Toon posts:

pc dood, na paar uur uit encmos clear doet ie het weer even

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Raar probleem met me pc. Loopt opeens vast en reageert nergens meer op. Zowel warme als koude herstart doen het niet. Zelfs bios wordt niet geladen, scherm blijft knipperen. Nadat ie een aantal uur uit heeft gestaan en de cmos gecleared is doet ie het weer even om vervolgens weer vast te lopen en herhaalt zich het hele probleem. Zowel ppocessor als videokaart zijn niet overcloked, fans draaien, koelers zitten er goed op. Ben beetje ten einde raad. Dacht zelf misschien aan verrotte bios-chip maar dat kan toch geen vastlopers veroorzaken? Heb gecontrolleerd op bollende condensatoren maar kan er geen ontdekken. Oververhitting lijkt ook niet het probleem te zijn. Alle nieuwste drivers geïnstalleerd.
Tot vandaag bijna nooit vastlopers gehad.
Systeem: athlon 64 x2 3800
xfx 7800 gt
2 x 1GB OCZ platinum modules
Abit an8-sli moederbord
Tagan 520 Watt
Windows Xp sp2

Verwijderd

Zou het ook kunnen dat je batterij voor de bios leeg is?

Meet dit anders even na met een multimeter

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Je hebt zeker niet wat reserve spulletjes in de buurt om wat uit te wisselen?

Krijg je ook geen error-code te horen/zien waar hij in de post hangt?
Hadden die Abit bordjes niet een speciaal feature daarvoor?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Ik heb lang geleden iets dergelijks gehad. Ik had twee PC's verbonden met een verkeerde USB-kabel.
Er kwam spanning via de USB-poort binnen en de hele bende ging hangen.
Uiteraard de PC's allebei uitgezet.
Na een uurtje was de spanning schijnbaar afgevloeid en startten ze weer op.

Ik zou dus gokken op een kortsluiting ergens in je PC.

BIOS-waarden wijzigen, wil ook nog wel eens voor rare resultaten zorgen. Je vertelt echter dat je niets overgeclocked hebt, dus ik neem aan dat dat het dan niet zal zijn.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een dergelijk probleem ben ik eens bij een nichtje van mij tegengekomen. De Pc liep steeds vast of spontane reboots, totdat hij helemaal niet op wilde starten. Als je dan de Pc een poosje uit liet staan kon je hem wel weer opstarten, waarna alles weer opnieuw begon. Uiteindelijk bleek dit aan een stervende voeding te liggen. Ik heb de voeding vervangen en het probleem bleek verholpen.

Heb je misschien nog een andere voeding om dit eerst eens te testen?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 07:07:
Ik heb lang geleden iets dergelijks gehad. Ik had twee PC's verbonden met een verkeerde USB-kabel.
Er kwam spanning via de USB-poort binnen en de hele bende ging hangen.
Uiteraard de PC's allebei uitgezet.
Na een uurtje was de spanning schijnbaar afgevloeid en startten ze weer op.

Ik zou dus gokken op een kortsluiting ergens in je PC.

BIOS-waarden wijzigen, wil ook nog wel eens voor rare resultaten zorgen. Je vertelt echter dat je niets overgeclocked hebt, dus ik neem aan dat dat het dan niet zal zijn.
Juist, controleer even als je moederbord ed nergens contact maakt met je case.
Door zulke kortsluiting liep mijn pc eerst ook wel een vast, en dan gaf je een tik, sprong je spontaan weer aan. Ff checke dus :D

Verwijderd

Misschien een kappotte HD?

Als je in windows kan komen raad ik je even aan in de windows logs te kijken daar zal je een stuk wijzer van worden.

Rechtermuisknop deze computer->Manage->Event Viewer-> en dan bij Applications of system even checken naar de errors en let vooral op de tijd.

Suc6!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 10:29 ]

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 14:01

nexhil

BAM!

ik denk ook de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Heb eindelijk een reserve pc want het ding doet nu niets meer. Moederbord al uit de kast gehaald, batterijtje vervangen. Niets, noppes. Morgen eens andere voeding erin en geheugen testen al lijkt me daar het probleem niet te zitten. Vrees dat het moederbrod het begeven heeft maar wie weet. Morgen meer.....

Verwijderd

meet je voeding eens door met een multimetertje.

probeer eens andere videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk dan een update. Blijkt dat het moederbord inderdaad dood was. Rest van de onderdelen gelukkig okay.
Alleen jammer en onbegrijpelijk dat ik van Komplett een Asus A8N-sli terug heb gekregen ter vervanging ipv de Abit AN8-Sli met zijn mooie heatpipe-oplossing. Op deze zit die irritante northbridgecooler.
Afijn, dit moederbordje gaat binenkort wel naar me zoon, koop ik de asus 32 A8n-sli. Kijken hoe die zich gedraagt onder 18 uurs belasting per dag.

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-03 22:57
Was het moederbord zomaar dood gegaan of misschien toch een brakke voeding. Zelf had ik ongeveer ook zo'n probleem maar dat bleek toch wel aan de voeding te liggen. Voedingen moeten ook met peakstroom overweg kunnen, heel belangrijk. Succes met je nieuwe bord.

Verwijderd

Topicstarter
appies schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:43:
Was het moederbord zomaar dood gegaan of misschien toch een brakke voeding. Zelf had ik ongeveer ook zo'n probleem maar dat bleek toch wel aan de voeding te liggen. Voedingen moeten ook met peakstroom overweg kunnen, heel belangrijk. Succes met je nieuwe bord.
Reden van doodgaan is niet bekend maar die Taganvoeding staat bekend als behoorlijk betrouwbaar. Pc draait weer 18 uur per dag sinds donderdag en geen vastloper gehad. Neem aan dat als het de voeding was geweest dat ie dan nu alweer kapot zou zijn. (hoop ik althans). Wat wel zo is, bedenk ik me opeens dat er nogal vaak lampen kapot springen, 2 , 3 per maand. Maar dacht dat de stekkerdoos met spanningsbeveiliging ook zulke pieken opving?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 17:50 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:40:
Eindelijk dan een update. Blijkt dat het moederbord inderdaad dood was. Rest van de onderdelen gelukkig okay.
Alleen jammer en onbegrijpelijk dat ik van Komplett een Asus A8N-sli terug heb gekregen ter vervanging ipv de Abit AN8-Sli met zijn mooie heatpipe-oplossing. Op deze zit die irritante northbridgecooler.
Afijn, dit moederbordje gaat binenkort wel naar me zoon, koop ik de asus 32 A8n-sli. Kijken hoe die zich gedraagt onder 18 uurs belasting per dag.
Had Komplett je geen Asus A8N-sli Premium kunnen toezenden, dat is namelijk de Asus fariant met heatpipe. Dat lijkt mij een betere ruil, dan een moederbord met zo'n k**** NB fan. Ik zou zeggen neem eens contact met ze op.
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:47:
[...]
Reden van doodgaan is niet bekend maar die Taganvoeding staat bekend als behoorlijk betrouwbaar. Pc draait weer 18 uur per dag sinds donderdag en geen vastloper gehad. Neem aan dat als het de voeding was geweest dat ie dan nu alweer kapot zou zijn. (hoop ik althans). Wat wel zo is, bedenk ik me opeens dat er nogal vaak lampen kapot springen, 2 , 3 per maand. Maar dacht dat de stekkerdoos met spanningsbeveiliging ook zulke pieken opving?
Een contactblok/doos met een goed overspannings filter zou inderdaad pieken in het lichtnet moeten kunnen opvangen. Als er inderdaad zoveel lampen per maand stuk gaan dan denk ik inderdaad dat er veel piekspanningen voorkomen. Woon je vlak bij een bedrijven park? Anders leg het eens voor bij je energie maatschappij. Want standaard 3 lampen per maand lijkt mij erg veel, tenzij het steeds een lamp is in dezelfde fitting, dan zou ik eens die fitting nakijken.

[ Voor 40% gewijzigd door _Dune_ op 09-02-2006 08:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Misschien iemand in de buurt met een frequentie regelaar :)

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 20:37
Ik heb ook zoiets gehad.
voeding vervangen. maakte niets uit
Video kaart vervangen: maakte ook niet uit .
bleek me AGP poort kapot te zijn. met een pci videokaart doet hij het nog prima.
aangezien jij pci-e heb weet ik niet of het daar ook aan kan liggen

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:35:
[...]

Had Komplett je geen Asus A8N-sli Premium kunnen toezenden, dat is namelijk de Asus fariant met heatpipe. Dat lijkt mij een betere ruil, dan een moederbord met zo'n k**** NB fan. Ik zou zeggen neem eens contact met ze op.

Heb meteen contact met ze opgenomen. Mocht alleen ee moederbrod van dezelfde of lagere prijs uitkiezen. Beter model met bijbetaling kon niet. Reden daarvoor was dat mijn moederbrod te oud was. (6mnd) Ik laat het nu maar zo en koop elders nu die A8N32-Sli van Asus. Lijkt me ultiem moederbrodje voor stille edoch snelle pc. Deze a8n gaat dan wel naar me zoon die niet zo'n moeite heeft met geluid.
[...]

Een contactblok/doos met een goed overspannings filter zou inderdaad pieken in het lichtnet moeten kunnen opvangen. Als er inderdaad zoveel lampen per maand stuk gaan dan denk ik inderdaad dat er veel piekspanningen voorkomen. Woon je vlak bij een bedrijven park? Anders leg het eens voor bij je energie maatschappij. Want standaard 3 lampen per maand lijkt mij erg veel, tenzij het steeds een lamp is in dezelfde fitting, dan zou ik eens die fitting nakijken.
Het was een contactdoos van amper 5 euro dus misschien dat daar verbetering mogelijk is. Waar haal je zo'n ding? Bij Conrad ofzo?
Pagina: 1