Ik heb al tijden een ntp server draaien en dit ging tot nu toe goed. Enkele dagen geleden bekeek ik de output van ntpq -p eens en toen vond ik het toch wat vreemd
Hieronder de output
In eerste instantie niet zo vreemd als je de deamon net opstart maar deze draaide toch al een tijdje. De logfile leerde mij dat ongeveer om het half uur de klok enkele seconden werdt gecorrigeerd en dit al de gehele week! Een week geleden liep de pc niet minuten verkeerd.
de ntp.conf file ziet er als volgt uit
Op zich niets vreemd want mijn tweede server draait met een identieke configuratie. Wel op een andere lokatie, maar dat moet niets uitmaken.
Beide zijn debian systemen verbonden met een adsl-verbinding van xs4all.
Aangezien ik dit probleem niet zelf heb kunnen oplossen en ik via de search en google oplossing heb kunnen vinden vraag ik het hier even.
Wie weet raad?
Hieronder de output
code:
1
2
3
4
| remote refid st t when poll reach delay offset jitter ============================================================================== +auth1.xs4all.nl 131.188.3.220 2 u 28 64 37 7.982 -1277.2 340.496 *auth2.xs4all.nl 193.67.79.202 2 u 34 64 37 7.984 -1258.2 335.749 |
In eerste instantie niet zo vreemd als je de deamon net opstart maar deze draaide toch al een tijdje. De logfile leerde mij dat ongeveer om het half uur de klok enkele seconden werdt gecorrigeerd en dit al de gehele week! Een week geleden liep de pc niet minuten verkeerd.
de ntp.conf file ziet er als volgt uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| driftfile /var/lib/ntp/ntp.drift statsdir /var/log/ntpstats/ statistics loopstats peerstats clockstats filegen loopstats file loopstats type day enable filegen peerstats file peerstats type day enable filegen clockstats file clockstats type day enable server auth1.xs4all.nl server auth2.xs4all.nl |
Op zich niets vreemd want mijn tweede server draait met een identieke configuratie. Wel op een andere lokatie, maar dat moet niets uitmaken.
Beide zijn debian systemen verbonden met een adsl-verbinding van xs4all.
Aangezien ik dit probleem niet zelf heb kunnen oplossen en ik via de search en google oplossing heb kunnen vinden vraag ik het hier even.
Wie weet raad?