[RAID] 2 schijven in mirror vervengen door grotere

Pagina: 1
Acties:

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:33
Mensen, ik heb hier een servertje staan van een klant waar in de eerste instantie 2 schijven in een RAID Mirror zaten van 200 gb per stuk. Dat maakt dus 1 raid array van 200 gb.

De klant wilde graag grotere schijven erin hebben. Dus 2 keer 400 GB besteld. Heb eerst de ene 400 GB schijf laten rebuilden vanaf de andere 200 GB, en daarna de tweede 400 Gb vanaf de eerste gerebuilde 400 GB.

Opzich is dit allemaal gelukt. Servertje loopt weer.

Maar toch is gebeurd waar ik een beetje bang voor was: de array wordt niet herkend als 400 GB... Toen ik de schijven liet rebuilden zag de controller wel dat het om 400 GB schijven ging. Overigens is dit een FAsttrak x4 Sata controller.

Dus jullie voelen hem aankomen: Hoe ga ik dit veranderen???

(wil een mod de typo in mijn toptictitel even fixen, thanks :-))

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakod3x op 29-12-2005 21:01 ]

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Verwijderd

Je had beter de gegevens van de oude array op de nieuwe kunnen kopieren, lijkt me. Je hebt nu ook de partitietabel overgezet.

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:33
Goed, dat was dus niet helemaal handig. Maar hoe fix ik dat???

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ik neem aan dat je een backup gemaakt hebt voordat je begon. Ik neem ook maar even aan dat er dagelijks, dan wel wekelijks een full backup gemaakt wordt.

Daarvan uitgaande:

Direkt na de backup herpartitioneer je de schijven en zet je je backup terug.... Doe wel de backup terugzetten naar 1 schijf en de andere off-line. Als er dan wat fout is gegaan met je backup, dan heb je de andere schijf nog met de data.

Als je restore goed is gegaan, dan kan je de tweede aansluiten en rebuilden vanaf de eerste... (en weet je meteen of de backup die gemaakt wordt wel ok is, het kan nooit kwaad dat eens te testen)

[ Voor 42% gewijzigd door Gé Brander op 29-12-2005 21:08 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Ik neem aan (hoop ik) dat je de twee oude 200GB schijven nog hebt liggen "als backup" want daar staat gewoon nog de mirror op in oorspronkelijke vorm.

Nu ken ik de Fasttrack controller niet, maar indien het mogelijk is om de array the expanden zou dat dus mogelijk moeten zijn om de huidige 200GB mirror op de 400GB schijven te vergroten. Alleen ik betwijfel of deze Fasttrack dat inderdaad ondersteund?

Update:
Ik kan uit de info op de site van Promise er inderdaad niets over terug vinden.

Dus oude mirror terug plaatsen (ik hoop dat je die nog hebt) Nu neem ik aan dat er op de X4 4 schijven kunnen, maar weet niet of je ook twee mirrors kan aanmaken want dan zou je je data zo kunnen overzetten, en anders via aan backup terugzetten op de 400GB mirror en onder het OS de partities weer vergroten.

[ Voor 43% gewijzigd door John2B op 29-12-2005 21:36 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
Niet alle Fasttracks kunnen array expansie de TX4 niet maar de SX4 wel (Volgens Promise met de PAM tool). Misschien kan je wel als je oude en nieuwe array aangesloten zijn de inhoud kopieeren naar een nieuw array vanuit de bios van de adapter waardoor je de grotere inhoud kan benutten.

Dus welke heb je?

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 29-12-2005 23:47 ]

Pagina: 1