Wat te kopen: ATI X800 of X1600

Pagina: 1
Acties:

• superempie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-07 23:40
Omdat ik er zelf weinig verstand van heb, hier mijn vraag.

Ik wil een nieuw systeem kopen en heb alles al voor elkaar, maar de grafische kaart geeft me nog wat hoofdbrekens.
Ik zoek een kaart van max. 175 euro en nu is mijn oog gevallen op een X800 GTO 256mb of een X1600 Pro met 256 of 512mb.
Degenen die ik gezien heb zijn Sapphire's en zijn te koop bij Salland Automatisering.

Het gaat mij erom dat ik met die kaart lekker kan gamen. Op dit moment speel ik veel Battlefield 2, maar in de toekomst zullen er vast meer spellen bijkomen.
Kan iemand van jullie mij vertellen wat nou precies het verschil is en wat mij het meeste waar voor m'n geld oplevert?

Tnx!

Trust the force Luke, you always hit something

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• superempie
Tnx, heb ff gekeken, maar geeft me nog niet direct een idee wat ik zou moeten halen, daar de 2 kaarten die ik noemde er niet bij staan.
In ieder geval bedankt voor de link!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Dan zal ik je zeggen dat 175 euro een slechte grens is. Ga dan lager en accepteer dat je niet hoger kan als 1024x768 in de nieuwste games óf (en dat is mijn advies) ga op de 200 euro grens zitten en koop een Ati Radeon X800pro. Deze kaart heb ik ook en ik ben er dik tevreden mee als gamer. Ik game op 1600x1200 en dat is leuk.

Zoiets noemt men prijs/kwaliteit(snelheid) verhouding en die ligt nu rond de 200 euro (X800pro-XL tegen 6800gt)

PS: Het is slechts een advies wat ik je geven mag, maar als echte tweaker en wel een nederlandse wil je het meeste waar voor je geld.

Ik zou dolgraag een 7800GTX kaart willen hebben, maar ik wacht nog een tijdje tot beide lijnen (prijs/prestatie) elkaar naderen.

[insert]

Of je nu gamed op de hoogste settings zoals Ultra of Highest of dat je gamed op medium/high; het verschil is haast niet waarneembaar on acceptabel weinig, maar de framerate gaat drastisch omhoog en het geheugengebruik daalt drastisch. Dan zijn geintjes zoals Anti-Aliasing en Anisotrophic filtering meer waard dan dan iets mooiere blaadjes aan een boom.
UT2004: 1600x1200: Normal en high settings. Geen highest of ultra. Shadows disabled.
LOTRBFME: 1280x960: Lage/medium settings en het spel ziet er nog fantastisch uit, maar wel zeer speelbaar bij grote mappen met veel, veel units.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 12:32 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:21:
Dan zal ik je zeggen dat 175 euro een slechte grens is. Ga dan lager en accepteer dat je niet hoger kan als 1024x768 in de nieuwste games óf (en dat is mijn advies) ga op de 200 euro grens zitten en koop een Ati Radeon X800pro. Deze kaart heb ik ook en ik ben er dik tevreden mee als gamer. Ik game op 1600x1200 en dat is leuk.

Zoiets noemt men prijs/kwaliteit(snelheid) verhouding en die ligt nu rond de 200 euro (X800pro-XL tegen 6800gt)

PS: Het is slechts een advies wat ik je geven mag, maar als echte tweaker en wel een nederlandse wil je het meeste waar voor je geld.

Ik zou dolgraag een 7800GTX kaart willen hebben, maar ik wacht nog een tijdje tot beide lijnen (prijs/prestatie) elkaar naderen.

[insert]

Of je nu gamed op de hoogste settings zoals Ultra of Highest of dat je gamed op medium/high; het verschil is haast niet waarneembaar on acceptabel weinig, maar de framerate gaat drastisch omhoog en het geheugengebruik daalt drastisch. Dan zijn geintjes zoals Anti-Aliasing en Anisotrophic filtering meer waard dan dan iets mooiere blaadjes aan een boom.
UT2004: 1600x1200: Normal en high settings. Geen highest of ultra. Shadows disabled.
LOTRBFME: 1280x960: Lage/medium settings en het spel ziet er nog fantastisch uit, maar wel zeer speelbaar bij grote mappen met veel, veel units.
vervang die 6800GT maar door een 6800GS (opvolger van, beter te krijgen en goedkoper), te halen vanaf 180 euro

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• superempie
Ok, we zijn al weer een stapje in de goede richting aan het gaan :-)
Hoe zit dat eigenlijk bij ATI met XT, XL, Pro, GT, GTO etc?
In welke volgorde qua snelheid/kwaliteit moet ik dit plaatsen?

Eventueel budget omhoog van 175 naar 200 is geen probleem, maar duurder wordt me te gek.

Verwijderd

Empie2K5 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:09:
Ok, we zijn al weer een stapje in de goede richting aan het gaan :-)
Hoe zit dat eigenlijk bij ATI met XT, XL, Pro, GT, GTO etc?
In welke volgorde qua snelheid/kwaliteit moet ik dit plaatsen?

Eventueel budget omhoog van 175 naar 200 is geen probleem, maar duurder wordt me te gek.
Van snel naar langzaam: XT - XL - Pro - GT/GTO

ATi heeft geen GT kaarten...

De X800 XL was toen hij geintrocudeerd werd goedkoper en senller dan dan bv de X800 Pro, toen zei iedereen: XL, goedkoper en sneller. Nou is de XL niet veel in prijs gezakt tegen over de X800 / X850 Pro's gezakt, en zijn de Pro's weer goedkoper en bijna net zo snel...

Of zo iets dan, gewoon even naar wat benchmarks kijken en aan de hand daarvan een kaart kiezen die het meeste bied voor zijn geld.

Ik heb een maandje geleden een X850 Pro gekocht voor 250 Euro, en dat was ook ongeveer wat ik er voor uit wou geven, nou voor € 250 kun je echt geen betere AGP kaart krijgen dan een X850 Pro. Helaas zijn de X850 Pro's van Connect 3D niet meer leverbaar, en heb je er nu pas een voor € 275.
Ja voor PCI-e heb je er al voor € 200

• superempie
Is dit iets: Asus Extreme AX850PRO/HTDV ?
Denk dat ik daar wel mee uit de voeten kan

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:36:
[...]

Van snel naar langzaam: XT - XL - Pro - GT/GTO

ATi heeft geen GT kaarten...

De X800 XL was toen hij geintrocudeerd werd goedkoper en senller dan dan bv de X800 Pro, toen zei iedereen: XL, goedkoper en sneller. Nou is de XL niet veel in prijs gezakt tegen over de X800 / X850 Pro's gezakt, en zijn de Pro's weer goedkoper en bijna net zo snel...

Of zo iets dan, gewoon even naar wat benchmarks kijken en aan de hand daarvan een kaart kiezen die het meeste bied voor zijn geld.

Ik heb een maandje geleden een X850 Pro gekocht voor 250 Euro, en dat was ook ongeveer wat ik er voor uit wou geven, nou voor € 250 kun je echt geen betere AGP kaart krijgen dan een X850 Pro. Helaas zijn de X850 Pro's van Connect 3D niet meer leverbaar, en heb je er nu pas een voor € 275.
Ja voor PCI-e heb je er al voor € 200
GT is er wel, die is langzamer dan de GTO

als die Pro 200 euro kost wel, duurder dan niet, kan je beter voor de 6800GS gaan (kan je zoizo al beter, die heeft SM3.0,is beter in OpenGl en is goedkoper)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
koop een 6800LE en met een beetje geluk kan je um unlocken :) dat is pas waar voor je geld

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BlackJack schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:08:
koop een 6800LE en met een beetje geluk kan je um unlocken :) dat is pas waar voor je geld
een 6800LE op PCI-E en unlocken? dat kan niet... verder zijn die dingen op AGP te duur geworden

Verwijderd

Empie2K5 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 14:38:
Is dit iets: Asus Extreme AX850PRO/HTDV ?
Denk dat ik daar wel mee uit de voeten kan
yep goede kaart :) het schijnt zelfs de de agp versie te unlocken is naar 16 pipes en heb je in feite een x850xt :)

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 16:50:
[...]

yep goede kaart :) het schijnt zelfs de de agp versie te unlocken is naar 16 pipes en heb je in feite een x850xt :)
En jammergenoeg hebben we het over PCI-e :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Aangezien topicstarter zelf niet uit de vraag komt welke GPU hij / zij moet aanschaffen lijkt me unlocken (met verlies van garantie en mogelijk veel problemen (de geunlockte 9800Pro's gaan veel nu kapot) niet echt een optie.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Renegade! schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:10:
[...]

En jammergenoeg hebben we het over PCI-e :)
dan blijft het toch nog steeds een goede kaart :)

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:12:
[...]

... verder zijn die dingen op AGP te duur geworden
Nu je het zegt...1 a 2 maanden geleden eentje gekocht voor €120, nu staat precies dezelfde in de pricewatch voor €230. Weet iemand wat de oorzaak hiervan is?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

BlackJack schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:47:
[...]

Nu je het zegt...1 a 2 maanden geleden eentje gekocht voor €120, nu staat precies dezelfde in de pricewatch voor €230. Weet iemand wat de oorzaak hiervan is?
Schaarste aan AGP kaarten misschien? De meeste bedrijven droppen AGP helemaal op dit moment.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• superempie
Ik heb de Asus Extreme AX850PRO/HTDV maar besteld om m'n systeem compleet te maken. Heb goede ervaringen met Asus, dus ga er vanuit dat het net zo goed werkt als hun mobo's.
Dat unlocken zie ik wel als ik het nodig heb, zal altijd beter zijn dan m'n 9800pro die ik nu heb.

Iedereen bedankt voor de tips & reakties en alvast een goed 2006!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-08 07:21

Steffy

Ayreonaut

6800GS zoals hier eerder boven genoemd werd, goedkoper kaart met enorm goeie prestaties, voor ronde de 180 te krijgen en heel fijn kaartje, de ATI kaarten komen in Benchmarks nog redelijk mee maar uit verschillende tests blijkt bij gamen de prestaties behoorlijk in te zakken, vooral een X1600 is weggegooid geld want die kaart is echt zo traag als dikke stront in games.

6800 GS of een 7800 GT is beste keuze, vooral de X8x00 serie heeft geen SM3.0 ook al eerder gezegd. En is gewoon iets je beter in games, prestaties zijn gewoon beter.

Verwijderd

7800 GT is geen optie gezien je budget maar een 6800 GS is volgens mij een goede kaart waar je meer in de richting van je budget komt en beter dan een 800GTO of een 1600XT.

De prijzen liggen tussen de 180 en 270, het merendeel rond de 200 wat 25 meer is dan je budget maar zeker geen weggegooid geld is. De 6800GS presteert minstens net zo goed als de GT versie en is ook goed te overclocken wat je richting ultra qua prestaties brengt.

Verwijderd

yay weer iemand geholpen :P

enne happy new year back :P

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 12:27

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

wat ik wil weten is hoegoed of hoeslecht de AVIVO in de x1000 reeks van ATI is!
Hij zou full encoding/decoding doen van mpeg4 en Hdtv!

Nvidia heeft zo geen 'chip' aanwezig zeker? Hoe doen zij HDTV decoder support?

Ik zou ok gaan voor de Asus x1600 passive! Samen met Phantom Antec passive psu moet dat zalig stil zijn :)

[ Voor 23% gewijzigd door multipasser op 13-01-2006 17:13 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Buffalo
  • Laatst online: 26-07 09:20
Wat ik even wil weten, hoe het is met bijvoorveeld de Ati x1600 kaart met 512 MB geheugen: Als je hem in je pc stopt, heb je niet meteen die 512 MB, dat klopt he??? Maar 128 MB, dat las ik ergens. Maar hoe kom je dan aan die 512 MB die je bij nieuwere spellen nodig zult hebben??

BvD

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

nooit van gehoord, het kan zijn dat hij hypermemory heeft maar die versies kan je beter links laten liggen, verder heeft een kaart als de X1600 niks aan 512MB geheugen, benut het niet

• Buffalo
GoldenSample schreef op maandag 10 april 2006 @ 10:53:
nooit van gehoord, het kan zijn dat hij hypermemory heeft maar die versies kan je beter links laten liggen, verder heeft een kaart als de X1600 niks aan 512MB geheugen, benut het niet
Maar die 512 MB is toch juist voor de toekomst? In ieder geval is de X1600 niet een heel goede keuze dus? Deze had ik gezien: Sapphire X1600 Pro 512MB, DVI, TVout, PCI-E

Ja al die benamingen zeggen me helemaal niets, dus als ik een kaart wil kopen zal ik het moeten hebben van bijvoorbeeld reviews over kaarten over ervaringen van andere gebruikers of van mensen die er echt verstand van hebben.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vergelijk de X1600 met 512MB zo: Een zware vrachtwagen met een 60pk motortje.

Je hebt gewoon niets aan 512MB als je een mid-range kaart als een X1600 of 7600GT hebt. 256MB is dan meer dan voldoende.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Buffalo
Prutz0r schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:04:
Vergelijk de X1600 met 512MB zo: Een zware vrachtwagen met een 60pk motortje.

Je hebt gewoon niets aan 512MB als je een mid-range kaart als een X1600 of 7600GT hebt. 256MB is dan meer dan voldoende.
Ik ben er ook achter gekomen dat ik een AGP kaart moet hebben, omdat ik waarschijnlijk geen PCI-E slot heb (moederbord is uit augustus 2004).

Wat zou dan dan een goede videokaart zijn voor redelijke prijs?

Verwijderd

Buffalo schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:19:
[...]

Ik ben er ook achter gekomen dat ik een AGP kaart moet hebben, omdat ik waarschijnlijk geen PCI-E slot heb (moederbord is uit augustus 2004).

Wat zou dan dan een goede videokaart zijn voor redelijke prijs?
Niet doen!

Zat in hetzelfde schuitje en het is voordeliger om een nieuw moederbord met video kaart te kopen dan om een goede AGP kaart te kopen.

Voor AGP is de enige goede kaart de 7800GS alleen is die erg duur en de 7600GT voor pci-e is veel sneller en ik meen 100 euro goedkoper!

(Werkt natuurlijk enkel als je geen nieuw geheugen/cpu hoeft te kopen!)

• Buffalo
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:29:
[...]

Niet doen!

Zat in hetzelfde schuitje en het is voordeliger om een nieuw moederbord met video kaart te kopen dan om een goede AGP kaart te kopen.

Voor AGP is de enige goede kaart de 7800GS alleen is die erg duur en de 7600GT voor pci-e is veel sneller en ik meen 100 euro goedkoper!

(Werkt natuurlijk enkel als je geen nieuw geheugen/cpu hoeft te kopen!)
Ok dat lijkt me duidelijk. Maar dan kan ik net zo goed, als ik een nieuw moederbord koop, een socket 939 bord kopen en meteen AMD 64 processor.

Wat bedoel je eigenlijk met 'Werkt natuurlijk enkel als je geen nieuw geheugen/cpu hoeft te kopen'?

Verwijderd

Buffalo schreef op maandag 10 april 2006 @ 16:01:
[...]

Ok dat lijkt me duidelijk. Maar dan kan ik net zo goed, als ik een nieuw moederbord koop, een socket 939 bord kopen en meteen AMD 64 processor.

Wat bedoel je eigenlijk met 'Werkt natuurlijk enkel als je geen nieuw geheugen/cpu hoeft te kopen'?
Kijk in mijn specs in sig. Ik had al de 3700+ voor socket 754, dus ben voor nieuw socket 754 moederbord gegeaan met wel pci-e.

Maar als je van socket A ofzo over gaat dan is een nieuwe CPU en geheugen ook nodig natuurlijk.

• Buffalo
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 17:24:
[...]

Kijk in mijn specs in sig. Ik had al de 3700+ voor socket 754, dus ben voor nieuw socket 754 moederbord gegeaan met wel pci-e.

Maar als je van socket A ofzo over gaat dan is een nieuwe CPU en geheugen ook nodig natuurlijk.
Aha, ok ik zie het, het maakt dus voor de rest niet zoveel uit of het moederbord Socked 939 of 754 is? Ik heb nu inderdaad een Socked A moederbord!

Verwijderd

Buffalo schreef op maandag 10 april 2006 @ 17:40:
[...]

Aha, ok ik zie het, het maakt dus voor de rest niet zoveel uit of het moederbord Socked 939 of 754 is? Ik heb nu inderdaad een Socked A moederbord!
Als je van Socket A overgaat dan is de keuze heel simpel: Socket 939!
En verkoop je oude onderdelen op eBay ofzo.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 17:51:
[...]

Als je van Socket A overgaat dan is de keuze heel simpel: Socket 939!
En verkoop je oude onderdelen op eBay ofzo.
of je stelt dat uit en je koopt gewoon een X1600 AGP? :) niet iedereen zwemt in het geld
maar die 512MB versies is niks, het is waarschijnlijker langzamer geheugen en is daardoor langzamer.
wat ik bedoel hij benut het niet (en in de toekomst ook niet)
als je een motor van 250PK in een fiat panda schroeft komt al dat vermogen toch nooit op de weg door de dunne bandjes...
een FX5200 met 256MB heeft toch ook geen meerwaarde vergeleken met de 128MB versie, de kaart was te langzaam om dat te benutten en is dat nu nogsteeds (nu presteerd hij ook geen ruk beter ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 10-04-2006 17:58 ]

Pagina: 1