Toon posts:

Volle HDD op nieuw Mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het lezen van andere topics is me opgevallen dat het niet noodzakelijk is om Windows (XP) opnieuw te installeren als je een nieuw Mobo hebt. Hoewel veel users het aanraden om XP ff opnieuw te installeren, is het voor mij handiger om alles te behouden. Scheelt me een hoop werk.

Ik heb zojuist een partitie aangemaakt waar iig de belangrijkste zaken gebackupt zijn. Die partitie (Z) bevindt wel op dezelfde HDD. Als het dus niet lukt kan ik XP opnieuw op C installeren.

In een topic las ik dat het mogelijk is om de IDE driver te vervangen door een Generic IDE driver. In mijn geval is de bestaande IDE: Sis 5513 IdE UDMA controller (siside.sys)
Maar (en nu komt het) ik verwacht dat er ook problemen zullen komen bij andere systeemapparaten:

- Processors – Intel Celeron CPU 1.70 Ghz (wordt een AMD athlon 2600+)
- Sis Accelerated Graphics Port (uitschakelen? want ik heb ook een ATI Radeon Videokaart 9800pro)
- Sis 7001 PCI naar USB open-host controller

Heeft iemand wijze raad (behalve Xp opnieuw erop zetten)?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 11:53 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Het probleem met de verkeerde IDE driver is dat de schijf ontoegankelijk wordt zodra deze wordt ingeladen bij het booten.. en Windows niet verder kan booten.
Een verkeerde videokaartdriver resulteert volgens mij alleen in het booten in 640x480 reso met 16-kleuren.

Toen izkelf een aantal harde schijven tussen totaal verschillende pc's meost uitwisselen heb ik eerst de IDE controllers toegevoegd (Handig REG-filetje; voorkomt de STOP: 0x0000007B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE BSOD) en via een tooltje van Microsoft zelf apparaatbeheer geleegt.
Resultaat is dat bij de volgende boot alle apparaten opnieuw geinstalleerd worden, en alles dus vlekkeloos blijft werken. Ben alleen die naam van dat MS tootlje vergeten :X Wordt in ieder geval gebruikt om unattended instals te maken, en staat gewoon op de CD.

[ Voor 60% gewijzigd door frickY op 29-12-2005 12:00 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vaak gaat het ook gewoon goed, als in: schijf gewoon overzetten zonder van te voren iets aan te passen aan je windows install. Als het goed is vindt windows nl. de juiste drivers (zoals die generic ide driver) wel automatisch.

Verwijderd

Topicstarter
@ Palomar. Het ging dus niet goed. Win bleef hangen in de boot, en deed een auto reboot.
Kon geen foutcode zien.

@Fricky. Het is idd een handige regfile, staat ook op de WinXp site.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 12:26 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nu ik er nog es bij nadenk, volgens mij ging het bij mij ook een keer niet goed toen ik van een mobo met SIS chipset naar een mobo met andere chipset ging. Denk dat die SIS chipset en bijbehorende drivers de boosdoener zijn. Kijk es of je voor die chipset drivers hebt geinstalleerd en of je ze kunt uninstallen. Staat er niks in het normale 'add/remove software'-lijstje, dan kun je nog in de devicemanager een aantal van die devices deleten. Vervolgens NIET restarten en harddisk overzetten in je nieuwe PC.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
frickY schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:53:
Het probleem met de verkeerde IDE driver is dat de schijf ontoegankelijk wordt zodra deze wordt ingeladen bij het booten.. en Windows niet verder kan booten.
Een verkeerde videokaartdriver resulteert volgens mij alleen in het booten in 640x480 reso met 16-kleuren.

Toen izkelf een aantal harde schijven tussen totaal verschillende pc's meost uitwisselen heb ik eerst de IDE controllers toegevoegd (Handig REG-filetje; voorkomt de STOP: 0x0000007B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE BSOD) en via een tooltje van Microsoft zelf apparaatbeheer geleegt.
Resultaat is dat bij de volgende boot alle apparaten opnieuw geinstalleerd worden, en alles dus vlekkeloos blijft werken. Ben alleen die naam van dat MS tootlje vergeten :X Wordt in ieder geval gebruikt om unattended instals te maken, en staat gewoon op de CD.
Bedoel je sysprep?
Verder is het volgens mij ook mogelijk als je een nieuw hardwareprofiel aanmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
het is gelukt!! :)

Echt een aanrader voor iedereen die niet zijn Win-partitie wil formatteren.

How-to

- verwijder alle software van je huidige Mobo in Software
- verwijders alles wat verwijst naar je huidige Mobo in Apparaatbeheer
- Gebruik bovenstaande reg (samenvoegen)
Dan compu uitschakelen.
Nieuwe mobo erin. Alles connecten.

- nieuwe drivers installeren

- genieten van het resultaat

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 16:37:
- verwijders alles wat verwijst naar je huidige Mobo in Apparaatbeheer
Wat ik altijd doe en goed gaat is alles wat verwijst naar ACPI/PCI/AGP verwijderden onder 'systeemapparaten'. Aangezien die dingen dan eerst opnieuw geinstalleerd moeten worden voor je nieuwe mobo zullen je videokaart, IDE controllers en dergelijke geen problemen kunnen geven omdat die drivers niet geladen kunnen worden.

Het enige nadeel van deze methode is dat je wel een allegaartje aan drivers op je systeem krijgt. Dat zou geen problemen moeten geven, maar de praktijk leert dat dat toch wel het geval kan zijn ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1