Windows Performance Management - cursus?

Pagina: 1
Acties:

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:53
Ik ben op zoek naar uitvoerige informatie (of liever een cursus) omtrent het opzetten van monitoring en het interpreteren en vervolgens oplossen van performance problemen op Windows systemen. Het opzetten van monitoring via Perfmon is geen probleem. Het interpreteren van deze gegevens is andere koek. Ik kan van verschillende counters de waarden meten maar wanneer worden deze waarden nu een probleem? Piek momenten zal je altijd hebben, maar wanneer moet ik me nu echt zorgen gaan maken?

Je begrijpt het...

Wie kan me helpen aan dit soort informatie of weet waar ik een dergelijke cursus kan volgen? Ter aanvulling: mijn kennis en ervaring van Windows systemen is erg hoog! Ik heb al veel internet pagina's en boeken gelezen over deze materie maar kom er niet direct uit.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Klopt, dit soort informatie is niet echt makkelijk te vinden.. Hier monitoren we ook cpu, mem en disk usage, en interpreteren die data aan de hand van gebruikerservaringen.. Boven de 80% CPU usage gemiddeld gaan we CPU upscalen, boven de 80% intensief geheugengebruik geheugen bijprikken, etc.. Maar sommige waarden zijn lastig te interpreteren.. Physical current disk queue length bijvoorbeeld. Er zijn wel richtlijnen te vinden, maar dit soort dingen blijven moeilijk.. Als je een bepaalde gemiddelde queue length hebt, en je voelt dat je applicaties langzaam worden, moet je dan maar je 143GB 10k disks vervangen voor 15k disks? Dat kost een vermogen.. en is dat dan wel de moeite waard, etc.. Lig er regelmatig 's nachts wakker van :+

Ik houd dit topic in de gaten :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Welke versie van windows?

Verwijderd

axis schreef op donderdag 29 december 2005 @ 14:15:
Klopt, dit soort informatie is niet echt makkelijk te vinden.. Hier monitoren we ook cpu, mem en disk usage, en interpreteren die data aan de hand van gebruikerservaringen.. Boven de 80% CPU usage gemiddeld gaan we CPU upscalen, boven de 80% intensief geheugengebruik geheugen bijprikken, etc.. Maar sommige waarden zijn lastig te interpreteren.. Physical current disk queue length bijvoorbeeld. Er zijn wel richtlijnen te vinden, maar dit soort dingen blijven moeilijk.. Als je een bepaalde gemiddelde queue length hebt, en je voelt dat je applicaties langzaam worden, moet je dan maar je 143GB 10k disks vervangen voor 15k disks? Dat kost een vermogen.. en is dat dan wel de moeite waard, etc.. Lig er regelmatig 's nachts wakker van :+

Ik houd dit topic in de gaten :)
Physical current disk queue length : continu boven de 2 en je hebt een diskbottle neck :) staat gewoon op de ms site. je qlength mag dus best 300 zijn als die maar snel weer 0 is. met grafiekjes kan je best wel zien wanneer je disks een bottleneck worden en wanneer het slechts af en toe wat drukker is... heel veel staat op de ms site, maar vaak niet op plaatsen waar je het verwacht :)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:53
Kijk eens hier, onderaan de pagina staan nog links naar specifieke counters met belangrijke waarden en wat deze mogen zijn.

Verder kun je veel terugvinden in de MCSE/MCP boeken, maar dat gaat misschien wat ver. Beetje googlen moet je prima verder kunnen helpen. Google bijvoorbeeld op "windows interpreting performance counters"

[ Voor 7% gewijzigd door Taigu op 29-12-2005 21:17 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:53
Windows 2000 en 2003.

Ik zit vooral te zoeken naar Disk counters. We hebben een mixed omgeving, SAN en DAS. Vooral het SAN stukje is belangrijk.

De counter Physical current disk queue length ken ik natuurlijk. Ik weet dat de waarde 2 (in principe) niet boven de 2 mag komen. Maar als dat toch gebeurt... hoe lang mag dat dan? Nog zo'n waarde: % Disk Time. Wat is een goede drempelwaarde en hoe lang mag dat maximaal voorkomen?

We monitoren de omgeving hier met HP Openview en ik wil alerts instellen, vandaar dit topic.

Nog zo'n waarde: Disk sec/transfer: wanneer drempel en hoe lang dan maximaal?

En belangrijker met al deze counters: wat wil de waarde dan zeggen? Ik kan best monitoren en zien dat de waarde voor Disk sec/transfer op een aantal systemen regelmatig boven de 5 komt (drempelwaarde). Maar uitschieters naar 20 of zelfs hoger wil ook wel eens voorkomen. Moet ik me zorgen maken of niet?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:09:
[...]
Physical current disk queue length : continu boven de 2 en je hebt een diskbottle neck :) staat gewoon op de ms site. je qlength mag dus best 300 zijn als die maar snel weer 0 is. met grafiekjes kan je best wel zien wanneer je disks een bottleneck worden en wanneer het slechts af en toe wat drukker is... heel veel staat op de ms site, maar vaak niet op plaatsen waar je het verwacht :)
Volgens mij is het zelfs 2 per spindle/platter ofzo, staat me iets van bij.. Maar dit was ook maar om een voorbeeld te geven. Ik kan me voorstellen dat een knappe kop 4 A4'tjes kan vol lullen over die disk counters, wat ze nou precies betekenen, en wat voor waarde je eraan moet hangen.. Maar DAT is nou net niet zo makkelijk te vinden..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:53
Dat zul je ook nooit kunnen vinden omdat voor elke situatie verschilt:
Disk Time
A high value for % disk time, coupled with LOW values for CPU and Network, is a clear indicator of a disk bottleneck. On the other hand, high disk activity but even higher paging could mean that memory is the root cause of the bottleneck. The lesson is always monitoring the 'big 4' counters (memory, processor, disk and network).
Imho is het ongeveer vergelijkbaar met bijv. een netwerkstoring oplossen. Hoe je dat moet doen zul je nergens exact vinden. Wat je wel kan vinden is handleidingen en troubleshoot informatie omtrend alle betrokken componenten. De link zal je echter zelf moeten leggen, het overzicht/totaalbeeld zul je toch voor jezelf moeten bedenken.

[ Voor 29% gewijzigd door Taigu op 30-12-2005 11:08 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

NetWorker schreef op donderdag 29 december 2005 @ 22:29:
[...]

Windows 2000 en 2003.

Ik zit vooral te zoeken naar Disk counters. We hebben een mixed omgeving, SAN en DAS. Vooral het SAN stukje is belangrijk.

De counter Physical current disk queue length ken ik natuurlijk. Ik weet dat de waarde 2 (in principe) niet boven de 2 mag komen. Maar als dat toch gebeurt... hoe lang mag dat dan? Nog zo'n waarde: % Disk Time. Wat is een goede drempelwaarde en hoe lang mag dat maximaal voorkomen?

We monitoren de omgeving hier met HP Openview en ik wil alerts instellen, vandaar dit topic.

Nog zo'n waarde: Disk sec/transfer: wanneer drempel en hoe lang dan maximaal?

En belangrijker met al deze counters: wat wil de waarde dan zeggen? Ik kan best monitoren en zien dat de waarde voor Disk sec/transfer op een aantal systemen regelmatig boven de 5 komt (drempelwaarde). Maar uitschieters naar 20 of zelfs hoger wil ook wel eens voorkomen. Moet ik me zorgen maken of niet?
queue length monitoren met openview (ps gebruik je de measureware module? zoja, daar zit genoeg pdf documentatie bij om je op weg te helpen :)) is weinig zinvol imho. Je kan er toch niets aan doen op het moment dat je een disk queue hebt. Belangrijker is deze counter op te slaan zodat je trends kan bekijken (dus regelmatig alle counters bekijken is wel aan te raden).

diskqueue kan best regelmatig boven de 5 of 10 of zelfs 20 komen zonder dat er een diskbottleneck is. Alleen als de diskqueue nooit onder de 2 komt heb je er 1. Wanneer je dat een probleem vind, ligt verder ook helemaal aan de performance waarneembaar bij gebruikers. Stel je laat 's nachts een replicatie lopen met een andere site en gedurende 2 uur heb je dan een queue boven de 2. Is dit een diskbottleneck? ja. Ga je er wat aan doen? nee, want er is geen hond 's nachts aan't werken en je laat die replicatie juist vanwege de performance 's nachts lopen.

zoals hierboven al gezegd is, er is zijn geen harde regels voor, je zal zelf de verschillende performance metingen moeten combineren...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 15:30 ]

Pagina: 1