verschillen Ubuntu en Gentoo

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb nu op mijn laptop Ubuntu en op mijn vaste pc en server gentoo, en nu vallen mij een aantal zaken heel erg op (buiten dat de basis van beide totaal verschillend is).

Beide lopen nu ongeveer evenlang mee (ruim een jaar beide). Als ik info zoek (met name in de wiki van Ubuntu en Gentoo) valt me meer en meer op dat die van Gentoo bijzonder uitgebreidt en volledig is, terwijl die van Ubuntu vaak maar karig is en weinig onderwerpen bevat.
Ik had eigenlijk verwacht dat Ubuntu, omdat het een beginners distro is, veel duidelijk info, howto´s, wiki´s en handleidingen zou hebben, maar het tegendeel blijkt waar. Juist de meer geavanceerde distro Gentoo heeft een schat aan handleidingen en info.

Ik vraag me af hoe dit kan. Heeft het ermee te maken dat juist Gentoo een gebruikersgroep heeft die veel kennis heeft en daardoor uitstekende handleidingen kan schrijven en die bij Ubuntu ontbreekt?

Ik vind het eigenlijk jammer, want ik loop bij Ubuntu tegen wat kleine probleempjes aan, die bij Gentoo makkelijk op te lossen waren met de Wiki/howto/manual maar waar ik bij Ubuntu nog geen oplossing voor kan vinden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 11:10
pcies, ik denk eigenlijk dat ubuntu ten onrechte een beetje misbruikt wordt als beginners distro.
Het ziet er allemaal wel leuk uit en werkt voor de meeste mensen out of the box wel ok.
Maar zodra je iets moet aanpassen is het een drama.

Nu vindt ik Gentoo ook niet de meest ideale distro, maar ik moet toegeven dat ze wel _veel_ info bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Joghert schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:52:
Het ziet er allemaal wel leuk uit en werkt voor de meeste mensen out of the box wel ok.
Maar zodra je iets moet aanpassen is het een drama.
Oftewel, de perfecte beginnersdistro. Die willen niks aan passen en dat het uitdedoos al prima loopt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu is een veel minder flexibel geheel.
Alles is al vooropgezet en bepaald.

Daarom is het veel lastiger om eraan te gaan sleutelen dan bij Gentoo, waar alles vanaf de basis door de gebruiker zelf opgezet wordt.

Ook is de gemiddelde Gentoo gebruiker een stuk verder met Linux dan de gemiddelde Ubuntu gebruiker, Gentoo gebruikers worden min of meer gedwongen na te denken over hun systeem, bij Ubuntu gooi je er een cd in en je ramt 4x op YES.

Op die manier krijg je een totaal verschillende soort gebruiker.
Kijk ook maar eens in de verschillende Gentoo IRC kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegen de tijd dat je je gentoo systeem geïnstalleerd hebt weet je natuurlijk veel beter hoe je pc/os in elkaar zit. Terwijl het bij Ubuntu toch meer een 'cd erin en gaan met die banaan' principe. Ik bedoel met tijd dus niet de lange compile time, maar de tijd dat je nodig hebt om te snappen HOE je het installeerd. En bij het installeren en instellen van gentoo moet je toch veel handmatig doen, waarbij er dus veel handige how-to's (nodig) zijn. Terwijl je bij Ubuntu alleen een how-to nodig hebt bij specifieke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joghert
  • Laatst online: 29-07 11:10
Breepee schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:53:
[...]

Oftewel, de perfecte beginnersdistro. Die willen niks aan passen en dat het uitdedoos al prima loopt.
Beginners hebben ook altijd lekker rekening gehouden met supported hardware.....
NOT

/edit

Wat met het meest ergert is toch wel: geen dev tools op de install cd, die heb je normaal ook niet nodig
Maar als je ze wel nodig hebt is het ellende.

[ Voor 21% gewijzigd door Joghert op 28-12-2005 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ben tot nu toe met Ubuntu nog niets tegen gekomen waarvoor ik de oplossing niet van http://www.ubuntuforums.org kon halen, of ergens anders van het net. Vind het echt een geweldige distributie, maar zal aan mij liggen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:19

M-ThijZ

Riding on Rails

pjlgt schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:04:
Ben tot nu toe met Ubuntu nog niets tegen gekomen waarvoor ik de oplossing niet van http://www.ubuntuforums.org kon halen, of ergens anders van het net. Vind het echt een geweldige distributie, maar zal aan mij liggen? :?
Het zoeken op fora naar oplossingen voor je probleem is totaal iets anders dan documentatie die vooraf opgezet is. Bekijk http://gentoo-wiki.com of http://gentoo-wiki.com/Official_Gentoo_Documentation eens, dergelijke volledigheid voor ubuntu heb ik nog niet kunnen vinden.

Eigenlijk is gentoo juist een uitzondering hierin, je kunt het wel vergelijken met ubuntu, maar debian, slackware, mandrake etc. hebben net zo min een dergelijk uitgebreidde documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
Ik heb beide os'en al gebruikt. Vroeger was gentoo een hype, en ik deed vrolijk mee. Ik moet zeggen dat door gentoo te gebruiken je echt wel veel meer over linux te weten komt, maar het eeuwig durende compilen begon te vervelen. ( Probeer maar eens een mozilla te compilen op een pII ) Daarom migreerde ik naar een debian based systeem. Apt werkt veel vlotter en handiger. Nu moet ik ten minste niet elk programma gaan compilen. Voor een server zou ik echter ubuntu niet aanraden aangezien je dan toch zo veel mogelijk alles zelf wil instellen. Maar voor desktop gebruikt is ubuntu nog best wel te doen. ( Zeker op een laptop ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

M-ThijZ schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:26:
[...]

Het zoeken op fora naar oplossingen voor je probleem is totaal iets anders dan documentatie die vooraf opgezet is. Bekijk http://gentoo-wiki.com of http://gentoo-wiki.com/Official_Gentoo_Documentation eens, dergelijke volledigheid voor ubuntu heb ik nog niet kunnen vinden.

Eigenlijk is gentoo juist een uitzondering hierin, je kunt het wel vergelijken met ubuntu, maar debian, slackware, mandrake etc. hebben net zo min een dergelijk uitgebreidde documentatie.
Slackware heeft zelfs geen eigen forum meer... Het 'officiële' slackware-forum is linuxquestions.org :(. Waar het gewoon een subforum is zoals elke andere distro :(.

Ik heb al meer dan eens interessante info gevonden op Ubuntu-fora. Je mag het een beginnersdistro noemen - dat is het ook - maar er zitten zeker mensen bij die er wat van af weten. Ik gebruik zelf een Slack based distro, dus ik kan wel overweg met linux (heb effe Gentoo & Slackware zelf gedraaid, ben nu aan het prutsen met Arch :)). Gentoo heeft een erg uitgebreide documentatie. Dat is een enorme hulp.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Wat ik in de reacties een beetje mis, is dat het gros van de howto/faq van debian ook voor 99% van toepassing zijn op ubuntu.

Dan word het beeld al heel anders.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Niet helemaal eerlijk om te vergelijken, ubuntu is pas een jaar oud!

Daarnaast is gentoo nu eenmaal een echt communityproject, en dat zie je ook terug in de bereidheid van mensen om documentatie te schrijven.

Maar ubuntu komt er ook wel, ze hebben alleen nog even nodig. Hoewel ubuntu heel stabiel is en vele vernieuwingen heeft gebracht vind ik dat er toch nog een hoop dingen beter/makkelijker moeten.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Shuriken
Uiteraard geldt dat voor Ubuntu, het is immer 100% debian in een leuk jasje.

Ik moet ook zeggen dat het allemaal erg gelikt eruit ziet op mijn laptop, en installeren was echt een fluitje van een cent (helemaal vergeleken met Gentoo dat daarvoor erop stond). Bepaalde dingen die mij bij gentoo maar niet wouden lukken (zoals MultiMedia toetsen op mijn laptop) werkte direct onder Ubuntu. Ook het installeren, je klikt het aan, wacht even tot het gedownload is, en klaar.
Maar ik heb onder andere zitten zoeken naar een howto voor mijn Synaptics muis, en die is op de site van Ubuntu niet te vinden. Terwijl veel laptop gebruikers daar toch wel info over zouden willen hebben. Of hoe je een programma moet installeren buiten Apt-get (zoals de nieuwste versie van amsn met webcam ondersteuning). Er wordt nergens op de site vermeldt hoe je een .deb moet installeren.
Dat zijn toch kleine dingen waar een helpende hand welkom is en waar ook een minder ervaren gebruiker vroeg of laat tegen aan loopt. En om dan maar te verwijzen naar Debian vind ik persoonlijk niet echt de juiste manier.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

nu is dat ubuntu leuk dat er ook hype hoppers in linux wereld bestaan.

gentoo en debian groeien telkens meer naar elkaar toe. gentoo heeft binary stages (vertelt door gentoo gebruiker) en apt-build (probeerd) met gentoo like flags te werken.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik draai zelf ook Ubuntu (hiervoor Debian 3.1) en moet zeggen dat ik op gebied van compleetheid wel het een en ander mis aan Ubuntu. Vooral het compileren van source is een RAMP, dat ging in Debian wel een stuk lekkerder.

Enigste voordeel is dat Ubuntu erg lekker out-of-the-box werkt, maar wat ik mis bij een dergelijke Distro zijn dan ook de wizards.
Verder loopt ubuntu hier als de gesmeerde bliksem, en het is een zeer leuk OS aan het worden voor het mailen/internetten/briefje typen gebruik, maar niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien hier mensen zo lovend zijn over Ubuntu heb ik het laatst eens geinstalleert toen ik weer eens mijn Gentoo install om zeep geholpen had (niet linux geraleteerd btw. Windows2000 deed moeilijk in de dualboot). Het gaat erg makkelijk maar mijn soundcard (M-Audio) werkte dus NIET out-of-the-box. Nou hielp het ubuntuforum me ook niet echt verder en behield dus alleen het linkerkanaal. En als er al iets moet werken bij mij is het mijn soundcard, daar kan ik dus echt niet zonder.

Na een hoop geklooi dus maar weer terug gegaan naar een Stage3 Gentoo install. Je bent misschien ietsje langer bezig maar dan heb ik wel weer het lekkere gevoel dat ik mijn eigen desktop helemaal onder controle heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn persoonlijke (beperkte) ervaring is dat je buiten de extreem instelbare compilatie-opties in Gentoo niet veel hebt dat het van een andere distro onderscheidt. Je kan bv. GTK2 of Qt support in een programma compileren, en nog een hele hoop andere stuff, maar dan houdt het op. En voor kernel-onkundigen is er een speciaal proggie dat je gewoon een altijd werkende standaardkernel aanmaakt... Dat zie ik andere distro's nog niet zo doen.

De opzet van Gentoo is prachtig in beginsel, maar ik vind het de tijd toch niet waard.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:43

r0b

deepbass909 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 18:15:
Maar ik heb onder andere zitten zoeken naar een howto voor mijn Synaptics muis, en die is op de site van Ubuntu niet te vinden. Terwijl veel laptop gebruikers daar toch wel info over zouden willen hebben.
https://wiki.ubuntu.com/SynapticsTouchpadHowto
Of hoe je een programma moet installeren buiten Apt-get (zoals de nieuwste versie van amsn met webcam ondersteuning). Er wordt nergens op de site vermeldt hoe je een .deb moet installeren.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=87001

Dat zijn toch kleine dingen waar een helpende hand welkom is en waar ook een minder ervaren gebruiker vroeg of laat tegen aan loopt. En om dan maar te verwijzen naar Debian vind ik persoonlijk niet echt de juiste manier.[/quote]

HOW-TO's voor Ubuntu kun je (veelal) vinden op http://wiki.ubuntu.com/ en op http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=100 (Het "Customization Tips & Tricks" forum).
Verder heeft http://ubuntuguide.org/ nog wat goede (maar helaas verouderde) tips/tricks/how-to's.

Het probleem is wel dat je moet weten waar te kijken; en dat is m.i. inderdaad een verbeterpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker
  • Laatst online: 02-09 21:43

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Borromini schreef op woensdag 28 december 2005 @ 23:01:
Mijn persoonlijke (beperkte) ervaring is dat je buiten de extreem instelbare compilatie-opties in Gentoo niet veel hebt dat het van een andere distro onderscheidt. Je kan bv. GTK2 of Qt support in een programma compileren, en nog een hele hoop andere stuff, maar dan houdt het op. ....
Dat is de kracht van Gentoo, het instellen van use-flags tijdens het installeren/compileren. Jij noemt dit extreem. Ik vind deze manier van installeren krachtig. Het stelt je in staat om veel programma's te compileren met de opties die jij wil en met de dependencies die jij wil. Eenmaal aangewend is dit echt een hele handige manier van werken. Alleen is er wel een keerzijde, de tijd die kwijt bent met het compileren van de programma's. Maar dat heb ik er persoonlijk graag voor over.
Inmiddels draai ik op meerdere machines Gentoo en ik ben er heel erg enthousiant over, zoals je ziet :). Zoals eerder gemeld is de documentatie van Gentoo uitgebreid en op het forum is erg veel info te vinden en te verkrijgen. Daardoor is het een veelzijdige en goedwerkende distro.
Echter zijn er zeker ook pijnpunten binnen Gentoo. De stable tree van Gentoo is niet altijd even stable en er willen (meestal met vooraankondiging) weleens grote veranderingen worden doorgevoerd. En dat is niet altijd even handig als Gentoo als (thuis)server gebruikt, maar ook op desktop is dat niet altijd even handig. Daarintegen is de snelheid waarmee pakketten worden toegevoegd er hoog en of dat goed is, laat ik aan iedereen zelf over (persoonlijk vind ik het een grote plus).

Koffie werkt echt!

Verwijderd

Wat ik nooit goed begrepen heb van Gentoo (ik heb 't nog nooit gedraaid, moet ik erbij zeggen) is wat je nou zo graag wilt kunnen instellen bij het compileren. Ik gebruik zelf Slackware en daar zijn standaard weinig packages voor, dus compileer ik ook heel veel zelf. 97 van de 100 gevallen is dit echter gewoon ./configure && make && make install. En dan zie ik het grote voordeel van zelf compileren niet. Als je voor dat ene pakketje aparte opties wil, kan je die toch alsnog zelf compileren?

Maar meer on-topic: je zou inderdaad juist verwachten dat een beginnersdistro meer handleidingen en documentatie heeft omdat een beginnende gebruiker nog echt blij is als hij iets opgelost heeft en die kennis graag wil delen met de rest. Meer ervaren gebruikers weten hun problemen vaak zelf te troubleshooten en/of hebben meer specifieke problemen, waardoor ze hun nieuwe kennis niet meer gaan delen.

Ik heb ook het (alleen op gutfeeling gebaseerde) idee dat de meeste gentoo-gebruikers juist geen heel ervaren linux-gebruikers zijn, maar gevorderde beginners die snel meer willen weten en ook willen snappen hoe hun systeem in elkaar zit. En dan klopt bovenstaande ineens weer wel: gentoo-gebruikers zijn (relatieve) beginners die voor problemen komen te staan waar veel anderen ook voor zullen komen te staan, en ze zijn blij dat ze iets nieuws ontdekt hebben waardoor ze die kennis willen delen en er dus veel gentoo-informatie is.

Ubuntu-gebruikers vallen denk ik uiteen in twee groepen: debian-gebruikers die een meer op de desktop gericht os willen --> die zullen geen documentatie schrijven omdat ze al veel weten, en echte linux-beginners die geen documentatie zullen schrijven omdat ze nog te weinig weten. Als dat klopt, dan zou het dus even wachten zijn tot de groep beginners iets meer kennis heeft en die kennis wil gaan delen.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 01:17:
Wat ik nooit goed begrepen heb van Gentoo (ik heb 't nog nooit gedraaid, moet ik erbij zeggen) is wat je nou zo graag wilt kunnen instellen bij het compileren. Ik gebruik zelf Slackware en daar zijn standaard weinig packages voor, dus compileer ik ook heel veel zelf. 97 van de 100 gevallen is dit echter gewoon ./configure && make && make install. En dan zie ik het grote voordeel van zelf compileren niet. Als je voor dat ene pakketje aparte opties wil, kan je die toch alsnog zelf compileren?
offtopic:
Dan raad ik je toch aan SlackBuilds te gebruiken. Beetje vergelijkbaar met eBuilds :), alleen halen die hun info wel bij hun host OS en niet bij de gebruiker :p.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

toen ik ooit met gentoo begon, was gentoo ook niet ouder dan een jaar en de documentatie was toen al zeer uitgebreid (de huidige installdoc vind ik weer een totale overkill)

Laatst had ik ubuntu ook geprobeerd, de info daarvoor was een beetje karig vergeleken met gentoo in het begin, maar nog steeds vele malen beter dan debian of andere distro's.

En het voordeel van het instellen bij het compileren. Dat verschil merkte je een beetje als je gentoo draaide op een P166 met 80MB RAM. De programma's draaiden net wat soepeler. Nu scheelt het misschien een nanoseconde bij het starten van een programma...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@athlonkmf
Ik heb een celeron 333 servertje, en daar is elk procentje snelheidswinst meegenomen. Juist het zelf compileren geeft me die prestatiewinst. Ook mijn multimedia box (een K6-2 266mhz met DXR3 mpeg kaart) draait gentoo, en ook die loopt beter dan ooit. Mijn dvd´s hebben nog nooit zo lekker gespeelt.
De keerzijde is wel, dat op zo´n lichte machine het installeren een ware beproeving van je geduld kan worden. Vooral als je QT, MySQL, Apache of iets anders nodig hebt, kan het installeren een eeuwigheid duren.

Ubuntu installeerd daarin tegen als een speer, en op een beetje snelle machine loopt het ook erg soepel, maar juist die oudere beestjes kunnen net dat stukje opmaat gecompileerde software missen.

@SenorSnor
Het voordeel van het Gentoo systeem, portage, is dat je je systeem up-to-date kan houden met een simpel commando, terwijl als je zelf compileerd, je zelf alle sites moet afstruinen om te ontdekken of er update´s zijn uitgekomen.

offtopic:
het moge duidelijk zijn dat ik geen complete noob ben, alleen reikte mijn ervaring/kennis op het moment niet verder dan RedHat/Ferdora en Gentoo. En Debian blijkt toch een ander verhaal te zijn in veel opzichten

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
M-ThijZ schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:26:
[...]

Allemaal leuk en aardig die Wiki, maar kan mij persoonlijk echt geen moer schelen hoe ik de info aangeleverd krijg. Voor mijn part krabbelt iemand iets op een stuk behang en geeft me dat. Gaat mij er meer om dat je ondanks de minder uitgebreidde documentatie toch prima uit de voeten kunt met Ubuntu.

Verwijderd

pjlgt schreef op donderdag 29 december 2005 @ 09:21:
[...]

Allemaal leuk en aardig die Wiki, maar kan mij persoonlijk echt geen moer schelen hoe ik de info aangeleverd krijg. Voor mijn part krabbelt iemand iets op een stuk behang en geeft me dat. Gaat mij er meer om dat je ondanks de minder uitgebreidde documentatie toch prima uit de voeten kunt met Ubuntu.
Juist, maar dan moet die info wel voorhanden zijn nietwaar?

Voor de rest over dat compileren e.d; het mag duidelijk zijn dat er tussen deze 2 distro's een wereld van verschil in filosofie zit. Ubuntu gaat voor de out-of-the-box optie, Gentoo gaat duidelijk voor de mensen die willen kloten in configuratiebestanden en hun desktop/server voor een groot deel zelf willen configureren.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:19

M-ThijZ

Riding on Rails

pjlgt schreef op donderdag 29 december 2005 @ 09:21:
[...]

De wiki zorgt ervoor dat de documentatie erg gemakkelijk uit te breidden is, juist omdat de drempel zo laag is om wat toe te voegen groeit de wiki erg snel.
Een stuk behang gaat verloren, waarna je een tweede stuk pakt, of voor mijn part een stuk wc-papier. Je hebt dan natuurlijk wel google die al die stukjes papier kan indexeren, maar dan mis je grote uniformiteit, precies zoals het op dit moment met de documentatie van de meeste distributies gesteld staat.
Dat je met Ubuntu niet uit de voeten kunt heb ik nooit beweerd, integendeel, ik gebruik het zelf ook regelmatig voor een desktop pc.

• smokalot

smokalot

titel onder

Mwa, gentoo gaat niet over mensen die dat willen doen, maar wel over mensen die dat kunnen doen (of bereid zijn dat te leren)

Gentoo gaat wel over keuzevrijheid, en dat gaat soms ten koste van gemak voor beginnende gebruikers. Soms ook juist niet, sommige dingen zijn in gentoo veel makkelijker dan in ubuntu, zeker voor gevorderde gebruikers.

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:33

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ik gebruikte Gentoo voornamelijk voor het zeer makkelijk installeren van extra software en om van de dependency hell van Redhat af te komen.

Nou had ik al vele malen Redhat geinstalleerd maar nog erg weinig over de basis van linux geleerd. Dat veranderde wel nadat ik met Gentoo begon, wat mij persoonlijk erg aansprak.

Van een hoop geklooi in het begin tot uiteindelijk 2 pc's voorzien van Gentoo hier op het thuisnetwerk die elkaar nog netjes hielpen met compilen ook :)

Maar ik werd een beetje moe van het lange compilen elke keer bij de simpelste install en FLAGS veranderde ik toch bijna nooit. Dus vandaar dat ik nu maar met Kubuntu aan het klooien ben.

Maar daar vind ik dan weer van dat ik eigenlijk iets te weinig controle heb over alles, en vraag me af of ik die distro wel volledig kan inrichten naar mijn wensen. Daarom zit ik nu weer te twijfelen of gewoon een Debian install niet beter voor mij geschikt zou zijn, beetje de gulden middenweg tussen Gentoo & Ubuntu lijkt me?

• smokalot

smokalot

titel onder

Flags zijn handig ook al verander je ze niet hoor, het zijn gewoon dingen waardoor jij kunt kiezen wat je mee wilt compileren/installeren, afgestemd op jouw gebruik.

En debian geeft wat sommige dingen betreft misschien wel iets meer mogelijkheden, maar ubuntu lost toch wel een hoop dingen op voor desktopgebruik hoor. Denk dat je beter development-zooi op ubuntu kunt installeren dan debian zover krijgen dat je meegaat met de laatste dingen op desktopgebied (hal, KDE 3.5, fuse, enz enz)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
En daarnaast (ik ga het toch maar eens noemen) ´oude´ intel os-en als windows zijn eigenlijk helemaal niet aan te passen aan gebruikers wensen. Hooguit kan je met wat tooltjes de boel iets forceren, maar meer ook niet. Ubuntu is wat dat betreft al erg goed aanpasbaar, maar Gentoo is helemaal naar eigen smaak in te richten. Ubuntu start bij mij nog altijd een aantal zaken die ik eigenlijk niet gebruik (zoals LVM), die ik onder Gentoo ook niet geïnstalleerd zou hebben.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:49
Ik heb beide gebruikt en imho is ubuntu gewoon een een gebruiksvriendelijkere debian variant (of iig meer op desktopgebruikers gericht) en is het grootste verschil tussen beide dat gentoo een stuk flexibeler is, het gemak van het zelf kunnen customizen van je cflags en de kracht van USE flags is iig voor mij een reden om toch bij gentoo te blijven.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• r0b

r0b

keldon schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:12:
Maar ik werd een beetje moe van het lange compilen elke keer bij de simpelste install en FLAGS veranderde ik toch bijna nooit. Dus vandaar dat ik nu maar met Kubuntu aan het klooien ben.

Maar daar vind ik dan weer van dat ik eigenlijk iets te weinig controle heb over alles, en vraag me af of ik die distro wel volledig kan inrichten naar mijn wensen. Daarom zit ik nu weer te twijfelen of gewoon een Debian install niet beter voor mij geschikt zou zijn, beetje de gulden middenweg tussen Gentoo & Ubuntu lijkt me?
En weer stel ik mezelf die vraag: WAT voor controle? Ik wil niet zover gaan en stellen dat Ubuntu Debian IS, maar dat is de basis immers wel.
En last time I checked had *iedere* distro een root user en .conf files, dus hoezo "weinig controle over alles"?
Het is wel zo dat Ubuntu de root user standaard uitgeschakeld heeft (met goed recht), en adviseert om alle root-benodigende taken met sudo uit te voeren, iets wat m.i. meer gedaan moet worden binnen distro's. (Net als mensen die constant als Administrator in Windows zitten, helaas heeft die geen sudo :+ )

Overigens, bekijk http://doc.gwos.org/index.php/Main_Page ook even. :)

[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 29-12-2005 16:32 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ook windows schijnt een "sudo" functie te hebben, alleen is die eigenlijk zo goed als onbekend.

Controle over alles is natuurlijk een relatief begrip, maar wat ik inmiddels bij Ubuntu heb ontdekt is dat veel zaken automatisch gebeuren doormiddel van scripts, en daar heb je als gebruiker dus nog maar weinig controle over (al hoewel het soms wel verdomt makkelijk is).

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 16:46:
Ook windows schijnt een "sudo" functie te hebben, alleen is die eigenlijk zo goed als onbekend.
Offtopic: zet de RunAs service aan en bij rechtsklikken op .exe's krijg je de optie "Uitvoeren als". :)

• r0b

r0b

deepbass909 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 16:46:
Is ook zo. :)
Controle over alles is natuurlijk een relatief begrip, maar wat ik inmiddels bij Ubuntu heb ontdekt is dat veel zaken automatisch gebeuren doormiddel van scripts, en daar heb je als gebruiker dus nog maar weinig controle over (al hoewel het soms wel verdomt makkelijk is).
Mja, dat is nog een beetje in de lucht schreeuwen, noem eens voorbeelden? Wat gaat vaak automatisch doormiddel van scripts?

• smokalot

smokalot

titel onder

r0b schreef op donderdag 29 december 2005 @ 16:04:
[...]

En weer stel ik mezelf die vraag: WAT voor controle? Ik wil niet zover gaan en stellen dat Ubuntu Debian IS, maar dat is de basis immers wel.
En last time I checked had *iedere* distro een root user en .conf files, dus hoezo "weinig controle over alles"?
Het is wel zo dat Ubuntu de root user standaard uitgeschakeld heeft (met goed recht), en adviseert om alle root-benodigende taken met sudo uit te voeren, iets wat m.i. meer gedaan moet worden binnen distro's. (Net als mensen die constant als Administrator in Windows zitten, helaas heeft die geen sudo :+ )

Overigens, bekijk http://doc.gwos.org/index.php/Main_Page ook even. :)
Je kunt altijd dingen aanpassen zover je wilt, maar de vraag is welke distro al het dichts bij je wensen komt.

Overigens vind ik sudo ook niet altijd even handig, mensen zijn vaak onvoorzichtig met hun user-paswoord, ze checken er hun mail mee, loggen in op MSN, staat vaak zelfs plaintext op de schijf. Dan is het niet veilig om dat paswoord ook root-rechten te geven.

Verwijderd

r0b schreef op donderdag 29 december 2005 @ 17:55:
[...]

Is ook zo. :)

[...]

Mja, dat is nog een beetje in de lucht schreeuwen, noem eens voorbeelden? Wat gaat vaak automatisch doormiddel van scripts?
Die ontzettend hinderlijke ACPI events.
Het eerste wat ik uitzette toen ik Ubuntu een blauwe maandag op mijn notebook had. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
en hardware detectie (bij installeren werkt het mooi, maar van mij hoeft het echt niet bij elke opstartbeurt opnieuw...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

smokalot schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:00:
[...]

Je kunt altijd dingen aanpassen zover je wilt, maar de vraag is welke distro al het dichts bij je wensen komt.

Overigens vind ik sudo ook niet altijd even handig, mensen zijn vaak onvoorzichtig met hun user-paswoord, ze checken er hun mail mee, loggen in op MSN, staat vaak zelfs plaintext op de schijf. Dan is het niet veilig om dat paswoord ook root-rechten te geven.
Dat klopt, maar als je er goed mee omgaat is het op een multi-user(admin?!) machine (zoals in de huiskamer staat?) een uitkomst. Je kunt mensenbeperkte rechten geven (zoals het configureren van je netwerk-instellingen) zonder ze het root wachtwoord te geven.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

psyBSD schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:47:
[...]

Dat klopt, maar als je er goed mee omgaat is het op een multi-user(admin?!) machine (zoals in de huiskamer staat?) een uitkomst. Je kunt mensenbeperkte rechten geven (zoals het configureren van je netwerk-instellingen) zonder ze het root wachtwoord te geven.
Oh, ik heb het ook niet over sudo in zijn algemeen, maar over de manier waarop sudo bij ubuntu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb beide kanten ervaren - ik had ooit op mijn brakke oude P266MMX laptopje Debian draaien - werkte (en installeerde) als een tierelier, maar ik kreeg mijn WLAN kaart niet aan de praat (RT2500, dus op zich prima ondersteund), ik kwam gruwelijk in conflict tussen de drivers en de voor Debian voorhanden zijnde kernel sources. Misschien had ik er een uitweg in gevonden als ik een wat meer ervaren Linux gebruiker was geweest, maar juist het compileren was nog 'eng' en mijn eerste pogingen faalden jammerlijk.

Toch wilde ik Linux draaien op die laptop (met 64MB RAM kun je qua Windows hooguit 98SE draaien en dat is niet bepaald een modern OS te noemen...), dus heb ik bewust Gentoo gekozen om het compileren een beetje te begrijpen. Resultaat: installatie duurde bijna een week (incl X en Windowmaker - zat werkelijk continu te swappen bij maken), maar dan had ik ook wat- alles werkte naadloos, het was merkbaar sneller (juist op een zeer CPU- en vooral RAM-limited systeem relevant) en belangrijkste van allemaal, ik had het idee Linux een stuk beter te snappen dan tevoren :)

De ervaring was zo goed dat ik eindelijk de sprong waagde om mijn desktop van WinXP naar Linux te maken (paar eerdere pogingen waren niet zo best bevallen). Dualboot met Gentoo, installatie was veel sneller, in een weekendje klaar, waarbij de gebruiker de belangrijkste beperkende factor was. Ondertussen een paar maanden verder en slechts 2x naar Windows geboot (eenmaal omdat ik deelnam aan een trial voor een streaming video die alleen onder Windows Media Player mocht gedaan worden, nog eenmaal wegens een dynamic disk die ik had liggen en uitgelezen moest worden). Belangrijk element van die goede ervaring was de support - met name de zeer uitgebreide manuals. Zoveel van wat erin staat neem je na een tijdje als vanzelfsprekend aan, maar dat is het als beginner totaal niet. Pet af voor Gentoo, want het niveau van de documentatie is onovertroffen.

Maar dat gezegd, het is zeker niet zo beroerd gesteld met Ubuntu. Twee weken terug was ik bij een vriend van me op bezoek in Helsinki die totale digibeet is, maar ook MS-hater. Een kennis van hem heeft Ubuntu voor hem geinstalleerd, maar ondanks het feit dat die kennis nota bene informatica studeerde aan de universiteit van Helsinki (waar een zeker heer Torvalds ook vandaan kwam) had hij er een potje van gemaakt - alles draaide stabiel, maar de sources klopten niet en bovendien wisten ze niet hoe root acces te krijgen. Daardoor ontbraken een paar dingen (mp3 support, mail programma, cd-brand app etc. etc.). Ik had nog nooit Ubuntu van dichtbij gezien, wist alleen twee feiten: 1) op Debian gebaseerd 2) ipv inloggen als root sudo gebruiken (zoals bij Knoppix). De rest moest ik googlen, wat uitstekend ging. Binnen halfuur zaten we mp3tjes te luisteren en een CD te branden. De nodige tips stonden grotendeels op de Ubuntu site zelf of in de fora ervan.

Kortom, documentatie van Gentoo is voorbeeldig, voornamelijk doordat het anders onmogelijk zou zijn - maar ook omdat het van begin af aan als educatief opgezet is. Maar die van Ubuntu mag er ook best wezen. Dat gezegd hebbende, een totale nOOb kan er nog niets mee, zoals die vriend van me bewijst - maar zulke mensen kunnen onder Windows of Linspire ook niets. Enige 'redding' voor dat soort persoon is een willekeurig redelijk stabiel OS die door een kenner ingesteld wordt en vervolgens volstrekt dichtgetimmerd wordt voor de gebruiker :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1