Toon posts:

WMP - Haperend geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb de FAQ doorgelezen, via Google gezocht, de geschiedenis van dit forum doorgeploeterd, maar aangezien ik geen bevredigende oplossing voor m'n probleem kon vinden lijkt een nieuw topic me gerechtvaardigd.

Een maandje terug kreeg ik een nieuwe pc: 3,0Ghz, 512Mb werkgeheugen. Snel zat, prima ding.

Ik heb echter één probleempje: ik heb Windows XP, en Windows Media Player 10 voor de muziek. Het probleem is dat het geluid erg begint te stotteren en haperen, wanneer ik andere dingen gebruik. Als ik bijvoorbeeld een muziekje op heb staan via WMP10 (heb WMP9 en NeroMediaPlayer ook al geprobeerd, geen resultaat) en dan bijvoorbeeld Microsoft Word open, begint de muziek enorm te haperen en stotteren. Wanneer Word eenmaal geopend is, gaat het wel weer. Als ik dan naar een andere site surf (laten we zeggen: teletekst.nos.nl) dan hapert en stottert het geluid weer, net zolang tot de site geladen is. Knap irritant, wanneer je hier een mooie subwoofer hebt staan en een veelvoud aan kleine satellietboxjes.

Ik krijg echter het idee dat het niet alleen aan WMP ligt. Wanneer iemand zich via MSN aanmeldt bijvoorbeeld, en net m'n virusscaner bezig is met een update, komt er ook zo'n 'gesmoord' en haperend geluid van MSN.

Misschien dat het met de verdeling van het werkgeheugen te maken heeft; ik heb geen flauw idee. Elk advies is welkom, en ik zal alles proberen.

Bij voorbaat dank,
Pinarello :)

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Kijk eens in je taskmanager (taskmgr) of er misschien processen bij zitten die veel geheugen claimen. :) Welke AV gebruik je overigens? Is je Windows installatie ook up-to-date?

Signature

Verwijderd

Topicstarter
De Windows-installatie is helemaal up-to-date.

Misschien best erg, maar wat AV's zijn: geen flauw idee. In ons vakjargon zijn dat Algemene Voorwaarden, maar ik ga er vanuit dat je dat niet bedoelt :P

Ik heb een screenshotje gemaakt van m'n taskmgr, ik heb geen flauw idee of ze juist wél of geen veel geheugen gebruiken: http://img.photobucket.com/albums/v640/logostig/tskmgr.jpg

edit: bij het screenshot maar even m'n achternaam verwijderd steeds. Lijkt me niet erg belangrijke info :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 21:41 ]

Verwijderd

Heb je toevallig de nForce IDE drivers geinstalleerd? Deze willen nogal eens voor problemen zorgen. Denk aan programma's die het hele systeem opeisen, zonder CPU gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik vragen wat nForce IDE-drivers zijn? Ik heb recentelijk wel Java geïnstalleerd, en QuickTime staat er nog steeds op. RealPlayer heb ik al weer gedeïnstalleerd.

Verwijderd

Als je een nforce moederbord hebt, dan kan je nvidia's nforce drivers installeren. Deze vraagt bij installatie of je ook de IDE drivers wilt installeren. Deze hebben bij mij altijd het probleem gegeven dat programma's (ik denk dus de schijfbewerkingen) de computer helemaal vastzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, zo. Ik begrijp het. Dankje voor de uitleg, maar mijn moederbord is eentje van Asus: een Asus P5P800S volgens de bestelbon. :)

Verwijderd

Dat hij door Asus gemaakt is, wil niet zeggen dat hij geen nforce chipset gebruikt. Ik gebruik zelf een Asus A8N nforce4 moederbord.

Ik heb even gezocht op Asus P5P800S. Het is een Intel moederbord. nVidia doet alleen AMD, dus je zit goed.

Verwijderd

Topicstarter
Prima, daar zal het dus niet aan liggen. Heb je ook enig idee wat nog een andere mogelijkheid zou kunnen zijn?

Verwijderd

AV is AntiVirus. Gebruik je die, en zo ja, welke?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Anti Virus ja, McAfee 2005 om precies te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Komt er nog anyone met de briljante ingeving die mij van m'n grammafoonplaat-kwaliteit geluid afhelpt? :P

Verwijderd

Heb je een te klein (edit:)of te veel gefragmenteerd virtueel geheugen? Dit kan voorkomen als je schijf bij het aanmaken van de pagefile te vol zit, of als het gewoon verkeerd ingesteld is. Kijk even bij 'Advanced' van Systeem (te vinden in je control panel).

Er kan ook iets mis zijn met je geluidskaart/drivers. Probeer die eens opnieuw te installeren. Of misschien brakke codecs geinstalleerd? Een codec pack geeft bijvoorbeeld gegarandeerd problemen. Je kan beter gewoon MPC (Media Player Classic) + ffdshow installeren. Die combinatie speelt nagenoeg alles zonder problemen af (behalve Quicktime en Real).

Je kan dus ook proberen iets anders dan WMP te gebruiken. Het heeft mij nog nooit van enige kwaliteit kunnen overtuigen. Alternatieven zijn Winamp, Media Player Classic, VideoLan Client.

MPC: meuktracker: Media Player Classic 6.4.8.7
VLC: meuktracker: VLC media player 0.8.4a
Winamp: meuktracker: Winamp 5.12

ffdshow: meuktracker: ffdshow 2005-11-29
Quicktime alternative: meuktracker: QuickTime Alternative 1.54 & 1.66
Real alternative: meuktracker: Real Alternative 1.46

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan!

Ik heb bij 'Advanced' van Systeem gekeken. Het lijkt me allemaal wel okay, maar aangezien jij hier ongetwijfeld meer verstand van hebt dan ik, heb ik hier even een screenshotje van gemaakt. Aan jou de vraag of je wilt beoordelen of het volgende een beetje koosjer is: http://img.photobucket.co...stig/VirtueelGeheugen.jpg

Ik heb MPC en ffdshow al geïnstalleerd. Heerlijk eenvoudig, ik ga het zeker blijven gebruiken, maar het probleem van het stotterende geluid is nog niet verholpen.

Er kan iets mis zijn met m'n geluidskaart/drivers. Herinstallatie van de geluidskaart klinkt als een aantrekkelijke optie. Volgens mij is m'n geluidskaart van SoundMax Digital Audio. (de bestelbon geeft weer dat de geluidskaart 'on board' is, wanneer ik via Configuratiescherm en Geluiden en Audioapparaten naar Geluid ga, staat SoundMax als standaardapparaat). Echter, in de veelheid aan meegeleverde cd-roms zit geen enkele van SoundMax.

Wanneer ik naar 'Deze Computer' ga, vervolgens naar 'Lokaal Station C', dan naar 'Program Files', dan naar 'Analog Devices', zie ik een map 'SoundMAX' staan. Als ik hier op klik zie ik een icoontje waar ik het volgende mee kan: Remove Program for Windows 2000 Drivers.

Aangezien ik geen CD-Rom van SoundMax heb aangetroffen durf ik dit niet aan, stel je voor dat ik iets deïnstalleer wat later niet te herstellen is. Ik heb Windows XP, zou er misschien enige wrijving kunnen zitten met dat Windows 2000 Drivers?

Verwijderd

Graag gedaan hoor! ;)

Het virtueel geheugen ziet er goed uit. Je hebt VEEL ruimte vrij! Dat is uiteraard goed. En je pagefile is 1.5 maal je fysieke geheugen. Dat klopt ook.

Zet je virusscanner eens uit. Sommige zijn erg agressief. Als dat het probleem blijkt te zijn kan je overwegen om niet real-time te scannen, maar bijvoorbeeld elke vrijdag op een bepaalde tijd. Hierdoor loop je iets meer risico (namelijk, tot elke scan) maar je wint wel de performance die je nodig hebt.

Ik zou ook zeker je drivers opnieuw installeren. Onder het motto 'zoekt en gij zult vinden':
http://www.google.com/search?q=intel+P5P800S+drivers

Dit bracht mij tot:
http://support.asus.com/d...x?product=1&model=P5P800S
De site van Asus nog wel! Mooi toch dat fabrikanten hun drivers op internet zetten! :)
Ik gok dat je de SoundMAX Audio logo driver Version 5.12.01.3665 moet hebben voor Linux / Win98SE / WinME / WinNT / Win2K / WinXP.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig geweest om de drivers opnieuw te installeren, maar aangezien ik nu helemaal geen geluid meer heb, heb ik waarschijnlijk iets radicaal fout gedaan 8)7

De door jou gegeven drivers heb ik gedownload. Vervolgens heb ik 'setup' gedaan, en in de nieuwe map die er na de 'setup' kwam, de 'Setup.exe' aangeklikt. Daarna kreeg ik het volgende gelazer: "Installatie audiostuurprogramma is mislukt. Wilt u doorgaan met de rest van de installatie?"

Vervolgens heb ik zowel 'Ja' als 'Nee' geprobeerd, beide zonder resultaat. Geen idee wat ik eventueel heb fout gedaan, misschien moeten de oude drivers op een andere manier verwijderd worden en zo ja, hoe?

Daarvoor kreeg ik al eens de vraag of ik opnieuw wilde installeren of software verwijderen. Ik heb in eerste instantie voor de optie 'opnieuw installeren' gekozen, maar aangezien dat niet werkte, heb ik ook iets van 'verwijderen' gedaan. Wanneer ik nu in m'n map SoundMAX bij Deze Computer kijk, staan er al heel wat minder pictogrammen dan eerst. Ik ging er vanuit dat dat weer goed zou komen door herinstallatie van de Drivers, maar aangezien de Installatie audiostuurprogramma mislukte, weet ik niet hoe ik nu verder moet.

Ook ben ik even met m'n Virusscan bezig geweest. Nadat ik het uitgeschakeld had, bleven de klachten (net of ik bij de huisarts zit ;)). Daar zal 't 'm dus niet aan liggen.

Bij voorbaat dank,
Pinarello (die zo langzamerhand ten einde raad is :/ )

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 13:43 ]

Verwijderd

Ok, we weten nu in ieder geval dat er iets mis is met je geluidsdrivers. Mijn ideëen zijn intussen ook aan het opraken.

Probeer nu eens
  1. je drivers te de-installeren bij bij Control Panel -> Software,
  2. SoundMax directory te verwijderen,
  3. Bij Control Panel -> Systeem -> Hardware je geluidsdrivers te deinstalleren.
  4. Nu gaan we herinstalleren: Extract de gedownloade drivers naar een bepaalde directory.
  5. Dan naar Control Panel -> Add Hardware. Hij zal gaan zoeken naar aangesloten hardware.
  6. Selecteer 'Add new hardware device' helemaal onderaan de lijst.
  7. Bij het volgende scherm kies je 'Install manually'.
  8. Dan komt er een scherm waarin je moet kiezen welk type hardware je wilt installeren. Kies daar 'Sound, video and game controllers'.
  9. Nu kom je bij een scherm waar je kan kiezen welke driver je wil installeren. Klik op 'Have Disk'.
  10. Nu Browse je naar je WinXP drivers.
Nog een ideetje: je geluidschip is onboard. Misschien staat hij wel uitgeschakeld in het BIOS van je moederbord. Kijk daar ook eens even.

Verwijderd

Topicstarter
1. Duidelijk. Bij Software staat nu niets meer dat met SoundMax of Drivers te maken heeft.
2. Duidelijk.
3. Denk dat dat ook gelukt is. Bij Hardware (onder: Besturing voor geluid, spelletjes enz.) heb ik SoundMax nu weg. Er staan onder Besturing enz. nog wel een paar audio/video-codes en 'mediabeheerapparaten'
4. Misschien zit hier de fout. Bij de gedownloade Drivers heb ik onderstaand beeld: http://img.photobucket.com/albums/v640/logostig/Drivers.jpg Ik heb alleen setup gedaan, had ik misschien ook devsetup en AEEnable moeten doen?
5. Duidelijk
6. Duidelijk
7. Duidelijk
8. Duidelijk
9. Nu zit ik bij het volgende scherm: http://img.photobucket.com/albums/v640/logostig/HaveDisk.jpg Ik kan echter niets vinden wat lijkt op 'Have Disk', of in ieder geval een Nederlandstalige equivalent daar van.

Wanneer dat lukt denk ik dat puntje 10 me ook wel lukt. Je ziet dat ik nogal veel screenshots gebruik, maar wanneer ik zoiets onder woorden probeer te brengen wordt 't toch een dikke puinzooi, uitlegtechnisch ;)

Verwijderd

Hmmm... op dat plaatje bij puntje vier ziet het er naar uit dat je de 64bits drivers hebt uitgepakt voor WinXP. Jouw processor is 32bits, en jouw Windows XP is ook 32bits. 64bits zal dus niet gaan werken. Dat zal dus de reden zijn geweest van de error.

Download nu eens deze: http://dlsvr01.asus.com/p...ket775/P5P800S/AD1888.zip
24.34MB groot.

Bij puntje 9 moet je op Bladeren klikken. De vertaling dekt de lading nog beter dan de originele taal! ;) Have disk suggereert namelijk dat je een diskette nodig hebt, wat natuurlijk niet waar is.

Maar zodra je de goede drivers hebt gedownload, kan je beter eerst even via de Setup proberen te installeren. Als dat niet werkt doen we het weer via het 10-stappen plan.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens aan. Dat zou inderdaad heel goed de fout kunnen zijn. Een diesel-auto rijdt per slot van rekening ook niet op benzine ;)

Het downloaden van de goeie drivers gaat niet mega-snel, maar dat maakt niet uit. Wanneer ze binnen zijn ga ik er direct mee bezig, en zal ik zo snel mogelijk het eventuele resultaaat en/of eventuele problemen posten hiero :)

Verwijderd

Topicstarter
Feest, ik heb weer fatsoenlijk geluid! :*)

Remco56, enorm bedankt voor al je hulp! _/-\o_

Verwijderd

Graag gedaan. Veel succes met je pc verder. :)
Pagina: 1