[photoshop] chroom/silver

Pagina: 1
Acties:

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Hey tweakers,

Zoals iedereen wil ik ook eens een keer chome letters maken.
Nu heb ik er al 100den gemaakt en er zijn ook tal van tutorials te vinden.
Het gewonen "huis-tuin- en keuken"- chrome maak ik dan ook zonder problemen.

Echter maakt die gast van der Bauer zo`n verschrikkelijk goed chrome (ook gewoon in photoshop of iets dergelijks).

Mijn vraag is nu; Weet iemand hoe je dus zo`n chome maakt me zoveel detail?

let op: met gewoon wat bevels, curves, gradients enzo kom je er denk ik niet.

Waarschijnlijk is er hiervoor geen tutorials, maar een licht-studie zou me ook wel helpen, want waarschijnlijk is het gewoon met de hand getekend.

Voorbeeld te vinden op http://www.btraxx.de/

Alvast bedankt

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-04 21:28
Wil je echt realistisch Chroom dan moet je toch wel ff een 3d proggie starten. Met HDRI kun je echt goede dingen maken. Anders moet je maar eens op www.good-tutorials.com of www.pixel2life.com kijken.

• Freezo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 21:23
Hey,
Hier ijn ook goede tutorials vooral voor letters..
http://phong.com/tutorials/

Mijn Specs: AMD Thunderbird 850; Asus V7700 Deluxe+Oxygen 1600 SW; 640 mb SDram; 16xdvd speler;32x12x40 Rewriter; 10Mbps Ethernet Adapter; Cordless Desktop; 17,3 TFT Silicon Graphics Flatpanel; 80gig

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-04 19:34

Copyman

Dode muis

Die chrome effecten worden gewoon met behulp van Photoshop gemaakt.

[google=photoshop chrome tutorial]

Genoeg hits.

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• Predje
Zoals ik al zei;
Chrome met photoshop maken is easy, maar niet goed genoeg.

@ Heaget: Met een 3d applicatie is het makkelijk te maken idd, maar toch denk ik dat deze letter wel in photoshop gemaakt zijn. Maar dan helemaal met de hand en niet met een standaard manier.

Dit gaat dus moeilikk worden

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Heaget schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:18:
Wil je echt realistisch Chroom dan moet je toch wel ff een 3d proggie starten. Met HDRI kun je echt goede dingen maken.
Maar dat is niet zozeer realistisch - chroom bestaat alleen bij de gratie van reflectie :P. Een minder-dan-geweldige omgeving (HDRI of niet) verpest je chroom dus.

Even generiek gesproken - chroom is een spiegel. In die spiegel zie je alleen wat de omgeving weerkaatst. Gewoon een foto eroverheen leggen heeft geen nut; chroom heeft nog als tweede eigenschap dat het materiaal waar het op zit vaak geen platte vorm heeft, maar een ronde vorm die de omgeving vervormt.

De vervorming maken is minder lastig dan het lijkt; Photoshop heeft standaard een aantal tools die het makkelijker kunnen maken. Een daarvan is Distort > Glass. Je kunt een zwart-wit masker gebruiken waarbij Glass meer vervorming geeft naarmate het masker lichter is van kleur. Wel moet even opgemerkt worden dat 'vervorming' hier eigenlijk 'verplaatsing' betekent, en dat het gebruik van een enkele kleur totaal geen nut heeft; het is een overgang (gradient) die de truc doet.

Als je een screenshot neemt van de site van derBauer en dan even inzoomt waar het chroom-effect goed te zien is zie je dat er in feite 2 of 3 onderdelen te herkennen zijn:

- de 'body' wat een gradient van wit naar donkergrijs is van boven naar beneden;
- de reflectie, die witte highlights geeft ongeacht of de body donker is of licht - maar die wel 'over' de body heengaat
- de 'bevel' (afwerking van de rand), die een andere (en donkerdere) soort gradient heeft die het contrast levert met de body.

Het chroom-effect wat je hier ziet is juist erg moeilijk om na te maken met een 3d-programma omdat het gestyleerd is en omdat letters in een 3d-programma vrijwel altijd geëxtrudeerd zijn - net alsof je een aantal keren de letter uitknipt uit karton en dan 10 van die uitgeknipte versies op elkaar lijmt.

Doe hetzelfde als ik deed - neem screenshots, zoom in, bouw een listige gradient als layer effect (gradient overlay) voor de body, en gebruik weer een andere gradient als inner glow voor de reflectie, en een stroke gradient (zie Fill Type). als bevel. Zo kun je snel chroom-effecten toepassen op welke vorm dan ook. Wil je die buigings-effecten, kijk dan even bij http://www.phong.com/tutorials/glass/ en pas de achtergrond aan - vervang de foto door een complexe gradient. (dus niet van wit naar zwart, of wit naar grijs, maar met tussenstappen; zie ook de "horizon" gradient in Photoshop)

Plugins zoals Alien Skin kunnen ook chroom maken, maar dan wordt bovenstaand trucje met Distort > Glass herhaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 02-01-2006 11:41 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Predje
@ Yoozer;
kijk daar heb ik nou wat aan! _/-\o_
Was al bezig in 3dsMax, heb wel een aantal vette materials gemaakt.
Maar die komen alleen echt tot leven op vormen en maar heel moeilijk op letters.
Ik ga het toch maar eens proberen zoals jij zei.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Projecteer je letters op een cylinder en voer dan een boolean uit o.i.d. Max' booleans zijn (voor zover ik weet) bizar ranzig, Rhino 3D kan dat beter. Je krijgt dan een effect zoals op http://liebrand.nl/index2.html - je ziet dat de letters daar 'bol' zijn, en in dat geval werken reflecties ook al beter/mooier.

• Predje
Nou dit is het beste wat ik ervan kon maken;
http://www.request-design.nl/v2/

let wel: ik heb het in AE gemaakt met colorama (standaard filter) en het is dus geanimeerd (heeeeel klein beetje)

Verwijderd

Het zwarte van je chroom valt beetje weg in je achtergrond. En die bewegingen in je letters maken het er al zeker niet realistischer op vind ik nu.

• Predje
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 01:29:
Het zwarte van je chroom valt beetje weg in je achtergrond. En die bewegingen in je letters maken het er al zeker niet realistischer op vind ik nu.
Het zwart dat wegvalt is noujuist de bedoeling. De omgeving is ook zwart en dat is dan ook wat het chrome weerspiegelt, dus ook zwart is. Chrome is dus alleen zo goed als hetgeen wat het weerspiegelt.
Maar wat heb je als suggestie om het beter te maken? Ik ben hier niet echt zo`n held in helaas.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hmm zoiets heb ik ooit ook gemaakt in Photoshop, volgens mij dezelfde tutorial, maar dan met een paar extra afwerkingen om het nog cheesier te maken ;) Als je echt leuke dingen wilt maken is 't toch meestal een kwestie van een texture eroverheen mikken, beetje spelen met filtertjes enzo... maar het komt me toch altijd over als extreem fout.

• Predje
Zo.. het chrome weer helemaal herzien..
Vind het persoonlijk veel beter nu.

Verwijderd

Ook al is photoshop voor iets profesionelere mensen, profesioneel kennen we tog nii worden.. :S
dagelijks probeer ik een zakelijk iets te maken maar het mislukt telkens..:S

die bauer is echt te prof.. damniit

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:44:
Ook al is photoshop voor iets profesionelere mensen, profesioneel kennen we tog nii worden.. :S
En waarop baseer je dit?
dagelijks probeer ik een zakelijk iets te maken maar het mislukt telkens..:S
En daarom kun je niet professioneel worden?
die bauer is echt te prof.. damniit
Nee, die gast van derBauer heeft al content-loze, kijk-eens-wat-ik-kan Flash sites sinds 2000 of zo. Niks professioneels aan, want er zit geen inhoud in; alleen maar "coming soon".

offtopic:
verbeter in vredesnaam je Nederlands, en :S is een MSN-smiley, geen GoT-smiley :/.

Verwijderd

Predje schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 09:07:
[...]

Het zwart dat wegvalt is noujuist de bedoeling. De omgeving is ook zwart en dat is dan ook wat het chrome weerspiegelt, dus ook zwart is. Chrome is dus alleen zo goed als hetgeen wat het weerspiegelt.
Maar wat heb je als suggestie om het beter te maken? Ik ben hier niet echt zo`n held in helaas.
ja maar het zwarte wat weerspiegelt komt toch niet van voren... ? je "lichtbron" staat ook achter je tekst...

• Predje
Dit gast van DB is echt wel goed, maar zo ook de gasten van 2advanced.
Er zijn echt heel veel mensen mega goed, het gaat er gewoon om dat je creatief bent en het idee dat je in je hoofd hebt ook echt kunt uitwerken.

Een echte goede (flash)website gaat veeeel verder dan wat leuke kleurtjes en vormpjes met een geinig lettertype.

Maar iedereen kan echt iets vets maken, sommige zijn gewoon al wat verder en andere hebben niet het geduld hun skills te trainen om ook goed te worden.

Verwijderd

Yoozer schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 09:01:
[...]

offtopic:
verbeter in vredesnaam je Nederlands, en :S is een MSN-smiley, geen GoT-smiley :/.
spijt mij heel erg dat ik msn taal gebruik :*) _/-\o_

Modbreak:Het is niet de bedoeling dat je te pas en te onpas je website gaat spammen. Verder kan ik je aanraden even de FAQ's door te nemen alvorens je verder post. We verwachten serieuze reacties in normaal nederlands :)

[ Voor 54% gewijzigd door André op 05-01-2006 09:41 ]

• Predje
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 00:05:
[...]
spijt mij heel erg dat ik msn taal gebruik :*) _/-\o_
website removed
WTF moeten we met die website?

[ Voor 10% gewijzigd door André op 05-01-2006 09:43 ]

Pagina: 1