Toon posts:

Hitachi T7K250 niet herkend door Promise Ultra

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Hitachi T7K250 (IDE) disk 250 GB in mijn bestaande PC ingebouwd. Bedoeling is om hier de boot disk van te maken.
Hiertoe heb ik de disk eerst via USB aangesloten en gepartitioneerd. Tevens een image van mijn oude bootdisk erop gezet en toen de zaak fysiek ingebouwd.

Echter tijdens opstarten krijg ik wel uit mijn bios de melding dat de schijf gezien wordt maar blijft XP hangen op het scherm waar je normaal je login op krijgt (die verschijnt dus niet).

Ik heb in het verleden al eens problemen gehad met een WD disk die groter dan 137GB was. Dat heb ik toen kunnen oplossen door nieuwe bios op mijn Promise Ultra 100 TX2 IDE controller te installeren. Echter nu werkt het toch weer niet ondanks alle laatste versies bios/drivers.

Hebben jullie suggesties hoe ik dit ga oplossen?
Bedankt,

-- Navarth

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 11:42 . Reden: spelfouten ]

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38
Erik
Ik heb een offtopic vraagje over jouw schijf... Mag ik je deze stellen in dit draadje of kan ik je ergens op mailen? :Y)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Staan de bootinstellingen wel goed? Wordt de boel nu niet als RAID-config ingesteld? En stel de vraag maar hoor :P.

• Smarty77
The__Virus schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:52:
Staan de bootinstellingen wel goed? Wordt de boel nu niet als RAID-config ingesteld? En stel de vraag maar hoor :P.
Nou komt ie dan... Ik heb 2 hitachi (gezondheid) 250 Gb schijven maar dan in raid opstelling SATA

Nu doen deze schijven van het begin even een ratel bij het opstarten, ik heb geen idee hoe ik het fonetisch kan opschrijven maar het zou klinken zoals: tikskrggggg
Daarna zijn de schijven geruisloos!

Beide schijven doen dit. En nu bespeur ik de laatste tijd (na 2 maand) dat ik zo nu en dan een zacht klikje hoor van de 1 van de schijven.... zo nu en dan bedoel uik 1 keer in de 4 uur ofzo...

Ik krijg geen SMART error meldingen of iets dergelijks

Heb ik nou slechte schijven of hoort dit bij dit type/merk/capaciteit??

[ Voor 3% gewijzigd door Smarty77 op 29-12-2005 12:01 ]

• Smarty77
Slaat Windows vast op dat scherm (doet je numlock het nog??) Ik heb dit wel eens gehad met een installatie van XP (die al een aantal maanden vervuild was) ik kon toen via alt-tab wel op het login komen (hij zat dus niet vast maar het dialoog scherm was weggevallen)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen last van overmatig geluid gehad tot dusver.

Maar ik heb dus de IDE versie niet de SATA...
Ik gebruik ook geen RAID. De Promise Ultra 100 TX2 controller gebruik ik al een paar jaar en heeft tot op heden prima dienst gedaan. Ik heb er 3 schijven aanhangen.

Een Maxtor (voorheen twee).
Een WD
en nu dus een Hitachi (op plaats van voormalige Maxtor bootdisk).

Ik heb geen wijzigingen in mijn bios aangebracht omdat ik ervan uitging dat de bootsequence verder gelijk zou blijven. Ook het aantal partities op de oude en nieuwe disk zijn gelijk. Mijn C partitie is 20GB groot dus dat zou ook geen probleem mogen zijn lijkt me.

Als ik de Hitachi als USB disk aan mijn systeem hang werkt alles prima... (Dan boot ik van de oude Maxtor).

In welke richting zou ik dit moeten zoeken??

-- Navarht

• Smarty77
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:03:
Ik heb geen last van overmatig geluid gehad tot dusver.

Maar ik heb dus de IDE versie niet de SATA...
Ik gebruik ook geen RAID. De Promise Ultra 100 TX2 controller gebruik ik al een paar jaar en heeft tot op heden prima dienst gedaan. Ik heb er 3 schijven aanhangen.

Een Maxtor (voorheen twee).
Een WD
en nu dus een Hitachi (op plaats van voormalige Maxtor bootdisk).

Ik heb geen wijzigingen in mijn bios aangebracht omdat ik ervan uitging dat de bootsequence verder gelijk zou blijven. Ook het aantal partities op de oude en nieuwe disk zijn gelijk. Mijn C partitie is 20GB groot dus dat zou ook geen probleem mogen zijn lijkt me.

Als ik de Hitachi als USB disk aan mijn systeem hang werkt alles prima... (Dan boot ik van de oude Maxtor).

In welke richting zou ik dit moeten zoeken??

-- Navarht
De nieuwe schijf/partitie als active markeren via F-disk zou misschien de oplossing zijn.... ??? :?

Verwijderd

Topicstarter
Smarty77,

Hij slaat vast op het scherm waar je normaal je login icoontjes krijgt (root / user/ etc).
Die icoontjes krijg ik dus niet te zien. Alt tab werkt niet.

Met exact dezelfde image start mijn oude Maxtor wel goed op. Zelfs op fysiek dezelfde kabel...

-- navarth

Verwijderd

Topicstarter
Schijf (C-partitie) is uiteraard als active primary ingesteld ;)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Smarty77 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:57:
[...]

Nou komt ie dan... Ik heb 2 hitachi (gezondheid) 250 Gb schijven maar dan in raid opstelling SATA

Nu doen deze schijven van het begin even een ratel bij het opstarten, ik heb geen idee hoe ik het fonetisch kan opschrijven maar het zou klinken zoals: tikskrggggg
Daarna zijn de schijven geruisloos!

Beide schijven doen dit. En nu bespeur ik de laatste tijd (na 2 maand) dat ik zo nu en dan een zacht klikje hoor van de 1 van de schijven.... zo nu en dan bedoel uik 1 keer in de 4 uur ofzo...

Ik krijg geen SMART error meldingen of iets dergelijks

Heb ik nou slechte schijven of hoort dit bij dit type/merk/capaciteit??
Dit is normaal, schijfcalibratie is dit. Heb ik ook met mijn T7K250 160GB. Heb namelijk Hitachi daarvoor gebeld en met een emailtje hebben ze mij dit volkomen duidelijk gemaakt ;).

• Smarty77
The__Virus schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:16:
[...]

Dit is normaal, schijfcalibratie is dit. Heb ik ook met mijn T7K250 160GB. Heb namelijk Hitachi daarvoor gebeld en met een emailtje hebben ze mij dit volkomen duidelijk gemaakt ;).
Nou daar ben ik dan blij om! En dat tikje zal misschien ook wel de bekende calibratie nul punt nog wattes zijn!

Ik zal die feature tool eens even laden kijken of alles op full speed/performance staat... Lawaai maakt niet zoveel uit ik vind snelheid het belangrijkste, ik kan toch niet echt helemaal zeggen dat dit zo vooruit is gegaan met de raid 0 opstelling!
Pagina: 1