Hoi tweakers,
Als student Toegepaste Informatica, met een gezonde voorkeur en interesse voor alles wat met netwerken en systeembeheer te maken heeft, wil ik graag eens iets nieuws proberen...
Ik heb thuis een (Telenet, een ISP uit België) Internetverbinding over de kabel. De (Telenet) cablemodem is aangesloten op een US Robotics 808054 Router/Wireless Access Point. Ik heb 2 pc's die via UTP kabel met de router verbonden zijn, en 1 laptop die draadloos connectie maakt met de router.
Omdat die USR router niet volledig te 'finetunen' valt (ik mis wat opties in de firmware... Je kent dat wel, een IT'er is nooit tevreden met wat standaard aangeboden wordt
), wil ik graag experimenteren met een linux-bak die als router fungeert. Ik heb hier echter nog geen ervaring mee, en zou graag van jullie wat tips willen en antwoorden op mijn vragen...
Een linux-bak heb ik nog niet, maar ik ben van plan om binnenkort wat onderdelen op de kop te tikken en dan kan ik hem samenstellen. Wat ik hierbij al meteen afvraag: Welke systeemspecificaties moet ik hiervoor minimum hebben? CPU en RAM dan vooral...
De toekomstige situatie die ik graag zou willen, ziet er als volgt uit:
Ik heb hierover echter nog wel wat vragen:
Ik hoop dat mijn mede-tweakers mij kunnen helpen met mijn situatie. Als iets niet duidelijk genoeg is, vraag het dan gerust.
Als student Toegepaste Informatica, met een gezonde voorkeur en interesse voor alles wat met netwerken en systeembeheer te maken heeft, wil ik graag eens iets nieuws proberen...
Ik heb thuis een (Telenet, een ISP uit België) Internetverbinding over de kabel. De (Telenet) cablemodem is aangesloten op een US Robotics 808054 Router/Wireless Access Point. Ik heb 2 pc's die via UTP kabel met de router verbonden zijn, en 1 laptop die draadloos connectie maakt met de router.
Omdat die USR router niet volledig te 'finetunen' valt (ik mis wat opties in de firmware... Je kent dat wel, een IT'er is nooit tevreden met wat standaard aangeboden wordt
Een linux-bak heb ik nog niet, maar ik ben van plan om binnenkort wat onderdelen op de kop te tikken en dan kan ik hem samenstellen. Wat ik hierbij al meteen afvraag: Welke systeemspecificaties moet ik hiervoor minimum hebben? CPU en RAM dan vooral...
De toekomstige situatie die ik graag zou willen, ziet er als volgt uit:
- De (Telenet) cablemodem steekt via UTP kabel in de eerste netwerkkaart van de linux-bak.
- Er gaat een kabel vanuit de tweede netwerkkaart van de linux-bak naar mijn USR router.
- Vanuit de USR router vertrekken er 2 UTP kabels naar mijn 2 pc's (allebei met Windows XP op).
- De USR Router fungeert ook als Wireless Access Point voor mijn laptop.
- De linux-bak fungeert nu als router met een degelijke firewall!!
Ik heb hierover echter nog wel wat vragen:
- In welke poort van de USR router moet ik de kabel steken die vanuit de linux-bak komt? Ik veronderstel in een gewoon switch poortje van de router, dus NIET in de WAN poort?
- Hoe laat ik de USR router niet meer als router werken, maar enkel als switch? Gewoon de DHCP afzetten?
- Krijgen mijn 2 pc's dan een IP toegewezen van de DHCP server die op de linux-bak draait?
- Hoe laat ik mijn USR router (switch dus eigenlijk) tevens ook fungeren als Wireless Access Point voor de laptop?
- Krijgt mijn laptop dan ook een IP toegewezen van de DHCP server die op de linux-bak draait?
- Of zou ik beter de DHCP server van de USR router gebruiken voor mijn bekabelde en draadloze pc's?
- Welke linux-distributie raden jullie mij hiervoor aan? Ik heb al een beetje ervaring met (K)Ubuntu en ken enkele linux-commando's... Maar dat is echter zeer beperkt...
- Welke programma's moet ik hiervoor allemaal installeren op mijn linux-bak? Welke linux-programma's zijn het beste te configureren, het meest gebruiksvriendelijk, zeer geavanceerd, ... en toch redelijk eenvoudig voor een beginneling?
De programma's moeten dus volgende functionaliteiten aanbieden: router-functies, dhcp-server, firewall die perfect te configureren valt, ... - Eventuele how-to's of sites met goede en duidelijke informatie zijn ook altijd handig!
Ik hoop dat mijn mede-tweakers mij kunnen helpen met mijn situatie. Als iets niet duidelijk genoeg is, vraag het dan gerust.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 13:19 ]