Modem verplaats, internet werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-02 19:53
Beste mede-tweakers.

Ik had eerst me modem (speedtouch 580) beneden in de meterkast staan. Daar hangt ook de splitter en komt de telefoonlijn binnen. Omdat het draadloze bereik niet optimaal was heb ik de modem boven op zolder gehangen. Daarvoor moest ik de kabel die van de splitter afkomt voor het adsl signaal verlengen, en viavia naar boven leggen. Gedaan. Maar sinds dien is de internet snelheid stuk lager, en na een tijdje helemaal geen internet.

De modem, als test, weer terug gehangen in de meterkast. Internet weer op oude snelheid.
De kabel die ik naar boven heb gelegd, is isdn kabel, twisted pair. Op een rol van 25 meter van de mediamarkt. Blauw, blauw-wit zijn een paartje en rood, rood-wit zijn een paartje. Heb gekozen voor de blauw, blauw-witte om daar het singaal over te sturen, dus die heb in in de middelste 2 gaatjes van de rj11 plug gedaan. Beide kanten van de kabel naar boven zijn hetzelfde: rood, blauw, blauw-wit, rood-wit

Als wijze van test heb ik de telefoonlijn even aangesloten op de kabel naar zolder en heb op zolder de splitter geplaats. Zelfde resultaat -> geen verbinding.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Hemelaar Fotografie

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ja, een Access Point ergens tussen in op hangen en niet gaan kloten met draadjes verlengen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Lijkt dat of je kabel toch brak is of de lengte van die kabel te lang..... (en 25 meter is echt te lang)
Overweeg een accespoint om je bereik te vergroten.
Maar als je een kabel naar boven kan voeren, waarom dan geen UTP kabel naar boven.
Ben je daar gelijk van af.
Tenzij je boven ook draadloos (of juist) wil "netwerken". Dan zal het toch een accespoint worden.

(Trouwens, er is bijna geen slechtere plaats te bedenken voor een draadloze router (of accespoint) dan een meterkast.....)

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• Goegol
De kabel naar boven heeft de totale lengte van een metertje of acht...vergeten te vermelden...sorry

Waarom gelijk geen utp kabel naar boven? omdat ik 1 kamer niet kan bereiken met de utp kabel

[ Voor 33% gewijzigd door Goegol op 29-12-2005 13:41 ]

Hemelaar Fotografie

• Goegol
AKA_ACE schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:36:
Lijkt dat of je kabel toch brak is of de lengte van die kabel te lang..... (en 25 meter is echt te lang)
Overweeg een accespoint om je bereik te vergroten.
Maar als je een kabel naar boven kan voeren, waarom dan geen UTP kabel naar boven.
Ben je daar gelijk van af.
Tenzij je boven ook draadloos (of juist) wil "netwerken". Dan zal het toch een accespoint worden.

(Trouwens, er is bijna geen slechtere plaats te bedenken voor een draadloze router (of accespoint) dan een meterkast.....)
Daarom verplaats ik me draadloze router ook naar boven

Hemelaar Fotografie

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Om je modem te verleggen zul je toch andere kabel moeten gebruiken. Gebruik een Cat-5 kabel naar boven en dan kun je best je Modem daar neerzetten. Je isdn kabel heeft waarschijnlijk gewoon teveel last van inteferentie en signaal verlies. Als je hiervoor gewoon een goede Cat-5 kabel gebruikt werkt het allemaal perfect en moet 8 meter echt geen problemen opleveren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Goegol
Vond net op internet dat het kan helpen om je splitter boven neer te zetten, en door het over gebleven paartje (het rode dus) je telefoonlijn terug naar beneden te jagen:

Je kunt inderdaad de splitter bij de telefoonaansluiting plaatsen en dan met een lange kabel vanaf daar naar je modem gaan. Dat mag gewoon een normale telefoonkabel zijn (kies dan wel voor de dikkere ronde kabel en liever niet voor die geodkopere platte kabel, dat geeft sneller storing). Nog beter is om daarvoor een cat5 UTP kabel te gebruiken (netwerkkabel dus). Op die kabel sluit je dan twee RJ11 stekkertjes aan. Normaal heb je in je telefoonkabel vier aders zitten, maar er worden er maar twee van gebruikt voor ADSL. De twee middelste aansluitingen in het stekkertje. Welke kleur ader je daarvoor kiest, maakt natuurlijk niks uit, als het maar hetzelfde is aan allebei de kanten van de kabel. De twee andere draadjes hoef je niet aan te sluiten. Die kun je dus gewoon afknippen.
Als je UTP kabel neemt ipv telefoonkabel, dan kies je een twisted pair om aan te sluiten. Het is wel wat lastiger om de dikkere UTP kabel (met 8 aders) in die kleine RJ11 stekkertjes te steken, maar het moet lukken met wat moeite.
Een metertje of tien zal waarschijnlijk geen probleem zijn om te overbruggen tussen splitter en modem. Anders kun je ook de splitter dichtbij het modem plaatsen en met twee aders van de (telefoon- of netwerk-) kabel van je telefoonaansluiting naar je splitter gaan en met de twee andere aders van die kabel weer terug naar je telefoonaansluiting waar je dan je normale telefoon(s) kunt aansluiten. Op die manier kun je met één kabel toch heen en weer naar de andere kant van je kamer. Doordat je dus maar twee aders nodig hebt. Als je dit wil doen, dan raad ik je wel aan om een UTP kabel te gebruiken om storingen te voorkomen. Dus met één twisted pair van je ISRA naar je splitter en met een ander twisted pair in dezelfde kabel weer terug naar je normale telefoon. Als je het op die manier doet dan kun je de kabel voor je splitter zonder problemen een heel eind langer maken. Je bent dan in principe alleen de kabel van de KPN aan het verlengen en die komt toch al vanaf de centrale. Dan zal die 20 meer extra tot de splitter ook niks meer uitmaken.

Hemelaar Fotografie

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het verplaatsen van de splitter dichter naar de modem zal denk niet zoveel verschil uitmaken. Een splitter is voor zover ik weet gewoon een simpel High/low pass filter. De splitter moet je dus ieder geval lekker in de meterkast laten zitten en zo dicht mogenlijk op je isra punt aansluiten. Wat je daarna aan de telefoon kant van de splitter doe haalt niet zo veel meer uit.
Voor de kabel die uit de adsl aansluiting komt ( Die dus de hoge frequenties voor het adsl signaal bevat ) moet je idd gewoon een goede cat5 kabel gebruiken en die kan best meer dan 10 meter zijn maar het is het best om hem niet langer te maken als nodig. Hoe langer die kabel is hoe meer verlies er namenlijk in het signaal optreedt. Aan die cat5 kabel maak je aan beide kanten gewoon een rj-11 stekkertje eentje plug je in je modem en de andere in de splitter.
Als je het zo aansluit zou het allemaal perfect moeten werken. ( Let er trouwens wel op dat je kabel ook niet langs allerlei storingsbronnen zoals electriciteitsleidingen/magnetron en dergelijke loopt. Dat kan ook nog wel veel schelen )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

Laat zie zut in de meterkast en gebruik evt. een Speedtouch 180 om je singaal te versterken. Als je verbinding via je wlan hebt door heel het huis zie ik ook geen reden om te klagen.

• Goegol
heb inderdaad de telefoonkabel vervangen door cat 5 kabel, en nu werkt het perfect!!
Heb zelfs tweede oude router(speedtouch 570) beneden gehangen en geconfigureerd, en nu heb ik werkelijk overal in huis dekking. De pc's pakken automatisch het sterktste netwerk!
Perfect! Nogmaals bedankt!

Nu nog kijken of ik de routers kan upgraden met de firmware uit NZ...
en dan nog werkend kan krijgen

Hemelaar Fotografie

Pagina: 1