2e hd crash van maxtor door voeding?

Pagina: 1
Acties:

• alberthagen
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
ik heb een amd xp 3000, aus a7v600, ati radeon 9800pro, 2x 160gb serial ata, 3x 512mb kingston ddr400, en 2 cd spelers...

nou is gister voor de 2e keer mijn harde schijf gecrasht.. hij is van het type maxtor diamondmax 9 en mijn vorige daarvan is ook al overleden.. elke keer met de windows partitie:( hij wou windows niet meer opstarten.. en gewoon compleet niet meer opstarten als de kapotte schijf erin zat.. na windows op de andere schijf te hebben gezet ( en de kapotte eruit te halen ) deed ie het gewoon weer... daarna heb ik geprobeerd op te starten met de kapotte erbij.. maar dan blijft ie hange op scandisk.. als ik die anuleer dan loopt ie ook vast... ik denk dus dat ie overleden is??? nou weet ik echt niet waar ik het zoeken moet.. nou heb ik me voedings waarden bekeken en dan is er wel een grote afwijking op de -12 volt.. het is een componentpro atx300.. 300 watt en de waarden van speedfan zijn

vcore1: 1.74
vcore2: 0.0
+3.3v: 3.25
+12v: 12.16
-12v: -16.9
-5v: -8.78
+5v: 5.13
vbat: 4.08

bij de -12 en -5 zijn best wel grote afwijkingen.. kan dit ook maar iets te maken hebben met het crashen van de schijfen? want ik vind dit wel heel toevallig.. en dit kan toch haast geen toeval zijn?? het waren allebei precies dezelfde types 160gb serial ata diamond max9

ik heb nu nog een 160gb serial ata diamond max10 moet ik daar ook voor gaan bidden?:(

alvast bedankt voor jullie hulp

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ten eerst de heb je niet nog fabrieksgarantie op de Daimondmax 9 schijven? Als ze ouder dan 3 jaar zijn zal dat niet het geval zijn, maar controlleer het even op de Maxtor site. Dat de - Voltage's zo ver afwijken komt geloof ik omdat ze niet worden belast. Ik meende ergens gelezen te hebben, dat alleen relatief oude hardware nog gebruik maakt van de - voltage's. De andere spanningen lijken mij wel redelijk goed te zijn.

Wat voor merk voeding heb je overigens? Blijft de voeding ook constant zo stabiel?

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 30-12-2005 13:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

Onmiddelijk een nieuwe (merk) voeding gaan halen.
Dus geen Q-tec of maxpower troep

Ik heb hier een voeding (toevallig ook een componentpro atx300)
gehad die een stroomstoring had overleeft.
Voordat ik doorhad dat de voeding niet goed (pc draaide gewoon prima een paar minuten) meer was heeft ie 2 moederborden opgeblazen en een HD gewist.

Edit: Mijn voedingswaarden wijken niet zover af als de jouwe (zie mn specs)
-5 = -5.11
-12 = -12.17
En als je voeding brak is kan dat heel goed HD's wissen/stukmaken

[ Voor 36% gewijzigd door Cozm0 op 30-12-2005 13:44 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 14:53
De -12V en -5V lijnen is niks om je zorgen over te maken. Deze worden zoals vermeldt niet belast waardoor de waardes zo enorm kunnen afwijken (ISA zit niet echt meer op de huidige planken :) ).
De andere lijnen zien er op jou momentopname stabiel uit, dus als deze ongeveer dezelfde waardes houden indien je het systeem zwaar belast is er totaal niets aan de hand.

Ik denk zelf dat je gewoon een beetje pech hebt met je DM9 schijven.
(Kan aan mij liggen, maar volgens mij had deze serie sowieso te maken met een hoog uitvalspercentage?)
Even op de site van Maxtor nakijken of je de schijf (en eventueel je vorige ook) kan versturen onder RMA.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• alberthagen
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
ja kheb ze bij alternate besteld en heb via alternate 24 maand garantie en daar valt hij gelukkig onder... maar ik wil graag naar de oorzaak op zoek want ik vrees nu ook voor mijn diamond max 10.... het is een voeding van aopen die gewoon bij een midi tower van aopen zat ( het merk zover je daar van kan spreken is vermeld in mijn bovenste post ).. is het nou wel aan te raden om een nieuwe voeding te nemen?? bij belasting blijven de waarden gewoon stabiel... verder nog iemand een hint?? ik ben weer alles kwijt en dat is meer dan alleen maar lastig want me laatste back up van mijn documenten was een maand geleden en daardoor ben ik wel wat belangrijk spul kwijt geraakt:(

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Over het algemeen zijn de voedingen van Aopen van een goede kwaliteit in principe zou dat wel goed moeten zitten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

_Dune_ schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:34:
Ten eerst de heb je niet nog fabrieksgarantie op de Daimondmax 9 schijven? Als ze ouder dan 3 jaar zijn zal dat niet het geval zijn, maar controlleer het even op de Maxtor site.
Volgens mij hebben sommige DaimondMax 9 schijven zelfs 5 jaar garantie.
Tenminste een van mijn overleden schijven had dat. De verkoper wist dat zelfs niet.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
rma en pech kun je altyd hebben

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 16:55

gjs

Scoobydoobydoo

Klinkt eerder als een warmte probleem, zorg voor goede koeling van je hardeschijven.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Pagina: 1