Goedemiddag allemaal en welkom in deze aflevering van "Bâshrat the Sneaky zit te klooien met het netwerk"!
[/sadisme-modus]
De oude situatie:
internet <--> telenet modem <--> D-Link wireless router (DI-604) <-> pc's (sommige via kabel, sommige via wlan)
De gebeurtenis:
Opeens besloot onze leuke D-Link router het te begeven... Precies nadat de garantie verlopen was
Dus hebben we maar een Linksys WRT54GC(ompact) besteld (dat ding is echt KLEIN
). Het leuke hieraan was dat we één van de twee antennes van de D-Link op dit routertje als extra antenne konden aansluiten
. In de tussentijd gebruikten we een oude router (zonder Wi-Fi), zodat tenminste zij met kabel (ik dus ^^) nog internet hadden.
Toen, op een dag, kwam de Linksys WRT54GC aan en gingen we vrolijk aansluiten. Het wilde niet dadelijk werken, en het waren examens, dus moest ik het tot later laten wachten. Wel bleek al dat als ik de Linksys op mijn kamer zette, dat er betere ontvangst was voor de Wi-Fi-sukkelaars.
De nieuwe situatie:
internet <--> telenet modem <--> oude router (SMC geval) <-> Linksys WRT54GC <-> andere pc's
\--> laptop pa bureau
Instellingen SMC router:
IP: 192.168.2.1
DHCP enabled
DHCP pool: 192.168.2.100 - 192.168.2.200
Instellingen Linksys router:
IP: 192.168.2.2
DHCP disabled
internet IP: 192.168.2.3
submask: 255.255.255.0
DNS server 1: 192.168.2.1
SSID: <familienaam zonder spaties, vijfletterig> (dus gn problemen)
SSID broadcasting enabled
Authentication System: Shared Key
WEP 128 bit
WEP key: <128 bit key gegenereerd met de router zelf>
Het probleem:
-Het internet werkt, zolang je de pc niet laat verbinden via de Linksys router.
-Ik kan aan de SMC router (192.168.2.1).
-Ik kan pingen naar alle adressen, behalve het internet IP van de Linksys (normaal): deze werken: 192.168.2.1, 192.168.2.2, google.com.
-Zodra ik via een pc die verbonden is met de SMC router (192.168.2.1) ping naar de Linksys router (192.168.2.2), krijg ik een timeout, terwijl het pingen dus wél werkt.
Noch met GoT search, noch met google vond ik informatie die me verder kon helpen. Het moet één bepaalde instelling zijn die ik fout zet of die ik niet kán instellen. Iemand die me kan verlossen?

EDIT: de titel klopt niet honderd procent zie ik nu, dit zou het moeten zijn: "2 routers, de eerste DHCP server, de tweede WLAN AP & switch"
[/sadisme-modus]
De oude situatie:
internet <--> telenet modem <--> D-Link wireless router (DI-604) <-> pc's (sommige via kabel, sommige via wlan)
De gebeurtenis:
Opeens besloot onze leuke D-Link router het te begeven... Precies nadat de garantie verlopen was
Toen, op een dag, kwam de Linksys WRT54GC aan en gingen we vrolijk aansluiten. Het wilde niet dadelijk werken, en het waren examens, dus moest ik het tot later laten wachten. Wel bleek al dat als ik de Linksys op mijn kamer zette, dat er betere ontvangst was voor de Wi-Fi-sukkelaars.
De nieuwe situatie:
internet <--> telenet modem <--> oude router (SMC geval) <-> Linksys WRT54GC <-> andere pc's
\--> laptop pa bureau
Instellingen SMC router:
IP: 192.168.2.1
DHCP enabled
DHCP pool: 192.168.2.100 - 192.168.2.200
Instellingen Linksys router:
IP: 192.168.2.2
DHCP disabled
internet IP: 192.168.2.3
submask: 255.255.255.0
DNS server 1: 192.168.2.1
SSID: <familienaam zonder spaties, vijfletterig> (dus gn problemen)
SSID broadcasting enabled
Authentication System: Shared Key
WEP 128 bit
WEP key: <128 bit key gegenereerd met de router zelf>
Het probleem:
-Het internet werkt, zolang je de pc niet laat verbinden via de Linksys router.
-Ik kan aan de SMC router (192.168.2.1).
-Ik kan pingen naar alle adressen, behalve het internet IP van de Linksys (normaal): deze werken: 192.168.2.1, 192.168.2.2, google.com.
-Zodra ik via een pc die verbonden is met de SMC router (192.168.2.1) ping naar de Linksys router (192.168.2.2), krijg ik een timeout, terwijl het pingen dus wél werkt.
Noch met GoT search, noch met google vond ik informatie die me verder kon helpen. Het moet één bepaalde instelling zijn die ik fout zet of die ik niet kán instellen. Iemand die me kan verlossen?
EDIT: de titel klopt niet honderd procent zie ik nu, dit zou het moeten zijn: "2 routers, de eerste DHCP server, de tweede WLAN AP & switch"
[ Voor 6% gewijzigd door Wim Leers op 30-12-2005 13:43 ]