[Acer AL 1751] Ruis op sommige achtergronden

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Mijn vader heeft de Acer AL 1751 17inch LCD; leuk beeld, alleen een paar narigheden.

Bij sommige achtergronden zie je een ruis. Bij de Verkenner bijvoorbeeld niet (voornamelijk wit); maar als je iets kijkt met wat zwart/rood (oid) erin dan zie je heel duidelijk dat het beeld onrustig is (ruis erdoorheen dus).

• Bij het scherm zelf zaten geen drivers; en op de Acer support-site vind ik ook geen monitor-drivers ervoor. Windows heeft verder ook geen ingebakken driver voor dat scherm
• Ik heb de pc kast + lcd flink uit elkaar gehouden om magnetische straling uit te sluiten; maar de ruis bleef
• In het menu van het beeld op de reset knop gedrukt; maar zonder resultaat

Wat is die ruis; en hoe los ik het op?

[ Voor 26% gewijzigd door Silent Thunder op 30-12-2005 12:53 ]

• Silent Thunder
Any1 :?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
Kan je niet een foto maken van het probleem, verhelpt het niet als je de kleuren instelt van het scherm zelf, of het de brightness naar benenden haalt. Misschien contrast ook nog even naar kijken in Windows zelf.

• Silent Thunder
STIMPPYYY schreef op zondag 01 januari 2006 @ 18:33:
Kan je niet een foto maken van het probleem, verhelpt het niet als je de kleuren instelt van het scherm zelf, of het de brightness naar benenden haalt. Misschien contrast ook nog even naar kijken in Windows zelf.
Je ziet het op de foto niet echt; en ik heb alle kleuren/contrast/brightness/ instellingen al geprobeerd.

Ik had gehoopt dat het wellicht een bekende TFT-fenomeen was; maar kennelijk niet.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

zit de TFT aangesloten op de DSUB (VGA)?

zo ja.. dan kan het aan 3 dingen liggen:

1) slechte kabel (of storingsbron bij kabel)
2) brakkke analoge output videokaart
3) te hoge refresh (ook al geeft de TFT beeld).. lagere refreshrates geven bij veel TFT's (analoog) strakker beeld (omdat de eisen bij punt 1 & 2 minder van toepassing word)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-08 08:04
Het kan "pixel jitter" zijn. Komt alleen voor als je de analoge aansluiting gebruikt op de monitor. Oplossingen zijn om te spelen met de clock en phase instellingen bij gebruik van analoge aansluiting of via DVI-D aansluiten op de pc.

• Silent Thunder
nIghtorius schreef op zondag 01 januari 2006 @ 18:52:
zit de TFT aangesloten op de DSUB (VGA)?
Ja.
1) slechte kabel (of storingsbron bij kabel)
Ik heb de kabel in allerlei manieren gelegd; maar volgens mij ligt het daar niet aan. Het probleem blijft in ieder geval.
2) brakkke analoge output videokaart
Tis een Leadtek Ti4200, volgens mij zijn dat wel goede kaarten; en ik heb op het vorige beeldscherm wat eraan hing nooit problemen geconstateerd. Maar hoe kan ik het uitsluiten? Zijn er testen voor?
3) te hoge refresh (ook al geeft de TFT beeld).. lagere refreshrates geven bij veel TFT's (analoog) strakker beeld (omdat de eisen bij punt 1 & 2 minder van toepassing word)
Hij stond op 75Hz; maar ik heb 'em op 60+70 laten draaien; helaas zonder resultaat.

• Silent Thunder
biobak schreef op zondag 01 januari 2006 @ 18:57:
Het kan "pixel jitter" zijn. Komt alleen voor als je de analoge aansluiting gebruikt op de monitor. Oplossingen zijn om te spelen met de clock en phase instellingen bij gebruik van analoge aansluiting of via DVI-D aansluiten op de pc.
Bij het beeldscherm kreeg je een DVI kabel meegeleverd, maar als ik die aansluit verschijnt op het scherm ''no signal''.

Zijn er dus nog aparte dingen die ik moet instellen voordat ik em op DVI kan draaien?
Zoals gezegd: de videokaart is een Leadtek Ti4200.

[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 01-01-2006 19:13 ]

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:06

Unagi

Always aware...

Is het niet zo dat omdat dit een TN scherm is het niet alle kleuren kan weergeven, en daarom sommige kleuren moet mixen? Heb ik namelijk op mijn dell laptop ook. lijkt op ruis maar als je goed kijkt is t gewoon n patroon

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-07 15:48
Volgens mij worden bij die acer schermpjes niet zulke goede kabels meegeleverd.
Die kabels zijn vrij dun.
Bij ons op het werk hebben we het ook gedaan en de beeldkwaliteit was plots een stuk beter, dus als je de beschikking heb over een beter kabel zou ik dat ff proberen :)

Verwijderd

Op welke resolution staat het scherm?
Als het niet op 1280 x 1024 staat dan moet je daar op een proberen.

• Silent Thunder
Bijna topic vergeten, maar probleem is inmiddels opgelost; ff kabel vervangen gisteren :P

Thnx rfolkers

(ik heb een andere gehaald ergens; vandaar dat ik dat niet meteen gedaan heb want normaal probeer je een beetje met bestaande middelen het probleem op te lossen, opzich neem je toch aan dat die bijgeleverde zut in orde is)

[ Voor 98% gewijzigd door Silent Thunder op 02-01-2006 13:42 ]

Pagina: 1