Ik ben voor mijn werk/studie veel bezig met 3D-modellering voor CAD, daarnaast hou ik mij ook bezig met CAE, CAM en CIM.
Deze toepassingen vereisen veel bewerkingen op 3D-modellen.
Onlangs heb ik op een beurs de kans gehad om eens te spelen met de Spacepilot van 3Dconnexion.
Dit is een controller om met je linkerhand het model te roteren, verplaatsen en in te zoomen.
Deze controller heeft 6 vrijheidsgraden om de 6 vrijheidsgraden van de werkelijke wereld te kunnen manipuleren.
Op pagina 4 van deze brochure staat het iets duidelijker.
Nu zou ik graag zoiets proberen "na te maken"/ineen te knutselen.
De vrijheidsgraden vooruit/achteruit, rechts/links en rotatie kan ik nog redelijk opvangen denk ik met microswitches met hendels en een rotatieschakelaar.
Voor de andere assen zit ik een beetje in de knoei.
Ook weet ik niet of ik op deze manier de schakelaars een beetje handig kan integreren.
Dit zal wel de reden zijn dat de spacepilot zoveel kost maar het lijkt mij een leuk projectje.
Omdat het op mijn laptop aansluitbaar moet zijn zal ik ook nog moeten kijken of dit allemaal kan via een USB-interface
Deze toepassingen vereisen veel bewerkingen op 3D-modellen.
Onlangs heb ik op een beurs de kans gehad om eens te spelen met de Spacepilot van 3Dconnexion.
Dit is een controller om met je linkerhand het model te roteren, verplaatsen en in te zoomen.
Deze controller heeft 6 vrijheidsgraden om de 6 vrijheidsgraden van de werkelijke wereld te kunnen manipuleren.
Op pagina 4 van deze brochure staat het iets duidelijker.
Nu zou ik graag zoiets proberen "na te maken"/ineen te knutselen.
De vrijheidsgraden vooruit/achteruit, rechts/links en rotatie kan ik nog redelijk opvangen denk ik met microswitches met hendels en een rotatieschakelaar.
Voor de andere assen zit ik een beetje in de knoei.
Ook weet ik niet of ik op deze manier de schakelaars een beetje handig kan integreren.
Dit zal wel de reden zijn dat de spacepilot zoveel kost maar het lijkt mij een leuk projectje.
Omdat het op mijn laptop aansluitbaar moet zijn zal ik ook nog moeten kijken of dit allemaal kan via een USB-interface
[ Voor 6% gewijzigd door moser op 29-12-2005 19:07 ]
A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.