Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zekering in laptop kapot na verkeerd aansluiten adapter.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.904 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11 18:15
Ik heb gisteren een laptop gekregen van iemand. Is natuurlijk altijd leuk meegenomen vooral als het geen oud wrak is waar met moeite Windows 95 op draait.

Nu was de batterij daarvan kapot en had de vorige eigenaar die gewoon maar laten liggen als niet werkende laptop. Na een tijdje kwam hij op het lumineus idee om er toch maar weer iets mee te doen en hem als vaste pc te gebruiken. Nu was die adapter natuurlijk zoek geraakt. Heeft hij dan zelf eentje gemaakt (adapter die je zo kan kiezen welk voltage en met verschillende plugjes bij) en dan natuurlijk verkeerd aangesloten op een keer (plugje verkeerd ingestoken).

Nu is de laptop bij mij beland. Na uren prutsen om hem open te krijgen zag ik dat er als eerste component aan de connector voor de voeding een wit blokje zat. Ziet er zo een beetje keramiek uit zoals je wel terugvindt in vele smeltzekeringen. Nu hoop ik dat dit ook daadwerkelijk een SMD smeltzekering is die als enige component is gesneuveld bij verkeerde polarisatie. Ik heb reeds gemeten en het heeft een oneindige weerstand, een open contact dus.

Wat denken jullie? Is er nog hoop voor mijn laptopje?

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/IMG_2384s.jpg

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 13:54

Bud_s

Team Anticimex & Lock

doorverbinden, en je weet het :)

Kapotter dan kapot kan toch niet

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon een nieuwe halen, er in solderen en uitproberen. Niet van die domme dingen doen als doorverbinden.

Maar ik denk dat met een nieuwe zekering alles weer prima werkt.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Idd, dooverbinden is het slechtste id om te doen :X

Maar kan die adapter wel genoeg stroom leveren?!?
Zo nee, dan gaat je zekering er straks gewoon weer door.
Een laptop voeding is erg zwaar.

[ Voor 10% gewijzigd door JuuL20 op 29-12-2005 23:00 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
het is even dom om ze te verbinden als er een zekering tussen te stoppen , tijdelijk...
aangezien er in beide gevallen stroom door loopt , en als het tijdelijk is kan je zo zien of hij dan wel werkt

"Stilte, een gat in het geluid...."

• JuuL20
Flapietoetoe schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:01:
het is even dom om ze te verbinden als er een zekering tussen te stoppen , tijdelijk...
aangezien er in beide gevallen stroom door loopt , en als het tijdelijk is kan je zo zien of hij dan wel werkt
Ja maar die zekering gaat erdoor als er ergens anders in die adapter een sluiting zit. Dan gaat niet de hele adapter naar zijn gootje.
Een flinke draad brand niet zo snel door, DAN is je adapter echt goed stuk.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Je kan er ook draadjes aan solderen en die verbinden met een normale zekering waarvan de gemiddelde tweaker er honderden heeft :P .

Maar ik zou het raar vinden als door een verkeerde polarisatie de zekering kapot is gegaan, want wat zou er dan zoveel stroom vreten? Misschien zijn ze zo slim geweest een diode over de plus en de min te zetten die alleen geleid als de polarisatie verkeerdom zit zodat ie de zekering sloopt, maar ik zou dat een rare constructie vinden eigenlijk.

Heb je eigenlijk een multimeter? Want dan kan je de zekering ff losmaken, en meten of ie echt kapot is.

[ Voor 6% gewijzigd door Widow op 29-12-2005 23:04 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• JuuL20
The Widow Maker schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:03:
Maar ik zou het raar vinden als door een verkeerde polarisatie de zekering kapot is gegaan, want wat zou er dan zoveel stroom vreten? .
Laptops trekken zo een paar ampere, ik denk dat dat gewoon een huis tuin en keuken adapter is. Weinig kans dat die dat trekt :9
Laptop adapters zijn niet voor niets zo duur ;)

/edit
PF501
Ik weet dat zekeringen wel eens met F (Fuse) worden aangegeven. Weet ik alleen niet wat die P betekent.
Zomaar doorverbinden -ook al is het een zekering- is niet aan te raden.

[ Voor 19% gewijzigd door JuuL20 op 29-12-2005 23:25 ]

• Soundstorm
Ik heb ze gemeten op de print zelf. Gaf een oneindige weerstand.

Heb ook al zitten denken om gewoon door te verbinden, maar ik was niet zeker of dit wel een zekering is.

De adapter heb ik niet, die is niet kapot, dus heb ik hem ook niet gekregen. Hij heeft er ook mee gewerkt, maar dan 1 keertje onoplettend geweest en verkeerd ingeplugd.

[ Voor 16% gewijzigd door Soundstorm op 29-12-2005 23:07 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het is 100% zeker een zekering. En als je adapter niet zwaar genoeg is, dan doet het geheel het gewoon niet of geeft het een te laag voltage af en werkt het niet.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik denk idd dat het wel eens een zekering kon zijn...

PD501 ziet er IMHO uit als een diode: Power Diode 501 zou ik dan zeggen
dus
PF501 = Power Fuse 501?

Als er op de case van de laptop staat wat het max. opgenomen vermogen is dan kun je aan de hand daarvan bepalen wat voor zekering je ertussen kunt hangen. Of die "10" op die er op staat moet iets zeggen over de waarde, maar dat zou ik niet durven zeggen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Het is waarschijnlijk een fuse, die 2 blokjes erachter zijn denk ik ferrietjes, die zorgen voor wat ontstoring, het component met DALE erop is een 0,01ohm weerstand, waarschijnlijk gebruikt om de stroom die er loopt te meten.

Je zou in dat geval het componentje door kunnen verbinden en kijken wat er gebeurd, al zou ik aanraden om hem eerst te vervangen, een lokale electronica hobby winkel kan er vast aankomen en kijk anders eens op www.farnell.com of bij conrad.
Hou er wel rekening mee dat er misschien nog wat meer kapot is zoals de PD501, die er denk ik samen met de fuse zorgt voor een polariteit omkerings beveiliging.

Ik denk dat de zekering een waarde heeft van 1A, maar dat is een redelijke gok, wel gebaseerd op het feit dat ik het component als een 1206 inschat (grootte van de PCB 'footprint') en zo snel geen zwaardere zekeringen als 5A vond van dat formaat.

• AcouSE
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Ik denk eerder dat het een 10 ampere zekering is (en groter dan 1206). Die 0,01 ohms weerstand is er een in het formaat 2512 en kan waarschijnlijk 1W wegstoken. Daarmee is de maximale stroom door die weerstand sqrt(1W/0,01)=10A, wat dus overeen komt met de zekering.

[ Voor 5% gewijzigd door AcouSE op 30-12-2005 14:30 ]

• JuuL20
Joca schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:23:
Ik denk dat de zekering een waarde heeft van 1A, maar dat is een redelijke gok, wel gebaseerd op het feit dat ik het component als een 1206 inschat (grootte van de PCB 'footprint') en zo snel geen zwaardere zekeringen als 5A vond van dat formaat.
Het staat er ook op: 10 --> wat 1A (x10^0) betekent.

/edit
Dat is echt geen 10A zekering hoor. Leer smd codes lezen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 30-12-2005 14:33 ]

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

JuuL20 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:30:
[...]

Het staat er ook op: 10 --> wat 1A (x10^0) betekent.

/edit
Dat is echt geen 10A zekering hoor. Leer smd codes lezen ;)
Lol, n00b. Hebben ze je dat op school geleerd? Dan moet je maar eens tegen je docenten zeggen dat er in de wereld van SMD geen standaarden zijn voor de opdruk. Eventueel kun je bij weerstanden in de E3, E6, E12 en E24 nog van een "standaard" spreken, maar daarna houdt het op. Hoe zou je in godsnaam 5053 (505k, een E192 waarde) op een 0603 weerstand willen printen?? Kijk ook maar in deze datasheet: http://www.wickmannusa.co...ic/eng/419_Datenblatt.pdf
Onder het kopje "Marking:" staat er: "F, Current Rating", dus op een 10A zekering staat er "F 10".

• joca
  • Laatst online: 12-07 20:25
AcouSE schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:30:
Ik denk eerder dat het een 10 ampere zekering is (en groter dan 1206). Die 0,01 ohms weerstand is er een in het formaat 2512 en kan waarschijnlijk 1W wegstoken. Daarmee is de maximale stroom door die weerstand sqrt(1W/0,01)=10A, wat dus overeen komt met de zekering.
Een zekering van 10A tript niet bij 10A. Ga minimaal uit van een waarde van 1,5xInom dit zou in dit geval inhouden dat er 15A loopt waarbij de weerstand dus in rook op gaat.
De trip waarde gaat nog verder omhoog indien er sprake is van overbelasting en niet van een kortsluiting, ook wordt de trip waarde beinvloed door de omgevingstemperatuur. Dit is echter vooral het geval bij 'resettable fuses' omdat dit vaak een soort PTC's zijn, dit is denk ik een normale fuse.

Verder ben ik het eens met de redenatie van JuuL20.

Die overigens nog wordt versterkt door dat ik denk dat PD501 zorgt voor de omkeerbeveiliging en deze niet in staat is om een stroom van 10A+ door te laten.

Edit: Ik zie dat je gelijk hebt over die markering en ik vind nu ook nog weerstanden die 3W aan kunnen met een 2512 footprint, dus het zou kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door joca op 30-12-2005 14:49 ]

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Joca schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:44:
[...]

Een zekering van 10A tript niet bij 10A. Ga minimaal uit van een waarde van 1,5xInom dit zou in dit geval inhouden dat er 15A loopt waarbij de weerstand dus in rook op gaat.
De trip waarde gaat nog verder omhoog indien er sprake is van overbelasting en niet van een kortsluiting, ook wordt de trip waarde beinvloed door de omgevingstemperatuur. Dit is echter vooral het geval bij 'resettable fuses' omdat dit vaak een soort PTC's zijn, dit is denk ik een normale fuse.

Verder ben ik het eens met de redenatie van JuuL20.

Die overigens nog wordt versterkt door dat ik denk dat PD501 zorgt voor de omkeerbeveiliging en deze niet in staat is om een stroom van 10A+ door te laten.
Een 1W weerstand tript ook niet bij 1W:
http://www.farnell.com/datasheets/30869.pdf
Surge grafiekje op pagina 2 laat zien dat een 2512 2W continu aankan, bij pulsen van 1s 10W en bij pulsen van 1ms zelfs 50W.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik weet eigenlijk voor 90% zeker dat het een zekering is (PF zou kunnen staan voor PicoFuse, een smd formaat zekering) van 10A (ook niet raar, gezien het opgenomen vermogen van laptops).

Daarnaast is wat Joca zegt ook niet geheel reëel. Van alle componenten die een maximum stroom/vermogen hebben, is het de zekering die als eerste door zal gaan bij overbelasting. Als het een snelle of zeer snelle zekering is, dan is een fractie teveel stroom voor een zeer korte tijd al genoeg om door te branden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik kan me niet voorstellen dat een zekering kapot gaat van verkeerde polarisatie! Dus ik gok dat er nog meer kapot is...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dat is natuurlijk het verhaal van de voormalige eigenaar; verkeerde polarisatie.
Ik weet niet hoe jullie het verhaal ophangen als je iets doms hebt gedaan, maar de meeste mensen proberen er dan maar gewoon het mooist van te maken.
Als het een variabele adaptor is geweest, zou ik zeggen dat hij aan het voltage knopje heeft gezeten (overclocken? :+) en het ding heeft opgeblazen.

Lijkt me vrij zeker een 10A zekering. Doorverbinden moet geen enkel probleem zijn, mits je zeker weet dat de verdere laptop in orde is. Je hebt namelijk geen zekering meer die eruit klapt als er iets fout gaat, dus dan gaat er iets anders stuk.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Dat dit een weerstand is lijkt me ondertussen wel duidelijk.

Mijn tip: Probeer eerst eens te achterhalen wat de GND is. Dit doe je heel simpel door punten op de print te zoeken waarvan je zeker weet dat het een massa is, zoals schroeven waarmee de print vast zit. Vanuit dat punt ga je met een multimeter meten naar de 2 punten van de voeding. Meet je een (zeer) lage weerstand, dan is dat je GND.

Iets zomaar aansluiten in de hoop dat het werkt is natuurlijk niet slim :)
JuuL20 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:05:
[...]

Laptops trekken zo een paar ampere, ik denk dat dat gewoon een huis tuin en keuken adapter is. Weinig kans dat die dat trekt :9
Laptop adapters zijn niet voor niets zo duur ;)
[miereneukmodus]

Dat is onzin ;). Ik kan voor een paar euro een voeding bouwen die op 12V 10A levert.

Laptopadapters zijn zo duur omdat ondanks het kleine formaat op een spanning tussen de 19-24V een toch flinke stroom kunnen leveren. ;)

[/miereneukmodus]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Soundstorm
Wat een antwoorden allemaal! Ik vind dat altijd prachtig hoe jullie uit wat domme tekentjes en hele hoop kunnen afleiden!

De zekering is 6mm op 2,1mm, als jullie daar nog over willen verder gaan of het al dan niet kan om daar 10A door te steken of niet.

De GND is de pin boven die pin waar de zekering aan verbonden zit. Hij is dus de mantel in de connector en de + is het pinnetje.

Heb nog wat fotootjes getrokken zodat jullie eventueel nog wat meer te weten kunnen komen. Voordeel is, als er nog componeneten kapot zijn gegaan, dat het een appart bordje is en de schade dus beperkt zal gebleven zijn tot dat bordje.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/IMG_2396s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/IMG_2402s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/IMG_2403s.jpg

• JuuL20
Excuses, AcouSE je hebt gelijk.

Soundstorm, kan je niet eens kijken naar de specs van die adapter? Dan weet je tenminste zeker of bovengenoemde waarde zou kunnen kloppen.

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

JuuL20 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:55:
[...] specs van die adapter? [...]
Zie startpost:
[...] Nu was die adapter natuurlijk zoek geraakt. [...]
(8>

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• JuuL20
:X

• Soundstorm
De originele adapter is inderdaad weg, de alles-in-een adapter heb ik niet. Enige gegevens op de onderkant zijn 19VDC 4.74A

BTW het is een Mitac 8375

Mss zal ik morgen eens een ander zekering plaatsen, geen smd, want dat heb ik niet, gewoon zo een klein buisje. Nu nog niet te veel tijd gehad omdat onze boiler, die 23 jaar geleden slecht geplaatst is, gebarsten is en we dus een nieuwe moesten hangen.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52

Santford

FP PowerMod
Ziet die elco "pc1" (derde plaatje aan de rechterkant) er in het echt ook zo ranzig uit aan de bovenkant of is dat gezichtsbedrog door de foto?

• Soundstorm
Hij ziet er redelijk normaal uit. Is niet zo gemakkelijk om een foto van zo klein dingen te trekken als het redelijk donker is...

Probleempje ontdekt. De labvoeding die wij hier thuis hebben (mijn vader ooit gemaakt voor school, +30 jaar geleden) kan maximum 2.5A geven. Ik zal dus nog eens moeten rondkijken of ik niks vind dat wat zwaarder is én 19V kan.

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-11 22:40
FF google-en leverde mij op dat de PF501 een zgn "50A, 50V ultra fast recovery rectifier" is, oftewel een gelijkrichter :X

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Skevdude schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:54:
FF google-en leverde mij op dat de PF501 een zgn "50A, 50V ultra fast recovery rectifier" is, oftewel een gelijkrichter :X
En als je dan de datasheet bekijkt lees je 'for automotive applications', en als je de tekening bekijkt lijkt het onderdeel in de verste verte niet op de foto die TS plaatste. De PF501 die jij gevonden hebt is ca. 3,5cm hoog!

Ohwja...verder Googlen op PF501:
Phat Farm montuur #501 8)
Low Cost, Plastic-Free Microwave Package (Kun je altijd nog een magnetron van je laptop maken ;))

[ Voor 31% gewijzigd door real[B]art op 31-12-2005 16:24 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Hehe :Y) Het moge duidelijk zijn dat "PF501" slechts een opdruk op de print is, en geen externe benaming voor het component ;)
Pagina: 1