRAID toepassing raak je wat ruimte kwijt..heb zelf 2 160Gb schijven in RAID 0 en daar blijft na het aanmaken nog 298GB van over....

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• Bertuss
Nono_home schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:09:
geen 160GB maar een stukje minder door deRAID toepassing raak je wat ruimte kwijt..heb zelf 2 160Gb schijven in RAID 0 en daar blijft na het aanmaken nog 298GB van over....
Ja maar ja ik heb nu 1 schijf van 80 en dat is iig te weinig :)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Bertuss schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:16:
[...]

Ja maar ja ik heb nu 1 schijf van 80 en dat is iig te weinig :)
Dan staan ze in Raid 1 als ik dat zo bekijk...?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Misschien handig om de raid FAQ eens door te lezen.
En geef ook eens wat meer info
Mobo, OS, en natuurlijk het belangrijkste, wat voor raid draai je (dat heb je nog steeds niet vertelt).

Ik heb het vermoeden dat je zelf niet zo goed weet wat raid is.
Als je niet weet wat raid inhoud moet je er niet aan beginnen.

[ Voor 61% gewijzigd door SpiriTNL op 30-12-2005 16:25 ]

• bartaa

bartaa

Battlefield

Waarschijnlijk draai je nog helemaal geen raid, en heb je er nu een 2e schijf bijgeplaatst.
Om deze in raid te laten werken zul je alles opnieuw moeten installeren.
Eerst in het bios van je raid-controller een raidset definieren.
Vervolgens windows installeren vanaf CD, en direct aan het begin op F6 drukken om de raid-drivers voor windows te laden

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• Bertuss
bartaa schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:26:
Waarschijnlijk draai je nog helemaal geen raid, en heb je er nu een 2e schijf bijgeplaatst.
Om deze in raid te laten werken zul je alles opnieuw moeten installeren.
Eerst in het bios van je raid-controller een raidset definieren.
Vervolgens windows installeren vanaf CD, en direct aan het begin op F6 drukken om de raid-drivers voor windows te laden
Okey wat extra info:

Mobo: Asus P5GD2 Premium
config: Raid 0

Het zit zo dat het een pc is van vrienden van mij en heb ik een maandje geleden al wat gezeur mee gehad. Maar zoals je zei bartaa, die schijf is NIET later bijgeplaatst. De schijven heb ik tegelijk erin gezet en geconfigureerd.
Nu probeer ik weer in het RAID BIOS te komen, maar dat lukt ook niet. Ctrl+S, F4 heb alles al geprobeerd. Toch vreemd aangezien ik al eens in het BIOS ben geweest !

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Heb je al in de handleiding gekeken...? Misschien een domme vraag hoor :)

-edit-

Dat dacht ik al, je weet het niet ... ;)

[ Voor 27% gewijzigd door WhizzCat op 30-12-2005 16:38 ]

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Bertuss
foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Bertuss op 30-12-2005 16:38 ]

• Bertuss
WhizzCat schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:35:
Heb je al in de handleiding gekeken...? Misschien een domme vraag hoor :)
Ja zeker ! Kom alleen niet in het RAID menu ... ookal doe ik het precies zoals aangegeven 8)7

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Bertuss schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:38:
[...]

Ja zeker ! Kom alleen niet in het RAID menu ... ookal doe ik het precies zoals aangegeven 8)7
Is raid wel enabled in het gewone bios? Als dat kan?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16

pistole

Frutter

als die raid manager in windows niet werkt zou het kunnen dat je daarvoor Java nodig hebt (toevallig een silicon raid chip?)

Ik frut, dus ik epibreer

• bartaa

bartaa

Battlefield

heb je er toevallig een usb-toetsenbord aan hangen ?
Probeer dan eens een ps2-toetsenbord, werkt bij mij !

• Bertuss
WhizzCat schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:38:
[...]

Is raid wel enabled in het gewone bios? Als dat kan?
Ja is enabled
pistole schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:39:
als die raid manager in windows niet werkt zou het kunnen dat je daarvoor Java nodig hebt (toevallig een silicon raid chip?)
Ja het is silicon raid ! moet ik daarvoor Java hebben ?
bartaa schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:44:
heb je er toevallig een usb-toetsenbord aan hangen ?
Probeer dan eens een ps2-toetsenbord, werkt bij mij !
Dat zou niet moeten uitmaken, want ik ben al eens met dit toetsenbord in het menu geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door Bertuss op 30-12-2005 16:51 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Bertuss schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:38:
[...]

En dit bedoel ik nu.
Hoe kan je nu een raid config maken als je niet eens in de raid menu kan komen 8)7

Je raid maak je pas in het raid menu en niet in windows.
Het is niet eenvoudig 2 schijven er aan hangen, en je raid in je bios aan zetten. Je moet ook in het raid menu nog een array aanmaken.

[ Voor 26% gewijzigd door SpiriTNL op 30-12-2005 16:53 ]

• Bertuss
SpiriTNL schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:50:
[...]

En dit bedoel ik nu.
Hoe kan je nu een raid config maken als je niet eens in de raid menu kan komen 8)7

Het is niet eenvoudig 2 schijven er aan hangen.
Sorry hoor, maar dat heeft ffies niets met mijn onkunde te maken ! Ik geef toe ik ben geen ster met RAID, maar dat geeft jou nog niet het recht om me af te blaffen i.p.v. te helpen ... neem een voorbeeld aan de rest a.u.b. !
SpiriTNL schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:50:
[...]

Het is niet eenvoudig 2 schijven er aan hangen, en je raid in je bios aan zetten. Je moet ook in het raid menu nog een array aanmaken.
Ja dat heb ik echt wel gedaan !

[ Voor 24% gewijzigd door Bertuss op 30-12-2005 16:55 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16

pistole

Frutter

Bertuss schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:50:
Ja het is silicon raid ! moet ik daarvoor Java hebben ?
Je hebt een Java runtime nodig in windows om die raid manager te kunnen draaien.
Maar dat staat los van het "probleem" dat je blijkbaar een RAID1 set hebt gemaakt en niet in je RAID bios schijnt te kunnen komen.

Ik frut, dus ik epibreer

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

pistole schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:53:
[...]

Je hebt een Java runtime nodig in windows om die raid manager te kunnen draaien.
Maar dat staat los van het "probleem" dat je blijkbaar een RAID1 set hebt gemaakt en niet in je RAID bios schijnt te kunnen komen.
Zeer waar geachte confrére!

Anywayz, ik zou de tip met het usb/ps2 toetsenbord iig even proberen, mits van toepassing.

Je zou ook even het hele bios kunnen resetten en kijken of er toevallig nog relevante jumpers ergens op het moederbord zitten, hoewel dat in de huidige tijd bijna niet meer voorkomt :)

• Bertuss
pistole schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:53:
[...]

Ik kom er ineens achter dat de linker ctrl op dit toetsenbord niet werkt, dus ga nog even proberen.
Pagina: 1