[TV-out] Cloning op 2 verschillende resoluties

Pagina: 1
Acties:

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 13:49
Hallo,

Ik heb een vraag ivm cloning via tv-out. Ik heb de tv aan de pc hangen via een S-Video en 3,5mm tulip audio cable en een SCART blokje. Alles werkt naar behoren, muv één ding.

Zodra ik in Windows kom, dan valt er een deel van het beeld buiten het scherm, omdat de resolutie van het scherm 1280x1024 is, en het 2e beeldscherm (Standaardmonitor, in Windows) maximaal tot 1024x768 kan. Daardoor moet ik op mijn monitor steeds terugschakelen naar 1024 als ik bijvoorbeeld een DVD wil kijken. Dit is inmiddels heel erg irritant aan het worden, dus vroeg ik me af of er iets aan te doen is.

Als tijdens het booten van de pc komt er beeld op de tv. Hieruit kan ik volgens mij concluderen dat mijn videokaart hardwarematig de beelden naar de vga/dvi en tv-out uitgang stuurt, aangezien er dan nog geen drivers zijn geladen. Interessant detail is dat alles dan wel op het scherm van de tv past. Zou dit dan komen doordat a) de resolutie tijdens het booten lager is dan 1024? of b) het ingebouwde hardwarematige cloning device automatisch de juiste grootte pakt?

In het eerste geval: is er een manier om Windows zo gek te krijgen om het beeld van 1280x1024 pixels als het ware te verkleinen naar 1024? Of een manier om de tv een hogere resolutie dan 1024 te laten pakken?

In het tweede geval: Hoe kan ik ervoor zorgen dat de windows/nvidia drivers zich niet met het tweede beeldscherm bemoeit, en het clonen achter de rug van Windows om gebeurt?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Mijn videokaart is overigens een XFX Geforce 5900XT.

[ Voor 2% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-12-2005 19:07 . Reden: Specs toegevoegd ]

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
• Clonen kan niet op verschillende resoluties
• Een TV-out chip heb ik nog nooit hoger dan 1024x768 zien gaan (en ik geef je nog minder kans bij een consumentenkaart als een 5900XT, misschien proffesionele kaarten, maar die zullen niet zo'n simpel TV-outje gebruiken)
• Het bootscherm gaat inderdaad buiten de nVidia drivers om
• De resolutie van het bootscherm is lager dan 1024x768 (iets van 720x480 ofzo)

[ Voor 37% gewijzigd door OnTracK op 28-12-2005 19:11 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

wat je kan proberen is om je video scherm niet te laten klonen je video feed gewoon fullscreen op je tweede monitor (tv) laten zien is toch niet zo'n groot probleem (heb overigens al jaren ati dus weet niet hoe moeilijk/makkelijk dat in nvidia drivers gaat).

weet iemand nog een leuke signature?

• HarmoniousVibe
Dus ik kan niet mijn TFT op z'n native resolution laten staan en toch de volledige film bekijken via de TV? Eigenlijk wel een beetje raar... In een aantal topic (search) hadden ze het overigens wel over een overlay functie die in nVidia kaarten zou zitten, speciaal voor als je alleen maar films wilde kijken via de tv. Deze heb ik echter niet kunnen vinden. Iemand een clue?

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 13:39
LB06 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 19:16:
Dus ik kan niet mijn TFT op z'n native resolution laten staan en toch de volledige film bekijken via de TV? Eigenlijk wel een beetje raar... In een aantal topic (search) hadden ze het overigens wel over een overlay functie die in nVidia kaarten zou zitten, speciaal voor als je alleen maar films wilde kijken via de tv. Deze heb ik echter niet kunnen vinden. Iemand een clue?
k heb dit toevallig net een paar dagen geleden zelf gedaan :)
Ga op het bureaublad naar eigenschappen dan naar de tab instellingen. Daarna op de knop geavanceerd . Dan naar de tab waar t type van je vid op staat (bij jou 5900XT denk ik) dan in het zijmenutje naar volledig scherm video. Dan moet je de drop down waarbij staat Volledig scherm-apparaat op automatische selectie zetten. Dan werkt het geloof ik.

LinkedIn
BlackIntel

• OnTracK
Dat klopt, als je inderdaad alleen maar video op je TV wil kijken kun je dat gebruiken. Bij nVidia het het "full screen video", en staat het bij Display Properties -> tab: Settings -> Advanced -> tab: [je videokaart] -> Full Screen Video
en dan onder "Full Screen Device", "Auto select" kiezen. (eventueel "track overlay rotation" aanzetten. Dan is je fullscreen video altijd op het scherm waar je kleine video-venster niet staat.)

Dan moet je dus niet clonen

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-07 12:58
alternatief kun je dualview gebruiken. Dan wordt je beeld niet gekloond maar de desktop wordt als het ware verlengd. Dat ondersteund wel verschillende resoluties en is heel relaxed zolang beide schermen in je gezichtsveld zitten.
Ik vind de drivers van Nvidia op dat gebied namenlijk niet erg sterk en regelmatig openen programma's op de verkeerde monitor, wat niet relaxed is als deze beneden staat :(.

• HarmoniousVibe
OnTracK schreef op woensdag 28 december 2005 @ 19:25:
Dat klopt, als je inderdaad alleen maar video op je TV wil kijken kun je dat gebruiken. Bij nVidia het het "full screen video", en staat het bij Display Properties -> tab: Settings -> Advanced -> tab: [je videokaart] -> Full Screen Video
en dan onder "Full Screen Device", "Auto select" kiezen. (eventueel "track overlay rotation" aanzetten. Dan is je fullscreen video altijd op het scherm waar je kleine video-venster niet staat.)

Dan moet je dus niet clonen
Bedankt, ik zie hem nu staan, maar wat moet ik dan kiezen behalve cloning? Ik kan kiezen uit spannen, dualview, cloning en één scherm. :?

Dualview is geen optie, vanwege dezelfde reden als die van de poster hierboven.

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-12-2005 20:33 . Reden: Aanvulling ]

• OnTracK
Toch echt Dual View, en daarbij: Applicaties openen niet "willekeurig" op een scherm...

Als iets voor het eerst geopend worden zal dat op het primaire scherm gebeuren. Daarna zal het altijd geopend worden waar je het laatste scherm -- van die applicatie -- de vorige keer sloot. Spellen e.d. zullen altijd op het primaire scherm geopend worden.

"Full Screen Video" zal, afhankelijk van de instelling, altijd op het secundaire scherm getoond worden. Óf, als je dat ingesteld hebt, op het scherm waar het originele afspeelvenster níet staat. Je zult merken dat je na een tijdje prima kunt voorspellen waar een venster zal openen. En als je bepaalde applicaties altijd op dezelfde schermen gebruikt, ze ook altijd op dezelfde schermen geopend worden.

Als alternatieve oplossing kun je no UltraMon gebruiken, daar een keyboard shortcut aan toevoegen voor "verplaatst de applicatie naar het andere scherm".
Zodra je merkt dat hij op het verkeerde scherm staat: Shortcut-key, sluiten, opnieuw openen. Voortaan zal hij áltijd openen op dit scherm (tenzij je een laatste venster van deze applicatie weer op het ándere scherm sluit.

Verder, als je alléén maar video op je TV wil kijken, kun je bij Dual View ook forceren dat álle applicaties op de primaire monitor geopend worden, en dat "Full Screen Video" op het secundaire scherm gebeurd.

[ Voor 3% gewijzigd door OnTracK op 28-12-2005 23:27 ]

• HarmoniousVibe
Bedankt! DualView icm full screen video werkt nu. Het irritante is alleen dat, wanneer een video eenmaal is gemaximaliseerd op de TFT, deze gemaximaliseerd moet blijven. Anders krijg je op de Tv een heel klein beeld. Terwijl je normaal zelfs de media player kunt minimaliseren en lekker verder browsen. Ideaal! Weet iemand een oplossing voor deze quirk?

Pagina: 1