Verwarring aangaande wireless en vast netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb gezocht hier op het forum maar kon niet een eenduidig antwoord vinden.
Wellicht dat iemand mij kan aangeven wat ik fout doe of hoe ik alles beter kan configureren.

Ik heb een laptop die draadloos verbonden is met mijn modem/router die in de kast van de woonkamer staat. Verder heb ik een vaste PC op zolder staan die met een netwerk kabel aangesloten is aan de router beneden. Alles werkt prima, ik kan op mijn laptop het internet op en kan ook de gedeelde mappen op de zolder-PC benaderen.

Ik werk met vaste IP adressen, router is 10.0.0.1, zolder-PC is 10.0.0.2 en de laptop is 10.0.0.3 !

Als ik grote bestanden van de zolder-PC naar mijn laptop wil overzetten is de draadloze verbinding uiteraard niet erg snel en daarvoor heb ik een netwerk kabel ik de kast liggen die ik dan tijdelijk tussen de laptop en de router leg.

Ik heb exact dezelfde instellingen voor TCP/IP op de draadloze en LAN verbinding op de laptop gezet. Windows geeft trouwens aan dat er twee netwerk verbindingen dezelfde IP adressen hebben (nl 10.0.0.3). Als ik nu de kabel in de laptop steek, wordt de verbinding aangemaakt. Maar al het verkeer gaat nog steeds over de draadloze verbinding. Nu heb ik hier gelezen dat met de metric instellingen de voorkeurs verbinding kan worden geregeld (een lager getal heeft hogere prioriteit).
Dus voor de draadloze verbinding heb ik metric 2 ingesteld, en voor de LAN verbinding metric 1.

Maar toch verkiest Windows de draadloze verbinding, ik zou verwachten dat de LAN verbinding gekozen zou worden. Ik los dit op door de draadloze verbinding uit te schakelen, en dan loopt het verkeer wel via de aangesloten kabel.

Wat ik dus eigenlijk wil is zodra ik de kabel aansluit deze ook gebruikt wordt en dat ik niet de draadloze verbinding nog handmatig moet afsluiten.

Hoe krijg ik dit voor elkaar ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:27
Al eens geprobeerd met LAN 10.0.0.4

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Domba schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 01:30:
Al eens geprobeerd met LAN 10.0.0.4
Daar dat ik ook aan te denken, maar dat snap ik juist niet. Het IP adres is toch op machine niveau, dus het is toch gekoppeld aan de PC zelf ? De router maakt toch verbinding met een PC met een bepaald IP adres ?

Als dat zou werken, dan moet ik ook in de router de route tabellen aanpassen en daar dat nieuwe iP adres aan toevoegen. En wellicht de firewall ook aangeven dat het adres een valide adres is.

Wellicht heb ik mijn idee over IP adressen verkeerd begrepen hoor !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je kunt niet twee netwerkcomponenten het zelfde IP-nummer geven, dan krijg je gewoon een IP conflict heel logisch overigens. :D In dit geval geef jij twee netwerkkaarten in een laptop het zelfde IP-nummer, wat weer gelijk staat aan twee netwerkcomponenten. Je zult de LAN verbinding toch echt een ander IP-nummer moeten geven.
Xymox schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 01:35:
[...]

Daar dat ik ook aan te denken, maar dat snap ik juist niet. Het IP adres is toch op machine niveau, dus het is toch gekoppeld aan de PC zelf ? De router maakt toch verbinding met een PC met een bepaald IP adres ?

Als dat zou werken, dan moet ik ook in de router de route tabellen aanpassen en daar dat nieuwe iP adres aan toevoegen. En wellicht de firewall ook aangeven dat het adres een valide adres is.

Wellicht heb ik mijn idee over IP adressen verkeerd begrepen hoor !
Nee dit klopt niet, een IP adres wordt aan een MAC adres gekoppeld en het MAC adres is weer aan een netwerkkaart gekoppeld. In dit geval heeft jouw laptop twee netwerkkaarten en dus ook twee MAC adressen. Die twee MAC adressen kunnen en mogen dus nooit alle twee het zelfde IP nummer hebben.

Je hebt uitzonderingen, waarbij twee netwerkkaarten geteamed worden. Bijvoorbeeld voor redundancy of dubbele bandbreedte. In dat geval wordt er een virtueel MAC adres gegenereerd door veelal speciale software die bij de netwerkkaarten wordt geleverd. Op die manier kun je wel één IP nummer voor twee kaarten gebruiken, omdat ze samen dat virtuele MAC adres delen. Overigens kunnen lang alle netwerkkaarten dit niet.

[ Voor 74% gewijzigd door _Dune_ op 30-12-2005 01:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/