Toon posts:

Pc blokkeert veel, soms reboot.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Dinsdagmiddag heb ik geformatteerd en 512mb geheugen erbij gekocht. Nu blokkeert mijn pc zeer veel, het is echt lastig, ik heb al een andere videokaart geprobeerd ( dit werkte ), dus ligt het probleem volgens mij aan de voeding of aan de videokaart. Het heeft ook niet te maken met een hitteprobleem, want mijn videokaart blijft 43 graden.
Wat kan ik doen om na te gaan waaraan het ligt? Ik heb de topic Hangen en Opstartproblemen grondig doorgelezen maar ik kom er niet uit. Ik heb het geheugen al in andere pc geprobeerd, en dat werkte ook perfect. Ik weet het echt niet meer :'(

Alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 13:58 ]

• Sideshowbobbie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Zou je wat specs kunnen geven?

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 18:00
Is je geheugen compatibel met je moederbord? Blijkbaar zijn de problemen begonnen bij het insteken van het nieuwe geheugen. Probeer eens zonder dat geheugen. Loopt ie vlot.....tja...heb je de fout al gevonden....Beste is alles eens ontkoppelen en dan 1 voor 1 de componenten aansluiten en kijken waar het fout begint te lopen.....

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 12:52
Je zecht zelf al van dat het aan de voeding of videokaart licht.
Dus probeer met een anderen voeding en als dat niet werkt ga terug met je videokaart.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Het is goed dat je de "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" gelezen hebt maar je bent dit vergeten:
Indien je een topic opent omdat bovenstaande stappen je geen soelaas hebben kunnen bieden, dien je compleet te zijn!
• geef een exacte omschrijving van het probleem, compleet met de eventuele foutmeldingen, en wanneer het zich voor doet
• geef een exacte omschrijving van de hardware (mobo, CPU, koeler, geheugen, opschrift geheugen chips indien geheugengerelateerd, voeding, videokaart, geluid/netwerkkaart, etc.)
• geef duidelijk aan welke software (OS, drivers) je gebruikt
• geef aan welke BIOS instellingen je gebruikt (met name als het een geheugengerelateerd probleem is)
• geef de geschiedenis van het probleem aan (was het altijd al zo of is het iets van de laatste tijd en zo ja, welke eventuele veranderingen hebben zich voorgedaan voorafgaand aan de eerste maal dat het probleem optrad?)
• vergeet vooral niet te vermelden wat je allemaal al hebt getroubleshoot met de Hangen en opstartproblemen troubleshooter en wat de resultaten ervan zijn
• En niet onbelangrijk: vat het probleem samen in een zo duidelijk mogelijk topictitel. Dus niet "pc probleem", maar bijvoorbeeld "Asus P4P800 Deluxe crasht met BAD_POOL_CALLER".
Met andere woorden, wij weten te weinig om je te kunnen helpen :)

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 29-12-2005 14:02 ]

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
haal je oude geheugen eruit en probeer het dan eens... Ik denk dat het je voeding is.

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, sry voor mijn onduidelijke topic, het is mijn eerste bericht hier :)

Specificaties:

Amd Athlon XP 2800+ (2.08Ghz Standard, boxed cooler)
XfX Geforce 6600GT agp 128mb ddr3 (Standard Clock settings) + Standard Cooler
Case-Master 400watt voeding
512mb ddr (oude geheugen uit deze pc) + 512 mb Kingston ddr = 1024mb ddr
80 GB harddisk
Dvd Rom
Dvd Writer
Windows XP pro SP2
Moederbord: Asus A7N8X-LA

Het lastige is dat je het probleem pas merk na een tijd bezig geweest te zijn op de pc :r
Een nieuwe cooler op de videokaart zal niets uithalen zeker, de temps zijn ok dus ja :|

Ik heb het oude geheugen er nu uitgedaan. (nog iets, toen ik de kingston in mijn pc stak (de eerste maal), wou hij niet opstarten, dan heb ik beide latjes omgewisseld, dan werkte het wel). Volgens een programma worden de latjes als dual gezien, klopt dit wel? Het zijn immers 2 verschillende latjes, en de ram clocks kan ik niet veranderen in het bios :'( )

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 14:25 ]

• D-Three
Aangezien de problemen begonnen zijn na het bijplaatsen van het geheugen, zou ik dat geheugen er eens enkele dagen uit laten en kijken of die problemen voorbij zijn (wat Blackminister trouwens ook al voorstelde ;)). Je kan het geheugen ook eens testen: PMG FAQ

[ Voor 18% gewijzigd door D-Three op 29-12-2005 14:26 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 09:25

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb het oude geheugen er nu uitgedaan. (nog iets, toen ik de kingston in mijn pc stak (de eerste maal), wou hij niet opstarten, dan heb ik beide latjes omgewisseld, dan werkte het wel). Volgens een programma worden de latjes als dual gezien, klopt dit wel? Het zijn immers 2 verschillende latjes, en de ram clocks kan ik niet veranderen in het bios :\'(
Probeer in de bios de dual channel uit te zetten. Kijk ook of je pc wel werkt met alleen het kingston geheugen. Werkt het niet met alleen het kingston geheugen, dan kan het zijn dat deze of gaar of niet compatible is.
Als dit alles werkt probeer dan ook eens het kingston geheugen als eerste met daarachter je oude geheugen, maw probeer even alle combinaties uit en zie wat er gebeurd.
Probeer ook eens: http://www.memtest.org/ kan je het geheugen goed testen buiten windows om.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geheugen van mijn vader erin gestoken, maar het probleem blijft duren :/ . Met mijn radeon 9200 erin werkt alles wel, dus toch nieuwe cooler voor gpu kopen? (maar ik krijg nochtans geen artifacts) of kan het toch aan voeding liggen?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 14:56 ]

• D-Three
Het kan zijn dat de 6600GT ofwel teveel vraagt van jouw voeding ofwel teveel warmte genereert waardoor bijvoorbeeld de CPU het lastig krijgt. Alhoewel ik dit toch eigenaardig zou vinden want vroeger had je dit niet? Je hebt enkel maar geheugen bij gestoken?

Wat zijn de temperaturen en spanningen? Installeer desnoods SpeedFan, daarmee krijg je in één oogopslag verschillende temperaturen en spanningslijnen te zien.

[ Voor 48% gewijzigd door D-Three op 29-12-2005 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Temps:

-CPU: 36 graden
-GPU: 43 graden
-HDD: 26 graden

Spanningen: +5V: 2,47V en kolom ernaast staat er ook bij +5V: 4,97V
+12V: 13,12V
+3,3V: 2,56V
Vbat: 4.08V

En idd enkel geheugen bijgestoken, geformatteerd en ja...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 15:03 ]

• D-Three
Dat ziet er op het eerste zicht niet zo goed uit. Die 12V is nogal hoog. Dat kan zijn omdat de 5V en de 3.3V teveel belast worden. Die 3.3V is trouwens ook nogal laag.
Maar moederbordsensoren kunnen er soms ferm naast zitten. Heb je een voltmeter?

edit:
En zijn dat de de waarden met de 9200 of met de 6600GT?

[ Voor 29% gewijzigd door D-Three op 29-12-2005 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk van wel ik kan eens zoeken in de garage, mijn vader heeft dat zeker. Wat moet ik dan precies doen? (Stond wel in dat topic hangen en opstartproblemen,...) maar wat moet ik dan precies doen en hoe weet ik dat de voltages goed zijn?

• D-Three
Gewoon een vrije molex nemen en eens meten tussen de zwarte en de gele draad (+12V) en eens tussen de zwarte en de rode draad (+5V).
Afbeeldingslocatie: http://www.computerhope.com/pictures/power/molex.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door D-Three op 29-12-2005 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze multimeter: Afbeeldingslocatie: http://www.aurora.hr/mi/ponuda/hc1015b.jpg

Hoe werkt dit precies?

• D-Three
Als die van jouw vader is, moet je dan aan hem vragen ;) Gewoon instellen op DCV en dan een waarde die hoger is dan 12V maar ik dan niet duidelijk zien welke waarden er op staan. Zorg wel dat de batterij nog ok is.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt, ik kom uit op +-15V, wat wil dit zeggen? ( Als ik rood in rood en zwart in zwart steek )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 15:27 ]

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:26:
Het is gelukt, ik kom uit op +-15V, wat wil dit zeggen? ( Als ik rood in rood en zwart in zwart steek )
15Volt over 12 Volt lijn is natuurlijk niet in orde.. om maar te zwijgen als het een van de andere is. Als dat klopt is je voeding niet in orde, en kan je het beste een nieuwe kopen.

[ Voor 62% gewijzigd door Pkunk op 29-12-2005 15:31 ]

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Het is 15V ongeveer (iets meer)

• D-Three
Dat kan niet op de 5V. Lees goed af van die voltmeter? Heb je de goede schaal?

Als je niet begrijpt wat ik bedoel met de schaal, kijk dan even naar onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://park5.wakwak.com/~handf3/hio31094.jpg
Op de meter links zie je verschillende schalen staan. Je moet kijken naar de bovenste 3, er is ééntje die eindigt op 100, één op 50 en één op 25.
Als de rechtse knop instelt op 100, moet je naar die "100-schaal" kijken. De waarde die de naald dan aanduidt is de gemeten waarde.
Stel je de knop in op 250 moet je naar de schaal van 25 kijken en dan de waarde die de naald aanduidt maal 10 doen. Stel je de knop in op 2500 moet je die schaal maar 100 doen. Begrijp je?

De rood van jouw PC is namelijk 5V. Mocht dat werkelijk 15V zijn, zou er al heel wat hardware gesneuveld zijn. Daarom vermoed ik dat je van de verkeerde schaal afleest.

[ Voor 78% gewijzigd door D-Three op 29-12-2005 15:50 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
het lijkt mij echt en gare voeding , want als je je radeon 9200 er in steekt , die trouwens veel minder vermogen vraagt als je radeon 9200 blijft allew wel werken, daarbij komt dat een radeon 9200 maar een fractie van het vermogen gebruikt tov. een 6600 GT , dus nieuwe voeding , als je kunt zou ik werl eerst proberen met een andere voeding (een zwaardere dus ) om te kijken of het daar echt wel aan ligt.

maar het meest logische lijkt mij dat jej voeding te ver duwt qua vermogen en de voeding dus buiten specs loopt , wat dus niet goed is voor de voeding , en je dus slechte voltages krijgt na een tijdje, waardoor je systeem instabiel wordt en dus gaat vastlopen ...

wat hieruit ook kan voortvloeien is dat je je systeem doet doorbranden doordat je voeding het begeeft ...

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is helemaal naar de zak, ik zag een flitsje en een brandgeur.... ik heb voeding omgewisseld (met garantie) erin gestoken, maar ik geraakte niet verder dan het bios. Het bios herkende de harde schijf blijkbaar niet, dus ja, heb ik mijn pc maar binnengegeven. :'( Ik moet net naar Lan-Party gaan maandag, de pc gaat hwss niet gerepareerd zijn, echt pech :'( )

• D-Three
Dat is pas pech hebben! Heb je een kortsluiting gemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk van wel ja :X , ik hoop dat er niet teveel stuk is. ;(
Pagina: 1