Check van rekeningnummers ...

Pagina: 1
Acties:

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-07 18:35
Ik ben een testje aant doen om een als functie schrijven voor het berekenen van Belgische en Nederlandse rekeningnummers. Nu deze geven fouten, heb me al horendul zitten zoeken maar kan niet precies vinden waar de fout zit :(

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ...

File: Rekening.xls

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

[google=11 proef] levert dit op.

[ Voor 76% gewijzigd door Gerco op 30-12-2005 11:38 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• nvidia
ja know, maar dat is niet in excel hé. Trouwens, ik weet hoe het moet maar ik krijg het maar niet goed. Bedoeling is trouwens ook dat je de - en . meetikt en deze automatisch gefiltert worden door de formule heen!!!

[ Voor 71% gewijzigd door nvidia op 30-12-2005 11:39 ]

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Even kleine opmerking:
Postbank nummer hebben geen elf proef! Deze zijn sequentieel....!

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Je gebruikt de QUOTIENT() functie, die heeft de volgende beschrijving:
Returns the integer portion of a division. Use this function when you want to discard the remainder of a division.
Dat is juist wat je NIET wilt, je wilt weten of de MODulo 0 is, niet de QUOTIENT. je moet dus dit doen:

code:
1
IF(MOD(<lange berekening>;11)=0;"Correct";"Foutief")

PS. Postbanknummer zijn inderdaad sequentieel en zijn dus niet checkbaar. Deze zijn dus ook niet relevant in de discussie.

[ Voor 19% gewijzigd door Gerco op 30-12-2005 11:53 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 22:02
nvidia schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:32:
Ik ben een testje aant doen om een als functie schrijven voor het berekenen van Belgische en Nederlandse rekeningnummers. Nu deze geven fouten, heb me al horendul zitten zoeken maar kan niet precies vinden waar de fout zit :(

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ...

File: Rekening.xls
Probleem is dat je text ("20") en een nummer (20) met elkaar vergelijkt. Gaat niet lukken.

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19

Reptile209

- gers -

Als je nou de elfproef in een macro giet, kan die netjes streepjes en spaties e.d. negeren en een boolean (klopt, klopt niet) teruggeven die je in je sheet kan gebruiken. Het voordeel van een macro boven een ellenlange worksheet-expressie is dat je alle checks die je ooit zou willen meteen kunt inbouwen.

Zo scherp als een voetbal!

• nvidia
Ja maar dat was enkel om mn deel te testen van de formule. Daaruit kan je dus concluderen dat deze correct is. Volgens mij is het probleem bij het belgische rekeningnummer het "=" teken! Wat onder check staat is gewoon ter verduidelijking van de formule.

Nu de 2 rekeningnummers (belgische en nederlandse) zijn alle 2 normaal correct maar geven bij mij foutief ...

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 22:02
nvidia schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:32:
Ja maar dat was enkel om mn deel te testen van de formule. Daaruit kan je dus concluderen dat deze correct is. Volgens mij is het probleem bij het belgische rekeningnummer het "=" teken! Wat onder check staat is gewoon ter verduidelijking van de formule.

Nu de 2 rekeningnummers (belgische en nederlandse) zijn alle 2 normaal correct maar geven bij mij foutief ...
Je vergelijkt text met nummers. Doe voor de gein dat DEEL-gedeelte (staat in H3 en in de vergelijking) eens * 1 en kijk dan nog eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Vozze op 30-12-2005 12:38 ]

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• nvidia
code:
1
=ALS((PRODUCT(QUOTIENT((DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");1;1)*9)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");2;1)*8)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");3;1)*7)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");4;1)*6)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");5;1)*5)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");6;1)*4)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");7;1)*3)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");8;1)*2)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");9;1)*1);11);11)-((DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");1;1)*9)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");2;1)*8)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");3;1)*7)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");4;1)*6)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");5;1)*5)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");6;1)*4)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");7;1)*3)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");8;1)*2)+(DEEL(SUBSTITUEREN(A8;".";"");9;1)*1)))=0;"Correct";"Foutief")

Dit is de werkende code voor Nederlandse, test even uit of jullie rekening nummer hiermee klopt ... ;)

Zet in Excel wel je rekeningnummer op A8 ;) of je mag alle A8 naar A1 of dergelijke veranderen ;) "HINT"

Nu dus nog het belgische ...

PS: File is aangepast!!
Vozze schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:36:
[...]

Je vergelijkt text met nummers. Doe voor de gein dat DEEL-gedeelte (staat in H3 en in de vergelijking) eens * 1 en kijk dan nog eens.
Die *1 deed het hem 8)7

Thx Vozze _/-\o_

[ Voor 116% gewijzigd door nvidia op 30-12-2005 12:59 ]

Pagina: 1