MS SQL Server en spatial databases?

Pagina: 1
Acties:

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Hallo allemaal,

Alvorens ik mijn vraag stel wil ik opmerken dat ik eerst op GoT heb gezocht maar niets heb gevonden dat antwoord geeft op mijn vraag. Op Google vind ik maar hele summiere info over datgene wat ik zoek en bronnen lijken soms tegenstrijdig te zijn met elkaar. Vandaar dat ik mijn toevlucht zoek tot GoT.

Voor een webproject waar we aan werken heeft een klant het idee geopperd om de database te converteren naar een spatial structuur (het betreft een project dat een kennisbank vormt over water- en overstromingsmanagement). We gebruiken op dit moment SQL Server 2000 voor het beheren van alle databases en hebben helaas niet de resources om een ander DBMS aan te schaffen en/of te leren. Een upgrade naar SQL Server 2005 zou echter weer minder problematisch zijn.

Nu zou ik graag willen weten of SQL Server spatial databases ondersteunt. Van SQL Server 2000 kreeg ik de indruk van niet en van 2005 heb ik geen idee. De bronnen op Google lijken elkaar tegen te spreken (hier en hier).

Wie kan mij hier meer over vertellen? Is er wellicht een add-on op een versie van SQL Server? Bij voorbaat dank.

• fraQ
Helemaal niemand?? :'(

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Je zou een third party product kunnen gebruiken als Mapinfo SpatialWare. Dit is een product wat bovenop Informix en SQL Server 2000 draait en ervoor zorgt dat je hier spatial data in op kunt slaan danwel manipuleren.

Microsoft biedt als een van de weinige "grote" database leveranciers geen addon of zoiets dergelijks voor spatial data in SQL Server 2000 of 2005

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

fraQ schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:35:
... heeft een klant het idee geopperd om de database te converteren naar een spatial structuur (het betreft een project dat een kennisbank vormt over water- en overstromingsmanagement).
Natuurlijk is je klant je opdrachtgever, en de klant kan vanalles gaan eisen. Maar als ontwikkel-bedrijf is het jullie taak om eerst de klant z'n verhaal te laten doen, voordat je begint je vast te leggen in bepaalde producten.

Je maakt mij niet wijs dat de klant nu pas het idee krijgt dat ze coordinaten in een database willen stoppen. Volgens mij had je dat als ontwikkelaar allang moeten weten, en dan had je ook direct bij het begin een database kunnen kiezen die queries op coordinaten ondersteunt.

Ikzelf gebruik Oracle voor m'n spatial-gegevens, en ik ben hard van plan om onze programmatuur zodanig te bewerken dat alles ook met PorstgreSQL werkt. We gebruiken toch al Hibernate, dus dat moet geen onoverkomelijke klus zijn.

Siditamentis astuentis pactum.

• fraQ
Varienaja schreef op zondag 01 januari 2006 @ 19:37:
[...]

Je maakt mij niet wijs dat de klant nu pas het idee krijgt dat ze coordinaten in een database willen stoppen. Volgens mij had je dat als ontwikkelaar allang moeten weten, en dan had je ook direct bij het begin een database kunnen kiezen die queries op coordinaten ondersteunt.
Op zich vind ik je punt goed. Ik wil hier echter wel een aantal dingen bij opmerken:

Ten eerste even in het verlengde van of met de klant wel of niet eerder is gefilosofeerd over het vanaf het begin invoeren van een spatial DBMS. Ik loop momenteel stage en val eigenlijk middenin het drie jaar durende project. Over de eerdere communicatie en de totstandkoming van het hele gebeuren weet ik dus niet al te veel.

Ten tweede voeren wij deze opdracht uit voor de klant als zijnde een klein projectbureau van maar een paar man. Dit wil zeggen dat wij het ontwerpen, implementeren, beheren en hosten voor de klant doen met de (beperkte) resources die we hebben en die zijn in grote lijnen voor elke klant hetzelfde. We hebben simpelweg geen tijd, geld en FTE's voor grote aanpassingen. We zullen het dus voor iedere klant moeten doen met in dit geval SQL Server als RDBMS en als deze opdracht het nodig mocht maken dat we een heel ander DBMS moeten gebruiken dan zullen we andere oplossingen moeten verzinnen, m.a.w. de gewenste webstructuur zo goed mogelijk simuleren met datgene wat we nu hebben. Oracle of MySQL oid zijn dus een no-go,

Mindcrash: Bedankt voor de tip! Morgen ga ik hier wat onderzoek naar doen. :)