Migratie naar nieuwe server in nieuw datacenter.

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hi,

Situatie :

1. Server A staat in datacenter A
2. Sexy nieuwe server B staat in datacenter B (andere ip-adressen etc).
3. Alle domeinen+data van server A moeten naar server B in datacenter B.

Vraag:

Hoe kan ik dit het beste migreren zonder (noemenswaardige) downtime en 'verloren' mail ? En dan gaat het eigenlijk puur om het DNS / nameserver verhaal.

Heb mijn ideeën wel .. maar hoor graag wat 'best-practices' van mensen die zoiets al es gedaan hebben. Het gaat om een Fedora Core 2 (oud) server en een Centos 4.x server (nieuw) met Plesk 7.5.

Mijn migratieplan :

Ik wou het zo doen (commentaar graag):

1. Op oude server A de TTL's van de domeinen op 10 a 15 minuten zetten. En rustig 48 uur wachten totdat alle ISP caches snappen dat ze voortaan wat vaker langs moeten komen bij mijn dns server.

2. Na die 48 uur de DNS zonefiles (A/MX records) voor alle domeinen op de oude server laten verwijzen naar de nieuwe ip's (oftewel naar Server B in datacenter B ).

3. Checken of het werkt .. en dan in de WHOIS van SIDN (en .com / .it etc) de nameservers omzetten naar de nieuwe ip's waar ondertussen dezelfde zonefiles staan.

Correct zo ??

Evt. komt er nog een stap 2b) zonetransfer .. maar dat is eigenlijk niet nodig omdat ik met Plesk Migration Agent werk en de zonefiles op die manier worden overgezet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is op zich de standaardmanier inderdaad. Wat je ook kunt doen is de nieuwe server opzetten en op de oude server ports redirecten naar de nieuwe terwijl je de dns omzet. Dit kun je doen met rinetd.

rinetd opent gewoon een poort, en zodra daar een verbinding op komt open't 'ie ook een verbinding met je nieuwe server. Vervolgens stuurt 'ie gewoon alle data heen-en-weer. Geen langetermijnoplossing natuurlijk, maar het hele verhuisgebeuren is natuurlijk maar tijdelijk :) Laat dat een dagje ofzo draaien, tot je niets (noemenswaardigs) meer ziet, en je hebt 't over downtimes van seconden. Dit hoef je eigenlijk zelfs alleen maar voor je mail te doen. Die website kun je gewoon tijdelijk op twee servers tegelijk draaien. (Of is 't een heel dynamisch iets met invoer van bezoekers? Dan kan dat natuurlijk niet.)

Oh, en dit is natuurlijk niet de manier voor servers die honderden mbits aan traffic stouwen :P

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 29-12-2005 01:23 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Eerst die PSA migratie agent maar eens aan de praat zien te krijgen. Ik heb daar slechte ervaringen mee.

Mbt domeinnamen verhuizing kan je evt. ook de DNS gegevens van je nameservers aanpassen naar de nieuwe lokatie bij het SIDN e.d. Dan gaat de rest vanzelf mee.

.

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
CyBeR schreef op donderdag 29 december 2005 @ 01:20:
Dat is op zich de standaardmanier inderdaad. Wat je ook kunt doen is de nieuwe server opzetten en op de oude server ports redirecten naar de nieuwe terwijl je de dns omzet. Dit kun je doen met rinetd.
Wow ... dit rinetd geeft wel mogelijkheden !
Hiermee zou je dus de replicatie-tijd die SIDN en provider-caches nodig hebben om de nieuwe nameserver gegevens te 'leren' kunnen omzeilen. Gewoon de DNS service van de oude server redirecten naar de nieuwe.

Dus zorgen dat alle zonefiles op de nieuwe server 'correct' staan t.o.v. de nieuwe situatie. En dan poort 53 redirecten naar het IP van de nieuwe server.

Of zie ik dit nou verkeerd ? Zo sexy zal het toch niet kunnen zijn he !

[ Voor 16% gewijzigd door BoXie op 30-12-2005 03:17 ]