Toon posts:

Login naam Redhat linux 9.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik heb redhat linux 9.0 shrike geinstalleerd op een pentium 1.
Alles ging goed.

Na de installatie starte hij opnieuw op en zegt:

Login naam:
Password:

(is niet letterlijk)

Ik heb bij de installatie nergens iets geschreven over een login naam.
Wel over een wachtwoord.

Ik heb alles geprobeerd maar kom er niet uit.
@Google kon ik niks vindne....

Wat moet ik daar invoeren ?

(edit)
In de installatie guide(hier bij got) zie ik dat je een gebruiker kon toevoegen. Maar de installatie had ik text mode gedaan en ben ik dat nergens tegen gekomen.

Er is wel een "root user"

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 12:08 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Als het goed is heb je een wachtwoord in moeten vullen voor de 'root' account.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

root = login wat je als wachtwoord opgegeven hebt is wachtwoord... googlen voortaan

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik moest met RH9.0 Altijd een ROOT wachtwoord opgeven.
En ook kon ik tijdens de installatie nieuwe gebruikers aanmaken.

Dus ik vind het beetje een raar verhaal, heb je echt niets hoeven ingeven??

www.degroot-it.nl

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Even rebooten en init=/bin/sh toevoegen aan je kernel parameters.

Dan je root-passwd wijzigen, kun je straks weer mooi usertjes aanmaken.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dus bij de login ROOT typen?

Wachtwoord heb ik wel zelf ingevoerd...

Ik probeer het eventjes...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 12:09 ]

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:08:

Inderdaad.

Login: root
ww: wat je hebt opgegeven

• PoisonouZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05-2021
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:08:

Pak maar weer je windows cd, je hebt nog niet eens de moeite genomen om iets te lezen over Linux, dan had je namelijk geweten dat het met "root" account werkt, kom je straks ook met de vraag hoe je internet explorer installeert?

Verwijderd

Topicstarter
PoisonouZ schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:13:
[...]

Pak maar weer je windows cd, je hebt nog niet eens de moeite genomen om iets te lezen over Linux, dan had je namelijk geweten dat het met "root" account werkt, kom je straks ook met de vraag hoe je internet explorer installeert?
Ja maar hoe moet ik weten dan dat je ROOT als login naam krijgt?

Ik heb de linux cd's er maar weer bij gepakt want ik heb want verkeerde pakketjes geselecteerd i.p.v. de benodigde...

Als nog bedankt voor jullie info...

Verwijderd

Lichtelijk off-topic.

Maar is Red-Hat 9 nog wel velig? Ik bedoel komen er nog steeds security patches voor uit :S. Ik heb het een poos geleden ook geinstaleerd, maar de laatste patches die ik kon downloadden waren zeker 1 1/2 jaar oud.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:44:
Lichtelijk off-topic.

Maar is Red-Hat 9 nog wel velig? Ik bedoel komen er nog steeds security patches voor uit :S. Ik heb het een poos geleden ook geinstaleerd, maar de laatste patches die ik kon downloadden waren zeker 1 1/2 jaar oud.
Ik ga met die ouwe P1 bak niet op internet...
Maar gewoon om een beetje te kijken hoe linux is.

Verwijderd

ach root = onder linux/unix systemen hetzelfde als administrator, en in elke basic howto die op internet staat (= dus googlend te vinden) staat dat in.

ik vind dit dus typisch een zoek vraagje. (als de ts ff gegoogled had......)

om iemand gelijk terug te sturen naar windows is niet de oplossing, maar wat meer zelf initiatief van de TS is zeker gewenst.

Basiskennis is echt wel noodzakelijk van een OS voor je begint. lees dus gewoon eens een howto of google eens naar gebruikers ervaringen.

veel succes inanc

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 14:23 ]

Verwijderd

Toen je het wachtwoord op gaf tijdens de instalatie stond er ook bij dat het voor de root acount was :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:45:
[...]

Ik ga met die ouwe P1 bak niet op internet...
Maar gewoon om een beetje te kijken hoe linux is.
Dit is dus een uitstekend leermoment om het commando "useradd" te onderzoeken. ;)
Veel plezier met linux.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 14:22:
...
om iemand gelijk terug te sturen naar windows is niet de oplossing, maar wat meer zelf initiatief van de TS is zeker gewenst.

Basiskennis is echt wel noodzakelijk van een OS voor je begint. lees dus gewoon eens een howto of google eens naar gebruikers ervaringen.

veel succes inanc
Ik ben het wel met je eens, maar als windows gebruiker doe je toch vaak de aanname dat het zichzelf wel uitwijst. Als dit dan niet blijkt te zijn is de bijna instinctieve reactie om terug te rennen naar windows.

Dit is iets dat de topicstarter (nog) niet doet (respect), hij neemt aan dat er een oplossing is, maar dat hij hem alleen nog niet heeft gevonden. Een redelijke aanname als je bedenkt dat dat altijd door de *nix aanhangers wordt beweerd.

Hoe moet je basiskennis opdoen als je het nooit hebt gezien?

Maar je moet niet vergeten dat het heel moeilijk wordt om een antwoord te vinden, (zelfs bij de alwetende google) als je niet precies weet waar je naar zoekt.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Waarom trouwens Red Hat 9 als dat al heel erg oud is ondertussen :?
Je veel beter naar het Fedora project kijken.

http://fedora.redhat.com/

[ Voor 18% gewijzigd door DeMoN op 29-12-2005 15:37 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

psyBSD schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:02:
[...]
Hoe moet je basiskennis opdoen als je het nooit hebt gezien?
door dus te lezen voor je begint,

loop eens naar de boekenwinkel.en loop daar naar de hoek met computerboeken. hier staan boeken van o.a. sybex die hebben de treeks in 20 stappen. deze zijn speciaal voor mensen dioe nog nooit iets gedaan hebben met een besturings systeem.

ik heb byvoorbeeld zelf in het jaar 2000 een boekje gekocht: :Linux Redhat 6.2 in 20 stappen. hiermee ben ik begonnen met linux. het is gewoon een heel duidelijke serie. kostprijs: een euro of 12

dit is niet de enige serie... dr zijn dr veel meer.

gewoon eens googlen levert ook veel info op

even op http://linux.pagina.nl/ kijken is ook een optie... en dan het kolommetje Linux voor Beginners

hier staat o.a. een site: http://alleslinux.com/ hier staat ene howto op (in de colom docs) Fedora Core 1 installeren - Computer voorbereiden

oftewel, surf je gewoon een middagje gek, of koop een boek

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Eigenlijk kun je er vanuit gaan dat in elk linux systeem een root user zit. Nieuw hierin is de aanpak van Ubuntu. Zij werken met sudo en laten je tijdens de installatie een nieuwe 'gewone' gebruiker aanmaken. De root user wordt niet gebruikt om in te loggen en heeft geen wachtwoord.

Let wel: als je niet met een GUI werkt dat je dan een hoop aspecten van Linux mist. Het is zoveel meer dan alleen de commandline. Hoewel het erg goed is om Linux te leren kennen via de commandline en later de grafische schil eromeen te gaan gebruiken. :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1