Ik zou graag een projectje realiseren waarbij men werkt met een centrale server en enkele diskless thin clients. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met behulp van LTSP. Aangezien hier eigenlijk grotendeels een howto zal gevolgd worden, is commentaar en/of tips hierover zeer gewenst :-)
Het speciale wat ik zou willen toevoegen is authenticatie met behulp van een USB key. Hier bedoel ik mee:
Hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb al een aantal dingen in gedachten (udev event scripts die detecteren dat er iets gebeurt, maar ben nog niet zeker hoe de client de server moet porren en hoe de hash moet doorgespeeld worden, als dit gecombineerd zou kunnen worden (ssh?) zou dat mooi zijn). De rest ziet er allemaal mooi LTSP'ig uit -- alleen de auth over usb stick is misschien een beetje anders :-)
De tekst is misschien een beetje onduidelijk, maar ik geef uiteraard uitleg waar nodig :-)
EDIT1: Hier bespreekt men die udev event scripts in debian:
http://www.debian-administration.org/articles/127
Het speciale wat ik zou willen toevoegen is authenticatie met behulp van een USB key. Hier bedoel ik mee:
- Gebruiker A steekt zijn USB stick in een client.
- De client detecteert dit, probeert de usb stick te mounten, en leest een bepaalde file van de stick.
- De client geeft de server een port en zegt dat iemand probeert in te loggen.
- De username en de hash van het paswoord, die op de stick staan, worden aan de server doorgespeeld.
- De server vergelijkt de hash met de gekende hash.
- De server geeft al dan niet groen licht aan de client
- De client laat de gebruiker inloggen (door username en paswoord op te geven)
Hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb al een aantal dingen in gedachten (udev event scripts die detecteren dat er iets gebeurt, maar ben nog niet zeker hoe de client de server moet porren en hoe de hash moet doorgespeeld worden, als dit gecombineerd zou kunnen worden (ssh?) zou dat mooi zijn). De rest ziet er allemaal mooi LTSP'ig uit -- alleen de auth over usb stick is misschien een beetje anders :-)
De tekst is misschien een beetje onduidelijk, maar ik geef uiteraard uitleg waar nodig :-)
EDIT1: Hier bespreekt men die udev event scripts in debian:
http://www.debian-administration.org/articles/127
[ Voor 4% gewijzigd door lvh op 29-12-2005 21:49 ]