Toon posts:

[XP] Windows Reinstall, geen cd, geen backupruimte*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sony Vaio laptop , ik heb deze in mei aangeschaft.
Nou zat er toen geen Windows Xp cd bij , terwijl het er wel opstond. (windows xp home)
Ik wil nu een reinstall doen, hoe kan ik dit het best aanpakken?
Ik wil alleen Mijn Documenten / Mijn Muziek / etc niet reinstallen vanwege grote foto en muziek collectie.
Back Up maken is aardig lastig is meer dan 40GB bij elkaar aan Muziek en foto's ik heb geen pc bij de hand met zo een grote harde schijf en op dvd's branden , tjah dat snappen jullie wel.
Ik neem aan dat ik dit in de reinstall aan kan geven dat dit er niet af moet?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 11:24 ]

Verwijderd

als het goed is wel ja. zolang je niet format blijven je instellingen en bestanden bewaard.

trouwens, ~40gb is goed te backuppen hoor. ftp server opzetten, cross kabeltje en downloaden maar

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 11:27 ]

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05

weebl

YARR!

Die CD heb je gewoon recht op, omdat je een licentie hebt op Windows XP, deze CD kan je voor een paar tientjes bestellen bij MS. Om al je documenten en muziek op te slaan zou je kunnen overwegen om een tweede partitie te maken op je schijf (eerst al je programma's weggooien), daar al je bestanden op te zetten, en dan windows te herinstalleren. Die programma's waar je het over hebt moet je ook overnieuw installeren met de CD's

Veel succes.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:25:
als het goed is wel ja. zolang je niet format blijven je instellingen en bestanden bewaard.
Dit is niet waar, bij een verse install moet je een schijf selecteren waar ie een nieuwe windows op zet, alle bestanden op de C: schijf gaan hierbij verloren.

[ Voor 31% gewijzigd door weebl op 30-12-2005 11:26 ]

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 14:15

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Waarom wil [EDIT: je ;) ]Windows opnieuw installeren?? En als die foto en muziekcollectie belangrijk is zou ik maar zorgen dat je snel een backup daarvan maakt!! Misschien is een USB harde schijf wat voor je..

Een nieuwe installatie verwijdert trouwens altijd al je bestanden. Als je een repair uitvoert van Windows niet, maar aangezien ik niet weet waarom je Windows opnieuw wilt installeren verwacht ik aan dat je aan een repair niks hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door hars73 op 30-12-2005 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Windows wil het niet , ik wel het.
Ik heb nu een moment dat er zoveel spellen/progamma's opzitten die ik niet meer gebruik of niet meer nodig zijn dat ik gewoon Windows er op nieuw op wil. Ook de preformance moet dan weer is wat omhoog gaan :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

weebl schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:25:
Die CD heb je gewoon recht op, omdat je een licentie hebt op Windows XP, deze CD kan je voor een paar tientjes bestellen bij MS. Om al je documenten en muziek op te slaan zou je kunnen overwegen om een tweede partitie te maken op je schijf (eerst al je programma's weggooien), daar al je bestanden op te zetten, en dan windows te herinstalleren. Die programma's waar je het over hebt moet je ook overnieuw installeren met de CD's

Veel succes.
Die CDs heb je dus geen recht op en bij MS aankloppen zal je niet verder helpen.
Omdat Sony een OEM is heb je recht op een OEM versie van het OS. Als je het niet op windows CDs hebt dan zit er OF een recovery CD bij of er staat een recovery partitie op het systeem. Belangrijk is dat als je hiermee aan de gang gaat je goede backups hebt, omdat in de meeste gevallen zo'n recovery prog de hdd helemaal leeggooit. Dus eerst even backuppen, 40GB aan data is maar 10 DVDs.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Allereerst vind ik je tekst slecht leesbaar, misschien moet je je TS even opnieuw lezen en wat gestroomlijnder maken.

Een nieuwe windows cd kan je zelf maken door er 1 te kopieren van iemand. Dat mag, omdat je beschikt over een licentie. Beter nog is gewoon een nieuwe cd aanvragen bij MS.

Voor de rest kan je windows over je oude windows installatie heen installeren, maar hoe dat uitpakt is altijd weer anders. Ik heb er geen goede ervaringen mee iig. Ik probeer altijd clean te beginnen.
Ik zou je adviseren om naar iemand toe te gaan die beschikking heeft over een pc met genoeg opslagruimte en daar alles op te slaan. Dan de harde schijf te formatteren en windows opnieuw te installeren.

Sowieso is het misschien verstandig om verschillende partities te maken zodat je muziek, foto's e.d. kan opslaan op de andere partitie en je de windowspartitie kan formatteren.

Dat zou je nu ook kunnen doen. Partities aanmaken met de muziek op een andere partitie dan je windows, maar dat kan fout gaan en dan ben je ook alles kwijt. Dat raad ik dus af!

Verwijderd

Dit is niet waar, bij een verse install moet je een schijf selecteren waar ie een nieuwe windows op zet, alle bestanden op de C: schijf gaan hierbij verloren.
O.o bij mij blijft alles staan hoor behalve wanneer ik hem laat formatten :x

als je in de setup komt zegt die dat er al een windows install op staat en dan moet je zeggen dat hij daar de nieuwe overheen moet gooien, dan koffie gaan halen, douchen, etc en als je terug komt heb je een verse windows met al je bestanden

en idd, die cd's zou ik eens voor gaan miepen bij sony want daar heb je gewoon voor betaald, die cd's zijn van jou
anders ff een backup cd downloaden ergens ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 11:31 ]

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:33
in mijn Vaio zit een DVD brander ...... heb je meteen een backup bij de hand.
Maar een USB HD is op korte termijn wellicht het snelste. Als je die hebt tenminste.
Suc6

One cookie a day keeps the doctor away !

• hars73

hars73

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:30:
[...]

als je in de setup komt zegt die dat er al een windows install op staat en dan moet je zeggen dat hij daar de nieuwe overheen moet gooien, dan koffie gaan halen, douchen, etc en als je terug komt heb je een verse windows met al je bestanden
Nou hoe vers is die Windows dan?? Denk dat alle troep en ellende er nog gewoon inzit hoor (als die er ervoor ook inzat). Volgens mij worden missende bestanden en bestanden van oudere versies bijvoorbeeld vervangen, maar krijg je geen schone Windows installatie hoor (maar ik kan er naastzitten)

[ Voor 16% gewijzigd door hars73 op 30-12-2005 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
ppaulv schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:30:
in mijn Vaio zit een DVD brander ...... heb je meteen een backup bij de hand.
Maar een USB HD is op korte termijn wellicht het snelste. Als je die hebt tenminste.
Suc6
Ik heb ook een DVD brander , maar 40GB back up maken op dvd's . Dat duurt dagen en kost veel geld.

Verwijderd

Nou hoe vers is die Windows dan?? Denk dat alle troep en ellende er nog gewoon inzit hoor (als die er ervoor ook inzat). Volgens mij worden missende bestanden en bestanden van oudere versies bijvoorbeeld vervangen, maar krijg je geen schone Windows installatie hoor (maar ik kan er naastzitten)
veel malware heeft levensnoodzakelijke bestanden in de windows map zitten (vooral omdat je daar toch voorzichtiger bent met dingen deleten, vooral als de namen belangrijk klinken) en die worden dus weg gedaan.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:33:
[...]

Ik heb ook een DVD brander , maar 40GB back up maken op dvd's . Dat duurt dagen en kost veel geld.
5 uur en een tientje ben je er voor kwijt denk ik.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• hars73

hars73

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:33:
[...]

ehh... ik koop 25 DVD+R schijffies voor € 12,50 hoezo veel geld :? En sowieso backups maken van belangrijke bestanden, waarom doet vrijwel niemand dat!!! Wat nu als al je foto's en muziek weg is door een harde schijf probleem??? Wat is dan een tientje voor een paar DVD's en een een paar uur werk voor een goeie backup?? :X

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:23

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Een dvd op 4x kost een 20 tot 25 minuten geloof ik. Dus in totaal heb je zeg 4 uur nodig om alles in 1 stuk te backuppen. Dus geen dagen.
Veel geld? Een dvd kost nog geen euro, dus met 10 euro ben je klaar. Het kan nog goedkoper als je een spindle haalt.

Hier kon uw advertentie staan

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hann1BaL schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:29:

Een nieuwe windows cd kan je zelf maken door er 1 te kopieren van iemand. Dat mag, omdat je beschikt over een licentie. Beter nog is gewoon een nieuwe cd aanvragen bij MS.
Dit mag dus niet. Je beschikt niet over een retail licentie maar over een OEM licentie. Dat betekent dat je alleen gebruik mag maken van de OEM versie van het OS en niet simpelweg een retail versie ervan mag gaan installeren.
zomaar een CD kopieren mag dus niet (tenzij het om precies dezelfde OEM schijven gaat, maar dan moet je dus iemand kennen met een zelfde Sony als dat jij hebt).

Verwijderd

Topicstarter
hm , die dvd's kunnen aardig goedkoop dus.
Ik koop hier meestal 5 Sony DVD's -R of - RW voor rond de 12 Euro voor 5.
Zit je toch al weer op 25 Euro , ik ben 15 jaar oud ik heb het geld maar tjah liever gewoon gratis of niet soms :P
Er zitten voor de duidelijkheid 2 Harde schijven in deze laptop, Een van 35GB en een van 20GB, is het geen mogeljkheid wat muziek te barden , de rest op die 20GB en de 35 GB harde schijf formateren en windows er op nieuw op ?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 11:53 ]

Verwijderd

maar tjah liever gewoon gratis of niet
je nationaliteit hoef ik dus niet meer te vragen aangezien er maar 1 volk zo denkt :P

maar dan kom je toch aan het FTP'en (windows share schiet niet op met grote bestanden)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-03 10:13
kijk anders in de pricewatch, daar staan veel goedkope dvd's

maar dit lost je probleem niet op
heb je al iets gevonden? windows-cd, recovery-cd, verborgen partitie op je hdd?
anders moet je even met sony bellen, aangezien zij die cd erbij horen te leveren

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
djmurcielago schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:52:

maar dit lost je probleem niet op
heb je al iets gevonden? windows-cd, recovery-cd, verborgen partitie op je hdd?
anders moet je even met sony bellen, aangezien zij die cd erbij horen te leveren
Er staat op mijn C:/schijf een hele map genaamd WINDOWS. ik zie hier meerdere Uninstall en degelijke dingen staan, het enige probleem is dat ik bang ben het fout te doen en straks helemaal zonder Windows te zitten :p

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
een 2e hd er inhangen en data overzetten

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:55:
[...]

Er staat op mijn C:/schijf een hele map genaamd WINDOWS. ik zie hier meerdere Uninstall en degelijke dingen staan, het enige probleem is dat ik bang ben het fout te doen en straks helemaal zonder Windows te zitten :p
daarmee verneuk je alleen je windows als het goed is ;) dus reinstal en het werkt weer
bestanden kan je dan nog evt. eerst backuppen met linux live cd

maar het is idd geen strak plan om allemaal uninstalls te gaan runnen als je ze niet kent :P

@ascona
geen strak plan. het is een laptop dus als je daar een andere HD inhangt vervalt je garantie

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 11:59 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-03 17:23
Partition magic installeren, tweede partitie aanmaken, daar je bestanden heen kopieren.
Windows opnieuw installeren, C drive daarbij in de blauwe schermen tijdens installatie formatteren.
Klaar.

Je hebt misschien dan wel geen windows cd er bij gekregen, maar 99% zeker wel een recoverycd.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:58:
[...]

@ascona
geen strak plan. het is een laptop dus als je daar een andere HD inhangt vervalt je garantie
usb dan :+

Verwijderd

wat je wilt heeft geen zin:

- je wilt bestanden die in c:\program files , c:\windows en c:\doc and sets staan wissen maar met behoud van gegevens (muziek docs) dit kan gewoon niet geselecteerd worden.

als je een complete reinstall doet dan:
- wis je heel je OS schijf (c:\)
-schrijf je de schijf over, met behoud van alle gevens, inclusief alle "local setiings/temp/windows/prog files" etc etc.

wat je moet doen is dit:
-maak met partition magic oid een partitie aan die groot genoeg is voor je data, deze data verplaats je dan op deze partitie (d:\)

-vervolgens re-instal je windows met een complete format van c:\

je hebt nu een schone windows installatie met een partitie met al jouw belangrijke data, je zou nu gewoon wekelijks een format kunnen doen zonder dat je data verliest.

nu nog een cd vinden.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:33
Volgens mij bedraagt de hoeveelheid data ong. 40 Gb. Er is in zijn geval dus geen partitite mogelijk die groot genoeg is (schijven zijn kleiner).
Bovendien wil ik met alle respect voor het prachtige product Partition Magic (gebruik het al vele jaren) waarschuwen voor manipulaties op je system partitie.
Dat heeft me al meerdere malen die pratitie doen verliezen. (Ik weet het : een ezel ...).
De enige veilige optie is een Boot-flop met de DOS versie aanmaken en daarvanaf opstarten.
Maar nogmaals, in dit geval gaat dat niet helpen vanwege die 40 Gb.
Al met al een lastig probleem als je geen geld wilt uitgeven.

Overigens : kun je vanaf diskette opstarten ? En van CD ?

One cookie a day keeps the doctor away !

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil best geld uitgeven, alleen ik ga geen hele FTP server opzetten en het liefst doe ik het zonder kosten.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:29
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:27:
Ik wil best geld uitgeven, alleen ik ga geen hele FTP server opzetten en het liefst doe ik het zonder kosten.
Heb je vrienden? Het liefst met een netwerk.
Pak een crosscable, plug hem bij jou er in. Bij je vriend ook. Hóppa netwerk. Pompen. Herinstalleren, en terugpompen. Makkelijk toch :?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

UltraSub schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:00:
Partition magic installeren, tweede partitie aanmaken, daar je bestanden heen kopieren.
Windows opnieuw installeren, C drive daarbij in de blauwe schermen tijdens installatie formatteren.
Klaar.

Je hebt misschien dan wel geen windows cd er bij gekregen, maar 99% zeker wel een recoverycd.
Maar juist voordat je met PM aan de gang gaat moet je een backup hebben. Zeker gezien PM het nogal eens vernaggelt en je dan alles kwijtbent.
je hebt toevallig geen kennissen ofzo die een FTP hebben lopen waar je tijdelijk gebruik van kan maken? Zo niet zou ik gewoon op DVD backuppen. Leeg DVDtje kost 30 cent ofzo, dus duur hoeft het niet te wezen.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Shailesh schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:35:
[...]

Heb je vrienden? Het liefst met een netwerk.
[quote]
Wat een vraag }:O
Jaik zou er wel een paar kennen die een FTP sever thuis hebben , enige probleem ze zijn beide op ski vakantie.
De andere zijn zo erg niet geintreseerd in computers dat als je vraagt wat voor een hardware heb je , bv als we ee nonline spel gaan spelen. Dat ze zeggen , zit wel goed ik heb Windows XP

Verwijderd

ftp server is in no time opgezet hoor en gaat veel sneller dan windows share (en is zonder kosten)

probeer bp ftp, daarmee heb ik laats gebackupped

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:40:
[...]

ftp server is in no time opgezet hoor en gaat veel sneller dan windows share (en is zonder kosten)

probeer bp ftp, daarmee heb ik laats gebackupped
Zie het zo, ik zit in een huis met ouders die computers niks vinden. Ik heb een PC en een Notebook en daar zit een netwerk tussen, de pc heeft een 20GB harde schijf |:( En ik moet met deze configuratie eruit komen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:42:
[...]

Zie het zo, ik zit in een huis met ouders die computers niks vinden. Ik heb een PC en een Notebook en daar zit een netwerk tussen, de pc heeft een 20GB harde schijf |:( En ik moet met deze configuratie eruit komen.
hoe groot is de HD van je laptop en hoeveel ruimte heb je vrij?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik ga eens even je topic titel aanpassen - het OS ontbreekt namelijk :)

Verder - wat ik mis in je topic start is de zaken die je zelf al geprobeerd en overwogen hebt, en de reden waarom ze voor jou niet voldoen :)

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:29
Wat een vraag }:O
Jaik zou er wel een paar kennen die een FTP sever thuis hebben , enige probleem ze zijn beide op ski vakantie.
De andere zijn zo erg niet geintreseerd in computers dat als je vraagt wat voor een hardware heb je , bv als we ee nonline spel gaan spelen. Dat ze zeggen , zit wel goed ik heb Windows XP
Ze spelen online games. Dat is al een stap verder dan de meeste van mijn vrienden :+
Maar als een van ze in de buurt woont zou ik het er gewoon ff op wagen joh. Meeste mensen met een computer van +-2 jaar oud hebben wel een 80gb+ HD. En als het mensen zijn die niet eens de specs van hun pc kunnen opnoemen, neem ik er gif op in dat ze niet meer dan 10Gb van hun HD gebruiken. Tis echt de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door B-Bandit op 30-12-2005 14:00 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

Topicstarter
Het is reeds geregeld, ik ben inderdaad naar een vriend gegaan en heb met een netwerkkabel alles overgezet.
Ik heb windows XP herinstalled , (ik weet niet of dit mag maar ik heb gewoon de CD van me vriend geleend :X Heel gek, hij had deze nog liggen en nooit gebruikt (XP Pro heb ik nu dan ook :) )

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-03 17:23
Ik zou me niet eens druk maken om een ftp. Loop naar iemand met een netwerk, prik in, en gaan met die banaan. Puur op een share. Ja, dat is langzamer als ftp, maar dood ga je daar niet van. Als de TS nog nooit een ftp'tje heeft opgezet, is de tijd die hij daarmee kwijt is hetzelfde als wat een share langzamer is als ftp. Voor die ene keer, ik zou me er de moeite niet voor nemen. Gewoon kopieren, paar bakkies leut, desnoods doe je het 's nachts ;)

/edit
Aha, te laat :)
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:33:
Ik heb windows XP herinstalled , (ik weet niet of dit mag maar ik heb gewoon de CD van me vriend geleend :X Heel gek, hij had deze nog liggen en nooit gebruikt (XP Pro heb ik nu dan ook :) )
Nee, dat mag dus niet, tenzij je vriend je ook de originele licentie van die cd er bij heeft gegeven. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door UltraSub op 30-12-2005 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
laat maar, hier mag wat mij betreft een slotje op.

Laten we maar denken dat ik ook de papieren heb B)

[ Voor 190% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 16:29 ]

Pagina: 1