Toon posts:

[XP] Roaming Profiles opzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle profielen inclusief 'my documents' op een windows xp home pc staan. We willen die 'my documents' op alle pc's toegankelijk hebben. Maar dan wel achter een paswoord. De beste oplossing is om het via XP Professional te doen. Sinds je Home niet kan upgraden naar Professional, heb ik een andere pc (wél XP Professional) waar alle profielen terecht kunnen komen en die we uitgeven achter een paswoord.

Nu moeten dat roaming profiles zijn, omdat we (natuurlijk) overal bij de eigen bestanden willen komen. Maar dit kan ik niet aanvinken op de bewuste pc met XP Professional (het is grijsgemaakt en onaanklikbaar). Ik denk dat dat komt omdat we in een werkgroep zitten, en dat we dat om moeten zetten naar een domein.

Klopt dit ? En ben ik zo goed bezig?

Daanaast begrijp ik niet zo hoe ik nu dat domein aan moet maken. Ik kan alleen mijzelf toevoegen tot een bepaald domein. Maar een domein beginnen, dat is niet een van de opties. Hoe zit dit?

(Ik kon niet echt iets vinden met de zoekfunctie, dus vandaar mijn topic maar.)

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-03 16:09
Om een (Active Directory) domein op te zetten heb je een Windows 2000 of Windows 2003 Server nodig. Daar kun je vervolgens Windows XP Pro! clients lid van maken.

Op zich kun je zonder Domein ook wel roaming profiles maken, maar volgens mij is dat in XP home niet mogelijk. Alle PC's zullen dan naar XP Pro geupgrade moeten worden. Hoewel de oplossing dan nog steeds half blijft.

Maar als ik het goed begrijp gaat het alleen om de My Documents folder? Het meest praktische is om op alle XP Home's een drive mapping te maken naar gedeelde directories op de XP Pro machine. Vervolgens moet je voor alle XP Home's de My Docs folder laten verwijzen naar die aangemaakte drive. Wachtwoorden kun je vervolgens op de XP pro regelen door rechten op de bestanden te zetten voor de gebruikers die je aangemaakt hebt.

Overigens moeten gebruikers dan wel allen! met een eigen account inloggen op de XP home.

Check e.e.a. wel even zelf, want dit is waarschijnlijk niet volledig.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat een domein niet gaat, maar wel een duidelijke uitleg zo. Ik houd dus mijn werkgroep en ga dus op XP professional die drive mapping aanmaken. Gebruikers loggen allemaal al met een eigen account in (zonder paswoord wel). Maar dat zal denk ik geen probleem zijn.

Maar zonder domein is er geen roaming profiles mogelijk?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Werkgroep = alle computers hebben hun eigen userdatabse
Domein = alle computers gebruiken één centrale userdatabase (=AD)

Roaming profiles = client haalt zijn profiel van een in de userdatabase gedefinieerd pad.

Dus geen domein = geed roaming profiles.

Je kan het wel faken, maar je krijgt nooit the real McCoy :P

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
mbaltus schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:58:Op zich kun je zonder Domein ook wel roaming profiles maken (maar volgens mij is dat in XP home niet mogelijk)
Dit klinkt mij toch wel interessant. Hoe kan ik dit opzetten in XP professional dan eigenlijk, want nu is het 'grayed out', en kan ik die optie (voor alle profielen) niet aanklikken ipv. local profile.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:02
Dat die optie grijs is komt om dat de pc nog geen lid is van een domein, maar lid is van een werkgroep, dus je moet eerst een domein maken en hem daar laten "joinen"

En ergens op internet heb ik eens een registeraanpassing gezien zodat XP Home ook op een domein kon maar volgens mij had je dan niet policies enzo

Je moet dit gebruiken wat ze hier vertellen http://vowe.net/archives/001639.html

Succes

Verwijderd

Topicstarter
mbaltus schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:58:
Wachtwoorden kun je vervolgens op de XP pro regelen door rechten op de bestanden te zetten voor de gebruikers die je aangemaakt hebt.
Hoe/waar doe ik dit? Dat kan ik niet vinden namelijk op XP Pro.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-03 16:09
Er vanuitgaande dat je een NTFS bestandssysteem hebt op de XP Pro machine, dan kun je rechten geven aan bestanden: rechter-muisknop op een map en dan Eigenschappen, en vervolgens het Security tabblad (ik weet niet zo gauw niet hoe die in het NL heet). Daar kun je aan het bestand of map rechten toekennen.

Kijk eens naar de volgende links link 1
link 2
link 3

En met zoeken op google, vind je vast nog wel een aantal handige links, tips, etc.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dat is een duidelijk verhaal.
Waar ik nu op blijf hangen is dat ik geen andere locatie kan kiezen, waaruit ik de usernames kan kiezen. Zoals het plaatje uit Link 1 aangeeft:

Afbeeldingslocatie: http://img.microsoft.com/technet/images/prodtechnol/winxppro/maintain/images/addnewgroup.gif

moet ik bij "From this location" een andere locatie aan kunnen geven. Nu kan ik alleen de locale pc (genaamd "Server") aangeven. En als ik zoek voor andere locaties, vind ie niks, en ik kan ook niks handmatig invoeren, terwijl die allemaal we in de werkgroep staan. Wat is daar dan mee? En hoe los ik dat op?

Verwijderd

Topicstarter
Kick!

De vraag hierboven is toch niet zó moeilijk? Als jullie zeggen dat het kan, dan wil ik ook nog wel een beetje horen hoe.

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 13:43:
Kick!

De vraag hierboven is toch niet zó moeilijk? Als jullie zeggen dat het kan, dan wil ik ook nog wel een beetje horen hoe.
omdat dat niet lukt zonder domein.

Wat je moet doen is het volgende: op iedere client dezelfde gebruikers aanmaken met hetzelfde paswoord.
Dan bij die rechten de gebruiker(s) toevoegen die je wil. (bv test). Als gebruiker test nu op een andere client connectie maakt met die share, dan is dit volgens xp een legitieme gebruiker (omdat zowel gebruikersnaam als paswoord overeenkomen)

Zoals je ziet moet je dus iedere keer als er een gebruiker in de werkgroep bijkomt deze gebruiker op alle clients instellen, wat veel werk teweeg brengt. Eens kijken achter een windows 2003 licentie kan dus wel handig zijn ;)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 22:21
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 13:43:
Kick!

Dit is basiskennis. Doe een cursus als je dit niet weet.

No production networks were harmed during this posting

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hierboven is eigenlijk alles wel gezegd. Je zou de profiles kunnen redirecten naar een netwerkschijf maar de vraag is wat het je voor voordeel oplevert zonder centrale basis waar gemeenschappelijke gegevens kunnen worden opgeslagen. Op pc1 met het profiel van pc2 werken zal niet gaan lukken.
In mijn signature staat een download voor de trial van Server 2003, daar zal je mee aan de slag moeten gaan als je echt alles centraal wilt regelen. Een centrale homedrive zou natuurlijk wel kunnen, wat je daarvoor zou kunnen doen is die drive eenmalig persistent mappen en de user/pass op alle pc's voor alle users gelijk maken. Maarja zonder server is er alsnog geen beginnen aan.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1