Toon posts:

(shared)videokaart probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Toshiba L10-193 laptop met als specs:

Intel Pentium Mobile 1.6 Ghz(Centrino)
2 x 512Mb DDR SO DIMM 333 Mhz geheugen
Geïntegreerd Wlan
Toshiba 80 GB schijf
Intel Extreme Graphics 82852/82855
Intel 855chipset (volgens mij ...)

Windows XP Pro SP2
Alle updates m.b.t. hardware zijn geinstalleerd.
Ook bios-updates zijn geïnstalleerd.

Nu zit ik al een tijdje met een vaag probleem.
Volgens de specs van mijn laptop moet mijn videokaart een maximaal geheugen hebben van 64 Mb. Dit wordt ook aangegeven in Windows bij de eigenschappen van de beeldschermadapter.
In de bios kun je het geheugen van de videokaart selecteren.
Nu kan ik hier alleen kiezen uit 8-16-32 Mb en geen 64 Mb!

Ik ben al terug geweest bij de winkel en heb contact gehad met Toshiba. Zij zeiden mij dat wanneer ik er geheugen bijplaatste(512+512=1024 Mb) ik dan het maximale geheugen kon selecteren. Dit hielp dus ook niets. In Windows valt nergens het geheugen van de videokaart te selecteren.

Ik heb google en got gebruikt maar kon hier geen antwoord op mijn vraag vinden.
Ook op de sites van Toshiba en Intel was niets te vinden.

Wie heeft er een antwoord op mijn vraag?

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 13:39
Is het misschien shared geheugen? Het zou zo kunnen zijn dat hij dan minder geheugen pakt, omdat hij gewoonweg aan 32 mb voldoende heeft. Wel vaag overigens dat de leverancier zegt dat je er maar meer bij moet prikken. Wat je ff kan bekijken is hoeveel geheugen er van het standaard geheugen wordt afgesnoept door de videokaart en of dat overeenkomt. Snap je wat ik bedoel?

[ Voor 27% gewijzigd door Emos op 29-12-2005 18:42 ]

Emos

Verwijderd

Topicstarter
Emos schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:39:
Is het misschien shared geheugen? Het zou zo kunnen zijn dat hij dan minder geheugen pakt, omdat hij gewoonweg aan 32 mb voldoende heeft. Wel vaag overigens dat de leverancier zegt dat je er maar meer bij moet prikken. Wat je ff kan bekijken is hoeveel geheugen er van het standaard geheugen wordt afgesnoept door de videokaart en of dat overeenkomt. Snap je wat ik bedoel?
Ik heb hierna gekeken.
Er wordt nooit meer dan 32 mb van het interne geheugen afgehaald....zelfs niet tijdens het spelen van een spel zoals Fifa 2006...

het is zoals hierboven ook aangegeven btw. WEL shared geheugen....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan niemand mij helpen???

Verwijderd

Je performance word er niet super beter op vrees ik... Hoge geheugens bij videokaarten zijn juist om de textures op te slaan.

Je zal toch even beter moeten zoeken in de handleiding waar het zou moeten staan over waar je 64MB kan instellen, als het niet meer dan 32MB toelaat, vrees ik dat dat je limiet is.

Verwijderd

Maar wat is je probleem? of is die er niet...want je kunt dus gewoons spelen?

Kijk bij de specificaties handleiding, en neem eventueel contact op met toshiba... Als deze je niet kunnen helpen kunnen wij het ook niet.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Misschien zit er 32MiB op je kaart zelf en share je 32 MiB met je hoofdgeheugen ? 32+32=64 ;)

Verwijderd

Topicstarter
lord-evil schreef op maandag 02 januari 2006 @ 09:49:
Misschien zit er 32MiB op je kaart zelf en share je 32 MiB met je hoofdgeheugen ? 32+32=64 ;)
hoe kan ik hierachter komen??

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 09:58:
[...]

hoe kan ik hierachter komen??
Kijken hoeveel pc mem je hebt, deze zou dan expliciet moeten verminderen als je een x getal kan reserveren voor de videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Dit gebeurt ook.
Wanneer ik 32 mb selecteer gaat dit van het interne geheugen af.

Maar ik kan dus nergens 64 mb selecteren.
Dat is het probleem....

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 09:45:
Maar wat is je probleem? of is die er niet...want je kunt dus gewoons spelen?

Kijk bij de specificaties handleiding, en neem eventueel contact op met toshiba... Als deze je niet kunnen helpen kunnen wij het ook niet.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Je kan toch normaal spelen? Dus er is geen probleem

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 11:03:
[...]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Je kan toch normaal spelen? Dus er is geen probleem
Ik kan niet normaal spelen.

Spellen die veel geheugen vereisen zien er niet mooi uit.
Dus is er wel dergelijk een probleem.
Ik heb al (zoals hierboven aangegeven) bij de leverancier en winkel aangeklopt, maar deze geven beide niet thuis. Daarom deze vraag op het forum.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 09:53:
Dit gebeurt ook.
Wanneer ik 32 mb selecteer gaat dit van het interne geheugen af.

Maar ik kan dus nergens 64 mb selecteren.
Dat is het probleem....
Het is al eens uitgelegd, je hebt een videokaart van 32 MB, en je kan geforceerd max ook 32 MB toevoegen van je normale mem. Dit is dus ook weer niet het mem wat AGP extra zou kunnen aanspreken.

Je videokaart is dus gewoon 32 MB, aan die extra 32 mb heb je zeer weinig, want dit is trager en verloopt via een omweg. Eiegenlijk heeft het niet veel meer waarde dan het normale te reserveren mem van AGP.

Je videokaart is overigens dusdanig traag dat je aan die 32 MB extra niks zou hebben, omdat spellen die meer mem vreten met mooie textures etc toch al overkill zouden zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Carel op 03-01-2006 18:09 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom hebben mensen met integrated VGA (zit dus in een chip) het steeds over een 'kaart' :?

En waarom denken mensen dat meer geheugen automatisch leidt tot betere prestaties :?

1) Intel videocontrollers hebben sinds de i752 (die op de i810 geintegreerd was) dynamically allocated geheugen. Oftewel zo'n chip pakt zoveel als nodig is, tot een max van 64MB. Hard instellen is bij een Intel videocontroller onzinnig.
2) je probleem met prestaties heeft geen snars te maken met geheugenhoeveelheid, eerder met bandbreedte. Jouw VGA gebruikt shared mem, dus deelt het de 2700MB/s geheugenbus met je CPU. Dat betekent dat je max 1333MB/s aan bandbreedte voor je videocontroller over hebt, wat vergelijkbaar is met een low-end losse kaart van vijf jaar geleden... :X - DAT is je probleem en geen hoeveelheid videogeheugen gaat daar verandering in brengen. Je hebt een integrated controller dat van geen kanten geschikt is voor nieuwere spellen. Helaas maar waar.

... en bovendien ook makkelijk zat met de search te ontdekken als je je niet domweg blind staart op hoeveeheid MegaByte :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.