Printen website: content automatisch opdelen in pagina's

Pagina: 1
Acties:

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Al een tijd vraag ik mij af of het mogelijk is om wanneer ik bijvoorbeeld een pagina met een héle lange tabel heb, en dat wanneer die geprint wordt automatisch over meerdere pagina's wordt verdeeld. Een soort van 'Harde Return' in Word: zodra je CTRL+Enter gebruikt komt het automatisch op de volgende pagina voor de printer. In het kort: ik wil kunnen bepalen vanaf wanneer een rij of wat dan ook op een volgende pagina moet worden geprint.

Ik hoop dat ik in ieder geval een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel. Ik kan het natuurlijk zo maken dat het voor mijn A4 printer zo is dat ik de tabel zoveel rijen meegeef dat het op 1 pagina past en dan een bepaalde ruimte op de website leeglaat en dan de volgende pagina pak. Maar, dat is omslachtig en geldt alleen voor mijn printer. Zoiets kan overigens wel goed met PHP, maar daar heeft een printer weer niets mee te maken.

Met wat gegoogel is het lastig om uit te vinden wat ik wil; heb daarmee gezocht op JavaScript en printen en met die woorden gevarieerd, maar zoveel pagina's bieden ook een printversie van hun pagina, dus het lukt me niet echt gericht te zoeken.

Ik vraag me af óf het alleen al mogelijk is, en of iemand mij een duw in de richting kan geven waar ik het antwoord kan vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door SanderTje! op 29-12-2005 03:02 . Reden: Verduidelijking... ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik snap het niet echt. Een lange tabel wordt toch altijd verdeeld over meerdere pagina's?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:48
ik denk dat hij wil bepalen wanneer dat gebeurt :)

• SanderTje!
  • Niet online
consolefreak schreef op donderdag 29 december 2005 @ 02:34:
ik denk dat hij wil bepalen wanneer dat gebeurt :)
Inderdaad! Ik had het niet beter kunnen zeggen. In het kort: ik wil kunnen bepalen vanaf wanneer een rij op een volgende pagina moet worden geprint.. Als dat bij een rij kan, kan dat natuurlijk verder bij alles.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderTje! op 29-12-2005 02:54 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:23
Dat kan middels CSS, met het 'media="print"' attribuut kun je specifiek styles opgeven voor wanneer je pagina geprint wordt. Het W3C heeft zelfs een recommendation over het onderwerp, waarin met name de 'page-break-before', 'page-break-after' en 'page-break-inside' settings je zullen aanspreken :)

Regeren is vooruitschuiven

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:43

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit zul je mbv HTML en CSS op moeten lossen. Vragen daarover horen in Webdesign & Graphics.

moved

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

T-MOB: Dat was toch CSS 2.0 / 3 materiaal, en amper geïmplementeerd?

DM!

Verwijderd

Wel, ALA heeft hier onlangs een artikel over gepubliceert, en het voorbeeld werkt ook in IE 6. Eerdere versies kon ik niet testen wegens een runtime fout in ie5 (onafhankelijke versie). Maar misschien dat je daar vrede mee kan hebben ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 21:37 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

n00bslayer: Ik was bekend met het ALA artikel, maar ik dacht dat aangezien ze een PDF file maakten van het HTML bestand, maar ik hat over het hoofd gezien dat dat natuurlijk is omdat een drukker dat meer zal weerderen :P . My bad, maar mooi dat het nu iniedergeval geïmplementeerd is, ongeacht of dat eerder ook zo was...

DM!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
page-break-after werkt goed in Internet Explorer en Firefox. Prima te gebruiken, zeer gezicht.

Een andere oplossing is dat je alle content in frames zet, en dat je dan bij afdrukken 'elk frame op een aparte pagina ' kiest.

• SanderTje!
  • Niet online
Geweldig artikel van ALA! Heb het doorgenomen, wat mee gespeeld en het werkt inderdaad prima. Dank voor de input iedereen. CSS2 is inderdaad wat dit truukje kan...

Zeer grappig vind ik trouwens, maar dat terzijde, dat je op deze manier een heel boek kunt genereren, inclusief kopjes, paginanummers, etc etc.

Verwijderd

SanderTje! schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 02:44:
Zeer grappig vind ik trouwens, maar dat terzijde, dat je op deze manier een heel boek kunt genereren, inclusief kopjes, paginanummers, etc etc.
eigenlijk was dat het hele idee achter HTML: documenten maken die platform (en media) onafhankelijk zijn. Ik schrijf mijn verslagen ook niet voor niets in (x)HTML, je kunt er in automatiseren wat je wilt, en door een goede printstylesheet en een pdfprinter zo een pdf van maken. Met het juiste mime type maak je er een .doc van. Formules stop ik er zo in via MathML, en via XSL zijn inhoudsopgaves zo te genereren.
Pagina: 1