paella schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:00:
[...]
WMF is 1 van de weinige soorten bestanden die niet op extensie worden aangeroepen, maar op de inhoud (net als bij mac zeg maar). dus welke extensie ook gebruikt wordt, in principe kan het nog steeds kwaad.
Dat is ook niet "the point".
Veel virusscanners scannen allang niet meer uitsluitend executables. Als voorbeeld neem ik Trend. Die hebben 3 modi waarin je kan scannen: Alle extensies, door de gebruiker opgegeven extensies en "Smart-scan" (Default). Smart-scan scant alle extensies die in de DAT files beschreven staan. De WMF exploit staat al enige tijd in de dat files en derhalve scant Trend de bestanden waar dit in voor kan komen.
Mocht de WMF exploit door de virusscanner genegeerd worden dan wordt de exploit actief. Tenzij er heel heftige veranderingen worden aangebracht is het eerste wat de exploit doet een bekende backdoor downloaden en trachten te starten. Dat lukt 'm gewoon niet, de virusscanner zal de backdoor herkennen en deleten/cleanen.
Voorbeeld van 1 van de varianten: (This wmf will download and execute a .vbs file which is detected as trojan-Downloader.VBS.Psyme.br which in turn will download an Sdbot. The IRCBot is detected as Backdoor.Win32.SdBot.gen)
Ja, door de bekende varianten aan te passen kan je de virusscanner omzeilen maar dit is niet anders dan met de huidige virussen.
Ik ga maar eens een gedurft standpunt innemen: hoewel het probleem nogal slordig is denk ik dat het een storm in een glas water is.
Dag 7 of 8 dat de exploit in het wild rondzwerft en kijk eens naar de poll op
http://isc.sans.org/poll.php
Have you been impacted by the WMF vulnerability?
11 % =>Yes. A system in my company/household got infected
10 % =>Antivirus or other defenses blocked the exploit
78 % =>No. I have not seen an exploit yet.
Waarom dan gerenommeerde security experts adviseren om de patch te installeren en het gevoel geven dat dit de nieuwe red alert is snap ik echt niet. Secunia omschrijft het als extremely critical. Een omschrijving die ze normaliter uitsluitend geven aan remotely exploitable vulnerabilities, wat dit absoluut niet is.
[
Voor 37% gewijzigd door
Verwijderd op 04-01-2006 12:19
]