Toon posts:

[95] BIOS ziet primary sdave ipv slave

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om een oude celeron 433 opnieuw te installeren met xp. alleen heb ik een upgrade installatie cd van xp, dus moet ik eerst een oudere versie erop zetten. Daarvoor gebruik ik windows 95.
Eerst heb ik de harde schijf geformateerd en vervolgens 256 mb geheugen geplaatst. Toen ik 'm weer op wou starten en van de win95 cd-rom wou booten zei het systeem dat er geen geldige opstartdiskette in dat station bevond (!?) Ik kreeg wel eerst Boot from Atapi CDROM. Toen heb ik een windows 95 opstartdiskette gevonden en gebruikt, maar als ik dan in ms-dos zit kan ik de drive van de cd-rom niet vinden. Toen ben ik gaan kijken in de bios en zag bij de IDE HDD auto-detection dat er bij de primary slave waar de speler zit, primary sdave staat en hij vind vervolgens geen hardware op die plek. Maar als je de computer weer opnieuw opstart zegt ie found cd-rom: samsung......
Kent iemand dit probleem of doe ik iets doms?

• ThoetmosesIII
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 09:30
Moest je in die tijd geen driver gebruiken voor het aansturen van een CD-loopwerk??

Zoiets als MSCDEX.EXE???

Verwijderd

Wat ^^ zegt.

Het makkelijkste is wss een Win98 Cd zoeken. Of een Win98 opstartdiskette. Die proberen een hele zooi CD-Rom drivers (xxxxAPI.sys en MSCDex.exe . . . ) op te starten, en er zit er altijd wel ééntje tussen die werkt.

Als ik het mij goed herinner was bij Win 95 de CD Rom nog een behoorlijke noviteit. En ik geloof niet dat die drivers er standaard bij zaten :P

Maar waarom probeer je niet gewoon de Win 95 opstart-CD eigenlijk (wellicht werkt die gewoon) :?

Overigens kan je die CDRom in je bios gewoon op "auto" laten staan. Dat zou goed moeten gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 09:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is alleen dat ie wel wil booten van een cd-rom, maar niet kan. het systeem was voordat ik 'm formatteerde uitgerust met win98 en toen deed de cd-rom het prima...
Maar goed het is idd een goeie dat mscdex.exe, ik zal het eens gaan proberen

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:57
sdave ipv slave klinkt eerder als een kleine typo in de BIOS-sources dan als een serieus probleem. Misschien kun je nog een BIOS update vinden om dit op te lossen, hoewel het waarschijnlijk geen problemen zal opleveren.

Het niet kunnen vinden van een CD-drive is logisch. In DOS moet eerst een driver geladen worden en vervolgens nog iets als MSCDEX. Als je hier meer info. over wilt. kijk dan eens bij nu2.nu voor allerlei soorten boot-disks. Voor eentje met CD ondersteuning, kun je surfen naar deze link

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

en idd mocht het niet lukken:

Zie: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Daar staan alle Windows bootdisks.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 09:55 ]

Pagina: 1