Toon posts:

Hulp gevraagd. Wat is nu het beste systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben dus nieuw hier op het forum ik lees al een hele poos mee. En heb dus al veel geleerd en opgezocht, maar toch zit ik nog met een grote twijfel in me gedachte.

Wat wil ik:

Nu de kerst dagen achter de rug zijn en mijn verjaardag er binnenkort aankomt ben ik van plan om een nieuwe computer te kopen en die voornamelijk te gaan gebruiken om de hedendaagse games op high te kunnen spelen.

Wat had ik in me gedachte:

Natuurlijk heb ik niet stil gezeten de laatste weken en ben er dus serieus werk van aan het maken welke ik nu moet nemen. Alleen ben er dus wel achter gekomen hoe langer ik zoek hoe meer twijfel, vandaar dat ik eigenlijk jullie hulp vraag. En ik hoop dus samen met jullie mijn definitieve keuze te maken voor 19 januari.

Dit zijn de systemen waar ik aan zat te denken.

1
Processor: Amd Athlon64 4000+ 939
Moederbord: Asus A8N-E
Videokaart: 7800GT
Geheugen: 1GB ddr 400Mhz (2x512 dual memory)
Hardeschijf: 80GB SATA (uit me huidig systeem)
Voeding: 400 Watt (merk weet ik nog niet)

2
Processor: Intel pentium 4 3,4 Ghz 775
Moederbord: P5GD2-X
Videokaart: 7800GT
Geheugen: 1GB ddr2 533Mhz (2x512 dual memory)
Hardeschijf: 80GB SATA (uit me huidig systeem)
Voeding: 400 Watt (merk weet ik nog niet)

Rest van de onderdelen heb ik nog zoals: DVD brander/lezer. Floppy drive.

Mijn huidig systeem

Processor: Intel pentium 4 2,6Ghz 478
Moederbord: P4P800 de luxe
Videokaart: ati radeon 9700
Geheugen: 1gb ddr (233mhz terug geklokt omdat me processor fsb van 533 heeft ipv 800mhz)
Hardeschijf: 80GB SATA
Voeding: 350Watt

Wat denk ik zelf wat het beste is

Ik zelf denk dat ik met systeem 1 betere prestaties neer zet mbt gamen. Maar ik wil niet alleen gamen natuurlijk ook moet mijn pc geschikt zijn voor normaal windows gebruik. (word, internet, email, keer bestanden uitkunnen pakken, (download met nieuwsservers. Quickpar en Winrar).

Twijfels??

Nu vraag ik me af of dat moederbord van systeem 1 wel goed is? Heb express niet voor het moederbord A8N-SLI gekozen, omdat me het opgevallen is op dit forum dat er veel problemen mee zijn of zijn geweest. Weet toch zeker dat ik SLI niet gebruik daarom mijn keuze voor de A8n-E.
Maar is dat een verstandige keuze??

De AMD athlon64 4000+ is dat een beetje een goede processor, voor dat geld heb ik namelijk ook een x2 3800+, maar die processor heeft maar 1mb cache voor 2 cores en de AMD athlon64 4000+ ook 1 MB voor 1 core. Dus de 4000+ gebruikt alles op 1 spel bijvoorbeeld, en de x2 3800+ gebruikt dus 512 voor het spel en de andere 512 voor andere toepassingen,
Mijn vraag is dus welke moet ik hier nu nemen.
(over dit onderwerp heb ik al zoveel gelezen dat ik er gewoon zelf niet meer uit kan komen vandaar jullie hulp, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen :'( weet het gewoon niet meer)

Ik wil wel voorbereid zijn op de toekomst. Wil met me pc toch wel 3 jaar kunnen doen, en misschien tegen die tijd dat me videokaart dan aan vervanging toe is, maar dat zien we dan wel weer.

Vind het echt lastig een pc samenstellen, we praten namelijk niet over een paar centjes.

Ik kijk spoedig na jullie reacties. Geef aub positieve en negatieve reacties over mijn systeem. ALLE kritiek is welkom namlijk. Ben hier om te leren.

Met vriendelijke groet

Ronald Brekelmans

PS: zal ik performence winst merken als ik nu systeem 1 of 2 neem vergeleken met mijn huidig systeem?

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 15:33
Voor wat jij nodig hebt zou ik direct voor Systeem 1 gaan. Je kan hier vergelijkingen doen, je zult zien dat de AMD vrijwel in ieder geval sneller is :)

Verwijderd

Ik wil je topic niet verneuken hoor, en ik ben ook een newbie, maar iets zegt mij dat hier een algemeen topic voor is.

• ZaNe88521
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zou ook voor systeem 1 gaan.
Alleen kun je beter een 3500+ nemen ipv een 4000+, het geld dat dit bespaard kun je gebruiken om een GTX te halen ipv een GT daar merk je veel meer van tijdens het gamen.
80 GB is ook niet erg veel... voor €25 meer heb je het dubbele.

[ Voor 16% gewijzigd door ZaNe88521 op 30-12-2005 01:38 ]

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 15:33
Heel veel mensen hebben méér dan genoeg aan 80GB :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 01:30:
Ik wil je topic niet verneuken hoor, en ik ben ook een newbie, maar iets zegt mij dat hier een algemeen topic voor is.
als je het upgrade-topic bedoelt, geef dan ook ff de link
maar dit is een compleet nieuw systeem, dus niet echt een upgrade

PSN: djmurcielago

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Systeem 1 met een mainboard dat DDR2 ondersteund zou denk ik veel lekkerder werken. Precieze specs heb ik niet... Overigens zou ik voor de voeding met n Antec oid gaan. Witmerk 400Watt voeding trekt het misschien wel, maja, koop je er later nog een DVD brander, 2e HD of andere energievretende hardware bij, dan kan je er weer n voeding bij kopen...

Forget your fears...
...and want to know more...

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Aetje schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 01:39:
Systeem 1 met een mainboard dat DDR2 ondersteund zou denk ik veel lekkerder werken.
en waar baseer je dat op ?!

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

• _Dune_
  • Laatst online: 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aetje schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 01:39:
Systeem 1 met een mainboard dat DDR2 ondersteund zou denk ik veel lekkerder werken. Precieze specs heb ik niet... Overigens zou ik voor de voeding met n Antec oid gaan. Witmerk 400Watt voeding trekt het misschien wel, maja, koop je er later nog een DVD brander, 2e HD of andere energievretende hardware bij, dan kan je er weer n voeding bij kopen...
Systeem 1 is gebasseerd op een AMD processor en tot op heden heeft AMD nog geen ondersteuning voor DDR2 ingebakken in de Athlon 64 / x2 Processoren, dus dat argument komt te vervallen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
.Peter schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 01:30:
Voor wat jij nodig hebt zou ik direct voor Systeem 1 gaan. Je kan hier vergelijkingen doen, je zult zien dat de AMD vrijwel in ieder geval sneller is :)
Toffe link :D
Ik zie dus idd dat amd toch we del p4 3,4 ghz ownt in de dingen die ik wil gaan doen. En voor normaal windows gebruik liggen ze dicht bijelkaar, ben er dus nu wel uit dat ik een AMD athlon64 wil.
ZaNe88 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 01:32:
Ik zou ook voor systeem 1 gaan.
Alleen kun je beter een 3500+ nemen ipv een 4000+, het geld dat dit bespaard kun je gebruiken om een GTX te halen ipv een GT daar merk je veel meer van tijdens het gamen.
80 GB is ook niet erg veel... voor €25 meer heb je het dubbele.
Oke de enige reden waarom ik dan mischien een lagere processor zal nemen is idd wat hij zegt voor een hogere videokaart, maar eigenlijk was ik er zo goed als uit dat het de xfx7800GT zou worden. Kan ik daar niet voluit mee gamen dan? (games zoals bf2,bf2sf, fear) Ik snap natuurlijk hoe hoger hoe beter. Maar die 4000+ in combinatie met de xfx7800GT ownt dat niet dan??
Of kan ik beter de x2 3800 nemen wat in mijn topic start staat want daar twijfel ik nog erg aan. wat zijn jullie verwachtingen in de toekomst is over een maand alle games op dualcore geschreven?? of duurt dat minimaal nog 1,5 tot 2 jaar.

Alvast bedankt dat jullie zo snel reageren en voor de steun. _/-\o_

Met vriendelijke groet
Ronald

• Hann1BaL
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Allereerst: Fear draait volluit maar net met een 7800 GTX. Dus met een GT kan je sowieso niet alles op volluit spelen. High is natuurlijk een relatief begrip. Want als jij je AA iets lager zet kan dat een performancewinst opleveren en de beeldkwaliteit kan prima blijven.

Er zullen gerust wel games komen voor dual core processors, maar dat duurt nog wel een tijdje. Dual core ondersteuning zal misschien iets eerder komen, maar er gaat nog wel een tijd overheen voor er games komen die echt zijn gemaakt voor dual core processors. Reken nog maar op 1,5 jaar ofzo.

Ik zou ook zeker de GTX erin knallen en een iets goedkopere CPU nemen. Dat levert de beste gameperformance op. Voor de rest van je pc behoefte hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, want dat zit eigenlijk altijd wel goed. (Bedenk dat je op een p3 500 prima win XP kan draaien als er een beetje geheugen inzit. Dus in dat opzicht nog prima "bij de tijd"... Gamen houdt toch wel op na een paar jaartjes. Al kan jij op je oude pc nog prima games spelen. Niet op high natuurlijk, maar toch.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou het in plaats van de 4000+ een 3800+ single core nemen. Het geld dat je hiermee uitspaart in een leuk kaartje stoppen. ( ik zeg niet per definitie een nvidea. maar misschien een ati x1800 of dergelijk)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
als je huidige geheugen ddr400 is, dan zou ik dat erbij in zetten als je systeem 1 kiest.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Verwijderd

Topicstarter
Dennist4 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:30:
als je huidige geheugen ddr400 is, dan zou ik dat erbij in zetten als je systeem 1 kiest.
Ja idd, mijn huidig geheugen is ddr 400mhz. dat voordeel heb ik idd, en die zet ik er dan ook wel bij.

Nu ben ik er toch wel uit om geen andere videokaart te nemen ik blijf toch bij de xfx7800GT, die andere word met dan toch weer net iets te veel.

Maar is de xfx7800Gt dan zo veel slechter? EN 512 cache geheugen of 1mb cache geheugen voor een athon64 maakt dat echt heel veel uit. (bestemd voor games)

Ronald

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 08:18

Pubbert

random gestoord

Als je er wat langer mee wilt doen zou ik qua GFX voor een X1800XL gaan (350E) Die is wat beter in de nieuwere games die vooral op shaderpower leunen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Thund3r schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:34:
Als je er wat langer mee wilt doen zou ik qua GFX voor een X1800XL gaan (350E) Die is wat beter in de nieuwere games die vooral op shaderpower leunen.
MSI RX1800XL VT2D 449,- (alternate)

PCIe x16

Grafische chip Snelheid 500 MHz
Pixel-Pipelines 16

Geheugen Snelheid 1000 MHz
Interface 256 bit

Resoluties 640x480
800x600
1024x768
1152x864
1280x1024
1600x1200
2048x1536
2560x1600

MPEG2 Weergave nee
Encoding Ja
Uitgangen 2 x DVI
Drivers Windows 2000, Windows XP
Garantieperiode 24 maanden

7800GT XT 349,- (alternate)

Ondersteunde PCI-Standaard PCIe x16

Grafische chip Chip GeForce 7800 GT
Snelheid 450 MHz
Pixel-Pipelines 20

Geheugen Capaciteit 256 MB
Type GDDR3
Toegangstijd 2 ns
Snelheid 1050 MHz
Interface 256 bit

RAMDAC 1. RAMDAC 400 MHz
2. RAMDAC 400 MHz

Resoluties 640x480
800x600
1024x768
1152x864
1280x1024
1600x1200
2048x1536

MPEG2 Weergave Ja
Encoding nee

Ingangen VideoCinch, S-Video

Uitgangen 1 x VGA, 2 x DVI, S-Video

Drivers Windows 2000, Windows XP

Die 7800Gt is toch sneller en beter?? dan die van ati?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 15:08 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 08:18

Pubbert

random gestoord

Verder kijken dan Alternate lang is :P Asus en Sapphire hebben X1800XL's van 350Euro, goed leverbaar. De MSI kost bij andere shops trouwens zo'n 380Euro, beetje raar dan Alternate hem voor 70E meer verkoopt.

De X1800XL is vooral een beetje sneller in de nieuwe games die veel shaders gebruiken (FEAR bv) en zeker op de hogere resoluties met AA en AF aan, als aangezien je toch een zware PC wilt, dan wil je denk ik toch ook wel met de hoogste mogelijke kwaliteitsopties spelen. Verder heeft de X1800XL over het algemeen een iets betere beeldkwaliteit, en zoals gezegd minder FPS verlies bij de AA/AF opties, en word hij over het algemeen dus wat meer futureproof bevonden.

pricewatch: Asus Radeon X1800 XL 256MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI, ViVo), EAX1800XL/2DHTV

pricewatch: Sapphire Radeon X1800 XL 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)

[ Voor 25% gewijzigd door Pubbert op 30-12-2005 15:35 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 23:01
@Ronald1984
Ik snap niet helemaal hoe je bij "sneller" komt. OK, het geheugen van die GT is sneller maar de core is langzamer (50Mhz). En daarbij, snelheid zegt niks, kijk maar naar AMD vs INTEL. En verder presteert die GT toch echt minder dan de 1800XL. De 1800XL is dan ook wel duurder, maar je krijgt er ook meer voor.

[ Voor 89% gewijzigd door job_h op 30-12-2005 22:39 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom leest niemand de reviews meer :?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb even nagedacht.
Maar ik blijf bij de xfx7800GT moet toch wel ergens een grens trekken, en het is al een hele vooruit gang met me oud systeempje..

Nu zit ik zwaar te twijfelen.

Ik wil eigenlijk een A8N-E zonder sli, maar heb zoveel negatieve opmerkingen gehoord mbt een maxtor schijf en NB koeling.

1. Ik heb een maxtor schijf en die wil ik strak terug zetten op me nieuw systeem. Is de kans groot dat ik strak problemen krijg me me maxtor schijf.

Dit is het nummer van de schijf: Maxtor 6Y080M0 het is een S-ATA 80GB. Hoop eigenlijk dat julle me kunnen helpen definitief die keuze te maken.

2. De standaard NB koeling, werkt die wel na behoren?? Iedereen praat over dat je die moet vervangen. Maar het liefst wil ik dat niet doen. Een beetje herrie maakt me niet zo heel veel uit. Of komt die boven de rest van de koelers (videokaart, processor koeler, voeding). Is het zo erg???
En als ik hem dan toch moet vervangen is dat moeilijk werk. PC bouwen kan ik wel maar heb eigenlijk nog nooit zo'n ding er afgehaald. En wat voor koeling raden jullie me dan aan??

Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven

Mvg
Ronald

Verwijderd

Topicstarter
Please help me, Ik wil me keuze gaan maken. maar zit alleen niet te wachten op problemen als ik dat moederbord koop, met me huidig maxtor schijf

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
schop

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Schoppen is 'not done' evenals groeten onder je post. :)

Heb je überhaupt zelf al gezocht of de betreffende schijf problemen heeft met die chipset? Het antwoord lijkt me niet moeilijk te vinden namelijk.

ARME AOW’er

Verwijderd

je mag er van uit gaan dat een ide schijf werkt op ieder mobo.
geef eens een link waaruit blijkt waarom die schijf mogelijk niet zal werken.
Waarom zou het in jouw geval niet werken. verder vind ik dat je weinig reviews raadpleegt.

als je een keer een best guide had door gelezen was je al achter een hoop dingen achter gekomen, eventueel met de reacties daaronder

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 02 januari 2006 @ 17:52:
offtopic:
Schoppen is 'not done' evenals groeten onder je post. :)

Heb je überhaupt zelf al gezocht of de betreffende schijf problemen heeft met die chipset? Het antwoord lijkt me niet moeilijk te vinden namelijk.
Sorry hoor,
Zeg aub niet dat ik niet lees of zoek, ik lees idd veel hier op GoT. Maar soms word het er niet duidelijker op, vandaar dat ik het vraag met me nummer van me maxtor schijf er bij.

Ik las dat er problemen waren met een diamondmax 10 icm A8N-E, maar ik heb als ik het goed heb een diamondmax 9 80Gb s-ata. Als jullie dan zo goed weten waar het antwoord staat ben ik met een link ook tevreden.

Ik probeer alleen wat wijzer te worden of ik het moet kopen ja of nee, Sorry dat ik de indruk achter laat dat ik niet lees. Maar ik lees te veel op GoT en me twijfel word eigenlijk maar groter :'(

Verwijderd

gewoon bestellen dat systeem moet het gewoon doen dus.
ik zou alleen een zwaardere voeding erin doen ook met oogst op de toekomst eerder richting de 500watt van een a merk.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 18:50:
[...]
Ik probeer alleen wat wijzer te worden of ik het moet kopen ja of nee, Sorry dat ik de indruk achter laat dat ik niet lees. Maar ik lees te veel op GoT en me twijfel word eigenlijk maar groter.
Een DM 9 is geen DM10 dus zul je geen problemen krijgen. (mits de HD niet stuk gaat of een of andere raar probleem krijgt met het betreffende MB. :) )

GoT is natuurlijk niet de enige plaats waar je kunt zoeken. In dit geval zou je bijv. natuurlijk ook specifiek op 'problemen en Maxtor DM9' of 'problems Maxtor DM9' kunnen zoeken. Dat is nl. de methode die het beste werkt, eerst de reviews uitspitten en dan op zoek gaan naar mogelijke problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 02-01-2006 20:19 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1