Partitie externe HD beschadigd door windows defragmentatie

Pagina: 1
Acties:

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb hier een externe lidl HD 300 gieg aangesloten op mijn Medion 8080. Werkt perfect. MAAR hier volgt mijn probleem:
Aangezien d'r behoorlijk wat gebeurt op die HD besloot ik vorige week dat het maar eens nodig was voor een defragmenteeractie. Keurig de std windefrag onder XP home gekozen. Alle schijven zijn overigens NTFS en de partitie waar het om gaat is 275 gieg. Echter, er tijdens de defragmenteersessie gebeurde er nog het e.e.a. op de partitie(bleek achteraf), zoals het wegschrijven van een bestand. Nu zijn bestanden beschadigd geraakt, videofiles waaronder het geluid is te horen van een mp3 die verderop stond etc.
Mijn punt is nu, dat ik, ook na zoekactie hier op tweakers hierover niets heb kunnen vinden. Dit is ook voor mij de eerste keer dat ik problemen ondervind met defrag. Eerder deed ik dit altijd met Norton SystemWorks en op interne HD's (moet erbij gezegd worden, want misschien dat het voor een USB2.0 schijf anders ligt). Zo had en heeft XP moeite om bij te houden (ook voor de defragactie) welke mappen en bestanden nog open staan en niet verwijderd kunnen worden. Met unlocker vrijgeven en dan pas verwijderen (uiteraard na zeker te weten dat dat bestand ook daadwerkelijk niet gebruikt wordt). CHKDSK trof fouten aan vraagt eerst netjes om de schijf vrij te geven voordat er wijzigingen worden aangebracht. Nu zijn mijn vragen de volgende:
1. Kunnen de bestandsbeschadigingen idd zijn ontstaan door de windefrag?
2. Kan in hemelsnaam windefrag hier niet voorzichtiger mee omgaan?
3. Is er een relatie met het feit dat het hier ging om een externe schijf?
4. Is er nog een weg terug/ oplossing/ tool om de integriteit te controleren? Ik heb dus checkdisk al gedraaid en plak hier even de log uit de commandbox:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O:\>chkdsk /f
Het type bestandssysteem is NTFS.
Kan actieve station niet vergrendelen.

Chkdsk kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door
een ander proces wordt gebruikt. Chkdsk kan wel worden
uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld.
ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME
WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG.
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? (J/N) j
Volume is ontkoppeld. Alle geopende ingangen naar dit volume zijn nu ongeldig.
Volumenaam is TargaDataBox300.

CHKDSK is bezig met controleren van bestanden (stap 1 van 3)...
De bestandscontrole is voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van indexen (stap 2 van 3)...
De indexcontrole voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van security descriptors (stap 3 van 3)...
De controle van security descriptors is voltooid.
CHKDSK heeft vrije schijfruimte in de volumebitmap gevonden die als toegewezen i
s gemarkeerd.
Het bestandssysteem is hersteld.

282792163 kB totale schijfruimte.
246953276 kB in 77250 bestanden.
26476 kB in 9447 indexen.
0 kB in beschadigde sectoren.
219135 kB wordt gebruikt door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
35593276 kB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
70698040 clusters in totaal op schijf
8898319 clusters beschikbaar op schijf

O:\>
------------------------------------------------------------------------------------------
5. Zou er uit dat logboek dat 65MB groot zou zijn (zoals hierboven staat) nog info te halen zijn, en zo ja waar staat dat precies?

[ik had natuurlijk 2 300 gieg HD's moeten aanschaffen i.p.v. 1 voor de nodige backups, maarja......]

• steef321
niemand? :-(

[ Voor 20% gewijzigd door steef321 op 29-12-2005 20:06 ]

• steef321
steef321 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:42:
Ik heb hier een externe lidl HD 300 gieg aangesloten op mijn Medion 8080. Werkt perfect. MAAR hier volgt mijn probleem:
......]
Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat een (externe) USB schijf die onder configscherm-->apparaatbeheer-->eigenschappen van het betreffende schijfstation-->tabblad beleidsinstellingen--> optimaliseren voor prestaties (en dus niet voor snelle verwijdering) de schijfcache van windows inschakelt en dat Microsoft XP bij gelijktijdig schrijven lezen en verplaatsen van gegevens onder die omstandigheden niet zou kunnen instaan voor fouten?
Het is maar een gedachte...
Sinds die tijd raken programma's waaronder Verkenner helemaal van slag als er een bepaalde bestanden of mappen worden geopend. Je zou bijna denken dat het bestandssysteem in de war is geraakt, waarvan het OS geen notie heeft.

Niemand een idee? Wellicht iemand een idee waar ik mijn probleem WEL zou kunnen posten?