Toon posts:

Lan met 2x XP pro uitbreiden met Ubuntu bakje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis al jaren een werkende LAN via een router/switch (SMC 7004VBR) met 2 pc's waarop win xp pro nl draait. Beide pc's kunnen op internet en kunnen bij elkaar enkele gedeelde mappen gebruiken. Het netwerk werkt via DHCP zodat er vlot al eens even een laptop bij op het netwerk kan.
De internetverbinding is via de kabel: telenet expressnet (dynamic ip).
Nu wil ik graag vanaf de krachtigste PC (p4 1700, 1280 MB SDRAM) via VPN of zo op een oudere PC (celeron 550 MHz, 128 SDRAM; zonder scherm, enkel de bak dus) met Ubuntu (5.10) kunnen werken (o.a. voor programmeerwerk zoals php/mysql) en op die Ubuntu pc zou dus ook internet moeten werken. Het probleem is dat ik de ubuntu pc niet aan de 1e router kan hangen omdat ik dan hopen gaten moet gaan boren (voor de krachtigste pc heb ik dit gedaan tijdens verbouwingen maar nu extra gaten boren gaat niet). Dus heb ik een 2e router/switch gekocht (ook SMC 7004VBR) en wou ik die gewoon als switch gebruiken. Maar als ik die als switch gebruik dan werken blijkbaar mijn geforwarde poorten (die ik in 1e router heb ingesteld) niet meer en die moeten echt persé correct geforward worden. Dus moet ik dan die 2e router/switch als 2e router gebruiken ipv als switch? Hoe doe je dat dan exact want ik daar een hele tijd op liggen knoeien maar heb het nooit werkend gekregen. Ik heb al serieus wat gegoogled maar heb het licht nog niet gezien...
Hopelijk kunnen jullie me hier wat verder helpen?

huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img321.imageshack.us/img321/8902/lan13jt.png
situatie met 2e switch:
Afbeeldingslocatie: http://img321.imageshack.us/img321/8348/lan26uz.png

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 21:19
Maar als ik die als switch gebruik dan werken blijkbaar mijn geforwarde poorten (die ik in 1e router heb ingesteld) niet meer en die moeten echt persé correct geforward worden.
Weet je zeker dat je je kabeltje van router 1 niet in de WAN poort van router 2 hebt gestopt, die moet namelijk in de uplink poort (tenzij je auto discover hebt, dan kan ie in een willekeurige).

Je router 1 zou niet moeilijk moeten doen over switch..

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 16:05

rg-mohwa

Phoe Hé

kan je voor die 2de router/switch een gewoone cheap-ass sweex switch kunnen proberen ...deze zal niks met poorten enzo te doen hebben ...

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-04 18:27
Je zou ook je netwerk kabel op kunnen splitsen in 2x4 aders, dit is voor 100mb geen probleem. Hoef je ook geen gaten extra te boren of extra hardware te plaatsen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 14:17

BHQ

Gebruik idd een -echte- switch. Gezien portmappen op IP gaat, blijven die gewoon geldig.