[CM] Monteren van slimline drive in custom behuizing

Pagina: 1
Acties:
  • 887 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06
Zoals ik al in verscheidene topics heb zitten vertellen ben ik bezig met het ombouwen van een receiverbehuizing tot HTPC. Ik heb inmiddels alle hardware in huis en de kast vordert goed (er komt wellicht nog een CiP ;) ). Ik heb voor een hoop probleempjes al een oplossing bedacht maar ik blijf een beetje stuntelen met de DVD-brander.
Er is in de behuizing geen plek voor een normale brander dus ik heb een slimline NEC ND-6650A aangeschaft. Ook heb ik de slimline -> IDE converter in huis. Maar waar ik nu mee zit is hoe ik de drive moet monteren. Er bestaan wel brackets om een slimline drive in een 5.25" slot te plaatsen, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/62f632cdcaa04bacf6db64f2d7bc81fe/full.jpg

Maar die heb ik nog niet in Nederlandse webshops gevonden. Ook die superkleine schroefjes heb ik nog nergens los te koop gezien.

Ik heb wel wat zitten prutsen met een combinatie van aluminium hoekprofielen, stoelhoekjes en antisliprubber (i.p.v. vastschroeven, leek me handig omdat je dan ook geen resonantie hebt), maar dat heeft nog niet tot een bruikbaar resultaat geleid.

Even wat fotootjes om de situatie een beetje te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2ffdf137ea51a90c70ddefeb235dc5da/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e9bf7571736f894e883b258479665fcd/full.jpg

De brander moet op ongeveer anderhalve centimeter van de bodenplaat gemonteerd worden en rondom is ongeveer 1cm ruimte...

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Wie heeft een goed idee hoe ik de drive zou kunnen monteren? Weet iemand waar ik die microschroefjes kan kopen? Hoe ver kan je die schroefjes eigenlijk in de drive schroeven zonder dat je de brander sloopt? Kent iemand een webshop die complete brackets zoals bovenstaande verkoopt?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 16:56

BJD

Die schroefjes zal je waarschijnlijk wel bij de betere ijzerhandel kunnen vinden, mischien hebben die ook wel een oplossing voor de ophanging.

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 14:57
U-profielen van alu pakken.. -> Vastlijmen aan de zijkant -> daar vervolgens draad in tappen

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 08:27
4 alu stripjes waartussen je beide zijden van de drive sandwiched.. dan dit geheel op 2 stripjes antislip spul en de u profielen erom waar je draad in getapt hebt en mbv boutjes vastklemmen in het profiel.. et voila je hebt je eigen drive rails gefabriceerd.. van de bovenzijde de drive te monteren en te demonteren..

--------------------------
- ______ alu
-
- =drive=
- ______ alu
- =rubber=
-------------------------- u profiel gemonteerd in je behuizing

Ik hoop dat je er iets mee kunt.. Succes

Omdat het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
modelbouw winkel voor radiografische toepasingen(auto boot vliegtuig)die hebben veel soorten schroeven m2,m2.5 ,
m3 heeft de ijzerboer wel dus dat zal het niet zijn.

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
voor die anderhalve meter zou je ook 2 of 3 mobo spacertjes in elkaar kunnen schroeven ;) en heb daarop leggen/lijmen.

van aluminium zou je ook een klein kastje kunnen maken die je op die spacertjes schroeft , en daarna de slimline erin schuift

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 11:52

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Ik heb een houten kast gemaakt, en daar in het frontje een rechthoek die net (maar dan ook echt net, misschien zelfs net te klein) is voor de slimline. Deze ram je daar dan in en het zit ook vast :P

Bij metaal misschien iets lastiger...

Owja, aan de achterkant iets maken om het tegen te houden zodat je het niet te ver kunt doordrukken (als je op de knopjes drukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Flapietoetoe schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:39:
voor die anderhalve meter zou je ook 2 of 3 mobo spacertjes in elkaar kunnen schroeven ;) en heb daarop leggen/lijmen.
Damn, waar haal jij je spacers :o

Zou gewoon een stukje staal/alu buigen en gaatjes erin....

Schroefjes zijn btw gewoon metrisch (m2) kan je halen in elke fatsoenlijke modelbouwwinkel

[ Voor 13% gewijzigd door SA007 op 30-12-2005 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Bedankt voor jullie hulp :)
Het project ligt even stil vanwege een verhuizing die even tussendoor komt ;) Maar ik heb wel wat aan de tips. Maareh, die microsfchroefjes, zijn die echt M2? Dat geloof ik eigenlijk niet. Ze zijn een stuk kleiner dan schroefjes voor een moederbord, 3.5" HDD, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je moet voor die schroefjes gewoon eens langs wat Computerwinkels gaan (en dan niet de Mediamarkt ofzo), uit ervaring (heb bij computerzaak op assemblageafdeling gewerkt) weet ik dat ze daar bakken vol schroefjes hebben liggen, soms gesorteerd maar meestal niet. Wellicht zitten daar een aantal schroefjes voor je tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

SA007

Moderator Tweaking
@Reinier: ja is M2, heb het zelfs getest :) (heb M2 schroeven liggen, en een slimline drive)

cd-rom is M3 btw, dat scheelt 1/3 he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145231

Reinier, je bent met exact hetzelfde bezig als ik.
volgens mij ook met hetzelfde moederbord en koeler (zalman op een asus a8n VM CSM)

ik heb alleen mijn DVD speler case (die ging ik gebruiken) gesloopt bij het passend maken voor de voeding.

mag ik vragen hoe je de backplate hebt gemaakt met die pci slots? die uitsparingen zien er wel heel strak uit zo. is het aluminium of ijzer wat je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
even offtopic:

Ik snap niet dat je een slim line dvd brander neemt, want de rest van je kast is minimaal 10 cm hoog? ( alleen die voeding al, of zijn die foto's die gemaakt zijn toen je hem ging ombouwen?)

En kan je de hele drive niet gewoon in schuim stoppen. Kan je gewoon 1 cm dik doen en dan leg je hem op de bodem van je case?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Anoniem: 145231 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:29:
mag ik vragen hoe je de backplate hebt gemaakt met die pci slots? die uitsparingen zien er wel heel strak uit zo. is het aluminium of ijzer wat je gebruikt?
Dat heb ik gewoon uit een oude ATX-kast gedremeld :) Toevallig is die backplate exact even hoog als de behuizing, dat komt echt heel goed uit!
Mielmania schreef op maandag 02 januari 2006 @ 19:07:
even offtopic:

Ik snap niet dat je een slim line dvd brander neemt, want de rest van je kast is minimaal 10 cm hoog? ( alleen die voeding al, of zijn die foto's die gemaakt zijn toen je hem ging ombouwen?)
Da's toch niet offtopic :P En heel eenvoudig: een gewone brander past niet achter het klepje dat nog op het front komt. Dat is exact dezelfde hoogte als een 3.5" slot, en daar past dus geen gewonde brander in.
Hier kan je het zien, het klepje ontbreekt hier nog, maar je kan wel inschatten dat een full size DVD-brander te hoog is. Hij komt rechts van de fancontroller:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5852801a12d287d713709916188c29c2/full.jpg

Verder iedereen bedankt voor de hulp, ik kom er wel uit denk ik, maar het kan even duren. En er komt misschien nog een CiP of CM-topic, dus dan zien we het resultaat vanzelf wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik schroef gewoon vaak spullen (walkman's, rekenmachines en dat soort kleine spullen)uit elkaar, dan kom je vanzelf dat soort schroefjes tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145231

Reinier.
al updates?
ik ben reuze benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Niet echt updates, m'n HTPC-in-wording staat niet bij mij thuis maar bij m'n moeder :'( Ik ben nog aan het bedenken wat ik het beste kan doen, ik heb zelf gewoon te weinig plek om aan het ding te klussen en ik kom niet elke dag bij m'n moeder langs.
Dit is het laatste wat ik eraan gedaan heb: ik had de achterplaat verkeerd gezaagd ;) en echt stevig was hij toch al niet vanwege alle gaten voor de connectoren. Dus ik ben aan de slag gegaan met aluminium profieltjes wat een stuk steviger is (en mooier, maar je ziet de achterkant toch niet).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5c9ecafbcba32e4d5b7b4a716747d7d4/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/623f2245391e86a693e047f539a5a774/full.jpg

Foto's zijn trouwens al ruim een maand oud :/
Pagina: 1