1.5GB geheugen, sneller werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Hallo,

Ik heb sinds kort nu 1.5Gb geheugen in mijn pc en wil dit natuurlijk optimaal gebruiken, het is niet dat ik mee stoor aan de snelheid nu, maar er is vast meer uit te halen, alleen rijkt mijn kennis niet hoog genoeg om dit op te lossen. Ik werk namelijk veel met Visual Studio 2005 en het ontwikkelen man websites (dus heb ook IIS geinstalleerd staan enz.).

Nou heb ik na wat zoekwerk ontdekt dat er in een menutje achter deze computers een aantal instellingen zijn die bepaalde dingen sneller maken bij veel geheugen. Alleen ik zit ermee dat als je op systeemcache kiest dat je met games (want dit doe ik op deze zelfde pc) problemen krijgt, dat ze schokkerig worden (ik speel wel doom3, quake 4 en 3 en heb nu nog nergens last van) als ik hem op systeemchache zou zetten, tevens waarschuwen sommige sites me dat ik maar beter niets daarin kan wijzigen want ik zou alleen maar blauwe schermen krijgen...

Kortom, ik ben een beetje de draad kwijt en zoek eigenlijk berichten waar ik wel op aan kan, en ik denk dat ik dan bij jullie wel op het juiste adres ben ;) Dus hierbij de vraag, zijn er nog "aanpassingen" of dingen die jullie mij adviseren om Windows XP (Prof.) het beste te laten draaien met 1.5Gb DDR (met amd 2800+ :P mocht het nodig zijn)?

Alvast reuze bedankt!

Angelo

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je de RAM FAQ ook al gevonden? Er staat namelijk informatie tussen waarmee je je geheugen kan 'tweaken' :)

Dit is dat stukje wat ik bedoel ;)

offtopic:
:w Thannie \o/

[ Voor 48% gewijzigd door Outerspace op 29-12-2005 23:10 ]

Wauw, een sig!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

De RAM FAQ bevat vanalles over het tweaken van geheugen latencies.

Wat is overigens 'AMD 2800+' en wat voor moederbord gebruik je ? Zowel processor als chipset kunnen van belang zijn bij een geheugenconfiguratie.

offtopic:
Outerspace :w

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 29-12-2005 23:09 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Zie JumpStart in "Meer geheugen gebruik, minder swappen."

Samengevat: register instelling zorgt dat windows minder swapt naar pagefile en meer in geheugen houdt. Kan merkbaar schelen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• semicon
Ik gebruik een asus a7n8x-x met 3 maal 512mb DDR

Ik heb eigenlijk niet echt van plan over te clocken hoor, die RAM faq gebruikt namelijk wel veel info over timings enzo, maar weinig in-windows instellingen of iets :o

(edit: DisablePagingExecutive in reg heb ik al gewijzigd :) )

[ Voor 14% gewijzigd door semicon op 29-12-2005 23:13 ]

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 11:21
Zul je waarschijnlijk iets met load core in mem bedoelen? sorry weet ff niet precies hoe het heet maar dat is die optie met als je 512MB of meer hebt...

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 06:17
Interessant topic zat hier ook altijd al aan te denken.

Maar nu wist ik voorheen niet eens waar ik de registers bewust kon vinden en nu heb ik ze dus gevonden. Maar wat moet je in 1 veranderen?

gewoon: DisablePagingExecutive1 er van maken of moet je het ergens speciaal invullen?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Banjy schreef op zondag 01 januari 2006 @ 17:41:
Interessant topic zat hier ook altijd al aan te denken.

Maar nu wist ik voorheen niet eens waar ik de registers bewust kon vinden en nu heb ik ze dus gevonden. Maar wat moet je in 1 veranderen?

gewoon: DisablePagingExecutive1 er van maken of moet je het ergens speciaal invullen?
Erhmm... Doe de verkeerde dingen in het register, en je sloopt windows compleet. Dus kijk uit, weet waar je mee bezig bent.

Met die waarschuwing in het achterhoofd: zoek in het register de sleutel DisablePagingExecutive, selecteer deze, met rechts aanklikken, en dan 'modify' kiezen. Dat zal wel 'aanpassen' zijn als je een nederlandstalige windows hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door JumpStart op 01-01-2006 18:07 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Waarschuwing:

ik had met 1 gb de pagefile uitgeschakeld, en alles leek stukken sneller te werken, maar,
bij adobe premiere werkte de realtime previews niet meer..

Sommige programma's hebben de pagefile nodig, ik zou eens zoeken op google, want vaak dan is het niet vanzelfsprekend maar zorgt het toch voor problemen.

• Banjy
JumpStart schreef op zondag 01 januari 2006 @ 18:05:
[...]

Erhmm... Doe de verkeerde dingen in het register, en je sloopt windows compleet. Dus kijk uit, weet waar je mee bezig bent.

Met die waarschuwing in het achterhoofd: zoek in het register de sleutel DisablePagingExecutive, selecteer deze, met rechts aanklikken, en dan 'modify' kiezen. Dat zal wel 'aanpassen' zijn als je een nederlandstalige windows hebt.
Ik begrijp dat je zeer voorzichtig moet zijn. Maar als ik dus modify doe dan kan ik de naam veranderen. Moet ik hier dus achter de naam een 1 plaatsen zodat het: DisablePagingExecutive1 word??

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hehe nee echt niet dus. Ik zou met jou kennis goed overwegen of je hier aan begint (no flame intended) de waarde van deze sleutel is nu 0 en je kan die dus via modify op 1 zetten. Dit heeft dus niets met de naam van de sleutel te maken

• Banjy
StuiTeR schreef op zondag 01 januari 2006 @ 20:13:
hehe nee echt niet dus. Ik zou met jou kennis goed overwegen of je hier aan begint (no flame intended) de waarde van deze sleutel is nu 0 en je kan die dus via modify op 1 zetten. Dit heeft dus niets met de naam van de sleutel te maken
Mijn kennis op dit gebied is inderdaad 0 maar als ik alles stap voor stap doe dan moet het wel goed komen lijkt mij. Ben gewoon benieuwd of het wat uit maakt. Ik heb namelijk 1024mb geheugen en er is vaak nog meer dan 600mb over terwijl er 300+ in de pagefile zit. Het lijkt mij dus wel handig.

Ik zie inderdaad bij modify value name staan. deze staat echter op 001 wat moet ik hier dan neerzetten?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Banjy schreef op zondag 01 januari 2006 @ 20:29:
[...]

Mijn kennis op dit gebied is inderdaad 0 maar als ik alles stap voor stap doe dan moet het wel goed komen lijkt mij. Ben gewoon benieuwd of het wat uit maakt. Ik heb namelijk 1024mb geheugen en er is vaak nog meer dan 600mb over terwijl er 300+ in de pagefile zit. Het lijkt mij dus wel handig.

Ik zie inderdaad bij modify value name staan. deze staat echter op 001 wat moet ik hier dan neerzetten?
:X Ik wil je niet op je pik trappen hoor, maar stap-voor-stap betekent nog niet dat je geen stap verkeerd kan zetten :| Ook stapje voor stapje kan je door verkeerde veranderingen aan het register je windows flink slopen.

Maar goed, selecteer de juiste 'key', rechtsklik, kies Modify. (NIET Modify Binary Data) Dan krijg je een venster met de Value name en Value data. In het veld onder Value data vul je een 1 in. OK en regedit sluiten.

• Banjy
JumpStart schreef op zondag 01 januari 2006 @ 20:57:
[...]

:X Ik wil je niet op je pik trappen hoor, maar stap-voor-stap betekent nog niet dat je geen stap verkeerd kan zetten :| Ook stapje voor stapje kan je door verkeerde veranderingen aan het register je windows flink slopen.

Maar goed, selecteer de juiste 'key', rechtsklik, kies Modify. (NIET Modify Binary Data) Dan krijg je een venster met de Value name en Value data. In het veld onder Value data vul je een 1 in. OK en regedit sluiten.
Dat begrijp ik, en dat risico neem ik dan maar. Ik moet binnenkort toch een OS reinstall doen dus ach het eens proberen kan geen kwaad, ik heb er alle vertrouwen in. :)

Ik ben echter 2 DisablePagingExecutive gevonden. De eerste had als Value data dus Disablepagingexecutive (type: REG_SZ). Die op 1 gezet, leek me raar maar ok. Vervolgens weer eens met ctrl+F gekeken en toen vond ik een REG_DWORD waar ik dus wel netjes bij Value Data 1 kon invullen... En waar Value name dus Disablepagingexecutive is.

Heb ik het dan goed gedaan? Ik merk verder nog niets het is allemaal nog ongeveer gelijk. Ik betwijfel het dus...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
semicon schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:04:
Alleen ik zit ermee dat als je op systeemcache kiest dat je met games (want dit doe ik op deze zelfde pc) problemen krijgt, dat ze schokkerig worden (ik speel wel doom3, quake 4 en 3 en heb nu nog nergens last van) als ik hem op systeemchache zou zetten, tevens waarschuwen sommige sites me dat ik maar beter niets daarin kan wijzigen want ik zou alleen maar blauwe schermen krijgen...
Over dat blauwe scherm zou ik me niet druk maken, want dat is complete onzin :) Wat het systeemcache betreft, je moet zelf even uitproberen of het nut heeft want het mes snijdt aan twee kanten. Het leuke v.h. systeemcache is dat je geheugen intensiever gebruikt kán worden en je systeem vlotter kan reageren. Dit omdat Windows het cache gebruikt voor prefetching (stel er wordt een datablok v.d. disk ingelezen, dan anticipeert Windows door zelfstandig meerdere, nabijliggende, blokken in te lezen) maar ook voor defered write backs (voordeel is dat als een applicatie tweemaal hetzelfde datablok weg wil schrijven naar disk, vóórdat de cacheflush plaatsvindt, de eerste schrijfopdracht niet uitgevoerd hoeft te worden. Dit scheelt weer een disk I/O operatie. Het andere voordeel is dat er, omdat er op de flush van cache naar disk wordt gewacht, alles in één efficiente bulk operatie naar disk kan worden weggeschreven).

Nadeel is natuurlijk dat wanneer de stroom uitvalt nét voor de flush, je data kwijt kan raken! Een ander nadeel kan zijn dat het systeemcache dusdanig groeit dat het andere processen (b.v. je applicatie) uit het geheugen drukt of daar gewoon minder ruimte voor over laat. Je zult dus zelf moeten vaststellen of het je voordeel biedt, de systeemcache setting :) Zelf gebruik ik het wel, maar heb dan ook genoeg ram om dit soort problemen te ontlopen (behalve die van stoomuitval).

Wat betreft al die andere registry instellingen, daar geloof ik persoonlijk niet in. Maar baat het niet, dan schaadt het niet moet je maar denken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Banjy
Abbadon schreef op zondag 01 januari 2006 @ 22:55:
[...]

Over dat blauwe scherm zou ik me niet druk maken, want dat is complete onzin :) Wat het systeemcache betreft, je moet zelf even uitproberen of het nut heeft want het mes snijdt aan twee kanten. Het leuke v.h. systeemcache is dat je geheugen intensiever gebruikt kán worden en je systeem vlotter kan reageren. Dit omdat Windows het cache gebruikt voor prefetching (stel er wordt een datablok v.d. disk ingelezen, dan anticipeert Windows door zelfstandig meerdere, nabijliggende, blokken in te lezen) maar ook voor defered write backs (voordeel is dat als een applicatie tweemaal hetzelfde datablok weg wil schrijven naar disk, vóórdat de cacheflush plaatsvindt, de eerste schrijfopdracht niet uitgevoerd hoeft te worden. Dit scheelt weer een disk I/O operatie. Het andere voordeel is dat er, omdat er op de flush van cache naar disk wordt gewacht, alles in één efficiente bulk operatie naar disk kan worden weggeschreven).

Nadeel is natuurlijk dat wanneer de stroom uitvalt nét voor de flush, je data kwijt kan raken! Een ander nadeel kan zijn dat het systeemcache dusdanig groeit dat het andere processen (b.v. je applicatie) uit het geheugen drukt of daar gewoon minder ruimte voor over laat. Je zult dus zelf moeten vaststellen of het je voordeel biedt, de systeemcache setting :) Zelf gebruik ik het wel, maar heb dan ook genoeg ram om dit soort problemen te ontlopen (behalve die van stoomuitval).

Wat betreft al die andere registry instellingen, daar geloof ik persoonlijk niet in. Maar baat het niet, dan schaadt het niet moet je maar denken.
Heb je het hier over het register: Large System Cache?? Dan wil ik dat ook wel eens proberen, ik ben altijd te porren voor een snellere desktop omgeving :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
Dat is inderdaad Large System Cache :) Je kunt 'm ook instellen onder System Properties, dan tabblad Advanced -> Performance -> Advanced en dan System cache aanvinken i.p.v. Programs.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Banjy
Abbadon schreef op maandag 02 januari 2006 @ 09:54:
Dat is inderdaad Large System Cache :) Je kunt 'm ook instellen onder System Properties, dan tabblad Advanced -> Performance -> Advanced en dan System cache aanvinken i.p.v. Programs.
Thnx! Ik heb het via de 2e keuze gedaan, en dan zie je inderdaad in het register er een 1tje achter verschijnen :)

Verwijderd

En, bevalt het? ;)

edit:

als je niet reageert dan ga ik ervanuit dat je pc naar de klote is :P

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 20:38 ]

• semicon
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:34:
En, bevalt het? ;)

edit:

Ik heb deze optie ook geprobeerd, je moet wel ff opnieuw opstarten heb ik het idee, maar als je iemand ben die veel met microsoft applicaties werkt (of iets dergelijks) en vaak switched tussen de programma's werkt het zker, je krijg alleen als je quake 3 speelt wel een rare lagg spikjes af en toe :P (denk dat het door die cache komt), verder is er dat verhaal als je pc uitvalt zoals iemand hierboven al zei, maar nog geen last van gehad, inmiddels draai ik toch weer op programma-modus want ik speel toch graag een spelletje :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:12

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb niets aangepast in de register instellingen en bij mij wordt automatisch de swap niet meer aangeraakt

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
; Optimize Core System Performance
;========================================================================================
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"DisablePagingExecutive"=dword:00000001

; Optimize System Cache Size
; (might cause data corruption if you have ATI vid card and 1 gig of ram)
;========================================================================================
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"LargeSystemCache"=dword:00000001

; Increase IoPageLockLimit (disk cache)
;
; Note- Use the following settings depending on your system RAM:
; 00020000 = 131072 KB (if RAM > 512 MB)
; 00010000 =  65536 KB (if RAM > 256 MB)
; 00008000 =  32768 KB (if RAM > 128 MB)
; 00004000 =  16384 KB (if RAM >  64 MB)
; 00002000 =   8192 KB (if RAM >  32 MB)
; 00001000 =   4096 KB (if RAM <  32 MB)
"IoPageLockLimit"=dword:00010000

• Banjy
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:34:
En, bevalt het? ;)

edit:

Me pc is nog helemaal ok hoor. :) Maar ik merk eigenlijk het verschil niet echt. Misschien nog niet genoeg applicaties naast elkaar laten draaien maar ja we'll see.

Verwijderd

Ik draai zelf alleen xp op mijn eigen pc moet ik bekennen zijn, maar toch:

Volgens mij kan alleen linux fatsoenlijk met je geheugen om gaan, in windows heb je overal leaks enzo en de geheugenmanager is al zo vaak gepatched dat ie zelf niet meer weet wat zijn instellingen doen.

Zo voelt het althans als ik 3 weken niet geghost heb.

Als je je geheugen echt wil gebruiken, dan moet je toch eens naar linux kijken. Quake 3 draait er zeker, 4 ook wel als je nvidia hebt (anders nogal traag zoals mijn ati) maar IIS kan je vergeten, evenals visual basic 2005, maar ik kan wel garanderen dat hetgeen je wel draait, ook daadwerkelijk je geheugen en processor gebruikt.

edit: sorry, post is nogal offtopic ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 00:45 ]

Pagina: 1