RAW vs TIFF

Pagina: 1
Acties:

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Mijn camera heeft de optie om foto's op te slaan in RAW en/of JPG. RAW is de ruwe versie, met alle mogelijke informatie van de foto. JPG is een gecomprimeerde versie, waarbij informatie verloren gaat. Nu is er een veel gebruikt ander formaat: TIFF. Het verlies is daar veel minder dan bij JPG. Wat ik echter niet snap is, dat bij compressie TIFFS bijna 2x zo groot zijn als RAW. Wat voegt TIFF dan toe, en waarom zou ik mijn foto's converteren naar een bestandsformaat dat groter is dan het origineel? Ik bedoel, als MP3 groter zou zijn dan WAV, zou je het toch ook niet gebruiken?

Ik heb op diverse plekken gezocht, maar nog geen antwoord gevonden. Wie heeft een idee?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 09:07

TheBorg

Resistance is futile.

De compressie methode bij TIFF is maar heel eenvoudig. Er kan bijv. gebruik gemaakt worden van ZIP. Het compressie algorithme bij RAW files is gewoon veel complexer.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Een TIFF is beter uitwisselbaar dan een RAW (RAW's zijn camera specifiek) en is lossless, in tegenstelling tot JPEG. Dus vandaar.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/