2 routers, de eerste DHCP server, de tweede WLAN AP

Pagina: 1
Acties:

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 07:54
Goedemiddag allemaal en welkom in deze aflevering van "Bâshrat the Sneaky zit te klooien met het netwerk"!
[/sadisme-modus]

De oude situatie:
internet <--> telenet modem <--> D-Link wireless router (DI-604) <-> pc's (sommige via kabel, sommige via wlan)

De gebeurtenis:
Opeens besloot onze leuke D-Link router het te begeven... Precies nadat de garantie verlopen was |:( |:( Dus hebben we maar een Linksys WRT54GC(ompact) besteld (dat ding is echt KLEIN :o). Het leuke hieraan was dat we één van de twee antennes van de D-Link op dit routertje als extra antenne konden aansluiten _/-\o_ . In de tussentijd gebruikten we een oude router (zonder Wi-Fi), zodat tenminste zij met kabel (ik dus ^^) nog internet hadden.

Toen, op een dag, kwam de Linksys WRT54GC aan en gingen we vrolijk aansluiten. Het wilde niet dadelijk werken, en het waren examens, dus moest ik het tot later laten wachten. Wel bleek al dat als ik de Linksys op mijn kamer zette, dat er betere ontvangst was voor de Wi-Fi-sukkelaars.

De nieuwe situatie:

internet <--> telenet modem <--> oude router (SMC geval) <-> Linksys WRT54GC <-> andere pc's
\--> laptop pa bureau

Instellingen SMC router:
IP: 192.168.2.1
DHCP enabled
DHCP pool: 192.168.2.100 - 192.168.2.200

Instellingen Linksys router:
IP: 192.168.2.2
DHCP disabled
internet IP: 192.168.2.3
submask: 255.255.255.0
DNS server 1: 192.168.2.1

SSID: <familienaam zonder spaties, vijfletterig> (dus gn problemen)
SSID broadcasting enabled
Authentication System: Shared Key
WEP 128 bit
WEP key: <128 bit key gegenereerd met de router zelf>

Het probleem:
-Het internet werkt, zolang je de pc niet laat verbinden via de Linksys router.
-Ik kan aan de SMC router (192.168.2.1).
-Ik kan pingen naar alle adressen, behalve het internet IP van de Linksys (normaal): deze werken: 192.168.2.1, 192.168.2.2, google.com.
-Zodra ik via een pc die verbonden is met de SMC router (192.168.2.1) ping naar de Linksys router (192.168.2.2), krijg ik een timeout, terwijl het pingen dus wél werkt.

Noch met GoT search, noch met google vond ik informatie die me verder kon helpen. Het moet één bepaalde instelling zijn die ik fout zet of die ik niet kán instellen. Iemand die me kan verlossen? }:O B)

EDIT: de titel klopt niet honderd procent zie ik nu, dit zou het moeten zijn: "2 routers, de eerste DHCP server, de tweede WLAN AP & switch"

[ Voor 6% gewijzigd door Wim Leers op 30-12-2005 13:43 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Moet het internet-ip van de linksys niet 192.168.2.1 zijn?

Waarom? Omdat het kan!!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 20:26
volgens mij hoef je bij de linksys alleen maar een ip en subnetmask in te stellen en dhcp uit te zetten. De rest is niet nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door m3gA op 30-12-2005 13:55 ]

• Wim Leers
m3gA schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:52:
volgens mij hoef je bij de linksys alleen maar een ip en subnetmask in te stellen en dhcp uit te zetten. De rest is niet nodig.
Veel meer heb ik toch niet gedaan? Het internet IP mag niet veel uitmaken...

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

probeer eens

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

pffffffffff... das ff lastig lezen zeg 8) maar zal een poging wagen:
1) waarom zo'n complexe opstelling?
Ik weet waar ik het over heb. Heb het ooit in een ver verleden zelf ook gedaan :+
(i-net <=> firewall (routing-mode) <=> linux-router (tevens oude firewall) <=> intern netw.)
2) Waarom gooi je die SMC-router niet over de schutting naar de buren?
Misschien hebben hun er nog iets aan :)
3) Je kan niet pingen vanaf SMC naar Linksys...
> Firewall instellingen in de Linksys? (meestal staat incoming verkeer standaard disabled, dus ook ping)
4) kan je met wireless uberhaupt wel een verbinding met de linksys zelf krijgen?
Die info zie ik nl. niet. Als je wel op de Linksys kom hebben we al 1 stapje gewonnen.
5) er zijn ook routers die standaard geen public ip-adres accepteren op de externe poort! (firewall) misschien is dat ook je probleem om hem in je netwerk zo te hangen.

Maar ik zou zeggen hang je Linksys rechstreeks aan het Telenet-modem en volgens mij heb je dan al een hoop problemen minder.

Ohja... router aan de binnenkant en buitenkant (die Linksys dus) gaat idd slecht werken omdat ie NIET KAN ROUTEREN! intern en extern zijn nl. zelfde subnet! en dat gaat niet.
Zou wel gaan als de die Linksys in een bridge-mode kan zetten.

Maar makkelijkste oplossing lijkt mij om die SMC er tussen uit te halen.

• The Rancor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08-2021
oplossing met telenet, is vrij eenvoudig:
Ik ga ervan uit dat je expressnet of hoger als abonnement hebt, dan heb je standaard 2 wan adressen, wat wil zeggen dat je gewoon een hub/switch achter je modem hangt waarna de eerste 2 devices die een dhcp request doen een wan ip zullen krijgen dat overigens automatisch gebridged wordt door de modem (wordt als intern herkent) zodat deze met elkaar kunnen communiceren. Achter je switch kan je dan gewoon de smc en de linksys hangen. Veel zin heeft dit echter niet want de linksys kan alles wat je nodig hebt en de smc kan er dus gewoon vantussen, heb je extra poorten nodig dan hang je er gewoon een switch aan.

Dit staat trouwens allemaal beschreven op de telenet website als de fora daar.

[ Voor 6% gewijzigd door The Rancor op 30-12-2005 15:32 ]

Nikon D50 18-55/55-200/50 1.8

• Wim Leers
@Lolhozer: haalde niets uit, had ik al geprobeerd.

@oudakker:
Sorry voor de hoeveelheid tekst :)
1+2) Omdat het niet anders kan.
3) Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat ik vanaf een pc achter de linksys router niet kan pingen naar de smc router. De SMC router heeft geen ping functie 8)7 8)7.
4) Ik kan pingen naar de linksys, maar er niet op geraken (de webinterface krijg ik niet te zien, telkens timeout, ping gek genoeg niet!).
Wireless wordt gedetecteerd en kan verbinden. Het internet werkt dan óók. Alleen werkt de webinterface dus wéér niet.
5) Dat is ook zo niet ingesteld. De Linksys KAN nooit een publiek IP adres krijgen, omdat ie volledig achter een andere router staat.

@The Rancor: ik heb toch gezegd dat het zo MOET, omwille van de betere wi-fi ontvangst bij de huidige opstelling.

@all: Het KAN toch niet dat dit niet aan de praat te krijgen valt???

Verwijderd

ik heb begrepen dat in zi'n geval die Linksys toch moet worden ingesteld als Access point of een bridge modus?
Pagina: 1