RealVNC op 2 lokale computers benaderen van buitenaf

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik heb 2 lokale computers hier staan (win98 en XP comp) en zou ze graag allebei willen benaderen van buitenaf (liefts met RealVNC). Ik heb op allebei RealVNC geinstalleerd, maar hij wil maar 1 computer benaderen van buiten af, ik heb ze allebei een andere poort gegeven en ook allebei die verschillende poorten geforward naar de 2 computers. Ik snap ook wel waarom dit niet werkt, omdat ik maar 1 publiek IP heb. Vervolgens heb ik 1 computer zo ingesteld dat ie alleen lokale connecties mag accepteren, maar ook dit helpt niet.

Is er een manier waarop ik wel 2 lokale comps kan benaderen met RealVNC van buitenaf?

Zo nee, moet ik dan 1 computer benaderen met RealVNC en de andere computer met Windos remote login bijvoorbeeld, werkt dat dan wel?

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 21:18
Volgens mij is het mogelijk om VNC op verschillende poorten te laten luisteren. Dan lees je Het Grote Poortmappingsverhaal, en dat probeer je dan eens uit...

edit:

Had je al gedaan, blijkbaar, toch is dat de manier om te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Poltergeist op 30-12-2005 08:35 ]

• Sneak[3G]
Poltergeist, ik snap precies hoe het poortmappen werkt en op dit moment luisteren de 2 clients al op 2 verschillende poorten (een op 5899 en een op 5900). Alleen als ik verbinding maak van buiten hoe kan de computer van buiten dan weten welke PC die moet hebben (ik typ namelijk hetzelfde publieke IP in)

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

Verwijderd

Je moet idd het zelfde ip ingeven, maar als je niet de standaarpoort gebruikt moet je eveneens de poort ingeven. Dit kan je ofwel doen door gewoon het ip:poortnummer. Dus bv. 193.165.20.35:5899 ofwel kan je het ergens in de clientsoftware ingeven. Dan zou het moeten werken, en kan je dus via 1 ip verschillende pc connecten met een pc buiten het netwerk

Verwijderd

Bij RealVNC geef je gewoon bij de VNC server: <jouw ip>:5899
voor 5900 hoef je niks op te geven omdat dat de default poort is.
Ik heb bij mijzelf draaien onder 5900, 5901 en 5902 allemaal op andere PC's (waarvan 1 Linux-server)

• Sneak[3G]
Ok, ik snap het allemaal en het werkt volgens mij nu allemaal ook: De poorten staan open met scannen op www.grc.com en ook beide computers kunnen bijelkaar inloggen en ze kunnen ook op zichzelf inloggen (met deze poortnummers soms er achter).Op je zelf inloggen klinkt misschien gek, maar dat is wel een goede test om te kijken of het op 1 pc draait. Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!

Verwijderd

Je moet er wel rekening mee houden dat er wel meer mensen soms een poort-scan doen om te kijken wat er open staat.
Als ik jou zo lees, heb je 5899 en 5900 dus voor de hele wereld open staan.
Je moet welliswaar een wachtwoord ingeven voordat je binnen bent, maar zou voor mij persoonlijk niet voldoende zijn.
Als je van buitenaf altijd vanaf 1 en het zelfde ip-adres connect, dan zou ik die in de firewall opnemen dat dit alleen vanaf dat ip-adres kan.

Het is maar een kleine tip....

Suc6

• Sneak[3G]
Je bedoelt dat ik dit IP dan toevoeg in de acces-control list van RealVNC? Of moet ik mijn firewall op mijn router (speedtouch 716) instellen?
Hoe groot is de kans dat ze dat wachtwoord dan kunnen kraken? Als ze er doorheen komen moet er ook nog binnen 10 sec op accept gedrukt worden. Kunnen ze dat ook hacken?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:27
Ik gebruik al jaren RealVNC, maar heb nog nooit gemerkt dat deze maar 10 seconden open blijft staan,
Ik gebruik Real VNC alleen maar als nood en dan uitsluiten via een RAS inbel verbinding
RealVNC over het internet is net zo veilig als telnet, afgezien vande in log op de VNC-server dan.

Voor het internet geef ik de voorkeur aan UltraVNC of TightVNC, in combinatie met een sterk paswoord, want tenslotte bestaan er een heel scala aan wormen zoals W32.Kobot en er is natuurlijk ook nog de aangepaste VNCscan versie. En hopelijk heb java enabled uitstaan.
Als je RealVNC via het internet wilt gebruiken van af elk willekeur IP-adres, combineer dit dan met SSH of VPN tunneling. Via RDP kan het natuurlijk ook, maar ik weet niet of het beveiligings lek van afgelopen juli al gefixed door MS.

Edit: Ik ben ervan uitgegaan dat je de Free RealVNC4 gebruikt

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 31-12-2005 00:34 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Sneak[3G]
Ik heb RealVNC4 inderdaad en heb JAVA enabled uit staan. Bedankt voor de tips, ik denk dat ik het voorlopig even bij RealVNC4 laat. Wellicht dat ik nog even er voor zorg dat ie maar door 1 IP kan worden benaderd.

Pagina: 1