Toon posts:

SATA HDD wordt niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb een MSI K8T neo moederbord (versie 1.0) van iemand overgenomen en daarvoor wat spulletjes aangeschaft, zodat het een werkende computer gaat worden.
Onder die spulletjes zit ook een 160 Gb SATA HDD.
Als ik windows XP installeer (vanaf cd-rom) en via F6 en 'E' de driver installeer (VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility voor VIA VT8237 SATA RAID), dan eindigt hij steevast met de melding dat er geen harde schijf is gevonden.
Ik heb de driver hier vandaan: http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_detail.php?UID=496&kind=1

Ik ben hier al een dag mee aan het klooien en ben al redelijk gefrustreerd. :X

Wie o wie kan mij de gouden tip geven?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde mobo alleen de neo-v (bedoel jij mss ook)
En ik heb de drivers geladen via de E toets. Dan stopt de setup en zie je een "_" knipperen, evenlater start de setup weer op en maak je de partisiesen dan ga je formateren. Daarna moet je je pc vanaf de harddisk opstarten.

Alleen mijn probleem is dat de harddisk dan érg traag is. (zie mijn eigen topic)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 16:26 ]

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik snap niet waarom je de SATA RAID drivers installeert als je gewoon een SATA schijf op je mobo hangt? Als je de HDD aansluit op je chipset SATA aansluitingen (waar het op lijkt) dan heb je geen drivers of wat dan ook nodig, tenzij je een RAID opstelling plant. Kortom, gewoon frisse install zónder RAID drivers moet het goed doen :? :?

[ Voor 97% gewijzigd door afterparty05 op 28-12-2005 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is toevallig, ik zag ook net jouw topic.
Ik heb een K8T neo (zonder toevoegingen).
Het probleem is dat ik windows niet kan installeren omdat hij de HDD maar niet wil vinden, ondanks het laden van de juiste (?) drivers. Had ik maar een traag systeem, dan kon ik verder zoeken. Maar nee, zover kom ik niet eens. :'(

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 10:48

Barrycade

Through the...

Heb je HDD niet op de promise controller aan gesloten? Ook even de promise drivers installeren zou ik zeggen. Zitten volgens de info op de MSI site namelijk 2 SATA controllers op.

@ Afterparty; deze controllers dienen wel te worden voorzien van een driver. Ze emuleren niet ATA controllers.

Verwijderd

littlejoannes schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:30:
Heb je HDD niet op de promise controller aan gesloten? Ook even de promise drivers installeren zou ik zeggen. Zitten volgens de info op de MSI site namelijk 2 SATA controllers op.

@ Afterparty; deze controllers dienen wel te worden voorzien van een driver. Ze emuleren niet ATA controllers.
Sorry ik ben net nieuw met sata dus mss zit ik verkeerd, maar op "ons" moederbord zit een VIA 8239 Controller.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 16:21

tweakerbee

dus..?

Dat doet alleen de intel sata chipset toch? Of deed de nForce4 dat inmiddels ook?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat er GEEN promise chip op het moederbord zit en de daarbij horende aansluitingen SER1 en SER2 dus ook ontbreken. Er zit dus wel een VIA VT8237 chip op, met daarbij een SATA1 en SATA2 aansluiting.
De HDD heb ik aangesloten op SATA1 en de DVD-RW op IDE1 als master (installatie boot).

Ik heb net ook nog even een frisse install gedaan, zonder F6 en E en weet ik veel wat, maar kom gewoon weer uit op het zelfde punt: Geen HDD gevonden etc.etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 16:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:36:
Het vreemde is dat er GEEN promise chip op het moederbord zit en de daarbij horende aansluitingen SER1 en SER2 dus ook ontbreken. Er zit dus wel een VIA VT8237 chip op, met daarbij een SATA1 en SATA2 aansluiting.
De HDD heb ik aangesloten op SATA1 en de DVD-RW op IDE-master (installatie boot).
In het bios kan je wel de sata functie aan en uit zetten, staat die wel op aan? (is standaard op aan gezet geloof ik).
Als de sata drivers geladen zijn dan kan je ook bij het opstarten van je pc op DEL drukken waardoor je in het raid bios komt. Moet je eens kijken of je harddisk daar wél gelezen wordt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

afterparty05 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:26:
Ik snap niet waarom je de SATA RAID drivers installeert als je gewoon een SATA schijf op je mobo hangt? Als je de HDD aansluit op je chipset SATA aansluitingen (waar het op lijkt) dan heb je geen drivers of wat dan ook nodig, tenzij je een RAID opstelling plant. Kortom, gewoon frisse install zónder RAID drivers moet het goed doen :? :?
Voor S-ATA RAID controllers dien je ook eerst de drivers te laden tijdens de setup ookal heb je geen meerdere schijfen in een array hangen. De RAID controllers worden door Windows XP standaard gewoon niet herkent.

Sommige S-ATA (non-RAID) controllers kunnen doormiddel van ik geloof een BIOS instelling IDE simuleren, alleen weet ik niet of alle S-ATA controllers/ moederborden dit kunnen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als je dus maar 2 SATA aansluitingen hebt zal je dus niet de de FIS2R hebben. En zal je dus zoeken naar die promise tot je een ons weegt. Sorry voor de verwarring. ;)

Wel de stroomkabel aangesloten?
In de BIOS de boot volgorde juist?

Verwijderd

Topicstarter
In het bios kan je wel de sata functie aan en uit zetten, staat die wel op aan?
Ja, die staan aan.
Wel de stroomkabel aangesloten?
Ja, de HDD-activity LED brand zo nu en dan ook, alsof hij het druk heeft met "iets". Na verloop van tijd wordt de HDD ook gewoon warm.
In de BIOS de boot volgorde juist?
Ik kan alleen booten vanaf de XP cd-rom, de floppy-drive of LAN. De laatste 2 zijn wat zinloos lijkt me. En natuurlijk (toch?) staat de HDD er nog niet bij, want die wordt nog niet herkent zolang er geen driver is geinstalleerd om vervolgens te kunnen formateren, te installeren etc.

Ik snap er niets meer van... wie o wie.....help....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 17:05 ]

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-03 21:00
misschien eens een bios-reset proberen en nogmaals controleren of de kabels er wel goed opzitten, eventueel eens een andere SATA kabel gebruiken?

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als je je HDD niet tussen de boot-a-bility's in je BIOS ziet gaat er toch iets fout. Want je hoeft geen driver te hebben geïnstalleerd om je drive te zien in het BIOS.

Ik heb namelijk de FIS2R en daar staat ie gewoon tussen. (ook toen ik nog geen "driver" had geïnstalleerd)

Heb je die drive nieuw gekocht? Kan je hem daar niet even laten testen? Of als je on-line gekocht hebt (dan is het terugbrengen wat moeilijker) even die drive testen bij iemand anders?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een IDE-schijf er in gestopt en daar XP op geinstalleerd.

Vervolgens werd nieuwe hardware gevonden: de RAID controller werd gevonden en geinstalleerd, echter 'het apparaat werkt niet correct'.

Toen heb ik de SATA-kabel er vanaf getrokken en de RAID-controller verwijderd en daarna weer opnieuw geinstalleerd.
Dat resulteerde in een goed functionerend apparaat! Dus de controller lijkt wel goed te werken, maar de harde schijf niet, want toen ik vervolgens de SATA-kabel weer aan de harde schijf koppelde kreeg ik weer de melding dat het apparaat niet correct werkt ('wil niet starten').

Ik heb beide SATA-kabels geprobeerd -> beide hetzelfde resultaat als hierboven.

Wat mij daarbij ook dwars zit is het volgende:
Als de computer opstart zie je ergens de melding 'Scan devices, please wait...'. Deze scan wordt uitgevoerd door de VIA RAID controller. Direct daarna krijg ik de melding 'No devices detected'.
Op dat moment zou toch de SATA HDD gezien moeten worden, want volgens het boekje moet je dan op TAB kunnen drukken om je eventuele RAID configuratie te configureren.

Er bekruipt mij steeds meer het gevoel dat de HDD kapot is. Wat vinden jullie?

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-03 21:00
heb ook zo'n gevoel ja..
best even die hd inwisselen voor een nieuw exemplaar, maar kan je niet doen..

Verwijderd

Topicstarter
HDD was dus stuk. |:(
Nieuwe erin en zag gelijk al dat het goed was, omdat de VIA controller de SATA drive nu wel zag.

De rest ging nu natuurlijk ook goed. Het was een Maxtor HDD, waarvan ze bij NORROD zeiden dat ze daar nooit problemen mee hadden. Tot nu toe dus.....
Pagina: 1