Toon posts:

WinXP netwerk: ping wel, internet niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een pc'tje van een vriend gekregen die ik wil gaan gebruiken als mediacenter/tv-recording pc. Het gaat om een Intel P3 866 pc waar ik een realtek netwerkkaartje in heb gestopt die bij mn vorige pc (amd 350) goed werkte.
Mijn 'hoofd-pc' staat in de woonkamer en is een amd 1700+, met een WLAN kaart voor internet en een gewone netwerkkaart om die 2e pc in t netwerk te kunnen opnemen. beide machines hebben winXP Pro NL.
Op de gekregen pc (PC2 zal ik m noemen) stond windows al geinstalleerd, een verse install zonder spy- of adware. Ik plug t netwerkkabeltje in en dan begint t: hij kan geen ip-adres verkrijgen. Zelfde verhaal op PC1. lijkt dus alsof allebei zoeken naar een DHCP-server en geen van de 2 het idee krijgt om die te gaan spelen. Oke, dan kies ik 2 ip-adressen uit een andere range dan die WLAN-verbinding met de router (die heeft 192.168.1.x, voor deze koos ik in eerste instantie voor 192.168.0.x omdat dit bij de vorige pc ook werkte, maar toen ik later 192.168.2.x koos bleef het zo).
Nu hebben ze allebei een ip-adres, met hetzelfde subnetmask, maar helaas: internet doet het niet op PC2, en als ik bijv een printer deel (die op PC2 aangesloten is) krijg ik m niet te zien in de netwerkomgeving. Ze hebben dezelfde werkgroep (MSHOME) en de windows firewalls staan uit. Als ik op "zoeken naar computers in werkgroepen" klik kan ik de werkgroep zien, maar er komt geen kruisje voor te staan (om uit te klappen), en als ik er op klik gebeurt er niks meer, dan is dat venster vastgelopen. Zelfde verhaal als ik een netwerklocatie wil toevoegen, en ook als ik een netwerkprinter zoek.
Maar... pingen werkt wel vanaf PC2!

Ik snap er dus helemaal niks meer van. het is vast iets kleins dat ik over het hoofd zie, maar irritant is het zeker. Dus: iemand een idee?

oja, nog iets geks: PC1 geeft aan dat de netwerkverbinding niet verbroken is terwijl PC2 uit staat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 11:30 ]

Verwijderd

1) Windows XP heeft sinds SP2 een firewall, deze blocked je ping onder andere. Zet de firewall op de bedraade verbinding uit, en de wireless laat je aan staan. Maargoed ik lees net dat deze al uit staat. Het kan bijvoorbeeld ook een zooi-programma van Notron zijn (bv Norton Internet Security of andere Norton/Symantec meuk).

2) Denk jij dmv een netwerkkabel al een werkend netwerk+internet te hebben? No way! Je dient nog een programma te installeren op PC1 wat als router gaat dienen, zoals bv MS ICS, etc. Maargoed zie dan ook dit topic, daar staat denk ik wel voldoende uitgelegd. Anders komt PC2 nooit via PC1 op het internet. Ook dien je trowuens de default gateway op PC2 zo in te stellen dat deze naar PC1 toe wijst.

3) Betreft printers, rechten, netwerkshares, zie dit topic. Daar staat voldoende uitleg over hoe je de rechten kan instellen zodat je kan browsen op andere pc's via het netwerk.
PC1 geeft aan dat de netwerkverbinding niet verbroken is terwijl PC2 uit staat
4) Ja wat verwacht je dan? Dat zo'n verbinding blijft werken als de PC uit staat? Die melding kan je uitzetten ergens onder de eigenschappen van die netwerkkaart.

5) Mn glazen bol is stuk, dus ik zie niet wat voor netwerkkabel er tussen zit. Hoe goed deze kabel is, of die kabel volgends de Cat5e A of B standaard gemaakt is, etc. Ook ruik ik niet wat er verder met die pc aan de hand is. Dus een softwarematig overzicht zou wel handig zijn. Ook de ipconfig/all van de 2 pc's zou ons kunnen helpen met het oplossen van het probleem.

[semi-offtopic-en-eigenlijk-hoef-ik-dit-niet-te-zeggen]
Wat is er mis met onze zoekmachine? Volgends mij had deze op een groot aantal vragen makkelijk andwoord kunnen geven. Maar goed wie ben ik om daar iets van te mogen zeggen.
• [search=internet delen]
• [search=windows bestanden delen]

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 12:24 ]

Verwijderd

Je probleem zit ook niet in het feit van werkgroep of domain maar in je ip adres
Als je de pc's in de zelfde groep wil hebben moet je ook het zelfde ip-adress ranch gebruiken
dat houd dus in dat als pc1 ip-adress 192.168.0.1 heeft met subnetmask 255.255.255.0
dat alle andere pc's waar je mee wilt communiceren ook 192.168.0.X ipadres hebben en subnetmaks
255.255.255.0 dan gaat het wel.
windows ziet een andere ip ranch als een nieuw netwerk en dus ook als nieuwe werkgroep
waardoor hij dus aangeeft dat hij niets kan vinden.
Het probleem met de netwerk verbinding heeft te maken met je hub

Verwijderd

Topicstarter
1: firewall staat uit op beide pc's. norton ge-deinstalleerd op pc2, op pc1 zat er al niks.
2 en 5: ja, ik had tot gisteren een perfect werkend netwerk liggen, heb dezelfde netwerkkabel (cross) en zelfs hetzelfde kaartje gebruikt. op dezelfde manier de pc2 ingesteld (fixed ip, zelfde werkgroep), maar het werkt gewoon niet.
3: heb ik echt gelezen, ik ben geen opa van 80 die nog nooit een netwerk heeft aangelegd en meteen domme vragen op GoT gaat lopen roepen, ik denk en zoek eerst zelf
4: ik ben gewend dat als pc2 uit gaat er komt te staan bij pc1: netwerkverbinding verbroken of netwerkkabel niet aangesloten. maar goed, misschien blijft hetzelfde kaartje in de nieuwe pc ineens een of ander signaaltje uitzenden
5: cross. kabel is goed (iig tot gisteren was ie dat). Ipconfig/all kan ik je alleen van pc1 geven aangezien pc2 geen netwerk heeft om de resultaten over heen te zenden. ik heb de connector van pc2 nog eens aangedrukt en nu geeft ie niet meer aan dat de verbinding leeft als ie uitstaat

bedankt voor t meedenken overigens

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-03 10:58
4: als de kabel in de pc blijft zitten en de pc gaat uit zie je heel vaak nog wel eens de lampjes branden van de lan activiteit. Dat betekent dat hij eigenlijk nog steeds werkt daarom krijg je de melding denk ik niet.

[ Voor 74% gewijzigd door Pikkemans op 30-12-2005 13:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:43:
Je probleem zit ook niet in het feit van werkgroep of domain maar in je ip adres
Als je de pc's in de zelfde groep wil hebben moet je ook het zelfde ip-adress ranch gebruiken
dat houd dus in dat als pc1 ip-adress 192.168.0.1 heeft met subnetmask 255.255.255.0
dat alle andere pc's waar je mee wilt communiceren ook 192.168.0.X ipadres hebben en subnetmaks
255.255.255.0 dan gaat het wel.
windows ziet een andere ip ranch als een nieuw netwerk en dus ook als nieuwe werkgroep
waardoor hij dus aangeeft dat hij niets kan vinden.
Het probleem met de netwerk verbinding heeft te maken met je hub
dit weet ik, het heet overigens range maar dat terzijde (een ranch is een boerderij waar george bush woont). ik heb expres voor de draadloze verbinding de range 192.168.1.x gebruikt, en voor het LAN de range 192.168.0.x. Nu heb ik zelfs nog wat radicaler gedaan en de LAN 10.0.0.X gemaakt, en bij PC2 als gateway 10.0.0.1 (pc1 dus) ingesteld. Het gekke is dat bij beide pc's DHCP enabled staat in eigenschappen van TCP/IP, maar als ik ip op auto laat staan geven ze elkaar geen adres.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt. Heb je een DHCP server of wil je een ip-adres via APIPA verkrijgen?

Verwijderd

Topicstarter
ok, even een update: na voor de 80e x de netwerk-wizard te hebben gedraaid (met diskette naar de andere pc lopen e.d.) kreeg pc2 eindelijk een ip adres van pc1 (die speelde dus dhcp server): 192.168.0.114, en pc1 kreeg *.1
maar: internet deed het nog steeds niet.
gereset en in veilige modus opgestart, en toen deed internet het ineens WEL!

wat ik nu dus ga doen is met bootvis alle zooi bij startup te verwijderen, en dan de machtigingen goed instellen.

thanks voor het meedenken, en ik laat t weten als ik t helemaal heb opgelost.

edit: ik bedoel hijackthis, niet bootvis ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.
heb met hijackthis alle norton dingen eruit gegooid, maar helaas: internet doet het nog steeds niet bij normaal opstarten, en WEL bij veilige modus!

iemand een plan?

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

ja, herinstall windows!

Je bent nu al meer als 3 uur bezig, terwijl je al lui op de bank had kunnen liggen.... :Z :Z :Z

;)

[ Voor 74% gewijzigd door punica op 30-12-2005 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
idd, maar helaas zag ik net een dikke kras op mn windows cd zitten, dus vandaar dattie elke keer vastloopt :(

t moet gewoon lukken, hij doet t toch ook in veilige modus?

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

ja, dat wel....

Je hebt toch de drivers staan in C:\WINDOWS\Driver Cache\i386 ???

Herinstall van de netwerkkaart en tcp/ip stack (of evt. alle hardware) zou je kunnen proberen??

suc6

[ Voor 8% gewijzigd door punica op 30-12-2005 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
eindelijk... internet doet t. hijackthis verwijderde wel elke keer die norton shit, maar die herinastalleerde zich telkens. echt een soort betaald virus dus. heb op internet een programmaatje gevonden dat nortin internet security helemaal verwijdert. ook nog in de veilige modus alle symantec dll's verwijderd, en nou doet ie t.
alleen nog even proberen of bestanden delen ook werkt, maar tot zover: thanks

Verwijderd

Topicstarter
kan nu van pc2 naar pc1 kijken in de gedeelde bestanden, maar andersom niet. ook zie ik op pc2 alleen pc1 als lid van de werkgroep. wat doe ik daaraan? ik heb de guest-account actief gemaakt en een account met dezelfde naam op beide pc's aangemaakt, en de firewall staat uit.
anyway, ik ga eerst even hard op zoek

Verwijderd

Kijk even naar NetBIOS over TCP/IP en probeer ook eens de andere PC te benaderen via IP-adres: \[ip].

Maar kijk inderdaad ook even naar het sharing verhaal in de FAQ, daar moet je ook een eind mee komen.

Verwijderd

En dat DHCP op enabled staat wil niet zeggen dat je dan een DHCP server draait!
Pagina: 1