Mijn moeder heeft sinds kort een digitale filmcamera en wil graag haar vakantiefilms bewerken op de computer. Een vakantiefilm zal het werk zijn van 4 weken vakantie in een ver oord, wat teruggebracht moet worden naar een film van 1 - 1 1/2 uur. Bewerken zal in haar geval inhouden:
* inkorten
* volgorde aanpassen
* muziek eronder zetten
* enkele speciale overgangen
Al met al geen heftige videobewerking. Verder wordt hij gebruikt voor foto-opslag voor mijn pa, internetten, e-mailen en office gedoe. Dus geen games e.d.
Nu voldoet haar huidige computer (duron 700 met 512 MB en 40 gb HD) hier niet meer echt voor. Dus ik ben een nieuw systeem aan het uitzoeken. Ik zat te denken aan de volgende (minimale) configuratie:
AMD Athlon 64 3200+ 180 euro
1 Gb geheugen (Kingston 2* 512 CL 3.0 dual channel) 110 euro
Hitachi 250 Gb SATA II 8MB 115 euro
ASUS A8N5X nForce4 PCI-e Sound LAN SATA RAID FireWire USB2.0 85 euro
ASUS GeForce 6200 GE 128MB DDR PCI-e DVI 85 euro
Samen met een kast kom ik dan op een bedrag van zo'n 625 euro.
De DVD-brander (NEC 3500), diskdrive, cardreader en 2de HD haal ik uit het huidige systeem.
Ik heb mijn twijfel bij de volgende zaken:
1. Is 1Gb voor videobewerking voldoende of heb je veel profijt van 2Gb
2. Is de HD voldoende (capaciteit en snelheid) of is het misschien verstandiger om 2 * 160Gb in RAID 0 te nemen.
3. Is er een verstandigere keus te maken qua mobo? Zijn ondertussen zoveel ASUS mobo's --> Ik wil minimaal SATA, PCI-E onboard Sound en Firewire.
4. Processor --> Een Athlon 64 X2 maakt het gelijk zoveel duurder of is dit toch echt noodzakelijk?
Wie kan me een goed advies geven? Eventuele andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
* inkorten
* volgorde aanpassen
* muziek eronder zetten
* enkele speciale overgangen
Al met al geen heftige videobewerking. Verder wordt hij gebruikt voor foto-opslag voor mijn pa, internetten, e-mailen en office gedoe. Dus geen games e.d.
Nu voldoet haar huidige computer (duron 700 met 512 MB en 40 gb HD) hier niet meer echt voor. Dus ik ben een nieuw systeem aan het uitzoeken. Ik zat te denken aan de volgende (minimale) configuratie:
AMD Athlon 64 3200+ 180 euro
1 Gb geheugen (Kingston 2* 512 CL 3.0 dual channel) 110 euro
Hitachi 250 Gb SATA II 8MB 115 euro
ASUS A8N5X nForce4 PCI-e Sound LAN SATA RAID FireWire USB2.0 85 euro
ASUS GeForce 6200 GE 128MB DDR PCI-e DVI 85 euro
Samen met een kast kom ik dan op een bedrag van zo'n 625 euro.
De DVD-brander (NEC 3500), diskdrive, cardreader en 2de HD haal ik uit het huidige systeem.
Ik heb mijn twijfel bij de volgende zaken:
1. Is 1Gb voor videobewerking voldoende of heb je veel profijt van 2Gb
2. Is de HD voldoende (capaciteit en snelheid) of is het misschien verstandiger om 2 * 160Gb in RAID 0 te nemen.
3. Is er een verstandigere keus te maken qua mobo? Zijn ondertussen zoveel ASUS mobo's --> Ik wil minimaal SATA, PCI-E onboard Sound en Firewire.
4. Processor --> Een Athlon 64 X2 maakt het gelijk zoveel duurder of is dit toch echt noodzakelijk?
Wie kan me een goed advies geven? Eventuele andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
[ Voor 3% gewijzigd door a3konijn op 29-12-2005 21:03 ]