Ik ben van plan een systeem samen te stellen dat moet kunnen:
- SNMP packets capturen van een hardware firewall
- syslog server draaien
- mini data-server, low priority, low bandwith, slow speed (zeer weining verkeer verwacht, max 2 simultaneous connections (zelfs zeer zelden zoveel, gemiddeld 1 tot minder dan 0.2 gemiddeld over langere periode)
- internettoegang/download/upload
- constant online (powered up)
- in minder mate en met zeer lage priorteit video (lees divx/xvid) encoding (geen hoge/sneller prestaties verwacht hier, maar wel mogelijk met 24/7 uptime als process priority set to low)
- zeer lage noise factor (is misschien wel belangrijkste eigenschap)
- kleine formfactor/mag niet in de weg staan in kleine ruimte
- zo laag mogelijke prijs (natuurlijk, dat willen we allemaal
)
- makkelijk te onderhouden
- nieuw (ivm garantie en maximale kans op probleemvrije hardware)
- frequente herinstallatie verwacht
Extra info:
- hij wordt een 2e systeem, het andere is meer high end maar niet stil en koel genoeg om 24/7 te laten draaien
- VGA uitgang wordt aangesloten op huidige LCD-scherm via 2e ingang hierop
Dit is wat ik samengesteld heb:
- Shuttle SK21G (barebone met stille 200W voeding (verwacht dat verbruik nooit boven de 100W komt (tenzij onder encoding), dus 24/7 op minder dan 50% capaciteit lijkt mij mogelijk), moederbord met onboard video (shared RAM kan op 16 MB gezet worden, dus RAM verlies is minimaal) en stille processor/systeem koeler)
- AMD Sempron 64 2800+ 1.6GHz 256kB L2
- Corsair 512MB PC3200 Value Ram
- Seagate 7200.7 80GB SATA (ST380817AS)
- Benq DVP 1650V DVD-ROM
- Logitech UltraX Media Keyboard OEM
- Logitech S96 Optical Wheel Mouse PS/2 OEM (zwart ivm bijpassende kleur bij scherm en andere peripherals)
Totaal komt uit op ongeveer 455 Euro. Is het een goede combinatie? Is er iets voor verbetering vatbaar binnen mijn eisen en binnen de maximum prijsklasse (wat eigenlijk 450 euro was, maar op die 5 euro zal het ook wel niet steken denk ik)? Alle suggesties zijn welkom!
Heb ook naar een aantal andere barebones gekeken (die Shuttle is vrij duur), maar het was de enige die èn klein èn stil èn makkelijk te onderhouden en assembleren was... Als ik nog ergens op zou kunnen besparen zou het hierop zijn denk ik, maar heb zelf gewoon geen betere keuze gevonden...
- SNMP packets capturen van een hardware firewall
- syslog server draaien
- mini data-server, low priority, low bandwith, slow speed (zeer weining verkeer verwacht, max 2 simultaneous connections (zelfs zeer zelden zoveel, gemiddeld 1 tot minder dan 0.2 gemiddeld over langere periode)
- internettoegang/download/upload
- constant online (powered up)
- in minder mate en met zeer lage priorteit video (lees divx/xvid) encoding (geen hoge/sneller prestaties verwacht hier, maar wel mogelijk met 24/7 uptime als process priority set to low)
- zeer lage noise factor (is misschien wel belangrijkste eigenschap)
- kleine formfactor/mag niet in de weg staan in kleine ruimte
- zo laag mogelijke prijs (natuurlijk, dat willen we allemaal
- makkelijk te onderhouden
- nieuw (ivm garantie en maximale kans op probleemvrije hardware)
- frequente herinstallatie verwacht
Extra info:
- hij wordt een 2e systeem, het andere is meer high end maar niet stil en koel genoeg om 24/7 te laten draaien
- VGA uitgang wordt aangesloten op huidige LCD-scherm via 2e ingang hierop
Dit is wat ik samengesteld heb:
- Shuttle SK21G (barebone met stille 200W voeding (verwacht dat verbruik nooit boven de 100W komt (tenzij onder encoding), dus 24/7 op minder dan 50% capaciteit lijkt mij mogelijk), moederbord met onboard video (shared RAM kan op 16 MB gezet worden, dus RAM verlies is minimaal) en stille processor/systeem koeler)
- AMD Sempron 64 2800+ 1.6GHz 256kB L2
- Corsair 512MB PC3200 Value Ram
- Seagate 7200.7 80GB SATA (ST380817AS)
- Benq DVP 1650V DVD-ROM
- Logitech UltraX Media Keyboard OEM
- Logitech S96 Optical Wheel Mouse PS/2 OEM (zwart ivm bijpassende kleur bij scherm en andere peripherals)
Totaal komt uit op ongeveer 455 Euro. Is het een goede combinatie? Is er iets voor verbetering vatbaar binnen mijn eisen en binnen de maximum prijsklasse (wat eigenlijk 450 euro was, maar op die 5 euro zal het ook wel niet steken denk ik)? Alle suggesties zijn welkom!
Heb ook naar een aantal andere barebones gekeken (die Shuttle is vrij duur), maar het was de enige die èn klein èn stil èn makkelijk te onderhouden en assembleren was... Als ik nog ergens op zou kunnen besparen zou het hierop zijn denk ik, maar heb zelf gewoon geen betere keuze gevonden...
[ Voor 8% gewijzigd door TetsuoShima op 30-12-2005 05:47 ]
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.